GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:47

Haha nou ik ben een shetlander. :+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:56

rien10 schreef:
Padoertje schreef:
Verschil zit er toch ook echt in of je die calorieën als voedzame calorieën inneemt of niet. Als je gemiddeld 1500 calorieën aan (zoete) troep eet, dan voedt je je lijf niet en krijg je snel weer honger. Plus dat je met dergelijke minder kwalitatieve voeding gewoonweg niet genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt en je je vetverbranding ook nog eens enorm tegenwerkt. Eet je 1500 calorieën aan 3 gezonde maaltijden met voldoende vezels, eiwitten en groente/fruit, dan kun je daar prima de dag mee doorkomen.

Vergeet alleen niet rekening te houden met wat je verbrandt op een dag door te bewegen/sporten en je dus niet in een te lang tekort komt te zitten. Zo had ik vorige week 2800 calorieën op 1 dag verbrand met wielrennen (fiets met hartslagmeter etc). Dan weet ik dat ik dat moet aanvullen met een herstelshake. Anders gaan mijn spieren naar de knoppen en dat is ook zonde. Als je maar bewust bent van je inname, voldoende gevarieerd en gezond eet, dan is het ieder voor zich hoe hij/zij hiermee omgaat toch. Al is het indd wel bekend dat op de langere termijn alles wel vol te houden moet zijn. Maar daar kom je dan vanzelf wel achter.

Na de eerste zin; nee. Nee. Nee. Kcal zijn kcal. Als ik iedere dag 6000 kcal zuip aan bier kom ik aan. Als ik iedere dag 1200 kcal zuip aan bier en niet eet val ik af. Gezond? Nee. Wenselijk? Nee. Maar ik val dan wel af. Kcal in - verbranding = afvallen of aankomen. En het heeft geen reet met de soort kcal te maken.

Beter eet je gezond, maar het is gewoon een rekensom.

Ik doel nergens op wel of niet afvallen volgens mij. Ik heb het erover dat je met 1500 voedzame calorieën beter de dag door komt, dan met 1500 calorieën aan troep.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:58

Maar dat is niet waar “beter de dag door komen”.
Op lange termijn? Zeker. Maar de dag door komen op 1500 kcal is 1500 kcal. Gezond of ongezond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:06

Uiteraard zul je minder snel een hongergevoel hebben van een bord volle yoghurt met lijnzaad dan een glas cola (heb de waardes niet feitelijk met elkaar vergeleken)

Maar er word door sommige beweert dat lage calorieën innemen niet kan als dagelijks onderhoud.

En dan denk ik hoe vaak moet er nog herhaalt worden dat dit voor sommige mensen toch echt zo is.

Zoals ik vroeger alles wat los en vast zat moest vreten ja veel calorieën dus niet bergen aan sla, om niet onder de 48 kilo te komen.

En nu véél minder eet en juist gezonde voedende voeding en toch 82 kilo weeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:25

rien10 schreef:
Maar dat is niet waar “beter de dag door komen”.
Op lange termijn? Zeker. Maar de dag door komen op 1500 kcal is 1500 kcal. Gezond of ongezond.

Nou ik denk dat je je beter voelt op 1500 calorieën door volkoren brood, gezond beleg, kipfilet, kwark, fruit en groenten dan op 1500 calorieën door chips en chocolade. Eén keer kan dit prima. Ik maak ook weleens een afweging zoals liever een keer iets ongezonds eten en het daar bij laten voor die dag. Maar voor de lange termijn kom je gewoon voedingsstoffen tekort. Dat is wat bedoeld wordt. Ja calorieën zijn calorieën en voor je gewicht maakt het niet uit waar het vandaan komt. Maar voor de gezondheid van je lichaam natuurlijk wel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:28

En wat jij zegt, is precies wat ik bedoel. Voor een (1) dag maakt het niet uit. Maar doe je dit vaak dan pleeg je roofbouw.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:31

Welke app gebruiken jullie om je calorieën bij te houden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:32

Bonnelover schreef:

Geen. Ik tel geen calorieën. Ik hoor de meesten hier over Myfitnesspal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:35

Nu tel ik niet.
Maar toen ik dat wel deed gebruikte ik fatsecret.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:40

Bonnelover schreef:

Fat secrets

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:40

Bonnelover schreef:

Als ik het doe, want ik doe af en toe een steekproef gebruik ik de eetmeter van het voedingscentrum.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:52

Ik tel geen calorieën. Heb geen idee wat ik binnen krijg. Ik eet gewoon minder en veel meer groente en geen snacks.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:52

Ik tel wel calorieën, ik doe het via myfitnesspal

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:57

Via de Benfitt app van de sportschool

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:09

Ik hou het af en toe bij via Voedingscentrum. Steekproefsgewijs, want het grote voordeel van deze Glp medicatie is dat je juist niet meer zo obsessief kcal hoeft bij te houden. Misschien duurt het dan wat langer, maar dat is wel zo gezond (al is het maar voor tussen je oren). Ik hou het bij omdat ik af en toe wel wil weten of ik nog genoeg eiwitten en zouten tot me neem.

Ik kom gelukkig niet aan op 2.000kcal per dag. Val er ook niet van af, maar ik prijs mezelf gelukkig dat ik niet op 1.350 kcal hoef te leven. Lijkt me erg, erg zwaar.

Lichaamsbeweging maakt ook veel uit. Als je bij het sporten 400 kcal verbrandt in een uur, zit je zo op een deficit kcal waarmee je afvalt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:37

Ik vond het veel inzicht geven. Eerder was gewicht niet zo'n punt. Maar als ik erg ziek was dan nam ik makkelijk, lang houdbaar eten. Extra kaas, want ja al die prednison enzo....
Maar toen schrok ik wel van de calorieën die dat bevatte.
Inmiddels wijzer en ook verpakkingen zijn veel duidelijker geworden. Dus dat maakt het wel makkelijker.
En soms kijk ik gewoon wat ik zo'n beetje binnen krijg.
Ik neig nu naar te weinig.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:29

Ik heb nog eens overlegd met de huisarts en ik ga voor Mounjaro. Ik ben de eerste voor wie hij het voorschrijft, maar hij stond er gelukkig wel voor open. En is ook benieuwd of het werkt.

Met ozempic en saxenda hebben ze wel meer ervaring overigens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:29

Babsiej schreef:
Ik heb nog eens overlegd met de huisarts en ik ga voor Mounjaro. Ik ben de eerste voor wie hij het voorschrijft, maar hij stond er gelukkig wel voor open. En is ook benieuwd of het werkt.

Wat goed! Ben erg benieuwd. Succes!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:30

Babsiej schreef:

Precies zoals bij de mijne. Ik ben ook de eerste. Saxenda heeft hij meerdere patiënten maar gaat nu mounjaro voorschrijven.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:38

MarlindeRooz schreef:
Voor een gemiddeld, gezond mens met overgewicht is 1350 kcal echt veel en veel te weinig. Ik vind het ook schadelijk dat dit hier goed gepraat wordt.

Weet je, als je geen werkende schildklier hebt en je in de overgang bent, heb je misschien geen andere keuze he? Dat als eens bedacht, ipv die onnozel stellige aannames te doen?

Ik weeg alles af, houd alles bij in MFP. Het is helaas niet verzonnen maar al jaren zo dat ik aankom als ik meer dan 1300 kcal eet. Ik lees hier ook weer steeds de vraag of ik wel eens alles afweeg etc. Ja, dat doe ik al heel lang, Juist om deze reden! Denk je dat ik niet veel liever iets meer eet? Maar als ik dat doe (ook gedaan onder begeleiding van een dietist) dan kom ik aan. Dat is precies waarom ik een BMI van 30.4 had. Ik kan wel 1400 kcal eten, maar dan moet ik minimaal 3x per week hardlopen. Helaas heb ik chronisch migraine dus dat lukt niet altijd.
Ik word er zo moe van dat mensen dan roepen dat het zo ongezond is, dat je dat nooit volhoudt etc etc. Alsof ik het zelf leuk vind :-(.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:46

Heb je gelezen wat ik schreef? GEZOND!

Er zijn mensen die weinig kunnen eten. Maar voor een gezond iemand is 1300 kcal erg ongezond. Het is daarom ook handig dat niet gedaan wordt alsof 1300 normaal is. Er lezen hier ook jonge meiden mee of mensen met eetproblemen. Die moeten niet gaan geloven dat 1300 kcal normaal is en dat je van 2000 dik wordt. Voor iemand met een gezonde en normale kcal behoefte is 1300 namelijk echt heel ongezond.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:49

Misschien moet jij wat beter lezen, met je GEZOND.
Er staat nergens dat mensen het normaal vinden. Er staat dat er redenen zijn waarom mensen niet meer kunnen eten zonder aan te komen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:52

Misschien zit het grootste deel hier juist omdat ze niet gezond zijn. Mensen zouden elkaar hier moeten begrijpen maar het is meer een wedstrijdje ik weet het beter voor een ander behalve blijkbaar mezelf. Anders zat je hier niet voor overgewicht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:53

MarlindeRooz schreef:
Heb je gelezen wat ik schreef? GEZOND!

Er zijn mensen die weinig kunnen eten. Maar voor een gezond iemand is 1300 kcal erg ongezond. Het is daarom ook handig dat niet gedaan wordt alsof 1300 normaal is. Er lezen hier ook jonge meiden mee of mensen met eetproblemen. Die moeten niet gaan geloven dat 1300 kcal normaal is en dat je van 2000 dik wordt. Voor iemand met een gezonde en normale kcal behoefte is 1300 namelijk echt heel ongezond.

Prima. Kom je een maand met mij meelopen? Ik ben gezond. Ik kom aan van 2000 kcal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 06:14

Hier hetzelfde. Ik ben gezond hoor.