Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:53

Wat gaaf! :D *zet loop by night op bucket list*

Niet gevolgd, wat super!! Ook flink verbeterd!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:26

Wat knap Irisje, ik kon al heel snel niet meer hardlopen tijdens mijn zwangerschappen. Hoop dat je je laatste plannen ook nog kunt voltooien.

Mooi verslag Germie, ziet er gezellig uit!

Is ook wel moeilijk Goof. Eis niet teveel van jezelf. Enerzijds kan het lopen je helpen om een weg uit/na je burnout te vinden, maar anderzijds kan het ook nét teveel energie vragen. Het is heel moeilijk om daar een passende weg in te vinden. Geen verwachtingen hebben kan helpen en een beetje lief zijn voor jezelf hoor!

Ik ben ook pas enkele weken weer aan het opbouwen kies_naam (na meerdere jaren niet gelopen te hebben) Merk dat het minder zwaar is dan ik had gevreesd. Blijkbaar pakt je lichaam toch al snel een stuk "herkenning" op. Verder ga ik mee met de rest, met korte intervallen starten, er staan ook mooie opstart trainingschema's op Runnersworld om te volgen.

Lughnassadh

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 00:11

Goed bezig iedereen!

Goof, dat is gewoon ruk!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:44

Zo onwijs knap wat iedereen hier doet! Leuk om te zien!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:10

Goof :(:)

Irisje, ah wat grappig dat we precies dezelfde tijd hebben gelopen! :D Kunnen we de volgende keer wel samen. :')

Hele leuk foto’s van die 4 mijl wandelen Germie! Ziet er heel gezellig uit.

Imay ik heb de Chigago marathon niet gevolgd maar wel gelezen, echt een knappe prestatie!

Ik ben wel lekker wakker geworden vandaag, heb alleen last van twee blaren, op allebei m'n voeten eentje. := Ik weet nou toch niet zo goed hoe dat te voor komen. Het lijkt meer van de wrijving van het lopen te zijn dan mijn schoenen, eentje zit op de zijkant van m'n grote teen (alweer), en de andere op de onderkant van mijn wreef.
Heeft iemand nog een tip voor een hardloopschema voor een snellere 15km? Of iets wat je ergens op maat zou kunnen maken? :o

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:15

myka, misschien ligt het aan je sokken? ik heb geen tips voor een schema.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:17

iiSunshine schreef:

Ja, dat zei de hardloopwinkel ook, ik heb toen Falke sokken gekocht maar daarbij heb ik het ook.. Kan natuurlijk nog wel eens een ander merk sokken proberen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:06

Ik heb bij sommige schoenen, geen hardloopschoenen blaren onder de bal van m'n voet. En dat ligt niet aan de sokken, maar aan de inlegzolen in de schoenen. Heb je daar ook al eens naar gekeken? Ik heb nu gewoon zolen op maat en dat probleem is over.

Verder zijn er sokken die ondanks geen naden wel kunnen irriteren. Ik heb nu een paar van Decathlon, naadloos en toch voelt het de hele tijd of er bij de tenen wat schuurt. Dat zijn dan gewoon niet je sokken denk ik dan maar.

Maar ik zou ook even kijken naar de inlegzolen in je schoenen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:25

Vervelend van je blaren, Myka. Zijn je sokken niet te groot misschien? Sommige sokken van Falke vallen heel groot.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:14

Myka schreef:
iiSunshine schreef:

Ja, dat zei de hardloopwinkel ook, ik heb toen Falke sokken gekocht maar daarbij heb ik het ook.. Kan natuurlijk nog wel eens een ander merk sokken proberen!

Je moet ervan houden... Maar er zijn hardloopsokken met tenen. Ik heb die van injinji en sindsdien geen blaren meer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:07

Knuffel Goof!

Blaren, vervelend ja. Ik heb het soms ook, maar voel het dan gelukkig pas achteraf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:09

Lopen jullie eigenlijk met compressie kousen? Ik zag gisteren best wel veel lopers er mee. Kan me haast niet voorstellen dat het echt werkt en ik heb nooit kniekousen omdat die altijd afzakken, dus dat lijkt me best een hel met hardlopen. Of blijven die compressiekousen wel goed zitten?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:03

Ik ben inderdaad van plan om het rustig aan de hand van een schema op te bouwen. Nu nog even zoeken naar een tweedehands horloge zodat ik meteen goed kan beginnen.

Met compressiekousen heb ik juist hele goede ervaringen. Zo heb ik vroeger weer kunnen opbouwen toen ik last had van shin splints. Ik krijg ook veel minder spierpijn in mijn kuiten als ik ze draag. Afzakken doen ze zeker niet, dan zijn ze heel veel te groot. Het is ook wel een beetje een hype denk ik maar voor shin splints/veel kuitpijn zou ik ze echt aanraden. Als je nergens last van hebt is het denk ik niet zo nodig.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:08

Ik loop er op langere afstanden mee. En ze zakken zeker niet af.
Heb het idee dat ik minder snel last van m’n enkels krijg ermee, omdat het wat steun geeft. Doe ze zondag ook weer aan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 16:08

Ik heb ze maar loop er niet veel mee, ze horen superstrak te zitten en zakken dus niet af.
Ik gebruik ze wel eens omdat ik dan langer in korte broek kan lopen als het kouder wordt. Of tegen brandnetels/bramen, daar zijn ze ook handig voor.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:10

germie schreef:
Lopen jullie eigenlijk met compressie kousen? Ik zag gisteren best wel veel lopers er mee. Kan me haast niet voorstellen dat het echt werkt en ik heb nooit kniekousen omdat die altijd afzakken, dus dat lijkt me best een hel met hardlopen. Of blijven die compressiekousen wel goed zitten?

Ik wil niks anders meer, ze zakken niet af. Ik heb hierdoor geen last van vermoeide benen of andere blessures en ik loop er juist lekkerder mee.
Ze horen juist heel strak te zitten. Aan en uit trekken vind ik al niet erg makkelijk :')

En ook wat Supervixen zegt, handig als je het snel warm hebt en toch met koudere temperaturen met korte broek wil blijven lopen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:19

Nee en nog nooit gedaan. Io denk dat mijn afstand daar echt nog te kort voor is. 5 Kilometer is in wezen maar kort.

Ik ben vandaag voor het eerst wezen trailrunnen. In de regen en ik ben ook hier voor echt om! Over 2 weken ben ik jarig en ik ga mijn ouders om een bijdrage voor een paar trailrunschoenen vragen :D .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 18:25

Leuk! Trailrunnen is geweldig, let maar op, je bent zo verslaafd.

Mijn vriend en ik gaan ons morgen inschrijven voor de trail du grand ballon in de Vogezen. Die is eind april en valt midden in mijn vakantie.
We willen 33km doen met 1650 hoogtemeters. De tijdslimiet is 6.5 uur. Dat zou te doen moeten zijn, een lus van de Mullerthal die we hebben gelopen was 35km en 1050 hoogtemeters. Die deden we in ongeveer 5.5 uur en we hebben toen geen haast gehad.

De focus gaat dan in januari dan naar de hoogtemeters trainen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:11

Ik heb een paar soorten compressiesokken geprobeerd, maar ik ben er nog niet over uit wat ik ervan vind. Soms denk ik zelfs dat m'n benen er juist zwaarder door voelen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:18

Supervixen schreef:
Leuk! Trailrunnen is geweldig, let maar op, je bent zo verslaafd.

Mijn vriend en ik gaan ons morgen inschrijven voor de trail du grand ballon in de Vogezen. Die is eind april en valt midden in mijn vakantie.
We willen 33km doen met 1650 hoogtemeters. De tijdslimiet is 6.5 uur. Dat zou te doen moeten zijn, een lus van de Mullerthal die we hebben gelopen was 35km en 1050 hoogtemeters. Die deden we in ongeveer 5.5 uur en we hebben toen geen haast gehad.

De focus gaat dan in januari dan naar de hoogtemeters trainen.

Gaaf SV!! Die staat ook nog op mijn lijstje. Mijn fysio heeft m vorig jaar gelopen en hij vond het een hele mooie trail.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:35

wbt sokken:
ik gebruik nu meestal hardloopsokken van de decathlon (dunne halfhoge hardloopsokken run500). vind ze erg fijn.
qua compressie sokken vorige winter toen ik net begon heel veel baat gehad bij de stox sokken. gekocht met black friday, toen waren ze flink in de korting. hebben mij echt geholpen met shin splints. heb ze een paar weken geleden nog gebruikt omdat ik dacht dat het wellicht zou helpen bij mijn knie, maar merkte geen verschil. vind het nu vooral een fijn idee om ze te hebben.

mooi doel hebben jullie weer voor ogen SV.

Afbeelding

Afbeelding

hier een heeeeerlijk loopje gedaan tijdens het gouden uur. het was prachtig en heerlijk weer. de zon scheen lekker. gewoon echt genieten. 5 minuten WU (wandelen), 15x1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen. laatste nog een sprintje gedaan. CD 2 kilometer wandelen. tijdens het lopen kwam de knie af en toe even opzetten/prikkelen. dat zal de komende tijd nog wel blijven.

P.S. de oplettende kijker spot de skyline van leeuwarden :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:44

Heerlijk, Sunshine! Volgens mij kijk ik vanaf de andere kant naar Leeuwarden, ik zit ten zuiden ervan.

Gaaf, SV!

Ik heb echt wel baat bij compressiekousen, vind ik. Ik heb twee paar van Stox en een set tubes van Herzog. Afzakken doen ze inderdaad niet, daar zitten ze te strak voor.
Ik gebruik ze voor afstanden van 15+ km en dat voldoet me prima. Gebruik ze ook wel in het bos met korte broek tegen de brandnetels en zo of als het net te warm is voor lange broek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:09

Ik vraag dat van die compressiesokken dus omdat ik er zo veel mensen mee zag lopen zondag. En ik heb een paar half hoge ooit gekocht omdat die zouden helpen tegen hielspoor en achillespeesproblemen, maar behalve dat ze strak zitten, en dus daarmee niet fijn zitten, ook niet geschikt om mee te sporten. Die waren van Sockwell en zijn eigenlijk dus best een miskoop gebleken. Nu waren die dus gekocht met een ander doel natuurlijk.

Verder heb ik op advies van de fysio ooit de Bauerfeind achillotrain pro geprobeerd, maar dat was 1 grote ramp. Die hakverhoger heb ik er direct uit gehaald, die was nog geen 30 seconden te verdragen, en de rest hielp wel om de pees dun te krijgen en in wandelschoenen ging het wel, maar mijn hardloopschoenen werden er te klein van en je kreeg juist extra druk op de pees.
Als ik met dat ding aan een uurtje thuis op de bank zat en af en toe naar de keuken liep, dan werd de pees wel dun, maar het deed niets met de pijn. En de binnenkant met dat stuk siliconen voor je pees liet ook al heel snel los door het vele aan-, en uittrekken, dus de kwaliteit was ook niet je van het.
Ook deze achilles support heb ik nog geprobeerd, die zou speciaal voor tijdens het hardlopen zijn, maar was ook absoluut geen succes, zweterig, je schoenen sluiten niet goed meer aan, druk rond de bal van je voet omdat het geen sok is, en opeens kon het zijn dat je hem af moest doen tijdens wandelen of hardlopen omdat de pijn heel intens werd.
https://www.bauerfeind-sports.nl/achill ... -rivera-l/

Nu zoek ik dus niets voor de pees zeg maar, maar ik blijf extreem gevoelig voor spierpijn, ook al gaat het om afstanden die ik echt al vaak gelopen heb. Tegen mijn spierpijn zullen compressiekousen niet helpen vrees ik, dat zit eigenlijk altijd in de bovenbenen, soms in de hamstrings na lange afstanden een beetje, maar voornamelijk de bovenbenen.

Ik had wel last van kramp gehad na afloop van de halve marathon in m'n schenen. Die deden dus een aantal dagen wel pijn. Misschien dat het daar wel tegen kan helpen? Was dan die kramp voorkomen?
Spierpijn in de kuiten heb ik eigenlijk nooit.

Maar zit er ook nog zo veel verschil tussen een korte broek+compressiesokken en een lange broek qua warmte? Ik heb nu al een paar keer in lange broek gelopen, ik vind een lange broek minder snel te warm dan iets met lange mouwen.
Tegen brandnetels kan ik me wel voorstellen dat je dan iets over de kuiten wilt hebben, daarom heb ik dus soms een lange broek aan terwijl dat niet hoeft qua temperatuur. Sommige bospaadjes, ook al is dat maar een paar 100m zijn smal, en heb dus wel eens een aanvaring gehad met brandnetels, maar erger vind ik een naaktslak die op een rietstengel zit waar je dan net tegenaan loopt ;)

Iisunshine, ik herken Leeuwaren wel, maar eigenlijk pas nadat jij het zei. Als je gevraagd had waar is de foto genomen was ik er ook wel uit gekomen denk ik, maar het was niet bij mij direct van 'oh ja, dat is daar'. :+ Het is die (achmea)toren wat links op je foto waaraan ik het kan herkennen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:25

Misschien eens met een fysio overleggen germie?
Tegen brandnetels is het inderdaad ook heel fijn, en als het wat kouder wordt ook.
Ik loop nu nog met tshirt en korte broek, wordt wel frisser ‘s morgens vroeg ja.
Ik begin een beetje zenuwachtig te worden voor zondag. Vanavond nog een interval, dan vrijdag nog een shake out run en dan zitten de 16 weken erop. Raar idee wel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:58

Klinkt als een hele gave race Sv!
Ik trek gewoon een lange broek aan, ben echt een koukleum :o .

Mijn vriend zijn halve marathon zondag ging prima, hij had als verwachte tijd 2 uur opgegeven dus stond in de 3de wave. Uiteindelijk liep hij hem in 1 uur en 3 kwartier. Wel heel netjes 5 min per km op elke 5 km split. Ik heb 16 km gewandeld en gehold die dag om hem aan te moedigen, volgende keer maar een fiets mee :D.

Hier zelf een beetje lage motivatie nu ik de race gehad heb. Weer ook ineens omgeslagen en zo koud dat ik mijn huis niet uit wil. Gisteravond toch mezelf gedwongen om te gaan in het donker en de de mist. Liep een nieuwe route omdat ik dacht dat daar wel verlichting was, da was nie :') . Dus maar naar de 80 km weg gewandeld en op de parallelweg gaan joggen. Lichaam deed toch wat zeer dus heel rustig maar zone 2 geprobeerd aan te houden, en wandelen als de hartslag weer te hoog werd. Nog nooit zo rot en traag gelopen. Maar mentaal wel een overwinning dat ik gewoon gegaan ben. Alleen de volgende keer even een betere route plannen en een lichtvestje aanschaffen. Voelde me toch wel kwetsbaar zo in het donker in de mist.