Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Echwel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:35

Alleen wil Israël de vaccinatie maar een half jaar geldig houden met reizen enz

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:02

Nikass schreef:
Ik vraag me af of dit klopt als je bekijkt wat er in Brazilië gaande is. Het virus heeft daar vrij spel in de stad Manaus. Mensen sterven er bij bosjes want er is nog nauwelijks gezondheidszorg. Het virus is al gemuteerd. De Braziliaanse variant (of één van de...?) is al in Nederland opgedoken. Van een Nederlandse mutatie heb ik nog niet gehoord?

jawel hoor:
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:01

Morrie schreef:
Nikass schreef:
Ik vraag me af of dit klopt als je bekijkt wat er in Brazilië gaande is. Het virus heeft daar vrij spel in de stad Manaus. Mensen sterven er bij bosjes want er is nog nauwelijks gezondheidszorg. Het virus is al gemuteerd. De Braziliaanse variant (of één van de...?) is al in Nederland opgedoken. Van een Nederlandse mutatie heb ik nog niet gehoord?

jawel hoor:
[ [url=m/JGsIhM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Morrie _O- heel leuk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:53

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:55

Klopt, eerst in drie provincies, moet je bmi wel boven de 40 zijn en je leeftijd tussen 18 en 60.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:46

secricible schreef:
Ik zie het nog niet in de landelijke kranten, maar Brabants Dagblad zegt dat mensen met morbide obesitas nu ook voorrang krijgen.
Kan er nog weinig over terug vinden.

https://www.bd.nl/brabant/mensen-met-zw ... ~a211cf31/

Begrijp me goed, ik vind dat echt een goed idee, alleen denk ik als het zo doorgaat, dat ik ergens achter in de rij ga uitkomen. :o Want ik ben maar 62 jaar oud, gezond, zeker niet dik en nog zeer actief zonder onderliggend lijden (ben ik heel dankbaar voor hoor) . Maar ik zou zo graag mijn leven weer terug hebben. Even een egoïstische post.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:50

pien_2010 schreef:
secricible schreef:
Ik zie het nog niet in de landelijke kranten, maar Brabants Dagblad zegt dat mensen met morbide obesitas nu ook voorrang krijgen.

Begrijp me goed, ik vind dat echt een goed idee, alleen denk ik als het zo doorgaat, dat ik ergens achter in de rij ga uitkomen. :o Want ik ben maar 62 jaar oud, gezond, zeker niet dik en nog zeer actief zonder onderliggend lijden (ben ik heel dankbaar voor hoor) . Maar ik zou zo graag mijn leven weer terug hebben. Even een egoïstische post.

Het gaat hier toch niet over Frankrijk? :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:52

Die landen volgen elkaar allemaal een beetje op. Dat wat in Duitsland wordt bedacht, zie je hier vaak ook, en zo ook met Nederland. Hier spelen vaak de zelfde discussies. Alleen (gelukkig) en daar waar maanden later pas in UK het 2de vaccin gegeven wordt, waar mijn broer mee te maken heeft, wordt hier niet opgevolgd. De 2de komt gewoon na 4 weken. Althans hier in het stadje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:54

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Maar als de grootste groep ziekenhuis bezetters afneemt daardoor zal de regering ook wel sneller de maatregelen versoepelen. Dus kunnen andere ook weer sneller een gewoon leven hebben.
Ik vind het geen gekke zet dat ze dit doen.

Zo begrijp ik dus niet dat ze de 85 plussers nu als eerste vaccineerden.
Ja ik gun ze zeker het leven nog, maar het is niet de groep die de zorg zo enorm belast, want die komen er niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:02

Ik heb ook liever dat de ziekenhuizen zsm ontlast worden en we weer zsm ALLEMAAL naar normaal kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:04

Zorg is meer dan het zkh DP. Ook in de vph en andere instellingen is de boel zwaar overbelast. En die kunnen geen code zwart inzetten, of zorg afschalen. Die moeten gewoon door.
Dus ook daar is de urgentie extreem hoog.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:10

secricible schreef:
Zorg is meer dan het zkh DP. Ook in de vph en andere instellingen is de boel zwaar overbelast. En die kunnen geen code zwart inzetten, of zorg afschalen. Die moeten gewoon door.
Dus ook daar is de urgentie extreem hoog.

Idd. Bij ons was het niet te doen met corona op de afdeling. En nu nog zwaar door langdurige uitval van collega's.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:35

Dat begrijp ik wel.
In een verpleeghuis is dat is voornamelijk het zorgpersoneel die het daar zwaar heeft. Wat evengoed erg is natuurlijk.
Maar het uitstellen van operaties kan alleen opgelost worden door de zieken buiten het ziekenhuis te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:41

Ja en nee. Als de vph dicht zitten is er ook geen uitstroom naar instellingen mogelijk natuurlijk.
Niet iedereen gaat vanuit het zkh naar huis.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:45

Daar heb je ook wel weer een punt. :j

Al zijn er naar mijn idee maar erg weinig plekjes in reguliere verzorgingstehuizen als het gaat om tijdelijke patiënten.
Als ik hier in de buurt kijk gaan die niet naar een gewoon verzorgingstehuis maar naar het "zorghotel".
Vind de arts het nodig word het vergoed door de zorgverzekering.
Vind de arts dat niet, dan betaal je het zelf of zorg je maar dat iemand je thuis helpt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:56

Hoeft ook niet tijdelijk te zijn he. Vaak komen bewoners doorstromen na een zkh-opname. Dan ging het thuis nog net, vallen ze of worden flink ziek waarna het niet meer gaat en er besloten wordt tot definitieve opname in een instelling.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:02

Dat kan, maar dat is niet de grootste groep die nu de ic/cohort bezet.
Dat zijn naar verwachting mensen die uiteindelijk wel weer naar huis gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:26

Dat ben ik met je eens.
Waar ik meer op doelde is dat je de IC ed wel vrij kan houden zodat alle reguliere ok's door kunnen gaan.
Maar als de vph vervolgens wel crashen en niks kunnen opnemen heb je alsnog geen mogelijkheid tot die reguliere ok's

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:00

DuoPenotti schreef:
Maar als de grootste groep ziekenhuis bezetters afneemt daardoor zal de regering ook wel sneller de maatregelen versoepelen. Dus kunnen andere ook weer sneller een gewoon leven hebben.
Ik vind het geen gekke zet dat ze dit doen.

Zo begrijp ik dus niet dat ze de 85 plussers nu als eerste vaccineerden.
Ja ik gun ze zeker het leven nog, maar het is niet de groep die de zorg zo enorm belast, want die komen er niet.

Het is wel een groep die de zorg enorm overbelast alleen de ziekenhuizen niet.

In de verpleeghuizen en thuiszorg is de nood zeer hoog. Er is veel ziekte uitval onder personeel en je kan ook niet meer personeel creeeren door elders zorg af te schalen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:22

Dat begrijp ik verootjoo, maar waar nu toch veel regels om zijn is om de ziekenhuizen te sparen en dat belangrijke operaties door kunnen gaan en waar kan ook de iets minder belangrijke (staat er raar want elke operatie is belangrijk)
Nu gaan er operaties niet door omdat ze geen ic hebben. Zou je mensen inenten die nu de ziekenhuis zorg het meeste belasten, gaan geplande opnames ook weer door, de reguliere zorg weer door. Minder mensen met verborgen kanker enz enz. Dus veel mensen die dadelijk, of zelfs al, ernstig in de problemen komen door die uitgestelde zorg.
Hoe hard ook lijken de regels niet zo bezig te zijn met het personeel van verzorgingshuizen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:29

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Nou dat begrijp ik heel goed hoor! En of het egoïstisch is weet ik niet. Je leven hoeft ook niet alléén maar over anderen te gaan...

En DP als er dan sneller versoepeld wordt lopen de mensen die nog niet zijn ingeënt juist meer risico. Ook niet erg leuk -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:31

sureido schreef:
Ik heb ook liever dat de ziekenhuizen zsm ontlast worden en we weer zsm ALLEMAAL naar normaal kunnen.

Ja uiteraard, maar dat kan in sommige gevallen sowieso niet voordat je ingeënt bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:41

Maar lopen die zoveel meer risico?
Dat is de vraag die je dan moet stellen als je eerst risicogroepen neemt.
Moet het uiteraard wel al een behoorlijk aantal zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:51

DuoPenotti schreef:
Dat begrijp ik verootjoo, maar waar nu toch veel regels om zijn is om de ziekenhuizen te sparen en dat belangrijke operaties door kunnen gaan en waar kan ook de iets minder belangrijke (staat er raar want elke operatie is belangrijk)
Nu gaan er operaties niet door omdat ze geen ic hebben. Zou je mensen inenten die nu de ziekenhuis zorg het meeste belasten, gaan geplande opnames ook weer door, de reguliere zorg weer door. Minder mensen met verborgen kanker enz enz. Dus veel mensen die dadelijk, of zelfs al, ernstig in de problemen komen door die uitgestelde zorg.
Hoe hard ook lijken de regels niet zo bezig te zijn met het personeel van verzorgingshuizen..

Als die allemaal weer doorgaan, die geplande OK’s, moet daarvoor wel ruimte zijn voor revalidatie, want waar gaan (oudere) mensen revalideren na een nieuwe heup/knie/wat dan ook? Jep, in de verpleeghuizen (op ELV) of geriatrische revalidatiecentra.
En er zijn afdelingen dicht omdat er geen personeel voor is, dus mensen uit de ziekenhuizen kunnen dan amper uitgeplaatst worden omdat er en geen thuiszorg is, en geen plek in verpleeghuizen/reva-centra. Dus het is voor mij wel logisch dat ze eerst ruimte maken bij de periferie, door daar te gaan vaccineren, anders loop je alsnog spaak als alle zorg in het zkh weer doorgaat.

Overigens wordt in vrijwel alle ziekenhuizen de Onco nooit afgeschaald omdat dat urgent is. Dat er minder mensen gediagnosticeerd zijn met kanker het afgelopen jaar komt vooral omdat mensen terughoudender zijn met naar de huisartsen gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:08

Klopt alles hangt aan elkaar.
Maar niet iedereen die geopereerd word heeft daarna revalidatie nodig.
Heup en knie als voorbeeld gaat gewoon naar huis. Kan dat niet pech gehad. Regel je maar wat.
Mijn moeder is er het voorbeeld van.

Ja klopt de mensen zijn terughoudend. Zou voor het gevoel de zorg weer meer regulier zijn gaan ze weer. Ik begrijp ook hun redenatie hoor. Maar dat terzijde.