Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:26

Zelfs de epplejeck is gewoon open. Hoeveel voer verkopen die nou? :+

Kruidvat is gewoon drogist dus dat snap ik wel.
Bloemen snap ik ook niet onder welke redenatie die essentieel zijn...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:27

Ik vond het juist veel rustiger op weg naar fysio. Wel drukker als maart? Maar echt veel rustiger als vorige week.

Ik ben juist blij dat drogist open blijft, daar kom ik regelmatig voor geneesmiddelen bijv. Ja, die kan je ook bij apotheek halen, maar niet hetzelfde merk, apotheek is hier veel kleiner met beperkte openingstijden en duurder. := Klein budget en veel medische kosten, dus dat scheelt voor mij best wat in een maand. Ook qua reiskosten, want apotheek zit verder weg. Degene hier dichtbij heeft de dingen die ik nodig heb niet op voorraad en zit bij huisarts binnen waar het nog krapper is.

Blue_Eyes

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:31

Ik begreep eigenlijk dat de Epplejeck zeer beperkt open is en alleen voor de essentials? Wel handig als je paard zijn deken aan flarden scheurt dat je een nieuwe kan gaan halen en hij niet hoeft te staan bibberen... Maar de ruiterafdeling is helemaal afgesloten en dekjes etc. kun je er nu ook niet kopen. Wel dekens, verzorgingsproducten, voer, supplementen, halsters.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:34

secricible schreef:
Zelfs de epplejeck is gewoon open. Hoeveel voer verkopen die nou? :+

Kruidvat is gewoon drogist dus dat snap ik wel.
Bloemen snap ik ook niet onder welke redenatie die essentieel zijn...

Bij ons dienden die ( Kruidvat ed )wel een heel deel afdelingen te sluiten zodat mensen er niet voor de fun heen gaan
En in de strenge lockdown waren die gesloten als ik me niet vergis

Bloemenwinkels waren bij ons gesloten tijdens eerste lockdown en bleven gesloten toen bij de eerste versoepelingen de tuincentra wel bliemen en planten mochten verkopen ..daar is toen veel commotie over geweest
Laatst bijgewerkt door besita op 15-12-20 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:34

Afbeelding
Hier is het prachtig rustig ❤️
(Was zelf even kerstkaarten afleveren bij een verzorgingshuis)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:36

veerledec schreef:
Drogisterijen verkopen wel essentiële zaken, en levensmiddelen mochten ook open. HEMA verkoopt dat ook. Er wordt gelukkig geen onderscheid gemaakt tussen hoe essentieel welk levensmiddel is.

Essentiele zaken die je ook makkelijk online kunt kopen of bij een supermarkt of apotheek. Hema vind ik echt belachelijk. Het spoort mensen toch aan om te proberen om te fun shoppen. Ik vind het allemaal enorm ver opgerekt en iedereen zoekt de grens op. Hoe essentieel is een Hema rookworst of een bloemetje? Het is hier gewoon hartstikke druk! Het zorgt voor verwarring en gemopper als gangpaden zijn afgesloten.
Essentieel wordt zo wel een enorm rekbaar begrip! Snoep, slijterij?? De slagerij hier ontvangt met een heuse gastvrouw klanten, er is live muziek en zo kun je je gourmetvlees bestellen!?

Hier had mijn dochter helaas hoofdluis. Via de online drogist spullen besteld + nog wat andere drogisterij spullen. 's avonds besteld en de andere dag stond het hier netjes voor de deur.

En dan de kerken, moskeeën e.d. ... Ik ben voor vrijheid van geloof. Iedereen mag dat uit kunnen oefenen. Maar dat kan prima thuis!!

Ik merk dat mijn begrip op aan het raken is. Mijn kinderen zitten nu thuis. Ik kan morgenochtend weer paraat staan in de zorg en laat mijn kinderen maar op goed geluk thuis alleen achter. De jongste kan na de kerstvakantie opvang krijgen op school, maar mijn 13 jarige kan in haar eentje stilletjes thuis de hele dag achter de laptop kruipen. Ik mag weer 1 iemand minder thuis uitnodigen. Mag een goede vriend officieel geen knuffel geven terwijl ik dat zo hard nodig heb.

Ik wil prima mijn contacten 5 weken extreem indammen en me houden aan alle regels. Maar als ik zie dat zoveel winkel alsnog open zijn ... Dan zie ik het niet gebeuren dat we over 5 weken de teugels kunnen laten vieren. Je kunt dit geen lockdown noemen.

Ik vraag me dan af waarom ik me dan privé nog zo streng aan de regels ga houden. In plaats van naar de Hema, Kruidvat, slijterij e.d. bestel ik wel liever online en geef ik een enkele goede vriend liever een knuffel. Of houd ik liever een groepje waarmee we onderling dan eens een keer met 1 of 2 mensen teveel samen in huis komen (situatie ik mag met mijn 10 en 13 jarige naar vriendin ... mijn vriendin met haar 13 jarige tweeling niet naar mij). Heel fout allemaal hoor ... ik weet het. Maar ik merk gewoon dat het totaal niet motiveert als zoveel winkels en gebedsgebouwen open mogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:38

Vandaag sinds lang voor het eerst voorzichtig deconfinement. Zonder verklaring mogen we de straat op. Het was wennen om weer auto's te zien rijden en mensenop straat.
Hier zit de schrik er bij de mensen goed in. Zelfs op straat werden de mondkapjes door iedereen (behalve mij) gedragen . Is niet verplicht, alleen binnenruimtes en ik ging een brief posten id brievenbus.
Ik kreeg heel erg ruim baan :)) :=
Als iedereen zo in het hele land doorgaat dan is dat niet verkeerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:46

De Hema is alleen open voor de etenswaren en wat verzorgingsproducten.
De rest is afgedekt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:51

Electra63 schreef:
De rest is afgedekt.

Klopt hoor, kruidvat ook. Toch blijkt in de praktijk stiekem speelgoed e.d. verkocht te worden. Heeft politie al ingegrepen enz. Etenswaar kun je mijn inziens prima in de supermarkt kopen, net als verzorgingsproducten. Drogisterijspullen kun je daar ook vinden en zelfzorg medicatie tegenwoordig ook. Anders heb je nog een apotheek. En online kun je het ook prima bestellen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:54

Hema had 1.500 taarten in bestelling voor vandaag, ik vind het toch niet meer dan normaal dat ze die hebben mogen leveren vandaag. Babyrompers etcetera mochten ze ook verkopen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:58

Ik ben blij dat ik niet in de situatie zit dat ik de grenzen hoef te bepalen, het lijkt me ook gewoon erg lastig allemaal. En van de slijterij snap ik het ook wel, essentieel is het zeker niet maar dat is net zoiets als met de coffeeshops afhaalloketten. Als je mensen de mogelijkheid ontneemt dat soort waren makkelijk in de winkel te halen weet je gewoon dat er een berg illegale handel op gaat duiken (en dat gebeurt zeker, dat is hier in de omgeving al gaande om de na 8 uur geen alcohol regel te omzeilen...) waar je je handen weer vol aan hebt dus dat ze dat vermijden door het open te houden vind ik ergens wel heel logisch.
En het haalt misschien ook wel wat druk van de supermarkten af doordat mensen in een zeer beperkt aantal andere winkels ook nog wat snoepwaar en verzorgingsspul kunnen halen zodat het daar wellicht wat rustiger blijft, en die schappen in de lokale super ook niet elke keer leeggehamsterd worden door mensen die denken het nooit meer ergens anders te kunnen krijgen :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:00

Vayo schreef:
Electra63 schreef:
De rest is afgedekt.

Klopt hoor, kruidvat ook. Toch blijkt in de praktijk stiekem speelgoed e.d. verkocht te worden. Heeft politie al ingegrepen enz. Etenswaar kun je mijn inziens prima in de supermarkt kopen, net als verzorgingsproducten. Drogisterijspullen kun je daar ook vinden en zelfzorg medicatie tegenwoordig ook. Anders heb je nog een apotheek. En online kun je het ook prima bestellen.

De supermarkt hier heeft amper medicatie hoor. Degene die ik gebruik, helaas heel veel en dagelijks, zijn niet te krijgen. Of altijd leeg. Bij de apotheek minder ruimte, krappere openingstijden en duurder. En verder weg. Degene dichtbij heeft het nooit op voorraad of het ligt klaar voor bejaardentehuis en kan ik dus niet meekrijgen.

Online bestellen kan als ik genoeg nodig heb. Bezorgkosten zijn gewoon een grote hap uit budget en medische kosten zijn al erg hoog. Liever wel online, ik probeer op te sparen maar dat gaat niet altijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:03

Vayo schreef:
Electra63 schreef:
De rest is afgedekt.

Waarom alleen de supermarkten open? Dat is in mijn ogen oneerlijke concurrentie als je dan bijvoorbeeld de bakker en de slager dicht doet. Fijn voor die kleine ondernemers die het toch al zwaar hebben door o.a. de prijzenoorlog van de supermarkten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:04

Mogen Aldi en Lidl wel niet noodzakelijke producten verkopen zoals kleding enz

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:05

Ik vind het prima dat drogisterijen open blijven. Dat haalt ook de druk weg van de apotheken. Die hebben inderdaad toch vaak een beperkter assortiment. Voor zaken als medicijnen, supplementen maar ook maandverband etc is het toch wel fijn als de drogisterijen open zijn.

De Hema is discutabel, maar als je dan leest over 1500 taarten... die gooi je ook niet weg. Wat een verspilling..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:07

Achterom schreef:

Waarom alleen de supermarkten open? Dat is in mijn ogen oneerlijke concurrentie als je dan bijvoorbeeld de bakker en de slager dicht doet. Fijn voor die kleine ondernemers die het toch al zwaar hebben door o.a. de prijzenoorlog van de supermarkten.

Klopt daarom mochten ook in Frankrijk klein en groot open en moesten rayons met kleding afgedekt worden.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:12

Vayo schreef:
Jeetje ik schrik er van hoeveel winkels alsnog open zijn. De bloemist verkoopt bloemen buiten. En de slijterij, Hema, Kruidvat, DA, Jamin is gewoon open!? Dat zijn totaal geen essentiële winkels. Ik snap dat het zwaar is om je winkel te moeten sluiten en een ieder open wilt blijven, maar drogisterijspullen kun je in de supermarkt en apotheek kopen, luiers en babyvoeding ook. Veel kan ook online en heel veel is echt niet essentieel. Op deze manier gaat het toch nooit werken!?

Ik werk zelf in een supermarkt en ik vrees dat wij het niet gaan redden als je de drogisterijen dichtgooit hoor... Plus voor sommige zelfzorgmiddelen moet je een drogist in dienst hebben (ook als supermarkt), vandaar dat ook de ene winkel een beperkter assortiment heeft dan de ander. Ligt er net aan of iemand zo'n opleiding zou willen volgen, want het schijnt best pittig te zijn en niet iedereen heeft daar zin in. (kan waarschijnlijk best op kosten van de baas, maar denk dat het hier ook meespeelt dat de gradatie parttimers hoog is.) En levensmiddelenwinkels open, en dan bedoel ik eigenlijk voornamelijk op slijterij, bakker, slager en groenteboer, de rest niet echt, haal je de druk weg bij supermarkten en zorg je voor spreiding, want ik vermoed dat wij het niet kunnen bijhouden als die dicht zouden moeten.

Ik heb geen idee hoe streng ze gaan zijn op de nonfood, maar ja, dat zien we wel weer. Dat is nou niet iets waar ik me druk over ga maken, als we de nonfood niet mogen verkopen, sturen we het waarschijnlijk gewoon retour en nemen we het na de lockdown weer terug. Dan kunnen we op de lege plekken wat restanten qua houdbaar eten kwijt :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:15

Berdien schreef:
Ik vind het prima dat drogisterijen open blijven. Dat haalt ook de druk weg van de apotheken. Die hebben inderdaad toch vaak een beperkter assortiment. Voor zaken als medicijnen, supplementen maar ook maandverband etc is het toch wel fijn als de drogisterijen open zijn.

De Hema is discutabel, maar als je dan leest over 1500 taarten... die gooi je ook niet weg. Wat een verspilling..

Toen de horeca van de ene dag op de andere dag dicht moesten hadden die ook koelkasten vol voorraad en die konden ze ook weggooien helaas

Pairi daiza had voor tienduizenden euro's aan pompoenen gekocht als decoratie voor Halloween ..die hebben toen ze plots dicht moesten honderden liters pompoensoep gemaakt en aan de voedselbank geschonken :) ..

De sluiting is voor niemand leuk helaas

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:25

Ik snap nog weinig van de precieze regels rondom paardrijden, maar het lijkt erop dat onze stichting in elk geval stopt tot 19 januari. Dat vind ik toch wel even lastig... de normale kerstvakantie duurt al zo lang. -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:26

Lees net dat winkels die minimaal 30% van de omzet uit levensmiddelen halen open mogen, dus morgen hebben de action en anderen die de wereld snoep in de rekken hebben liggen de poorten weer open want wie controleert dat??? Alhoewel de action nog zegt af te wachten maar wanneer er eentje opent volgt de rest meteen.

https://nos.nl/artikel/2360795-niet-ess ... kocht.html

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:27

Alleen voor dat deel vd winkel meen ik. Dus dan moet action alles dicht gooien dat niet essentieel is. Net als HEMA

Bij 70% omzet uit essentiële zaken mag je volledig open.

Edit: en nu wijzigen mag dus ook niet lees ik bij nos.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-12-20 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:28

Dat lijkt ook alweer op de helling te staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:28

Ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat de Action aan die 30% komt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:30

Shadow0 schreef:
Ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat de Action aan die 30% komt.

Dierenvoer, toiletpapier, drogisterijartikelen en levensmiddelen. Ik denk het wel.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:32

Belachelijk.....