Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:18

Ninx schreef:
Dus iemand die denkt dat alleen digitaal mogen betalen vooral bedoeld is voor de financiële herstructurering ipv besmetting via papier geld kan makkelijk richting ultrarechtse ideeen over satanische rituelen in hogere kringen glijden?

Ja. Daar leggen de marketeers van de complottheorieen (business is business tenslotte) het ook echt op aan: mensen steeds een beetje verder ergens in zuigen. Vele sektes zijn hen voorgegaan, de methode is hetzelfde.

Citaat:
Zoals iedere blower volgens oogklepmensen richting heroïne glijdt?

Een belangrijke reden voor gedogen, legaliseren en decriminaliseren van softdrugs is om die werelden uit elkaar te halen. Als het allebei illegaal is, is dat effect van verder gaan er zeker, deels gestuurd door meer experimenteren vanuit gebruikers en deels verkocht door verkopers (want business is business.)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:19

Ninx, dank voor het compliment!
Blijkbaar raakt het je dermate dat je persoonlijk meent te moeten worden :(:)
Bijzondere opvatting ook van 'Ik sla jou even over', maar dat terzijde.

Censuur is inderdaad niet de oplossing.

Wel mag er wat mij betreft harder opgetreden worden tegen grensoverschrijdende uitingen.
Is er bijvoorbeeld aangifte gedaan tegen die Ossenbaard vanwege de impliciete bedreiging aan het adres van Mark Rutte? Of was dat niet rechtstreeks genoeg?

Ninx, ik ben overigens wel benieuwd wat jij ervan vindt dat de NOS-crews inmiddels moeten rondrijden in anonieme busjes omdat ze bedreigd en uitgescholden werden door complotdenkers?
Dat vind ik een veel schadelijker vorm van 'censuur'.
Laatst bijgewerkt door Askja op 21-10-20 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:23

ik vond de discussie van Lange Frans over het omleggen van Rutte niet echt meer onder scherts vallen eigenlijk... Volgens mij was hij vrij serieus.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:25

Zo kwam het wel over. Ik kan persoonlijk sowieso weinig scherts ontwaren in de uitingen van LF.

Echwel

secricible schreef:
ik vond de discussie van Lange Frans over het omleggen van Rutte niet echt meer onder scherts vallen eigenlijk... Volgens mij was hij vrij serieus.

Het leek op een oproep, die twee die erover spraken durfden niet, dus.....

Ninx

Askja schreef:
Ninx, dank voor het compliment!
Blijkbaar raakt het je dermate dat je persoonlijk meent te moeten worden :(:)
Bijzondere opvatting ook van 'Ik sla jou even over', maar dat terzijde.

Censuur is inderdaad niet de oplossing.

Wel mag er wat mij betreft harder opgetreden worden tegen grensoverschrijdende uitingen.
Is er bijvoorbeeld aangifte gedaan tegen die Ossenbaard vanwege de impliciete bedreiging aan het adres van Mark Rutte? Of was dat niet rechtstreeks genoeg?

Niks, ik ben overigens wel benieuwd wat jij ervan vindt dat de NOS-crews inmiddels moeten rondrijden in anonieme busjes omdat ze bedreigd en uitgescholden werden door complotdenkers?
Dat vind ik een veel schadelijker vorm van 'censuur'.

Er zijn mensen die een prettige digitale toon hebben en waarmee de uitwisseling gelijkwaardig is, ook al verschil je van inzicht. Bij die mensen word je je iets van transparantie gewaar.
Jij hebt je ideeën, en ik voorvoel niet dat daar ruimte in zit.

Er is ook veel opgeklopt nieuws hè?
Zoals mensen die werken op de IC zich ook wel met regelmaat verbazen over de ernst van de verslaggeving waarin zij weinig van de werkelijkheid herkennen.

Dus er is wel degelijk iets aan de hand, maar je baseren op wat je leest lijkt niet altijd zinnig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:26

secricible schreef:

Die vrouw ervaar ik als onprettig. Ossenbaard.
Ze gooide ook wel erg veel olie op het vuur.

Wat mij betreft halen ze dat filmpje weg en krijgt hij verder de ruimte.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:27

Vraagje tussendoor: is er iemand hier die het tijdschrift 'Gezond Verstand' in zijn/haar brievenbus heeft gekregen of anderszins onder ogen heeft gehad?

Wat knap Ninx, dat jij mijn ideeën kunt 'voorvoelen'!
Het zal je misschien verbazen, maar ik ben niet zo star hoor. Ik laat me graag overtuigen door argumenten. En als jij met goede, rationele argumenten komt dan ben ik zeker ook bereid om voor jouw mening open te staan.
Maar laten we deze fittie (?) in het belang van de discussie hier maar stoppen. Heb je mij persoonlijk nog wat te melden: mijn pb box staat open.
Laatst bijgewerkt door Askja op 21-10-20 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:28

Askja schreef:
Vraagje tussendoor: is er iemand hier die het tijdschrift 'Gezond Verstand' in zijn/haar brievenbus heeft gekregen of anderszins onder ogen heeft gehad?

Ik zag het vanmorgen en wil me wel abonneren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:28

Citaat:
Zoals mensen die werken op de IC zich ook wel met regelmaat verbazen over de ernst van de verslaggeving waarin zij weinig van de werkelijkheid herkennen

Ligt aan het gebied denk ik... de mensen die ik ken en letterlijk op de IC werken onderschrijven het. Hier zullen ze het dus zeker niet zien als een understatement. Het is echt zwaar geweest.
In een ander deel van Nederland wellicht minder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:32

Ninx schreef:
nynke55 schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/tientallen ... ~a09c7338/

De titel zegt het al, zo onschuldig is het complotdenken niet.

Dus iemand die denkt dat alleen digitaal mogen betalen vooral bedoeld is voor de financiële herstructurering ipv besmetting via papier geld kan makkelijk richting ultrarechtse ideeen over satanische rituelen in hogere kringen glijden?

Zoals iedere blower volgens oogklepmensen richting heroïne glijdt?

Kostelijk!

Ik haal een ‘kritische noot’ aan die mij bezig houd en die al wordt aangemerkt als complotgedachte en onherroepelijk zal leiden tot steeds erger worden complotgedachten.

Dat is ridicuul.

Verwijder dan dat filmpje met die ossenbaard maar laat de rest staan. Er wordt naast veel buitenissigheid ook wel degelijk iets zinnigs gezegd.

We moeten dus nu maar van alles verwijderen omdat we er vanuit gaan dat het volk niet zelf kan denken?

Even een interessant artikel voor jou: https://fivethirtyeight.com/features/qa ... affickers/

Het klinkt zo nobel, hoe kan het nou slecht zijn dat de aandacht op kindermisbruik wordt gevestigd? Nou omdat deze complottheorie de werkelijke bestrijding van kindermisbruik bemoeilijkt en het risico voor kinderen dus groter maakt.

Dit laat zien hoe gevaarlijk een complottheorie kan zijn en waarom je die moet bestrijden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:34

Ninx schreef:
Askja schreef:

Ik zag het vanmorgen en wil me wel abonneren.

"Gezond Verstand creëert een platform voor kennisvergaring.

Hoofdredacteur is Karel van Wolferen, emeritus-hoogleraar Universiteit van Amsterdam en oud-correspondent NRC."

Wikipedia schreef:
Karel G. van Wolferen is een Nederlands journalist en schrijver, complotdenker en emeritus hoogleraar. Van 1997 tot 2006 was hij professor Vergelijkende Politieke en Economisch Instituties aan de Universiteit van Amsterdam.

[ knip ]

Sinds een aantal jaren wordt hij gekarakteriseerd als een complotdenker. Zo verwerpt hij de bewijsvoering van het Joint Investigation Team rondom het neerhalen van vlucht MH17,[13] en meent hij dat het neerhalen een valse vlag-aanslag was. Over de aanslagen van 9-11 is hij dezelfde mening toegedaan [2]. Ook twijfelt hij aan de officiële verklaringen over de terroristische aanslagen in Londen van 7 juli 2005 en de aanslag op Charlie Hebdo.[14] Deze standpunten zorgen ervoor dat hij als journalist weinig meer publiceert in mainstream media, en verslag doet bij bijvoorbeeld The Post Online, en wordt geïnterviewd door alternatieve media als Café Weltschmerz en ook Russia Today.[15]

Sinds 2020 is hij initiatiefnemer van het huis-aan-huis blad Gezond Verstand dat in september in een oplage van 100.000 exemplaren uitkwam. Hiermee wil hij de lezer informeren over de in zijn optiek vertekende weergave van onderwerpen in de reguliere media. In het eerste nummer werden kanttekeningen gezet bij de COVID-19 pandemie die als kunstmatig wordt bestempeld en wordt standpunt genomen tegen de klimaatproblematiek

"Gezond Verstand is een stichting zonder winstoogmerk en is afhankelijk van donaties.

Steun onze doelstelling om objectieve, waarheidsgetrouwe, kwalitatief hoogstaande en echt onafhankelijke verslaggeving te bieden."

Ik vind er maar bar weinig informatie op de site staan over de mensen achter het blad. Dus het controleren van deze 'onafhankelijke verslaggeving' is moeilijk.

Mocht iemand het interessant vinden, hoewel de artikelen zelf nog niet digitaal te lezen zijn (waarom eigenlijk niet?) zijn de bronnen wel al online te vinden: https://gezondverstand.eu/2020/09/30/nummer-01/

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:36

Ik zal niet snel stellen dat het nobel is.

Het is echter geen uitzondering dat mensen met extreem veel aanzien en extreem veel middelen megalomaan gedrag gaan vertonen.
De pleziervluchtjes van US officials naar een eiland met minderjarige meisjes bleek helaas ook geen broodje aap.

Zoals gezegd: van mij mag dat filmpje met ossenbaard verwijderd, maar het kanaal van LF volledig verwijderen lijkt mij contraproductief.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:43

Gezond Verstand werd vanmorgen besproken in de Volkskrant.

Een globale schets van de onderwerpen in het blad:
de demonisering van Poetin, de mythe van opwarming van de aarde door menselijk toedoen, het voorgeschreven verhaal van de zgn aanslagen op de Twin Towers, de sluipmoordfantasie wat betreft de poging tot vergiftiging van Navalny, en uiteraard de corona-schijnpandemie. En volgens de auteurs 'zijn we in oorlog'.
Kortom, de bekende riedel.
Waarom komt dat zogenaamde kritische denken van complotaanhangers toch allemaal vooral over als mensen die elkaar klakkeloos napraten?

Wel bizar hoor, de initiatiefnemer is nota bene een emeritus-hoogleraar en oud-journalist van het NRC (maar daar was hij naar eigen zeggen uiteraard al weg voordat het 'misging' bij de dagbladjournalistiek).

Tja ...
Laatst bijgewerkt door Askja op 21-10-20 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:44

Ninx, ik begrijp nog steeds jouw antwoord op mijn link niet. Kun je dat uitleggen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:44

Ninx schreef:
Het is echter geen uitzondering dat mensen met extreem veel aanzien en extreem veel middelen megalomaan gedrag gaan vertonen.
De pleziervluchtjes van US officials naar een eiland met minderjarige meisjes bleek helaas ook geen broodje aap.

Het punt is vooral dat het speculeren over dat soort dingen weinig bijdraagt aan het stoppen ervan. Dat is een van de redenen dat het aantrekkelijk is: je kunt je moreel heel goed voelen (want je bent heel verontwaardigd over iets wat overduidelijk onrechtvaardig is), maar tegelijkertijd hoef je er niets voor te doen of is dat wat je doet niet helpend.

(Wil je kinderen veilig houden dan zijn een aantal dingen veel effectiever: voldoende inkomsten voor alle ouders, geen kinderen in armoede, betrokken en goed toegankelijke zorg, daarna ook actieve en integere opsporing, een goed rechtsysteem, ingebed in een integere politiek.)

Geen van die dingen wordt gepromoot door de conspiracy-verspreiders. Er wordt niks gedaan om structuren te versterken, mensen te helpen, leed te voorkomen, integendeel: het ondermijnt juist een aantal dingen daarvan. EN het neemt de mogelijkheden weg aan mensen die oprecht situaties willen verbeteren om daadwerkelijk kritiek te geven en dingen te verbeteren, omdat het gesprek zo giftig is, en steekhoudende kritiek meteen uit z'n verband wordt getrokken om vervolgens gebruikt te worden om af te breken, niet op te bouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:00

Wat betreft Lange Frans, you tube weg nu zijn Facebook en vooral insta ook nog . Iedereen gewoon zijn account doorgeven .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:08

Askja schreef:

de demonisering van Poetin, de mythe van opwarming van de aarde door menselijk toedoen, het voorgeschreven verhaal van de zgn aanslagen op de Twin Towers, de sluipmoordfantasie wat betreft de poging tot vergiftiging van Navalny, en uiteraard de corona-schijnpandemie. En volgens de auteurs 'zijn we in oorlog'.
Waarom komt dat zogenaamde kritische denken van complotaanhangers toch allemaal vooral over als mensen die elkaar klakkeloos napraten?

Wel bizar hoor, de initiatiefnemer is nota bene een emeritus-hoogleraar en oud-journalist van het NRC (maar daar was hij naar eigen zeggen uiteraard al weg voordat het 'misging' bij de dagbladjournalistiek).

Tja ...

Dit is waar wij wezenlijk verschillen als mens. Copernicus werd in zijn tijd ook voor gek verklaard... en we weten nu hoe dat zit.

Zo is mijn grondhouding meestal: "okay, heftige beweringen... maar laat ik het lezen, eerst kijken wat er exact gezegd wordt voordat ik het afwijs".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:09

bigone schreef:
Wat betreft Lange Frans, you tube weg nu zijn Facebook en vooral insta ook nog . Iedereen gewoon zijn account doorgeven .

Goed idee zeg....
En wie zegt nog meer gekke dingen? George van Houts of die Ossenbaard... zullen we ze allemaal gewoon van het web vegen?!
Een soort digitale razzia.... goed idee zeg..... :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:11

Ninx schreef:
Er zijn mensen die een prettige digitale toon hebben en waarmee de uitwisseling gelijkwaardig is, ook al verschil je van inzicht. Bij die mensen word je je iets van transparantie gewaar.

Ik kan de bijdragen van Askja enorm waarderen. You don't get to choose wat als prettig wordt ervaren en ik beleef hier vrij weinig de ruimte de andere kant op. Uitwisseling komt van twee kanten.

Ninx schreef:
Zoals mensen die werken op de IC zich ook wel met regelmaat verbazen over de ernst van de verslaggeving waarin zij weinig van de werkelijkheid herkennen.

Bron? Je roeptoetert nogal wat. Graag onderbouwen met óf verhalen uit de eerste hand óf fatsoenlijke bronnen. Ik vind dit nogal beledigend tegenover de mensen die hun stinkende best doen om mensen gezond te houden. Het zal inderdaad niet overal zijn maar je suggereert nu dat het allemaal wel meevalt op de IC's.

Ninx schreef:
Dus er is wel degelijk iets aan de hand, maar je baseren op wat je leest lijkt niet altijd zinnig.

Dat ligt er dan weer helemaal aan wat je voornaamste bronnen zijn.

Ik vind de uitspraken van Lange Frans ook vrij heftig, het is inderdaad een verkapte bedreiging.

@Janinevv - ik ervaar het ook wat anders maar helaas, altijd als de dialoog wordt aangegaan wordt aangegaan geeft de complotter niet thuis. Een meneer Engel komt bijvoorbeeld ook gewoon op TV en aan Famke Louises #vriendenpeople wordt ook gewoon aandacht besteed. Die mocht daarna fijn bij Jinek aan tafel komen praten over wat ze nou eigenlijk bedoelde. En weet je nog, die antivaxxers bij Pauw? Die roeptoeterden finaal (en vrij onbeschoft) over een arts heen, zonder ook maar open te staan voor argumenten van de tegenpartij. Daarom gaan ze gezellig bij elkaar in de podcasts van LF zitten of in hun eigen social groepjes, daar krijgen ze tenminste geen tegengas.

Ik lees ook veel - ga mee met de complotdenker, ga de de dialoog aan. Maar waarom kan dit maar één kant op? Ik vind het heel erg moeilijk begrip te hebben voor mensen die misinformatie verspreiden en hun hele wereldbeeld van Facebook halen. Die zonder gehinderd te worden van enige vorm van kennis al hun onzin het internet op braken en vervolgens 'm peren. Snap je niet wat ze neerzetten? Dan ben je nog een sukkel ook en moet je is beter zelf gaan onderzoeken of ZELF IS NADENKEN!!. Dit gaat wel alleen over de extremisten trouwens.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:12

Ninx schreef:
Askja schreef:

Tja ...

Dit is waar wij wezenlijk verschillen als mens. Copernicus werd in zijn tijd ook voor gek verklaard... en we weten nu hoe dat zit.

Zo is mijn grondhouding meestal: "okay, heftige beweringen... maar laat ik het lezen, eerst kijken wat er exact gezegd wordt voordat ik het afwijs".

En dat past nou precies in de wijze waarop veel complotdenkers redeneren en zich verhouden tot andersdenkenden: de ander heeft het bord voor zijn kop, niet zij.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:13

Ninx schreef:
Askja schreef:

Tja ...

Als er twee mensen zitten te grappen over het doodschieten van Rutte is de koek heel snel op, dan ga ik niet eerst verder kijken of ze het misschien anders bedoelden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:13

nps schreef:
Ninx schreef:

Ik kan de bijdragen van Askja enorm waarderen. You don't get to choose wat als prettig wordt ervaren en ik beleef hier vrij weinig de ruimte de andere kant op. Uitwisseling komt van twee kanten.

Ninx schreef:

Bron? Je roeptoetert nogal wat. Graag onderbouwen met óf verhalen uit de eerste hand óf fatsoenlijke bronnen. Ik vind dit nogal beledigend tegenover de mensen die hun stinkende best doen om mensen gezond te houden. Het zal inderdaad niet overal zijn maar je suggereert nu dat het allemaal wel meevalt op de IC's.

Ninx schreef:

Dat ligt er dan weer helemaal aan wat je voornaamste bronnen zijn.

Ik vind de uitspraken van Lange Frans ook vrij heftig, het is inderdaad een verkapte bedreiging.

@Janinevv - ik ervaar het ook wat anders maar helaas, altijd als de dialoog wordt aangegaan wordt aangegaan geeft de complotter niet thuis. Een meneer Engel komt bijvoorbeeld ook gewoon op TV en aan Famke Louises #vriendenpeople wordt ook gewoon aandacht besteed. Die mocht daarna fijn bij Jinek aan tafel komen praten over wat ze nou eigenlijk bedoelde. En weet je nog, die antivaxxers bij Pauw? Die roeptoeterden finaal (en vrij onbeschoft) over een arts heen, zonder ook maar open te staan voor argumenten van de tegenpartij. Daarom gaan ze gezellig bij elkaar in de podcasts van LF zitten of in hun eigen social groepjes, daar krijgen ze tenminste geen tegengas.

Ik lees ook veel - ga mee met de complotdenker, ga de de dialoog aan. Maar waarom kan dit maar één kant op? Ik vind het heel erg moeilijk begrip te hebben voor mensen die misinformatie verspreiden en hun hele wereldbeeld van Facebook halen. Die zonder gehinderd te worden van enige vorm van kennis al hun onzin het internet op braken en vervolgens 'm peren. Snap je niet wat ze neerzetten? Dan ben je nog een sukkel ook en moet je is beter zelf gaan onderzoeken of ZELF IS NADENKEN!!. Dit gaat wel alleen over de extremisten trouwens.

Dat dus.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:16

Ninx?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:16

Verdeel en Heers ...

Ik lees al jullie berichten nu en thanks voor sommige berichten wat ook inderdaad andere kijk geeft. Maar mijn punt is /was trek niet alles over een kant als gaat om complot gekkies want ik geloof ook grootste gedeelte niet van hen.