Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kiwipitje schreef:Daarnaast vind ik op hartslag trainen op basis van een maximale hartslag ook wel een beetje ruim. Als ik mijn zones bepaal op basis van mijn maximale hartslag dan kom ik op een ander omslagpunt dan mijn daadwerkelijke omslagpunt. Want als ik 80-90% van mijn maximale hartslag neem kom ik op een omslagpunt van 161-181. Mijn daadwerkelijke omslagpunt is 185. Mijn Z1 is alles onder 161. Trainen op hartslag kan een heel goed middel zijn, maar dan moeten wel de zones goed bepaald worden anders mist het zijn doel.
Sterkte met je oma Sintara.
Greetje63 schreef:Ik beweer ook nergens dat dat wel kanKiwipitje schreef:Daarnaast vind ik op hartslag trainen op basis van een maximale hartslag ook wel een beetje ruim. Als ik mijn zones bepaal op basis van mijn maximale hartslag dan kom ik op een ander omslagpunt dan mijn daadwerkelijke omslagpunt. Want als ik 80-90% van mijn maximale hartslag neem kom ik op een omslagpunt van 161-181. Mijn daadwerkelijke omslagpunt is 185. Mijn Z1 is alles onder 161. Trainen op hartslag kan een heel goed middel zijn, maar dan moeten wel de zones goed bepaald worden anders mist het zijn doel.
Sterkte met je oma Sintara.
Je omslagpunt kun je ook niet op basis van je maximale hartslag bepalen. Je maximale hartslag is vast gegeven (op de de daling als gevolg van het ouder worden na) maar het omslagpunt is trainbaar Door specifieke gerichte interval trainingen probeer je juist dat omslagpunt richting e maximale hartslag op te schuiven Waar heb je die 80-90 procent regel vandaan (wat overigens ook een enorme marge is, zelf loop ik mijn rustige duurlopen op 80% terwijl 90% al een duurloop drie zone is
Maar ik ben het met je eens dat op hartslag trainen enkel zin heeft als je zones ook goed bepaald zijn (en je al een zeker mate van duurvermogen hebt opgebouwd)
anne_bento schreef:hwn dat is een beetje het probleem, ik kan lastig langzame duurloopjes doen, terwijl ik dat inderdaad juist moet gaan doen. Ik heb er moeite mee omdat ik automatisch versnel en dan op een te hoge hartslag loop en me dan niet lekker voel. Die rustige duurloopjes zijn inderdaad veel beter, maar dat moet ik echt nog leren.
Ik kan nu wel zien dat mijn hartslag hoog is maar zolang je je max niet weet valt er eigenlijk weinig over te zeggen.