Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:55

Daarnaast vind ik op hartslag trainen op basis van een maximale hartslag ook wel een beetje ruim. Als ik mijn zones bepaal op basis van mijn maximale hartslag dan kom ik op een ander omslagpunt dan mijn daadwerkelijke omslagpunt. Want als ik 80-90% van mijn maximale hartslag neem kom ik op een omslagpunt van 161-181. Mijn daadwerkelijke omslagpunt is 185. Mijn Z1 is alles onder 161. Trainen op hartslag kan een heel goed middel zijn, maar dan moeten wel de zones goed bepaald worden anders mist het zijn doel.

Sterkte met je oma Sintara.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:34

Ik kan me voorstellen dat het per persoon ook erg verschilt? Zijn meer richtlijnen misschien, gemiddelden. Ik denk dat ik eerst me eens goed moet inlezen en eens een paar keer proberen of ik achter mijn maximale hartslag kan komen en er dan een beetje mee gaan spelen. Ik loop tenslotte standaard met mijn horloge dus meet constant mijn hartslag, kan ik er net zo goed iets mee doen. Denk zelf dat het voor mij goed zou zijn, en vind het sowieso erg interessant me erin te verdiepen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:52

Mijn hartslag is tijdens het hardlopen altijd hoog :o Mijn resting HR is 54 maar tijdens het hardlopen zit ik gemiddeld rond de 180-185.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:25

Kiwipitje schreef:
Daarnaast vind ik op hartslag trainen op basis van een maximale hartslag ook wel een beetje ruim. Als ik mijn zones bepaal op basis van mijn maximale hartslag dan kom ik op een ander omslagpunt dan mijn daadwerkelijke omslagpunt. Want als ik 80-90% van mijn maximale hartslag neem kom ik op een omslagpunt van 161-181. Mijn daadwerkelijke omslagpunt is 185. Mijn Z1 is alles onder 161. Trainen op hartslag kan een heel goed middel zijn, maar dan moeten wel de zones goed bepaald worden anders mist het zijn doel.

Je omslagpunt kun je ook niet op basis van je maximale hartslag bepalen. Je maximale hartslag is vast gegeven (op de de daling als gevolg van het ouder worden na) maar het omslagpunt is trainbaar Door specifieke gerichte interval trainingen probeer je juist dat omslagpunt richting e maximale hartslag op te schuiven Waar heb je die 80-90 procent regel vandaan (wat overigens ook een enorme marge is, zelf loop ik mijn rustige duurlopen op 80% terwijl 90% al een duurloop drie zone is
Maar ik ben het met je eens dat op hartslag trainen enkel zin heeft als je zones ook goed bepaald zijn (en je al een zeker mate van duurvermogen hebt opgebouwd)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:11

Greetje63 schreef:
Kiwipitje schreef:

Je omslagpunt kun je ook niet op basis van je maximale hartslag bepalen. Je maximale hartslag is vast gegeven (op de de daling als gevolg van het ouder worden na) maar het omslagpunt is trainbaar Door specifieke gerichte interval trainingen probeer je juist dat omslagpunt richting e maximale hartslag op te schuiven Waar heb je die 80-90 procent regel vandaan (wat overigens ook een enorme marge is, zelf loop ik mijn rustige duurlopen op 80% terwijl 90% al een duurloop drie zone is
Maar ik ben het met je eens dat op hartslag trainen enkel zin heeft als je zones ook goed bepaald zijn (en je al een zeker mate van duurvermogen hebt opgebouwd)
Ik beweer ook nergens dat dat wel kan ;) Die 80-90% stond ergens op internet. Doet er niet zoveel toe verder want ik bereken mijn zones zo niet.

Goed.. moraal van het verhaal: wil je op hartslag trainen laat je zones dan goed vaststellen door iemand met verstand van zaken.

Zelf train ik liefst op tempo en gebruik hartslag als ondersteuning.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:16

Sintara, hopelijk slaapt ze rustig in. De koek is op, zo te lezen. Niet leuk, het gemis zal er niet minder om zijn.

Sterkte!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:39

anne_bento schreef:
hwn dat is een beetje het probleem, ik kan lastig langzame duurloopjes doen, terwijl ik dat inderdaad juist moet gaan doen. Ik heb er moeite mee omdat ik automatisch versnel en dan op een te hoge hartslag loop en me dan niet lekker voel. Die rustige duurloopjes zijn inderdaad veel beter, maar dat moet ik echt nog leren.
Ik kan nu wel zien dat mijn hartslag hoog is maar zolang je je max niet weet valt er eigenlijk weinig over te zeggen.

Maar je kunt toch al wel zien hoeveel lager je hartslag bij de trainingen is? En je kunt tijdens het lopen toch ook 'voelen' of je te hard loopt (hoog in de adem/niet meer kunnen praten/verzuren als je omhoog loopt)? Ik heb pas sinds 2 jaar een hartslagmeter, dus de eerste 7 jaar zonder hartslagmeter getraind en ook wel eens een wedstrijd gelopen.

Ik loop 'lekker' met een hartslag tussen de 160-165. Maar de 10 EM loop ik met een hartslag van gemiddeld 187, dus denk dat mijn omslagpunt daar ergens ligt. Maar dat hoef ik in een training niet te proberen 5 kwartier :+
Ik heb overigens een aantal keer tussen de 198 en 202 aangetikt (tijdens eindsprint op wedstrijden en met spinning), dus verwacht dat mijn max iets boven de 200 ligt.

Ik loop zelf 100% op gevoel. Ik gebruik mijn hartslagmeter eigenlijk alleen om achteraf naar mijn gemiddelde hartslag te kijken en het tempo te kijken. Heel soms kijk ik tussendoor hoe hard ik loop. Wil er nu wel wat actiever mee aan de slag, want wij lopen onze duurtrainingen te hard. Dat gaat opbreken als ze nog langer worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:11

Net heerlijk in het bos hardgelopen met mijn loopmaatje. En.. we kwamen twee hazelwormen tegen en een slang! Echt zo gaaf! Weet niet zeker of het een adder of een gladde slang was. Ik neig naar de gladde slang.
We hebben in ieder geval genoten en het was ook niet zo warm als ik dacht.

Afbeelding

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:14

Het hele hartslag verhaal weet ik weinig van. Heb ooit zo'n band en horloge aangeschaft (goedkope versie wel), maar word benauwd van die 'strakke' band dus die ligt gewoon in de kast en ik loop lekker op gevoel :D

Gaaf supervixen! Zo één kwamen wij vorige week in het bos tegen met de honden, gelukkig hadden de honden het niet door :)

Vanochtend heerlijk 10km met intervallen gelopen, ging echt heerlijk!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:58

Zo, pff.. Hele crematie is alweer geregeld. Dinsdagavond was ik er toch nog even heen, en binnen het half uur was het klaar. Gelukkig is ze echt rustig weggegleden.. Al blijf ik het raar vinden hoor. Als iemand een hond nog 3 dagen in slaap zou houden met morfine om zelf te overlijden zou iedereen het idioot vinden, en nu voor een mens blijkt het het absolute minimum aan rekken te zijn. De eerste schouwarts heeft zelfs nog met autopsies en juridische stappen gedreigd (vooral omdat het na een val is gebeurd), maar dat laat ze toch maar zitten gelukkig.

En toen werd ik gebeld door de mensen van de mudrun, haha. Dat was heul erg schakelen... Maar toen hij vroeg of we er allemaal zin in hadden heb ik wel ja gezegd.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:04

Gecondoleerd , heftige dagen zo. Sterkte!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:12

Gecondoleerd, probeer toch te genieten van je mudrun, dan kun je je gedachten even verzetten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:27

Sintara gecondoleerd en heel veel sterkte.
Goed dat je ja gezegd hebt tegen de mudrun, idd even gedachtes verleggen.

Hartslag heb ik echt geen verstand van helaas, maargoed ik ben nog niet op dergelijk niveau dat het voor mij belangrijk is denk ik om bij te houden.

Supervixen wat gaaf! Heb die beesten nog nooit gezien.
En mooie afstand weer.

Ik ben echt nog op aan het bouwen. Daarstraks 7km gelopen. Tempo is nog niet heel hoog (al is het nooit super hoog heb ook maar korte pootjes, ben 1,54m :Y) )
Het is wel verleidelijk om verder te lopen steeds, denk dat ik het ook best kan.
Maar weet niet wat wijsheid is, eerst aan het tempo werken, dus deze omhoog en dan dezelfde ronde, of kan ik de afstand al iets uit gaan bouwen?
Ik loop nu tussen de 8,5 en 9,15 per uur.

Afbeelding
Rondje zondag, met foto erbij voor supervixen :D

en rondje vandaag, iets je verder gelopen dus dan zondag
Afbeelding

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:45

Ik zou de duur uitbouwen tot een uur en dan gericht aan de snelheid gaan werken alvorens verder te gaan met de uitbouw van de duur. Maar om echt op tempo te trainen is het wel fijn die basisduurvermogen van 60min te hebben. Al was het alleen al omdat je voor wat tempo werk een kwartiertje in moet lopen, een tien minuten uit moet lopen , nog wat dribbel pauze min hebt. Da heb je tenminste nog wat over voor het tempowerk. Ga je eerst eindeloos de duur uitbreiden loop je het risico in een laag tempo te blijven hangen Plus eenmaal wat snelheid is het weer gemakkelijker verder uit te bouwen in duur in een rustig tempo.

Sintara gecondoleerd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:50

Mooie foto Tyrcanol!

Ik zou inderdaad uitbouwen tot een uur en dan aan je tempo werken.

Ik heb voor het eten nog even 5km gelopen met wat intervallen. Ging best lekker, maar wel harde wind!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:57

Bedankt voor de tips. Idd eerst een uur is wel een goede! :)* En niet zo focussen op de afstand. Gaan we dat doen. Ga ik uitbouwen richting een uur en dan naar de snelheid kijken.
Welke snelheid zou het beste zijn om uiteindelijk op uit te komen? Ongeveer want dat zal wel een beetje verschillen per persoon.

Moet ik wel mn route even aanpassen maar dat lukt wel :D.

Lekker supervixen. 5km zal voor jou wel een warm loop rondje zijn haha.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:04

Gecondoleerd Sintara! Dat is plots snel gegaan.

Vandaag mijn nieuw loopschema gehad, en had me erop verheugd n stukje samen te kunnen trainen met mijn merrie Belle, ze vond mee hardlopen altijd fijn. Staat ze nu sinds gisteravond hartstikke hoefbevangen, pff. Ik baal als een stekker, zo zielig om haar te zien strompelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:56

Wat voor horloge/app gebruik je Tyrcanol? Ik kan me niet voorstellen dat je een max snelheid van 35 km/h haalt :))

Waar loop je? Mooie omgeving.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:25

Oef hwn wat naar! Veel beterschap ermee.
Weet helaas wat het is. Heb er ook eentje staan.

Nee Anthea zo hard heb ik idd niet gelopen :Y).
Ik loop in de bossen dus dan valt de gps soms even weg en dan heb je zo'n piek snelheid. Dit is Bergeijk noord Brabant.

Gebruik gewoon simpel endomondo op mijn telefoon er voor :).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:39

Gecondoleerd Sintara, snel gegaan zo zeg..

hwn ellendig hoefbevangenheid, vreselijk om je dier pijn te zien hebben..

Ik heb gisteren city run gehad, 10 km. Pff wat was het warm!! Doel was om eens wat rustiger te lopen in de hoop eens niet misselijk te worden en een keer te genieten.. wederom totaal mislukt. Ik heb een mentaliteit en doorzettingsvermogen waar mensen jaloers op zijn maar loop mezelf ermee kapot -O-
Zo heb ik de 1e 6km op 12 km per uur gelopen, ver boven m’n tempo en al heel snel kotsmisselijk en helemaal kapot. Eigen schuld. Bij de drinkpost even gestopt, beetje water, en door. Later rond de 8 km nogmaals stukje gelopen want ik kon niet meer. Gelukkig veel publiek en aanmoediging.

Gefinisht op 53:54. Mooie tijd is het zeker, een PR zelfs, maar voelde me niet voldaan, doel zeker niet gehaald. Moet echt dat competitieve af gaan leren want de lol gaat er vanaf. Anyway, even gebaald, maar iets om keihard aan te werken.

Vandaag nog even 26 km gewandeld, benen mogen een paar dagen rusten :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:17

Ja opzich is het wel fijn dat het zo snel is gegaan, maar het blijft een heel emotioneel gedoe. Gelukkig is de begravenisonderneemster heel fijn en kan ze tegen onze humor. Die humor is gewoon echt nodig anders janken we zoveel.

hwn sterkte! hopelijk voelt ze zich snel beter.

Tyrcanol, zelf ben ik toen ik zo'n beetje 6/7 km kon lopen al tussendoor aan tempo gaan werken. Het is ook wel lekker, zo ben je niet perse meteen een uur weg maar kan je tussendoor ook een keertje 20 minuten gaan.
Maar ik loop ook veel met twee mannen die mijn tempo echt killing traag vonden dus dat tempo vind/ vond ik ook belangrijk voor hen. Beetje team effort :p En nu gaan de lange rondjes ook echt makkelijker.

Jammer dat je je tempo niet kon vinden Anne. Ooit gaat het je gewoon lukken ;)

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:17

Vraagje: Ik heb mijn rechter grote teen ooit gebroken, die is hierdoor net een stukje korter dan mijn 1-na grootste teen. Die laatste loop ik nu de hele tijd stuk (niet alleen de nagel). Als ik zoek op internet lees ik alleen maar over toe-strike (tenen die de schoen raken), maar ik ben er vrij zeer van dat dat het niet is. Ik verdenk zelf mijn sokken, maar dat is lastig testen.

Iemand enig idee wat ik er tegen/aan kan doen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:36

Wat irritant! Intapen of tenensokken misschien?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:39

Ik zou ook zeggen intapen.
Heb een tijdje gehad dat mijn kleine teennagel de teen er langs kapot maakte. Toen teepte ik het ook in (hoe schrijf je dat :') )
Al is dat wellicht anders dan jouw situatie.

Echter heb ik daar met nieuwe (betere) schoenen geen last meer van.

Wow Anne bento wat een tijd :wow:
Balen dat je niet fijn gelopen hebt.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:48

Mijn hartslag is met hardlopen ook altijd hoog, 180-190. Maar ik trek er niks van aan, voor mij is het ook meer een ondersteuning. Ik vind het wel belangrijk om te weten dat mijn hartslag weer snel daalt wanneer ik ga wandelen.