Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 14:19

Wekker zetten is inderdaad wel een goed idee! Niet aangedacht... :=
Telefoon heb ik vrijwel altijd bij, kan ik mooi gebruiken (timer). Enige vervelende is dat we volgende week naar Zweden gaan, op gesprek en zo. Eigenlijk zouden we gaan toen ik buikvlies- en hersenvliesontsteking kreeg... Leggen waarschijnlijk matras achter in de auto. :+ voordeel van een grote auto haha. De stoel kan ook aardig plat en we doen t i etappes, normaal zouden we zo doorrijden (is maar 1200 km, pap en mam is 1600 km ongeveer).

Valt mee Valentijn, inderdaad vergeleken met wat ik kon en deed kan ik "niets" meer... Maar eigenlijk kan ik nog steeds best veel. Misschien niet wat ik graag zou willen, maar er zijn nog steeds best wat dingen die wel lukken.

En je leert de kleine dingen in t leven waarderen. Juist die kleine dingen zijn zo speciaal. Kan enorm genieten van mijn paarden in bijvoorbeeld de wei, een borstel er over halen. Wat eerst meer een "moeten" was (je gaat simpel weg niet op een zanderig of smerig paard rijden) is nu gewoon genieten. Het is nu een bonus in plaats van een moeten.

Maar ook gewoon een avondje met vriendlief op de bank of bed lekker filmpje kijken en die dingen. Die zijn zo waardevol en die leer je zo ook echt waarderen. Iets waar je daarvoor misschien helemaal geen waarde aan legde... Zonde, het leven kan zo mooi zijn, zelfs mét heel erg veel ellende en ellende waar geen eind aan lijkt te komen...

Jaa inderdaad Varekaj, baby maakt zeker een zachte landing! :D
Al is dit niet de stal waar baby waarschijnlijk geboren gaat worden hihi (of ze moet iedereen heel erg verrassen haha). Ze komt in de "kraamstal" als t zo ver is met camera. Maar goed, daar ligt minstens zoveel in.

Zou er inderdaad zó bij gaan liggen. <3
Eerste half zusje van veulentje is geboren! Knap vosje. Zo nieuwsgierig naar mijn baby, hoop nog steeds vos merrie veulentje met veeeeeeeel wit. Dat laatste zal waarschijnlijk niet, tenzij t schimmel wordt haha maar dat wit bedoel ik eigenlijk niet. :D

Vriend wil eigenlijk foto van m'n rug hebben, kijken of t nog netjes boven elkaar staat en niet nu al verschoven is...

Was net CT scans aan t kijken, nog van voor de laatste operatie.

Afbeelding
Hier zie je dat L5 eraf schuift (nog wel heel lichte vorm, maar toch t schuift eraf). Rechts zie je ook een breuk waarom t schuift.

Afbeelding
Hier zie je de breuk nog wat beter waarom t schuift.

Nu maakt m'n heiligbeen ook wel een rare hoek, staat er bijna 90 graden op. Dat is ook niet "normaal" zeg maar. Die hoort meer te kantelen in de richting van de wervelkolom.

Afbeelding
En MRI, zie je dat 2 tussenwervelschijven niet meer zijn zoals t hoort. (de lichte boven aan is normaal, onder zie je twee die helemaal zwart zijn, die horen net als e rest er uit te zien eigenlijk).

En wervel in e andere richting, klein beetje stuk maar.

Afbeelding
Dat hoort dus gewoon allemaal netjes aan elkaar te zitten. :+

Foto's zijn trouwens vanaf laptop gemaakt en zoals je kunt zien (aan de vingers op t scherm) is t touchscreen. :')

Ach en verder, t gaat zo z'n gangetje. Rug wordt eigenlijk elke dag slechter, maar weet niet zo goed waarom. Alhoewel je door de pijn natuurlijk spieren in e rug aan spant en dat geeft ook weer (spier)pijn en m'n houding is heel anders. Kan ook steeds moeilijker rechtop staan/lopen. Gevoel in m'n benen blijft t zelfde (weinig dus) en dan die slapende benen... Op zich maak ik me niet ongerust, t is alleen zo vervelend. Vriend maakt zich wel wat ongerust, omdat die rug niet stabiel is (daarom wil ie ook graag foto of eigenlijk nog liever MRI). Eigenlijk hadden ze gewoon maar meteen die rug vast moeten zetten, daar niet druk meer om maken haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:04

Meid, je zegt net zelf dat je rug altijd slechter gaat. Volg het advies van je vriend en ga die scan of MRI in en wel zo spoedig mogelijk. Het is niet de bedoeling dat de boel verzakt en jij dus steeds meer last krijgt. Ofwel zit er wat fout en moeten ze de boel vast gaan zetten omdat je rug het niet meer aan kan, ofwel heb je dringend nood aan een goede fysio om je spieren zodanig te trainen dat je wel goed rechtop kan blijven. Zonder skelet zouden we allemaal een hoog blubber in een velletje zijn, en dat lijkt me nu bij jou te gebeuren. Je "zakt" in elkaar omdat je lichaam de steun van je rug mist om rechtop te blijven.

Nogmaals, je kan beter een keer teveel onder de mri dan een keer te weinig en nadien onherstelbare schade hebben. Je kan nog zelfstandig lopen en bewegen, push het niet zo ver tot het gevoel in je benen helemaal weg is en je in een rolstoel terecht komt. Het kan perfect dat dat slapende gevoel in je benen komt omdat je door je rug zakt als het ware, en daarmee die zenuwbanen afknelt.

gohya

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:26

Nou Quir,je mag je gerust Ongerust maken hoor,idd. een MRI aanvragen,alleen daarmee kunnen ze je rug in de gaten houden.Ik weet wat je voelt [ongeveer dan] ik zit ook met me rug,nek en benen.Zodra ik ga lopen of staan komt de pijn.Ik ben weer aan de Naproxen gegaan,gelukkig haalt dat de scherpe kantjes eraf.
Heb jij die foto's en scan's op DVD? heb ik wel,kost me wel 20,- je kan ze kopen in het ziekenhuis hier.
Alleen jij begrijpt die foto's,ik niet echt.En uitleg v.d. neuroloog word je ook niet veel wijzer.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:33

Veel sterkte met je rug!!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 18:21

Ja ik weet t, maar ik wil liever gewoon eerst rustig naar Zweden. Ik wil t ook gewoon simpel weg op dit moment even niet weten. Noem t struisvogel politiek, kop in t zand steken. Zal ik echt niet ontkennen. Die rug wordt elke dag slechter, maar voelt echt nog niet alsof t helemaal fout is nu. Het is ook vooral pijn (en t dove, tintelende gevoel, maar t is vooral de pijn die toeneemt), maar pijn is ook maar gewoon pijn. Dat overleef je wel, je gaat er niet dood aan en er zijn veel ergere dingen dan pijn. Ook al doet t godsgruwelijk veel pijn. Denk vooral ook dat ik nu in een cirkeltje naar beneden zit. Andere houding, spieren die erbij pijn gaan doen, weer andere houding, meer pijn, enz. Nu crème gehaald voor spieren, misschien helpt dat al wat om uit die cirkel te komen en neemt de pijn niet meer toe.

Er gaat hoe dan ook nu toch niets gebeuren behalve goede pijnstilling en leefregels die ik al had, dus of ik t dan nu weet of straks over week of twee maakt dan ook niets uit voor mij. Snap je?
Ik hoef nu echt niet te weten dat t bijvoorbeeld helemaal fout zit als ze nu toch niets gaan doen. Dan wil ik t pas weten op t moment ze er iets aan kunnen en gaan doen. Anders ga je toch alleen maar druk maken en op dit moment maak ik me nog geen zorgen en dat wil ik even zo houden. :)

Zodra ik echt kracht ga verliezen in m'n benen is t een ander verhaal, maar dat is nu nog niet zo. Misschien deze week keer foto maken, maar dan is t in ieder geval niet voor mij zelf. Ik wil t dan ook niet weten of zien. :)

Nouja misschien laat ik me nog wel overhalen. :=

Deze foto's en scans (allemaal van mij trouwens haha) heb ik inderdaad op een cdtje, al staan ze nu ook gewoon op m'n laptop haha. Kan ze redelijk begrijpen, niet zo goed als vriendlief natuurlijk. Ik weet in ieder geval wel wat ik zie en anatomie begrijp ik goed, kleine afwijkingen herken ik niet altijd en soms zie ik normaal varianten als afwijking. :+

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:29

Ik kan maar 2 smileys bedenken voor je pick headed heid...

De aap smiley met hand voor zn ogen of deze :+

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:37

Mijn rug is door scoliose helemaal vastgezet van boven tot net boven mn lendenen. En flink stuk dus. Zware operatie, maar zo blij mee! Spieren moesten natuurlijk erg wennen maar de stabiliteit was en is genieten!
Bij jou is het op een andere plek en om een andere reden maar wilde je mijn ervaring meegeven
Het vastzetten is 100% meegevallen en nu nergens last meer van.
Mocht het aankomen op vastzetten heb je in ieder geval een positieve ervaring van mij.

Sterkte!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:49

Ik vind je reuze dapper, maar vraag mij af of zo'n reis naar Zweden wel verstandig is met je instabiele rug.
Autorijden is echt een heel andere belasting dan op bank/ bed liggen. Er is veel meer beweging en belasting dan op het eerste gezicht lijkt. En wat gebeurt er als de auto plotseling moet uitwijken/remmen?
Ik gun je alle geluk en avontuur van de wereld, maar denk er goed over na. Sterkte!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:02

In een auto zitten is idd. pijnlijk voor de rug en vooral ook de benen.Maar als ze de stoel in ligstand zet,zal het reuze meevallen met de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:55

Ik zat net in de auto en Door een liedje kreeg ik een ideetje als naam voor je veulen:

Le/La magnifique

Simpel, met een L, Frans, voor iedereen uit te spreken, met spatie bij 13 karakters en past voor zowel hengst als merrie :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:44

Esther_r20 schreef:
Mijn rug is door scoliose helemaal vastgezet van boven tot net boven mn lendenen. En flink stuk dus. Zware operatie, maar zo blij mee! Spieren moesten natuurlijk erg wennen maar de stabiliteit was en is genieten!
Bij jou is het op een andere plek en om een andere reden maar wilde je mijn ervaring meegeven
Het vastzetten is 100% meegevallen en nu nergens last meer van.
Mocht het aankomen op vastzetten heb je in ieder geval een positieve ervaring van mij.

Sterkte!

Dankjewel, altijd fijn om ervaringen te horen! Zijn bij jou ook de lendenwervels (lumbaal) vastgezet?

Nu is t wel precies in de andere richting, scoliose is van links/rechts dus zijwaarts, voor mij zal t van voor/achter zijn. Al denk ik dat t principe verder wel t zelfde is? Misschien ook wel gewoon dezelfde constructie. Heb eerlijk gezegd geen idee haha. Ik weet alleen dat ze ook stukjes bot uit de heupen halen om tussen wervels te zetten. Doen ze bij ernstige scoliose ook trouwens. Is dat bij jou ook gedaan?

Heb je lang moeten revalideren? En kan/mag je paard rijden?

Hoe dan ook ga ik Liberty dus voor de wagen laten beleren. Mennen moet sowieso wel kunnen. Verder van t weekend ook gehad over wat als ik niet meer kan en mag rijden... Ik kan gaan mennen (zelfs wedstrijden...), fokken, pony's/paarden keuring klaar maken, les geven, eigenlijk nog best veel. Maar t aller aller liefste klim ik gewoon zelf weer in t zadel. Helaas ben ik geen bosruiter, maar echt wedstrijd en prestatie gericht. Dat maakt t dan weer eens wat moeilijker. Af en toe lekker buiten rijden vind ik heerlijk (sport paard moet ook gewoon mee naar de bossen, zelfs minimaal 1 keer in de week, vind ik belangrijk), maar ik haal geen voldoening uit altijd alleen maar buiten rijden.

Auto gaat verbazingwekkend goed, moet wel de rug leuning redelijk ver naar achter zetten. Dus niet "zitten", heb ook geen moeite met hobbels en zo. Dat is me heel erg mee gevallen. Nu doen we het wel in etappes en komt er een matras achter in de auto te liggen, zodat ik regelmatig gewoon even plat kan liggen en veel stoppen onderweg om stukjes te lopen.

Hebben we goed over nagedacht, maar t nog langer uit stellen is gewoon even geen optie. We willen zekerheid qua werk en opleiding. School gaat nu zelfs kijken of t voor mij mogelijk is om de opleiding duaal verder te zetten in Zweden, maar wel Nederlands diploma. Dan is dit schooljaar maar weer even voor wat t is. Alleen eind dit jaar wil ik toch nog even belangrijke toets proberen te halen. Als t niet lukt ook goed, maar wil t wel proberen. :)

Zo heb ik toch nog een doel.

Le/La Magnifique vind ik ook erg leuk, maar denk dat ik er nu uit ben met namen. Hihi. Merrie naam vind ik echt heel leuk. :D
T is dat ik ze nog niet zo op internet wil zetten, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:12

Was een spontane ingeving, voor het geval dat :P Ben benieuwd naar het pakketje dat ze voor je aan het maken is!

Geen idee of het kan, maar zou para-dressuur niks kunnen zijn, mocht je in de gewone wedstrijdwereld niet meer mee kunnen? Het is niet hetzelfde natuurlijk, maar dan zit je wel nog steeds in de wedstrijdsport en op je paard. Al lijkt wedstrijd mennen ook best leuk.
Daarnaast zijn ijslanders er om gekend om comfortabel te zijn voor rugpatiënten, al is dat wel iets compleet anders: zowel qua type paard als discipline. En volgens mij zit je iets te graag tussen de warmbloeden zoals kwpn en dergelijke :D

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:25

Hier ook iemand met rugoperatie, ernstige scoliose, maar dat wist je al hihi. Bij mij hebben ze helemaal geen stukje bot uit de heup gehaald, weet wel dat ze iets (botcement?) tussen de wervels hebben gedaan zodat deze plaats toch 'opgevuld' werd. Ben nog altijd bezig met revalideren maar niet moeilijk gezien het van eind mei 2015 geleden is, het revalideren gaat met up en downs maar is nog steeds per dag bekijken. Soms overschat ik mijzelf waardoor ik teveel doe, op dat moment heb ik het niet door maar erna wel, waardoor ik erna gelijk plat moet liggen van de last. Rijden mag en kan, maar als je valt zijn er sowieso grotere risico's doordat je rug vast zit, aan jou de keus of je dit risico wel/niet wilt nemen.Ik heb tot nu toe al 10 keer gereden sinds half februari, erna wel regelmatig last van spierpijn omdat ik nu op een bepaald punt zit in de revalidatie waarbij ik meer mag doen en spier moet opbouwen. Loop ook 3 tot 4 keer per week bij de kiné, om hulp zodat ik mijn spieren leer (goed te) gebruiken. Ik moet wel zelf aanvoelen hoe of wat, bijvoorbeeld: om sommige stoelen kan ik het zonder probleem 3uur uithouden terwijl ik op sommige stoelen na 10 min al moet neerliggen van de pijn en (zenuw)steken/pijn.

Om eerlijk te zeggen heb ik minder last tijdens het rijden zelf dan met het mennen, omdat je bij het mennen weinig moet bewegen en hierdoor je spieren niet laat werken maar langdurig in dezelfde positie moet blijven zitten. Revalidatie zou pas eind dit jaar afgerond zijn, toch om alles weer optimaal te kunnen doen. Ik heb zo en dan nog eens last van zenuwpijn, wel minder dan de eerste 3 maand..toen kon ik nog niet 10min zitten zonder te vergaan van de 'steken'.

En om even opnieuw te zeggen: Ik vind je zo'n dapper en sterk persoon, zo zijn er niet veel. Wat je allemaal 'meemaakt' en het toch nog positief blijft inzien ondanks er eens een down komt. Je bent een topper en ooit zal deze weg afgelegd zijn, waardoor je zo 'normaal' mogelijk kunt leven.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:29

Bij mij dus wel stukjes bot uit mn heup gehaald. Op de rontgen is het nu een grote bot kolom geworden. Mijn rug ging van links naar rechts en ging ook om zn as draaien
Dus lekker complex.

Ik Zit vast tot de derde of vierde wervel van onder. Dus wel wat meer beweging in de onderrug dan bij jou zal zijn. Alle andere wervels zitten dan wel weer vast.
Ik heb 10 dagen ziekenhuis gehad waarvan ik op de derde dag mocht opstaan. Grootste nasleep was de narcose.
Na een half jaar was ik weer goed mobiel en na een jaar kon ik alles weer doen.

Nu heb ik wel eigen paard en rij ik vier keer in de week. Dus het is weer goedgekomen met me. Nooit meer pijn alleen na een dag lopen is mn rug moe, maar een gezonde rug heeft dat vast ook wel

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:13

Varekaj schreef:
Was een spontane ingeving, voor het geval dat :P Ben benieuwd naar het pakketje dat ze voor je aan het maken is!

Geen idee of het kan, maar zou para-dressuur niks kunnen zijn, mocht je in de gewone wedstrijdwereld niet meer mee kunnen? Het is niet hetzelfde natuurlijk, maar dan zit je wel nog steeds in de wedstrijdsport en op je paard. Al lijkt wedstrijd mennen ook best leuk.
Daarnaast zijn ijslanders er om gekend om comfortabel te zijn voor rugpatiënten, al is dat wel iets compleet anders: zowel qua type paard als discipline. En volgens mij zit je iets te graag tussen de warmbloeden zoals kwpn en dergelijke :D

Als ik met para mee kan doen, kan ik ook gewoon rijden. :D
Mag nu ook bij para mee rijden, of mocht. Maar ik weiger dat, voel me niet gehandicapt genoeg (als ik kan rijden kan ik ook gewoon mee rijden). :=

Niet eigenwijs hoor, haha. Nee, maar als ik gewoon weer kan rijden moet gewoon wedstrijd ook kunnen. T is meer de vraag of ik er gewoon weer op kan en de beweging van t paard op kan vangen. Dan maakt t naar mijn idee niet uit of ik dan met para mee rijd of met de gewone dressuur. :)
Snappie?

Ijslanders vind ik echt geweldig, zou er ook best een willen (zelfs gangen wedstrijden vind ik heel gaaf). Maar inderdaad niet in plaats van de gewone sportpaarden. Dat is mijn leven en passie hihi. Maar als ik niet meer op een "gewoon" sport paard zou kunnen rijden, maar wel op een gangen paard als een IJslander is dat best een optie voor mij.

Memere schreef:
Hier ook iemand met rugoperatie, ernstige scoliose, maar dat wist je al hihi. Bij mij hebben ze helemaal geen stukje bot uit de heup gehaald, weet wel dat ze iets (botcement?) tussen de wervels hebben gedaan zodat deze plaats toch 'opgevuld' werd. Ben nog altijd bezig met revalideren maar niet moeilijk gezien het van eind mei 2015 geleden is, het revalideren gaat met up en downs maar is nog steeds per dag bekijken. Soms overschat ik mijzelf waardoor ik teveel doe, op dat moment heb ik het niet door maar erna wel, waardoor ik erna gelijk plat moet liggen van de last. Rijden mag en kan, maar als je valt zijn er sowieso grotere risico's doordat je rug vast zit, aan jou de keus of je dit risico wel/niet wilt nemen.Ik heb tot nu toe al 10 keer gereden sinds half februari, erna wel regelmatig last van spierpijn omdat ik nu op een bepaald punt zit in de revalidatie waarbij ik meer mag doen en spier moet opbouwen. Loop ook 3 tot 4 keer per week bij de kiné, om hulp zodat ik mijn spieren leer (goed te) gebruiken. Ik moet wel zelf aanvoelen hoe of wat, bijvoorbeeld: om sommige stoelen kan ik het zonder probleem 3uur uithouden terwijl ik op sommige stoelen na 10 min al moet neerliggen van de pijn en (zenuw)steken/pijn.

Om eerlijk te zeggen heb ik minder last tijdens het rijden zelf dan met het mennen, omdat je bij het mennen weinig moet bewegen en hierdoor je spieren niet laat werken maar langdurig in dezelfde positie moet blijven zitten. Revalidatie zou pas eind dit jaar afgerond zijn, toch om alles weer optimaal te kunnen doen. Ik heb zo en dan nog eens last van zenuwpijn, wel minder dan de eerste 3 maand..toen kon ik nog niet 10min zitten zonder te vergaan van de 'steken'.

En om even opnieuw te zeggen: Ik vind je zo'n dapper en sterk persoon, zo zijn er niet veel. Wat je allemaal 'meemaakt' en het toch nog positief blijft inzien ondanks er eens een down komt. Je bent een topper en ooit zal deze weg afgelegd zijn, waardoor je zo 'normaal' mogelijk kunt leven.

Ik moest even terug zoeken hoe ik t moest weten, maar je was eerst Laulau toch? Dan weet ik t wel weer. :D

Dat cement wordt vaak gebruikt om de wervel lichamen op te vullen voor de schroeven en zo. Stukjes bot (uit meestal de heup) gebruiken ze om t aan elkaar te laten groeien (spinale fusie).

Spierpijn kan ik me zooo goed voorstellen, vooral bij scoliose door de extreme stand verandering.

Ben je veel beweging kwijt geraakt in de rug? Fijn dat je wel kan rijden nu. Kan ergens inderdaad begrijpen dat rijden minder pijnlijk is dan mennen door t stil zitten in 1 houding. Bij mij is alleen de vraag of mijn rug nu wel op elkaar blijft zeg maar. Als ze t vast zetten is dat niet meer, maar wanneer en of ze t vast zetten is nog de vraag. Nu vooral de vraag of de stand veranderd is of nog t zelfde is en waar de klachten van komen.

Esther_r20 schreef:
Bij mij dus wel stukjes bot uit mn heup gehaald. Op de rontgen is het nu een grote bot kolom geworden. Mijn rug ging van links naar rechts en ging ook om zn as draaien
Dus lekker complex.

Ik Zit vast tot de derde of vierde wervel van onder. Dus wel wat meer beweging in de onderrug dan bij jou zal zijn. Alle andere wervels zitten dan wel weer vast.
Ik heb 10 dagen ziekenhuis gehad waarvan ik op de derde dag mocht opstaan. Grootste nasleep was de narcose.
Na een half jaar was ik weer goed mobiel en na een jaar kon ik alles weer doen.

Nu heb ik wel eigen paard en rij ik vier keer in de week. Dus het is weer goedgekomen met me. Nooit meer pijn alleen na een dag lopen is mn rug moe, maar een gezonde rug heeft dat vast ook wel

Dan heb je inderdaad nog iets meer beweging in de rug. Lumbaal is t meest beweeglijke stuk van de rug, dat schrikt me ook nog zo af.

Heb je toevallig foto's van je rug? Ben ik wel heel benieuwd naar!

Vind t nog relatief snel, fijn om te horen! Ook dat je gewoon weer fijn kunt rijden.

Zo zie ik er toch weer wat minder tegen op. Misschien dat t dan zelfs een goede optie kan zijn. :)

Trouwens donderdag foto van m'n rug maken... Ik ben overgehaald. Weet nog niet of ik t zelf wil weten, maar dan weten ze in ieder geval of er nu al veel verschoven is of nog niet. Beetje in schatten hoe stabiel of instabiel het nu is.

Verder pijnstillers verdubbeld vandaag en eindelijk een dag gehad dat de pijn eens acceptabel was. Ook wel weer eens fijn. Al sinds eind van de middag dat de pijn toch wel weer flink toeneemt. Ennn heel bewust op gelet dat ik niet meer ben gaan doen omdat de pijn beter onder controle is. Dus daar kan t niet van komen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:20

Nou Quir als je weer genoeg hersteld bent ( ja ik blijf positief ga er gewoon vanuit dat dit lukt :-) )
ben je hier van harte welkom om mijn IJslandse dame Osp een keer keer te rijden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 00:51

Oh dat zou echt geweldig zijn! <3
Met van die fijne vlakke gangen van een IJslander. Dat zal in t begin waarschijnlijk nog veel beter gaan dan een "gewoon" dressuur paard.

Pfff ik wil zooo enorm graag weer rijden, ik mis t echt heel erg. Ga er alles aan doen om weer in t zadel te klimmen, al zijn er nog 100 operaties voor nodig. Heb t er allemaal (héél gráág) voor over.

Ga ook aan de chirurg vragen of ie me tegen de tijd dat de rest allemaal "goed" is (dus nieuwe drain er in, enz.), wil door verwijzen naar revalidatie arts. Hopelijk kunnen die mij goed op weg helpen. Voor nu geen nut, want ik mag t nu allemaal nog niet. Mag geen oefeningen of iets dergelijks doen dus revalideren heeft dan ook weinig zin.

Eigenlijk maakt t me niet meer uit hoe lang t duurt voor ik weer kan rijden, áls ik maar weer kan rijden...

Maar wat zou ik blij zijn als ik op dit knappe dametje kan rijden:

Afbeelding

Of op haar dochter/zoon of op Liberty of op haar dochter/zoon. <3

Heb in ieder geval besloten nooit meer paarden zadelmak te gaan maken, gewoon dressuur rijden en paarden opleiden. Voorbereiden op zadelmak maken kan nog prima, maar iemand anders mag voortaan de eerste stappen in t zadel zetten. }:)

Nouja, zoals jullie zien. Kan ik niet slapen van de pijn in m'n rug. Kan geen fijne houding vinden, alleen lopen verlicht de pijn heel iets. Maar lopend slapen lukt me helaas niet. Al ben ik wel zo moe ondertussen dat t niet veel scheelt. :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:11

ze is zo leuk!

:(:) :(:)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:25

Ben inderdaad LauLau, boktnaam is veranderd. :)

Er is een spinale fusie gebeurd, staat in het verslag, maar niet vanuit de heup..hoe zullen ze dat dan gedaan hebben? :+

Ik ben véél beweging kwijt in de rug, L3 tot D9 zit volledig vast. Merk veel problemen met zwemmen, bukken of neer te gaan liggen/omdraaien. Ook tijdens het lopen merk ik wel wat last, omdat ik dan geen houding weet aan te nemen..dat is ook de reden dat ik naar de kiné moet gaan. Ben nu zo ver in de revalidatie dat ik mijn spieren weer moet opbouwen en een goede houding moet aannemen, het laatste gaat vooral zeer moeilijk omdat het geheel vast zit en het aanvoelt alsof ik niet eens weet welke houding ik moet aannemen. Soms heb ik slechte nachten en dan pak ik altijd een dik kussen mee vanuit de zetel, voor het uiteinde onder mijn lichaam te doen als ik op mijn buik wil liggen en als ik op mijn zij wil liggen, dan leg ik het kussen (langwerpig) vanuit de lengte voor mijn bovenlichaam zodat ik toch wat steun heb.

http://nl.tinypic.com/r/2dkbhw2/9

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:59

Zoo memere, dat is echt een behoorlijk stuk wat is vastgezet. Niet gek dat je nu nog steeds aan het revalideren bent en beperkingen ervaart. Knap hor zo'n lang revalidatietraject, volgens mij ben je net als Quir echt een doorzetter!

Quir, mag je ook een statische balans en stabiliteit trainen? Dus zonder je rug te bewegen? Geen idee hor hoe ver je hier zelf al handig in bent en weet wat je kan doen, maar het is uiteindelijk dat je heel bewust leert je diepe kleine spiertjes aan te spannen. Dat zijn namelijk de enigste spieren die je rug kunnen stabiliseren. Zou bijna denken dat je dit al zou mogen omdat je daarbij geen beweging maakt met je rug.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:51

Memere, D9? Ik denk dat je T9 (Th9) bedoeld? d bestaat namelijk niet haha.

S is sacrale wervels (heiligbeen)
L is lumbale wervels (lenden wervels)
T (eigenlijk Th) is thoracale wervels (borstwervels)
C is cervicale wervels (nek wervels)

Maargoed, maakt verder ook niet uit (snap wat je bedoeld). In ieder geval een flink stuk, foto kan ik helaas niet zien. Vind dat je alweer veel doet! Kan me goed voorstellen dat t niet niks is. Merk je wel voordeel nu t vast staat ter vergelijking met voor de operatie met de scoliose?

Overigens noemen ze tegenwoordig alleen t ijzerwerk al steeds vaker spinale fusie. Terwijl dat echt niet zo is. Spinale fusie zorgt er voor dat alle wervels aan elkaar vast groeien door stukjes eigen bot (meestal uit t heup bot) tussen de wervels te doen. Die met de wervels vergroeien en dan spreek je van spinale fusie. Dus dan heb je 1 bot massa zeg maar en kan je bijna geen wervels meer van elkaar onderscheiden. :)

Mijn rug gaat dan alleen om sacraal en lumbaal, dus echt de onder rug. Nu is dat wel t meest beweegbare deel van de rug (samen met de nek uiteraard).

Ik durf t echt niet te zeggen Romy_Tessa, of t mag of niet. Mij is heel duidelijk gezegd absoluut geen oefeningen doen. Enige wat ik mag is liggen (zij en rug), zitten max 10/15 min, staan max 15 min en lopen zolang t gaat. Verder leefregels en de houdingen (hoe in en uit bed komen, hoe zitten, staan, lopen) waar ik me aan moet houden.

Straks als ik op controle geweest ben (9 mei), al ga ik waarschijnlijk wel eerder terug. Rug verbeterd niets, in tegendeel rug verslechterd met de dag. Dan mag ik oefeningen gaan doen, "spiercorset" gaan leren gebruiken (spieren in rug, buik en bekken (tegelijk) aanspannen) wanneer ik zit, sta of loop. Nu zijn dat precies de spieren die je ook gebruikt met paard rijden (om romp stabiliteit te krijgen). Als ik mag beginnen met fysio ga ik ook op zoek naar een fysio die zich (ook) op ruiters richt... Ook al kom ik nooit meer op een paard, maar hoop zo t toch wel te kunnen (t maximale te proberen in ieder geval, maar ergens ga ik er steeds meer vanuit dat ik nooit meer op een paard kom. Wil wel absoluut t uiterste eruit halen om t wel weer te kunnen, dan maar geen grand prix, lichte tour kan ik ook wel mee leven :+ grapje natuurlijk). Zodat ik t fysiek ook gewoon aan kan om op een paard te gaan zitten. Wil eerst weer veel betere controle over m'n spieren krijgen en ook meer kracht, want denk dat ik dan ook t meeste m'n rug bescherm als ik er weer op klim. Sowieso ook betere conditie, want dat loopt diep in de negatieve cijfers haha. En natuurlijk met hele brave paarden beginnen die heel makkelijk zitten en licht te rijden zijn. Zoals schimpie. :D (misschien eerste paar keren op een iets minder heet paard, haha en ze loopt (vooral draaft) heel groot maar schijnt wel heel makkelijk (uit) te zitten)

Dus eerst op de grond naast t paard helemaal voorbereiden voor ik op t paard klim, denk dat ik daar wel heel goed aan zal doen. Zeker omdat je de gewone beweging van het paard (in stap al...) op vangt in de onderrug daar waar mijn rug instabiel is. Dus eerst alles zo sterk mogelijk maken.

Verder tsja, ik moet de pijnstillers eigenlijk alweer verhogen... Wil ik alleen nog niet, genoeg morfine voor nu (ook omdat bij mij morfine de saturatie verder daalt, zit nu nog rond de 90. Eigenlijk al iets laag, maar kan nog prima). Heb heel erg veel pijn. Amitriptyline ook verhoogd, dus zenuwpijn is iets minder. Wel nog erg vervelend aanwezig, maar iets beter te doen. Smeren nu regelmatig tantum op de spieren in m'n rug. Dat scheelt wel, heb behoorlijk spierpijn door verkrampt te staan/liggen/zitten/lopen en ook verkeerde houding door de pijn. Zo wordt de spierpijn iets verlicht en kan ik alweer wat meer ontspannen als ik lig (zitten, staan en lopen wil nog niet).

Na ons weekje Zweden (eigenlijk niet eens vakantie, maar werk bezoek haha) gaan we, als er geen verbetering in komt in ieder geval, terug naar de arts. Namelijk sinds een paar dagen ook weer wat verhoging (net zo hoog als toen met de hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking. :=
Maar nu niet zo ziek en buik gaat héél goed, geen pijn meer gehad! Echt blij mee. :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:55

iig fijn dat je buik zo goed gaat, rugklachten klinken veel te bekend :(:)

ik moet zeggen dat ik enorm veel baat heb bij fysio/sportschool, en howel mijn fysio nul verstand heeft van paardrijden merk ik de vooruitgang in houding en zit wel heel duidelijk. Nu was daar ook wel ruimte voor verbetering :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:58

Zou D niet op dorsaal kunnen slaan? De manier van bekijken zeg maar? Dus T9 vanuit dorsaal standpunt?
Of in de zin van dorsolumbaal, dus betreffende de rug en de lendenen? Dat het die wervels zijn?

Ik gok maar wat hoor :+

Had je nou deze week alsnog geen scan van je rug, of MRI?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:07

Lielle schreef:
iig fijn dat je buik zo goed gaat, rugklachten klinken veel te bekend :(:)

ik moet zeggen dat ik enorm veel baat heb bij fysio/sportschool, en howel mijn fysio nul verstand heeft van paardrijden merk ik de vooruitgang in houding en zit wel heel duidelijk. Nu was daar ook wel ruimte voor verbetering :D

Ja gewone fysio zal zeker ook al heel veel kunnen hoor! Maar ga gewoon proberen, die kan mij misschien ook begeleiden naar weer terug op t paard. Maar goed, misschien heeft de chirurg wel iets heel anders in gedachten. Ga in ieder geval vragen om revalidatie arts.

Hoe gaat t nu met je rug? Zag op Facebook dat je alweer lekker aan t rijden bent, heel fijn. Klein beetje jaloers hihi. Nee hoor, gun het je zo!

Hmm zou kunnen Varekaj. Alleen heb je naar mijn idee geen twee wervels voor/achter elkaar om t zo te kunnen noemen. Waarschijnlijk zal de constructie wel dorsaal geplaatst zijn en operatie is ook dorsaal gebeurd (via de rug). Anterior kan ook nog, maar dat gebeurd heel zelden. T ging in ieder geval om de wervels dus verwacht toch dat t de 9e thoracale wervel is. (misschien dat t in België ook anders genoemd wordt?) Maakt verder ook niet uit, het is in ieder geval een heel flink stuk wat vast gezet is. :D

Vanavond foto van de rug. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:09

Nee, ook thoracaal voor zover ik weet. Met dorsaal bedoel ik eigenlijk dat ze het heeft op de doornuitsteeksels van de wervels en niet op de wervelschijven. Als je ventraal kijkt zou je dat namelijk eerst zien, kijk je dorsaal dan zie je de uitsteeksels eerst (ben ff de naam kwijt).