ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 00:02

martinique schreef:
Hoe doen jullie dat dat je maar zo weinig medicatie nodig hebt en zoveel tijd er tussen?

Op een lange dag slik ik er dus wel 6 (10mg) en om de 2.5 uur maximaal. Meer tijd moet er echt niet tussen zitten, want dan ben ik gewoon weg. Vandaag één rond 8uur en één rond kwart over 10, daarna vergeten en rond 1 uur thuis wilde ik aan het werk en had dus geen concentratie meer en ben nu helemaal hyper (Ga zometeen lekker naar m'n paardjes! :D).
Als ik een slechte dag heb en het werkt uit krijg ik koppijn en kan ik errug chaggo worden. Daarom neem ik ze 's avonds meestal ook gewoon in, dan krijg ik in ieder geval geen koppijn tegen de tijd dat ik wil slapen, en slapen doe ik momenteel toch als een gek, ben geloof ik alle slaap van de afgelopen 20 jaar aan het inhalen.... Heerlijk!
Die hoofdpijn heb ik trouwens in principe niet wanneer ik gewoon trouw iedere dag m'n pilletjes inneem, maar ik vergeet het zeg maar 6 van de 10 keer om in te nemen...

Het duurt bij mij een half uur voor het werkt en 4u nadat ik het ingenomen heb is het uitgewerkt. Ik neem het eigenlijk alleen in wanneer ik het nodig heb. Heb ik een dag vrij en wil ik niks aan school doen, neem ik ook geen ritalin.
Mijn school begint 's maandags bijvoorbeeld om 9u, maar ben al om half 7 op. Dan neem ik het dus mee naar school en neem ik er eentje om half 9 in. Dan nog eentje om half 1. Als ik in de trein zit heb ik het niet nodig, dus neem ik de volgende pas weer om 19u in als ik 's avonds nog wat moet regelen voor school. (Ik slik 5mg en slaap dan prima)

Als ik een drukke dag heb gehad waardoor ik dus 's avonds m'n rebound heb (met bijbehorende hoofdpijn) neem ik dat gewoon voor lief. Ik hoef die avond niks te doen, dus heeft een rebound ook geen effect op mijn taken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 00:04

Piloetje schreef:
Aleeneh schreef:
Waar ik echt benieuwd naar ben is hoe het straks hiermee gaat op feestjes of andere bijeenkomsten. Ik heb dan altijd dat ik maar een poosje gefocust kan blijven en na een poos kan ik gewoon niet meer naar gesprekken luisteren, dan komt het geluid van alle kanten zo hard bij me binnen dat ik alleen maar van alle kanten geroezemoes en geluid hoor zonder de woorden nog te kunnen onderscheiden. Vraag me echt af of dat met de ritalin dan makkelijker wordt :)

Ook zo herkenbaar! Òf ik blèr door iedereen heen omdat ik steeds bang ben dat ik vergeet wat ik wil zeggen, en ik heel veel te vertellen heb over datgene waar het over gaat, en bang ben dat er zonder onderbreking van mijn kant op het volgende onderwerp wordt over gegaan... Òf ik laat dat los en kan totaal niet meer volgen waar het over gaat. Altijd bij groepen mensen. Feestjes, vergaderingen enz.

Ja da's idd ook herkenbaar :') Ik merk ook echt dat mensen het irritant van me vinden want ik kan soms ook echt gesprekken binnenwalsen en over iets compleet anders beginnen omdat ik weet dat ik het anders vergeet te zeggen, en dan krijg ik soms wel van die blikken toegeworpen dat ik denk 'oei' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:21

Rustig hiero!

Ben uit wanhoop voor studie maar weer aan meds begonnen. Tijdelijk. Maar wat een rotzooi is het toch ook.
Met 1 tabletje van 10 mg, krijg ik keiharde hartkloppingen en voel ik me alsof ik helemaal strak sta... Ik krijg echt van die drugstrekjes dan :') Klappertanden enzo.

Nu 5 mg, dat gaat wel.... Maar nu ik aan m'n 2e dosis zit sta ik weer redelijk 'strak' ...
Echt haat, Mss moet ik maar overgaan op kwartjes want dit is niets.

Best gek. Ik ben 1.80 en ben vrij zwaar, maar de dosering van gemiddeld 6 jarige (minder mss nog :+ ) is teveel voor me -O- :')

Poess91

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:32

Woooo jij reageer er dan echt heftig op!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:38

Ik reageer ook zo heftig.
Na 10 dagen ritalin (3x pd 5mg) per direct moeten stoppen.
Ik had het gevoel dat ik helemaal stijf stond van de adrenaline en had voor het eerst in mijn leven met deuren gesmeten en geschreeuwd.
Was misschien nodig dat het eruit kwam, maar voelde niet goed.

Jammer want de rust was heerlijk.
Nu een week niets en dan iets anders proberen.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:58

ah ben ik dus niet de enige die erop reageerde alsof het idd drugs was :D Heb toen ook per direct moeten stoppen

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:13

ik heb gisteren ook bloed moeten prikken.
Had vorige week erg klamme handen. En stootte zachtjes mijn been tegen de hoek van mijn bureau, daar zit nu al een weer een super grote harde blauwe plek

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:40

ik heb volgende week maandag mijn gesprek voor medicatie.. ben heel benieuwd

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:50

Ik ben dol op m'n medicatie :$ hahaha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:00

hebben jullie trouwens NCRV dokument gezien gisteren ? Werd er wel treurig van, helemaal icm mijn recente ervaring.. .Dat ze zo'n kind dwingen om ritalin te nemen (zonder dathet verder therapie krijgt oid...) - omdat moeder het kind anders niet aan kan - terwijl dat kind duidelijk aandacht te kort komt bij ouders en wsl ook daarom strontvervelend kan zijn... Uiteindelijk nam het kind, om aandacht te trekken, maar meteen een hele hand pillen -O- -O- -O- ....

Ja nickolay, dat herken ik. En ook vooral als ik een gesprek met iemand moet voeren ( vind ik al beetje eng ) dat ik meteen hartklopping krijg en alles. Nja, heel chill allemaal....
Ga maar een kwartje proberen. Of 5 mg en dan kwartjes ofzo.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:03

Ik ben hem net terug aan het kijken, wel heel sneu.
Ik riep vorige week al tegen mijn vriend dat dat meisje gewoon te weinig aandacht krijgt.
En dat mobieltje mocht ze wat mij betreft inleveren voor het naar bed gaan.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:21

Jeetje, wat een rotzooi is dat Methylfenidaat zeg!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:35

Cindeeh, ritalin etc kan echt wel helpen, het is alleen niet zo dat het DE oplossing is , sommige mensen reageren er super op, andere mensen heel slecht en alles daar tussen in.
maar het is ook niet zo dat je met medicijnen nemen klaar bent, je zult ook echt andere dingen moeten aanpakken (dus gedrag en dergelijke)
ik gebruik zelf alleen als ik het nodig acht(concerta) want als ik het continu gebruik word ik er ook niet blij van, maar op drukke dagen is het een uitkomst.
zolang je het als hulpmiddel ziet en verder ook aan de gang gaat met therapie (in de breedste zin van het woord, kan natuurlijk van alles zijn) kan het een uitkomst zijn .

een voorbeeld als het programma wat hier aangehaald word, dat is sneu, want met alleen die medicijnen is dat kind niet geholpen, misschien zou het ook heel prima zonder kunnen worden opgelost. maar ja, daar moeten ouders dan ook aan mee willen werken.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:39

Sonja_vR schreef:
Cindeeh, ritalin etc kan echt wel helpen, het is alleen niet zo dat het DE oplossing is , sommige mensen reageren er super op, andere mensen heel slecht en alles daar tussen in.
maar het is ook niet zo dat je met medicijnen nemen klaar bent, je zult ook echt andere dingen moeten aanpakken (dus gedrag en dergelijke)
ik gebruik zelf alleen als ik het nodig acht(concerta) want als ik het continu gebruik word ik er ook niet blij van, maar op drukke dagen is het een uitkomst.
zolang je het als hulpmiddel ziet en verder ook aan de gang gaat met therapie (in de breedste zin van het woord, kan natuurlijk van alles zijn) kan het een uitkomst zijn .

een voorbeeld als het programma wat hier aangehaald word, dat is sneu, want met alleen die medicijnen is dat kind niet geholpen, misschien zou het ook heel prima zonder kunnen worden opgelost. maar ja, daar moeten ouders dan ook aan mee willen werken.

ik wil idd in therapie, omdat mijn functioneren dusdanig slecht is wbt werk en school. Ik ga een tussenjaar doen van school om aan mezelf te werken, ben benieuwd hoe zich dat uitpakt. Wil niet afhankelijk zijn van medicatie maar ben wel benieuwd hoe dat zal zijn als ik alle verhalen hoor.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:41

weet iemand hoe het nu gaat met de meeting?

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:49

Cindeeh schreef:

mee eens

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:56

Menino schreef:
En ook vooral als ik een gesprek met iemand moet voeren ( vind ik al beetje eng ) dat ik meteen hartklopping krijg en alles. Nja, heel chill allemaal....
Ga maar een kwartje proberen. Of 5 mg en dan kwartjes ofzo.

Heb je de hartkloppingen al met de HA besproken? Als het medicijn op je hart slaat, zou ik er zelf toch echt mee stoppen of kijken of een ander type medicijn werkt waar je geen hartkloppingen van krijgt.
Straks heb je een keer een mega-stress situatie en krijg je icm ritalin een hartaanval. (Beetje doemdenken weet ik, maar je hart is wel erg kostbaar)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:21

Oenka schreef:
Cindeeh schreef:

mee eens

Niet mee eens...

Haha flauw ben ik :'). Maar 't is wel zo.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:22

Ik heb met de methylfenidaat ook bijna geen last van bijwerkingen, dus rotzooi? Nee.
En jullie weten wat ze zeggen he, bij mensen die geen adhd hebben werkt ritalin als drugs haha.
Een vriendin van mij heeft wel eens zon pilletje genomen met uitgaan, ging ze schijnbaar lekker van :p

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:45

je hoeft niet perse geen adhd te hebben om er last van te hebben.
Ik heb wel degelijk adhd, maar ik reageerde er gewoon veel te heftig op

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:52

Ik meen het ook heel serieus natuurlijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:01

Mijn vrienden nemen het ook standaard met uitgaan :') Nu hebben de meeste van m'n vrienden ook ADD, heel typisch... Maargoed. Je gaat er idd lekker op, kan ik me zo voorstellen :+ .

En ik twijfel soms wel aan mijn ADD... Heb wel alle symptomen, dat kwam ook in die testen wel naar voren... En ook wel zodanig dat het pathologisch is. Mja, dat zijn alleen maar symptomen. Mss is er in m'n harses wel iets heel anders mis :')
Vind mezelf ook wel een redelijke autist opzich, dus qua overprikkeling ed. heb je dan al 80% van de symptomen te pakken :P ... Helaas ben ik de enige die dat vind... Dus testen wordt lastig.
't zou m'n reactie op die medicijnen wel kunnen verklaren... Maar als ik dan hier weer lees hoeveel mensen hetzelfde hebben :P Dat zijn vast niet allemaal autisten in de dop :+

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:55

Hehe dat heb ik ook Menino. Soms heb ik wel een beetje autistisch gevoel (vriendin van mij vroeg laatst ook; 'heb jij eigenlijk ook autisme?', uh..... nee niet bewezen :P ) maar taalkundig ben ik juist wel erg handig en sociaal opzich ook wel (als het maar niet in een grote groep hoeft en er veel vanaf hangt), dus dat klopt dat niet echt met het autistische beeld. Maar ADD ligt ook in het autistische spectrum toch?

Wbt medicijnen, ik zit er aan te denken ook weer te beginnen straks als ik mijn thesis moet schrijven in november. Ik heb een beetje het idee dat ik aan mijn hersenschudding niet alleen chronische hoofdpijn maar ook nóg minder concentratievermogen ga overhouden.. En zonder medicijnen, als het niet beter gaat worden dan het nu is, ga ik het niet redden. Maar aan de andere kant had ik wel erg veel last van bijwerkingen, met ritalin meer dan met medikinet maar nog steeds dat het niet joepie was. Dus misschien maar weer is een psychiater contacteren wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:42

Menino schreef:
Met 1 tabletje van 10 mg, krijg ik keiharde hartkloppingen en voel ik me alsof ik helemaal strak sta... Ik krijg echt van die drugstrekjes dan :') Klappertanden enzo.

Nu 5 mg, dat gaat wel.... Maar nu ik aan m'n 2e dosis zit sta ik weer redelijk 'strak' ...

Hoe snel na de 1e pil neem je de 2e? Want hoelang het werkt verschilt ook nog per persoon. Bij mij moet ik bijv. 4u na innemen van de vorige (die er een half uur over doet om te werken) de volgende nemen. Gezien jij zegt dat je er heel hard op reageert, kan ik me ook voorstellen dat jij dat pas na 5 of 6 uur hoeft te doen?

En inderdaad, mensen die geen AD(H)D hebben worden onrustiger van het medicijn. Als jij zowel in hoofd als lijf onrustiger wordt, is het vrij veilig te stellen dat je geen AD(H)D hebt.
Er zijn meer stoornissen waarbij prikkelgevoeligheid een issue is (waarvan autisme er 1 is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:07

Klaaswoeba schreef:
Hehe dat heb ik ook Menino. Soms heb ik wel een beetje autistisch gevoel (vriendin van mij vroeg laatst ook; 'heb jij eigenlijk ook autisme?', uh..... nee niet bewezen :P ) maar taalkundig ben ik juist wel erg handig en sociaal opzich ook wel (als het maar niet in een grote groep hoeft en er veel vanaf hangt), dus dat klopt dat niet echt met het autistische beeld. Maar ADD ligt ook in het autistische spectrum toch?

Wbt medicijnen, ik zit er aan te denken ook weer te beginnen straks als ik mijn thesis moet schrijven in november. Ik heb een beetje het idee dat ik aan mijn hersenschudding niet alleen chronische hoofdpijn maar ook nóg minder concentratievermogen ga overhouden.. En zonder medicijnen, als het niet beter gaat worden dan het nu is, ga ik het niet redden. Maar aan de andere kant had ik wel erg veel last van bijwerkingen, met ritalin meer dan met medikinet maar nog steeds dat het niet joepie was. Dus misschien maar weer is een psychiater contacteren wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.

Aspergers zijn taalkundig vaak juist erg sterk... Lopen ook altijd voor op leeftijdsgenoten wbt. taalontwikkeling en brede woordenschat :P Dus in dat opzicht... Dat is ook meteen de groep auti's die hun sociale onhandigheid goed kunnen verbergen (ik niet helaas :') _O- )

Balen van je hersenschudding, dat dat zoveel teweeg kan brengen. Zou fijn zijn als het zonder meds kon :j . Hopelijk kan de psychiater je goed helpen!

Ja Sassol, weet dus niet. Had de vorige keer naar 3,5 uur 1 in genomen omdat ik dacht dat die eerste 5 mg wel uitgewerkt zou zijn... Niet dus. Mss volgende keer 5 uur proberen... En dan gewoon 2x 5 mg, dan zit ik wel aan m'n max. :+ :') En over anderhalve week is de tentamenellende weer afgelopen, dus dan ben ik er sowieso weer van af *\o/*
In m'n hoofd word ik er wel rustiger van en het is fijn om te kunnen stellen dat je een concentratievermogen hebt... Maar daar is ook alles mee gezegd :P