[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:00

8u ofzo? Ik weet het niet, maar ik laat 'm wel de hele tijd zitten als ik naar de sauna ga. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:57

Hallo, hier even een kort vraagje, wellicht weten de bokkers iets? Ik gebruik al vanaf mijn 15e de pil, altijd zonder problemen. Maar nu, de laatste 3 keer dat ik ongesteld moest worden kwam er eigenlijk niets uit of hooguit een beetje bruinige afscheiding, terwijl ik normaal altijd zo´n 6 dagen goed ongesteld was. Ik ben absoluut niet zwanger! Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik voel me verder goed. Ik kan hier over 8 maanden bij de gynaecoloog terecht.... 8)7

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:27

Ik heb ook een vraagje waar iemand misschien het antwoord op weet :+

Een paar jaar geleden heb ik Marvelon van de huisarts voorgeschreven gekregen om mijn puistenkop te laten omtoveren in een gladgezichtje.. Maar nu heb ik een andere pil gekregen van de apotheek: De Ethinylestradiol/desogestrel van wecare... Iemand enig idee wat het verschil is met marvelon? En zou deze pil beter moeten zijn vanwege de risicos? Ik vraag me echt af waarom apotheken een andere pil geven dan dat je voorgeschreven is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:47

Lijkt me de merkloze variant Joanieke, als je daar niet mee eens bent moet je gewoon aangeven bij de apotheek / huisarts. Doe ik ook nadat ik een merkloze variant meekreeg. En als ze niet meewerken moet je gewoon boos worden; werkt heel goed.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:27

He maar zo'n beppie.. Als dat een soort spons is.. En ja gaat 18 plussen... Elke keer dat je dan een 'stoot' krijgt, dan druk je die spons toch leeg?
Als ik een spons leeg knijp komt alles er weer uit..

Bizar fenomeen :p

En joanieke, inderdaad de merkloze variant denk ik. Die is dan goedkoper dan de 'merk' pil. Moet je even nakijken wat je wel en niet vergoed krijgt vanuit je zorgverzekering. Verder in werking geen verschil tussen echt of neppe variant. Alleen de hulpstoffen zijn vaak anders. Sommige mensen krijgen daar bijwerkingen van (meer/andere bijwerkingen dan van de merk variant), andere mensen niet :)
Ik had bij mijn apotheek ook een block laten zetten op al die goedkopere varianten. Ging niet altijd goed, dus wel altijd controleren wat je mee krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:28

Onder de 21 krijg je volgens mij alles vergoed qua anticonceptie. En daarbuiten als je aanvullend verzekerd bent ook, je betaalt alleen eigen risico toch?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:35

Onder de 21 wel vergoed ja geloof ik.
Daarboven hangt het helemaal van je verzekering af.
Volgens mij hoef je alleen eigen risico te betalen over dingen die uit je basisverzekering komen. Dus als je pil in de aanvullende verzekering staat hoef je volgens mij ook geen ER te betalen.

Maar geloof dat mijn apotheek wel eens een vaag verhaal had dat volgens hun de zorgverzekeraars alleen de goedkoopste optie vergoeden en niet de 'merk'varianten (als die duurder zijn).
Maar bij mijn eigen verzekeringen heb ik dat nog nooit gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:36

Klopt, ik had het toen ook nagevraagd bij mijn verzekering maar die zei dat ze gewoon de merkversie vergoeden :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:44

Misschien krijgen apotheken een vergoeding gebaseerd op de goedkoopste variant? En is het dus duurder voor hen als mensen een duurdere variant nemen?
Dat ze daarom iedereen die goedkope aan proberen te smeren?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:42

Mijn pil moet helemaal vergoed zijn... De vrouw achter de balie zei dat ik voor deze helemaal niks hoefde te betalen... Ik ga deze wel aankijken de aankomende 6 maanden en als t niks is vraag ik marvelon wel weer aan.. En inderdaad, ik dacht ook dat hij merkloos was, kan namelijk nergens echt een naam oid vinden...

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:10

Ik heb mijn pil nog nooit vergoed gekregen.. ik moet zelfs een paar euro bij de apotheek betalen en later krijg ik ook nog een rekening van mijn verzekering. Zit aan de microgynon 50.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:42

Colway schreef:
Een spiraal of tampon voel je toch ook niet zitten?

Een tampon en beppy zitten, hoop ik voor jou, toch op een andere plek dan de spiraal.
Overigens voelt mijn vriend de spiraal wel degelijk. :) (de touwtjes, die dan weer wel op dezelfde plek als de tampon zitten)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:43

Mijn vriend voelt de touwtjes ook hoor.
Mijn baarmoeder ligt erg laag, dus kan ook niet anders :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:45

Mja had een korte baarmoederhals volgens de gyne. Dus misschien daarom?
Hij vindt het wel irritant maar goed, ik hoop maar dat die touwtjes nog zachter gaan worden.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:46

Ik heb even een vraagje.
Heb vorige week perongeluk 2 pillen op 1 dag gehad. De dag erna kwam ik er dus achter dat die dag er al uit was en heb ik er 1 uit een ander stripje genomen en daarna gewoon verder gegaan met eigen stripje.

Is dit erg? ik heb dan dus 1 pil te veel gehad deze week. Ben ik nu nog veilig of niet??

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:18

Ayasha schreef:
Colway schreef:
Een spiraal of tampon voel je toch ook niet zitten?

Een tampon en beppy zitten, hoop ik voor jou, toch op een andere plek dan de spiraal.
Overigens voelt mijn vriend de spiraal wel degelijk. :) (de touwtjes, die dan weer wel op dezelfde plek als de tampon zitten)

Ja da's waar, maar denk als iets goed zit, je het dan niet meer voelt, of dat nou om zo'n pebding gaat of iets anders.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:19

Ayasha schreef:
Mja had een korte baarmoederhals volgens de gyne. Dus misschien daarom?
Hij vindt het wel irritant maar goed, ik hoop maar dat die touwtjes nog zachter gaan worden.

Hoe lang heb je hem al? op een gegeven moment krullen de touwtjes om naar boven, om je baarmodermond heen zeg maar, dan zijn ze nauwelijks meer voelbaar. Bij mij zijn ze vooral in het begin voelbaar. Je kan ze ook laten inkorten als hij het echt vervelend blijft vinden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:31

Ik merk er niks van, hij vindt het wat irritant maar ik ga niet voor inkorten speciaal naar de gyne. (dat vraagt hij gelukkig ook niet). Inmiddels zit ie er al van oktober oid in denk ik. September of oktober.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:07

Mijn partner voelde mijn spiraaltje niet. :D

[edit] de touwtjes dan he ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:36

Ayasha: ik denk niet dat die touwtjes dan nu nog zachter worden oid.
Heb je al geprobeerd de touwtjes zelf weg te duwen? Ik heb ze ergens in een hoekje geduwd (ofja hoekje, zoort inhammetje oid) en nu kan ik ze zelf niet eens meer voelen :p
Korter knippen kan ook bij de huisarts toch?
Maar met te korte touwtjes krijg je juist een stekeltje effect. Dan zijn ze zo kort dat ze niet meer om kunnen krullen en dan ben je een soort van cactusje van binnen :p
Mijn touwtjes waren geloof ik vrij lang (hoefde alleen maar met een vingertopje naar binnen en dan voelde ik ze al) en die heb ik dus gewoon omhoog/weg geduwd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:19

Ik voel mijn touwtjes al heel lang niet meer, misschien als ik ernaar zou gaan graven oid maar daar heb ik niet zoveel zin in :P Mijn vriend voelde ze alleen in de eerste week, daarna gelukkig niet. Kortknippen kan de HA idd ook, al moet je dan zeker oppassen voor het cactus effect zoals Zwitsal heel mooi noemt :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:59

Mijne zijn afgeknipt.. Maar mijn vriend voelt ze niet.. Diepe baarmoeder :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:02

Zwitsal schreef:
Ayasha: ik denk niet dat die touwtjes dan nu nog zachter worden oid.
Heb je al geprobeerd de touwtjes zelf weg te duwen? Ik heb ze ergens in een hoekje geduwd (ofja hoekje, zoort inhammetje oid) en nu kan ik ze zelf niet eens meer voelen :p
Korter knippen kan ook bij de huisarts toch?
Maar met te korte touwtjes krijg je juist een stekeltje effect. Dan zijn ze zo kort dat ze niet meer om kunnen krullen en dan ben je een soort van cactusje van binnen :p
Mijn touwtjes waren geloof ik vrij lang (hoefde alleen maar met een vingertopje naar binnen en dan voelde ik ze al) en die heb ik dus gewoon omhoog/weg geduwd.

Eh de huisarts komt er dus niet in (letterlijk) bij mij.
Nee, vriendlief heeft maar gewoon geduld tot ik toch sowieso weer met de benen open moet.
Ik vond het al een hele prestatie van mezelf dat ik de moed had verzameld om hem te gaan laten zetten. _O-

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:04

Hebben jullie trouwens ook wel eens als je blaas overvol zit ht idee dat je hem voelt zitten?
Heb er verder helemaal geen last van.. Wel nog wat licht bloed/troep verlies, maar verder helemaal happy :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:49

Dat is wel herkenbaar ja, van die volle blaas :j
Dan voel ik hem idd ook zitten. Heb de laatste tijd trouwens ook wel eens een krampaanval, vrij heftig ook en daar baal ik wel van moet ik zeggen. Lig dan echt helemaal gestrekt van de pijn, is nu twee keer gebeurd.