Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:39

Hoop ook dat je het terug krijgt prairy!

Chanicha dat inderdaad een van de redenen dat ik het wel laat doen! Ik wilde het perfect hebben en dat is het nu dus niet.

En prairy begrijpelijk dat je ze eruit laat halen. Als het bij mij gaat irriteren gaan ze er ook uit.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:53

Ik ook helaas! Ben nu 16 maar moet in januari weer naar de kaakchirurg om te kijken of mijn kaak al is uitgegroeid, dan mag ik (weer) starten met die fijne beugel :Y)
Dan na 1/1,5 jaar de operatie en daarna weer beugel. Zie er best wel tegen op als ik eerlijk ben :o Al heb ik al eerder 2 operaties gehad, dus weet hoe het gaat.

Mijn tandarts zei trouwens dat ze je verstandskiezen er tijdens de operatie (onder narcose) eruit kunnen trekken!

Anoniem

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:36

Verstandskiezen moeten er toch voor uit om dat gat te kunnen helpen :)?

Ik ben ook 16 en mij hebben ze niks gezegd dat mijn kaak niet is uitgegroeid :p

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:44

Mijn verstandskiezen onder zijn er inderdaad meteen uitgehaald! Wist het van tevoren niet maar ik vond het wel fijn, was dat ook meteen achter de rug :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:00

*\o/* *\o/* *\o/* 21 juli beugel eruit, 22 juli al het interne ijzerwerk, in 1 week alles klaar *\o/* *\o/* *\o/*

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:11

Dat is goed nieuws Prairy!!! Heerlijk voor je.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:02

Wauw dat is super nieuws prairy! :D

Bij mij zijn verstandskiezen er ook tijdens mijn eerste operatie uitgehaald :j

Ik heb morgen een afspraak bij de ortho om te kijken of hun iets voor me kunnen betekenen zodat de operatie niet opnieuw hoeft. Kc heeft me al gewaarschuwd dat dit waarschijnlijk ook niks opleverd...

verder gaat alles weer redelijk ik kan gewoon met de pot mee eten zolang ik alles maar klein maak. Wel last van mijn linkeroor maar dat was een klacht die de kc vaker hoorde..
Nog wel wat zwelling maar daar heb ik niet heel veel last van

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:57

Iris, zwelt je gezicht erg op? :o En ik hoorde ook iets dat ze je kaken op elkaar klemde/vast zette, hoelang was dit bij jou? :)
Beterschap en succes verder nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:02

Oh dat ga ik dan toch ook wel even vragen.. Onder vond ik op zich wel meevallen maar als boven tegen die tijd gewoon nog te hoog zit.. :l

Geen idee of die operatie wel moet ofc.

Iris beterschap nog :) Wel fijn dat je nog wat kan eten, bij mij helpt alive altijd erg goed tegen oorpijn.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:06

NikkiLoves: zwelling verschilt per persoon.. Bij mij was er volgens verpleging en kc erg weinig zwelling in vergelijking met andere patienten! 2 weken van te voren beginnen met Arnica druppels of pillen dat helpt echt!

Kaken worden inderdaad aan elkaar gebonden maar ook dit verschilt weer enorm. Mij was verteld dat ze strak op elkaar zouden zitten maar achteraf hebben ze anderen elastieken erop gezet dus er kon vanaf dag 1 al een theelepeltje tussen bij mij. Deze elastieken heb ik nu 3 weken later nog en je kan er gewoon mee eten :)
Mocht ze na een week ook al zelf eruit halen tijdens het eten en dat doe ik nu nog

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:24

Nikke, idd, op tijd beginnen met de druppels, zoveel mogelijk rechtop zitten (en slapen) en goed koelen helpt allemaal enorm tegen de zwelling.

Bij mij hebben ze de kaken ook op elkaar gehouden met strakke elastieken waar ik net een rietje doorheen kon prikken, deze zijn na 5 dagen geknapt met overgeven (teveel pillen, te weinig eten) en hoefden niet meer terug. Vanaf toen ook met een heel kleine theelepel voer naar binnen gewerkt dat ik kon platdrukken tegen mijn gehemelte (mocht wel vaster voedsel eten maar absoluut niet kauwen, krijg je sterke tongspier van haha)

Iris, is je oorpijn al over? Wat zei de ortho?

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:39

Haha die sterke tongspier van het niet mogen kauwen herken ik.. Ik mag wel al wat kauwen maar durf niet goed. :+

Ortho kan helaas in deze situatie ook niks en er word sterk geadviseerd om de operatie door te laten gaan. Ze zouden het iets kunnen rekken maar daarvoor zou de beugel er nog ongeer 2 jaar in moeten. En mijn kiezen zouden dan ook nooit voor 100 procent op elkaar passen.

Dus de keuze is al snel gemaakt dan helaas. Toch maar opnieuw onder het mes. 17 juli nog een laatste afspraak bij de kc on het pland door te spreken aangezien ik geen idee heb wat er nu precies nog moet gebeuren.

Oorpijn heb ik helaas van tijd tot tijd nog wel last van. En moet zeggen dat ik de laatste paar dagen ook het gevoel heb dat mijn kaken enorm stijf zijn.. Ook heen prettig gevoel, kan trouwens ook niet anders aangezien ik nog steeds elastieken heb die er alleen met eten uitmogen.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:41

Wat balen Iris. Alvast veel sterkte gewenst! Wat zei de KC?

Hoewel ik geen operatie moet, klets ik hier toch soms even mee. Onder zijn er inmiddels 2 kiezen getrokken (tweede kiezen van voren). Gelukkig vallen de gaten niet op wanneer ik praat :). Hopelijk gaan mijn achterste kiezen nu snel naar voren, als dat gebeurd is hoop ik dat mijn beugeltraject klaar is!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:49

KC had niet heel veel nieuwe info, her-operatie is minder zwaar aangezien het bot nog niet echt is terug gegroeid.

Helaas afgelopen zaterdag op de huisartsenpost beland met vreselijke oorpijn, wij zelf vermoeden een oorontsteking aangezien de KC had gezegd dat de pijn bijna niet van de kaak kon komen. Maar helaas kwam de pijn toch van de kaken af. Zware ibuprofen meegekregen maar helaas sloegen die niet aan en ben ik vandaag met spoed bij de kaakchirurg geweest.
Linkerkant in bij het kaakkopje helaas uitgezakt en daardoor staat er enorm veel druk op alle spieren en op het bot. Nu medicijnen met morfine meegekregen zodat ik de aankomende twee weken door kan komen.

Helaas nu dus afwachten op de her-operatie op 1 augustus :(

Zit even flink tegen allemaal..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:52

Zo das flink balen :( Heel erg veel sterkte!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:52

Jakkie dat is een tegenvaller :(

Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:42

Dat is een tegenvaller indd Iris, sterkte :)

Er komt een kleine spleet tussen mijn voortanden hoe snel is die weer weg? :l Maakt me erg onzeker :(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:07

Die spleet kan heel snel weg zijn hoor. Na bovenkaakverbreding had ik een gapend gat van 1cm, binnen 3 maanden zo goed als dicht, zonder beugel.

En mijn beugel is eruit!!! En gisteren alle plaatjes en schroeven. Vergeten een maagsonde te vragen dus weer een avond flink bloed overgeven maar dat is nu klaar. Nu nog wachten op hamster-af zijn en dan ben ik helemaal happy!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:20

Foto!!

Ook zonder operatie gaat die hoop ik weg? :(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:23

Ja hoor, die gaat weg door je beugel.

Foto komt later als ik er niet meer als een hamster uitzie haha

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:44

Wat balen Iris! Hoe is de heroperatie verlopen?

Beloven; mijn bovenkraak is ook verbreed (mbv een bonded hyrax beugel). Ik kreeg toen ook een spleet tussen mijn tanden. Ging ook super snel weer dicht, geheel uit zichzelf! Niet eens door een beugel dus.. Je tanden schijnen elkaar altijd weer op te willen zoeken. Weet niet precies meer hoelang ik met een spleetje heb rondgelopen, ik denk in totaal maar een maand. In die maand schoven mijn tanden geleidelijk weer naar elkaar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:54

Mijne word niet verbreed tho.

Zijn 2 kiezen boven uit gehaald denk door de beugel dat die spleet instaat, miss als boogje uit de draad gaat dat weggaat ja.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 00:03

Niet te druk om maken. Aan het eind (en dat komt sneller als dat het nu mss voelt) staat het allemaal heel mooi. In de tussentijd zul je er helaas af en toe mee moeten leven dat je jezelf mss even niet zo mooi vindt.

Komt goed, echt waar ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:50

Ik had nog even een vraagje. Als je kaak letterlijk losgezaagd wordt, gaat dat onder algehele narcose of alleen je mond ofzo?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:53

Dat gaat onder narcose! Gekkie :)