Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:57

Knap hoor, nog zo’n afstand, Irisje!

Welkom kies_naam! Ik heb de Forerunner 35 gehad, een prima horloge! Als je ook wilt navigeren met je horloge zou ik voor wat anders kiezen.

Wat fijn dat je zo genoten hebt, Lies_sparkle! Wat een tempo!

Haha Tiggs, kan je geen ongelijk geven. Die wind is pittig!

Leuke foto’s SV!

Super gedaan, Lous!! Ik zie op jouw foto ook datzelfde mooie shirt als Eef_bam. :D

Heeft je vriend lekker gelopen, Eef_bam?

En hoe ging het met de anderen vandaag?

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:09

Goh, weer veel loopjes vandaag, leuk om te zien dit weekend!
En knappe prestaties ook, 11 maanden na een bevalling en ook op 19 weken zwanger. En van de rest ook natuurlijk haha.
De omgeving van de Kralings plas/ Bergse bos is wel mooi, ik kom daar ook wel eens.

Ik ben zelf nog steeds energie aan het opsparen, neem me iedere dag voor om 'morgen' te gaan lopen, maar ik word iedere ochtend niet energieker wakker. Superlage hrv, al meer dan 4 weken nu. Balen, maar komt wel weer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 16:14

Ik heb met je te doen Goof, denk aan jezelf. Mijn hrv is trouwens ook al twee maanden heel laag. Mede daardoor waren gisteren de laatste kms erg zwaar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:29

Knap gelopen allemaal!! Echt wat een prestaties!

@Goof dat is ook gewoon klote :-( Dikke knuffel!!

Wat een wind vandaag!! En ondanks dat toch lekker gelopen, veel fijner dan 2 dagen geleden. Ik blijf het apart vinden dat er zoveel verschil in kan zitten maar niets minder voorspelbaar dan een menselijk lichaam misschien ;-)

Heb mijn garmin de laatste 2 keer gepauzeerd tijdens de wandelstukjes

Vandaag:

Afbeelding
Afbeelding

2 dagen geleden:

Afbeelding
Afbeelding

Hoe dan ook; ik ben wel trots op mezelf.
Ook geen kuitpijn etc meer nu ik weer zonder compressiekousen loop.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:47

iirrssjjee, jeetje wat knap op 19 wk zwanger! heel goed gedaan!

goof :(:)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:12

Meelezers gaat proberen weer mee te posten. Jullie zijn erg actief, dus ik hoop dat t lukt :')

Goof: heb je al eens gekeken waar t aan kan liggen?

Over compressiekousen: herkenbaar. Je kan er zoveel last van krijgen.

Verder veel trailruns en mooie plaatjes!

Ik heb gisteren een survivalrun met mijn nichtje gedaan. 5.5km. Ze ging super!
Gisteravond besloten dat ik toch de 4 mijl van Groningen wilde doen. Op marktplaats een startbewijs overgenomen. En zo ging om 13.45 t startschot. En 32 minuten later had ik een medaille om m'n nek. Veel harder gelopen dan gedacht. De 4 mijl van assen ging in 34.31 en toen zat ik helemaal stuk. Mijzelf dus even verrast :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:15

Ik heb geen idee hoe het voelt om te hardlopen als je zwanger bent. Maar lijkt me toch wel wat zwaarder dan.

Hier de 4mijl overleefd. Het begon vanmorgen niet zo goed, wat verkouden, maar de ruin was wat aan het klieren en ik heb m'n knie overstrekt. Dat deed even heel erg pijn. Na een tijdje ging wandelen wel weer, en toen ik bukte knakte er wat. Daarna nam de pijn af. Ik voel het nu met traplopen wel, maar met hardlopen niet gevoeld. Dus de banden hebben denk ik een opdonder gehad. Overigens zonder pijnstillers gelopen. Mijn doel was binnen het uur te finishen en onderweg nog wat evenementfotografie te doen. Ik had besloten de kleine TG camera mee te nemen. Wat een rotding is dat als je een grote camera gewend bent, maar ok. Deze past makkelijk in de trailrugzak. En als er toch wat krassen op komen vind ik 500 euro camera minder erg dan 1500 euro+1000 euro lens. Omdat ik ruim op tijd was wat foto's gemaakt van lopers, 1 bandje, de start van wat mensen en vooral ook van de startvakken. Ik moet het nog uitzoeken. Straks eerst even wat eten regelen, nu wel trek. Als er wat bruikbaars bij zit maak ik nog wel een fotoverslagje hier.
Het was wat drammen in het startvak, mensen renden van de ene kooi naar de andere. Ik heb ook maar meegedaan en stond uiteindelijk op rij 10 ofzo, dus mooi vooraan. Want de laatsten in een startvak kwamen soms 10-12 minuten na het startschot over de startlijn. Mensen verkleed liepen mee, iemand liep op krukken en deed mee, iemand met arm in mitella en gips. De eerdere waves hadden mensen die al na 400m aan het wandelen waren, en nee, dat was geen run-walk-run. Het was dus echt een feestje zeg maar.
De eerste 500m was door een smalle straat, daarna werd het breder. In het begin was er wel wat geslinger, heb zelfs nog wat mensen ingehaald, en anderen mij weer. Daarna was het ruim genoeg.

Plan was dus binnen uur finishen en onderweg wat evenementfotografie te doen, omdat er wat bandjes en dweilorkesten onderweg zouden zijn. Maar ik liep eigenlijk wel lekker, dus heb besloten voor een PR te gaan. En dat is gelukt. *\o/*

Een hele ruime ook nog. Iets van een halve minuut er van af. 80% bovenin zone 4, 20% in zone 5. Heb mijn max hartslag gehaald en daar nog een aardig poosje op gelopen zeg maar.
Bij de finish werd iedereen naar de medaille uitgifte gedrukt en daarna door naar de kledingwagens en bussen, dus heb geen andere lopers meer op de foto kunnen zetten.
Ik was erg blij dat ik m'n jasje in m'n rugzak gedaan had en niet naar een kledingwagen hoefde, want ik had het direct koud met stilstaan.
Het was eigenlijk best leuk, terwijl ik verwacht had dat de massa te massaal zou zijn.
Het was grappig dat onderweg mensen riepen van 'he Germie, zet hem op'. En ik kende die mensen natuurlijk helemaal niet. Maar dat kwam door de naam op je startnummer.

Maar wat ben ik blij met mijn PR. Ondanks dat Garmin al een paar dagen vindt dat ik overbelast ben (en dus sinds woensdag niet meer gelopen heb). Mijn prestatieconditie was -10 tijdens de run, dat is wel heel erg laag. :+ Maar ooit word ik dus wat sneller. *\o/* *\o/* *\o/*

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:36

Kies_naam, leuk dat je weer wil gaan beginnen. Ik zou aanraden om een schema te kiezen wat heel langzaam opbouwt, daar heb je op de lange termijn echt plezier van.

Goed gegaan bij je vriend Eef?

Leuk Lous, fijn dat je lekker hebt kunnen lopen!

Fijn dat je genoten hebt Lies! Leuk met kinderen langs de weg. En mooi bijna op je doeltempo! :D

Gefeliciteerd Iris! *\o/* Echt bijzonder knap dat je dat met 19 weken doet zeg!!

Balen van je energie Goof, heb je een idee waar het aan ligt of is het gewoon een dipje?

Koekie ook lekker gelopen!

Welkom (terug) Winged. :D Knap in 32 minuten!!

Gefeliciteerd met je PR Germie, leuk! Met parkeren ook gelukt?

Hier uiteindelijk de halve marathon gestart in een shirt met lange mouwen en korte mouwen er overheen :P . Uiteindelijk had ik ook wel in een t-shirt kunnen starten. Per ongeluk in de laatste wave gestart, ik lette niet op. :’) Maar kon me er ook niet druk over maken. De eerste 1-2km vond ik het wat druk, daarna wat meer ruimte en in de rottemerentunnel (snelweg) natuurlijk alle ruimte om in te halen. Toen kwamen ook de eerste lopers van de 10k ons alweer voorbij steven. Mijn vriend was op de scooter dus die heb ik nog een keer of 4 gezien, dat is altijd leuk natuurlijk. Heb de hele tijd eigenlijk lekker gelopen, bij km 13 dacht ik wel even dat het nog een eindje was, maar vanaf 16 kun je alweer denken dat het ‘nog’ maar 5km is. :D
Al met al niet ontevreden. Puntje voor mezelf is wel het consistent lopen, ik dacht dat mijn horloge het gemiddelde per km aangaf, maar het was het gemiddelde over alle km. :') Dat zal wel aan de instellingen liggen, maar misschien toch tijd voor een garmin? :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:38

Winged schreef:
Goof: heb je al eens gekeken waar t aan kan liggen?

Ik ben gestart met opbouwen op werk vanuit een burnout en dat gaat helaas gewoon niet zo goed.
Thanks allemaal.

En goed gelopen weer allemaal. Ik zie er een PR tussen, leuk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:40

Mooie resultaten allemaal. En een nieuw 'lid', welkom!

Ik heb net een intervaltraining gedaan en die ging lekker.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:44

Thanks dames! Ik ben ook verbaasd dat het me nog steeds lukt! Het valt me wel zwaarder hoor, heb vooral last van een drukkend gevoel op de blaas alsof ik moet plassen, maar zodra ik wandel is dat weg, dus komt puur doordat ik op dat moment ren. Ben ook wel vermoeider, maar ja, lijkt me logisch!

@Myka, exact dezelfde tijd gelopen als ik! Hahaha lekker bezig! Wij waren ook een wave "te laat" gestart, om dezelfde reden :+ . Maarja die 4 minuten maakt me echt niet uit... Wij werden net na de tunnel ingehaald door de snelle 15km lopers.

@goof, wat balen, slaap je ook slechter voor je idee? Ik slaap echt heel slecht op dit moment (maak maar 5 uurtjes per nacht ongeveer), en merk dat ook wel aan mijn lijf...

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:59

wat zijn jullie fanatiek met alle evenementen zeg! begin een klein beetje FOMO te krijgen, haha. winged, germie, myka, goed gedaan dames.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:59

Leuk om al de verslagen te lezen, goed bezig iedereen!

Qua horloge hoeft het voor mij maar heel basic te zijn, navigeren of hele lange batterijduur is niet nodig. Ik was ook tevreden met mijn oude TomTom.

Rustig opbouwen wordt inderdaad mijn doel, al ben ik daar vaak niet zo goed in. Ik weet dat het belangrijk is maar ik ben dan geneigd met een te hoog tempo te lopen. Ik hoop dat ik me inmiddels beter in kan houden. Ik wil dus eerst een horloge kopen voordat ik start zodat ik me netjes aan een schema kan houden.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:04

Lekker gelopen allemaal!

Germie een PR, goed zo!

Wat een leuke foto’s SV!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:18

Goof :(:)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:42

kies_naam, ik kreeg voor opbouwen het advies van de fysio te beginnen met korte intervallen (30 sec/1 a 2 minuten) met wandelen tussendoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:03

iiSunshine schreef:
kies_naam, ik kreeg voor opbouwen het advies van de fysio te beginnen met korte intervallen (30 sec/1 a 2 minuten) met wandelen tussendoor.

Dat had ik dus ook toen ik weer begon met die pees. Echt 30 seconden. Stelt geen ruk voor, maar oh wat had ik daarna een last als ik er ook maar 30 seconden doorheen gelopen was.
Het zijn echt korte stukjes die je conditioneel niet beter maken, maar wel voor opbouw helpen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:26

Goof, dikke knuffel voor jou. :(:)

Goed bezig, Koekie!!

Wat snel, Winged! Super!!

Top van je PR, Germie. Ben benieuwd naar je foto’s.

Mooie medialle en mooie tijd, Myka!

Toppie Tiggs!

Sunshine, jij komt toch ook uit Friesland?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:34

ja klopt puera!! ik ben hier geboren en getogen <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:34

Me three. :D Als je eens ergens heen wilt te lopen, ik ben altijd in voor een loopje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:37

Goed, eerst wat foto's van gisteravond. Ik heb de 4 mijl gewandeld met mijn vriend, die kon vandaag niet meedoen met de run i.v.m. werk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan de foto's van de run van vandaag. Gezien waar ik auto's geparkeerd zag staan buiten de parkeervakken op de P+R is de parkeerplaats wel helemaal vol geweest. Ik stond niet waar ik wilde staan, maar er gelukkig wel vlakbij. Het was dan nog wel een stukje wandelen naar de start, maar prima te doen.
De waves waren niet op snelheid ingedeeld, dus je zag in elke wave al na 400m mensen wandelen. Ik heb verder diverse mensen verkleed gezien, iemand op krukken en iemand met de arm in het gips en in een mitella (daar kun je natuurlijk nog prima mee hardlopen). Er liep iemand op klompen, diverse mensen op sokken en blote voeten, en je zag aan de kleding van sommigen, en dan vooral de schoenen dat ze niet getraind hadden. En je had natuurlijk de mensen met compressiekousen, carbonschoenen, super afgetraind enz.
Maar alles zat door elkaar in een wave. En die startgroepen waren GROOT. Ik heb gemeten dat het bij sommigen 10-12 minuten duurde voordat ze na het startschot over de startlijn kwamen. Dit was voor mij dus de aanleiding om absoluut niet achterin te willen starten. Sowieso zat de volgende startgroep (in mijn geval de laatste) dan direct achter je.
Je werd in kooien geleid en dan renden velen naar de volgende kooi en als die weer open ging werd er gerend naar de startlijn. Daar moest je weer wachten, maar die extra 500m in 2 etappes gaf je dan de mogelijkheid om door te rennen redelijk voorin te komen. Ik stond op rij 10 ofzo, ongeveer 10m vanaf de startlijn. Ik zag op de uitslagen dat er 9 seconden tussen de starttijd en mijn passeren over de startstreep zat.
Ik vond het achteraf veel leuker dan verwacht. Grappig was ook dat mensen je naam op je startnummer lazen en je dan bij naam zaten aan te moedigen, haha.

De 4mijl4you die je kon wandelen had ook veel deelnemers in een rolstoel, of mensen met een beperking. Ik vind om eerlijk te zijn dat een echte aanvulling op zo'n evenement, want dan kunnen zij ook meedoen. Hoewel ik zelf absoluut niet verkleed ga wandelen of met allerlei kerstboomlampjes (doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg) vond ik het wel leuk om te zien.
Heb dus het 4mijl weekend nu eens echt meegemaakt zeg ik maar.

Hier wat foto's van de run, er werd ook enorm veel kleding achtergelaten bij de start, sommigen zeiden van is toch oud, hoef ik niet terug. Kinderen konden flink geld verdienen door statiegeldflesjes te verzamelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:38

puera, dat lijkt me heel leuk & gezellig!! :D gaan we zeker eens doen als ik wat hersteld ben van mijn knie!! *\o/*

leuk verslag germie.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:44

Leuk! :D

Mooie foto’s, germie. Wat leuk dat zoveel mensen verlicht waren met de avondloop.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:28

In Gouda waren er met de Singelloop by night ook veel mensen met lichtjesversiering. Ik zag meerdere mensen met lichtgevende oorbellen, die wil ik nu ook :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:30

Bij de Damloop by night waren ook veel mensen met lichtjes versierd. Hoort wel een beetje bij een avond race denk ik.

Also, heeft iemand de Chicago marathon gevolgd vandaag?
Spoiler:
Nieuw WR bij de vrouwen. Voor het eerst onder de 2:10 -> 2:09:56