Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:50

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:54

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:22

Die wil ik! Ben gek op kwekkeboom :j

Dat medicijn vind ik hoopvoller dan vaccins. Dexamethason heeft een al bewezen werking. Het eerder gebruiken, dus voor een opname klinkt heel zinvol. Zeker met al die mutaties die in aantocht zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:21

Hmmm doe mij maar een vaccin. Ik vind dexamethason wel echt heel heavy spul. Liever voorkomen dat ik ziek wordt :D
Maar tot er voldoende vaccins zijn is het wel heel hoopvol.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:40

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:49

Moderna levert deze week niks hier in belgië. En voor volgende week ziet het er ook niet goed uit.
Zo gaat het wel opschieten natuurlijk :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:03

Dat virus muteert gewoon voor het vaccin uit. Vraag me soms af of het niet beter was om elk land te laten wachten en dan in één keer een hele grote bulk te vaccineren zodat je mutatie voorblijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:14

Dat een virus muteert is logisch maar nu heb ik de indruk dat het virus extra snel muteert door alle hindernissen die de mens opwerpt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:46

Lijkt me niet dat het door de hindernissen komt? Mutatie van virussen is toch juist wanneer ze 'te vrij' rond kunnen gaan? Aka, veel celdeling en dus hogere kans op mutaties?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:47

nee, lijkt me niet toch? Doordat we de boel beperken blijft het virus lang rondwaren en is er dus meer tijd voor mutaties?

In theorie, als we niks hadden gedaan was waarschijnlijk X percentage van de bevolking nu dood (met alle gevolgen die daarbij horen voor de maatschappij), maar was de rest ondertussen al grotendeels immuum geweest?

Extra snel lijkt me niet overigens, ik denk niet dat een virus denkt "oh, de mens doet zo zijn best, ik moet ook even een tandje bijzetten"

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:50

Ja secricible ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Mutaties komen voor wanneer er veel celdeling kan plaatsvinden (dus wanneer ze vrij rond kunnen waren en daar de tijd voor krijgen). Mutatie komt dus niet direct door de hindernissen zelf maar doordat de hindernissen zijn opgesteld om tijd te rekken, niet om het virus steeds verder in te dammen. Dus mutaties komen omdat het virus er de tijd voor krijgt. Mijn reactie was meer 'het komt niet direct door de hindernissen zelf' maar je hebt wel gelijk dat 'onze hindernissen' er wellicht wel indirect aan bijdragen. Als door de hindernissen maar een klein percentage nog corona krijgt en de verspreiding flink beperkt is, dan is er ook minder kans op mutaties (want weinig 'overspringen' en dus minder celdeling).

Maar goed, niks doen is ook niet echt de meest ethische keuze in deze dus ik weet niet of we hierin veel keuze hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:04

ja, dan bedoelen we inderdaad hetzelfde. Voor het virus is wat we nu doen ideaal, we rekken maar perken eigenlijk net niet voldoende in om mutaties te voorkomen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:05

Wat is dan de oplossing er asap vanaf te komen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:08

om er asap vanaf te komen? De boel losgooien en accepteren dat de lijken op straat liggen. Dan zijn we er het snelste vanaf. Of de boel nog veel harder indammen en de wereld tot er voldoende vaccins zijn in een volledige lockdown zetten waarin niks mogelijk is zodat we nauwelijks besmettingen hebben.

Maar beide zijn op andere gebieden compleet onwenselijk, dus een andere keuze dan wat we nu doen hebben we niet. En de mutaties zullen we op de koop toe moeten nemen daarin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:26

Of drie weken volledig binnen blijven, alles en iedereen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:27

bigone schreef:
Of drie weken volledig binnen blijven, alles en iedereen.

maar dat heeft alleen zin als we dat wereldwijd doen, als je mutaties wilt voorkomen. Anders komen die mutaties gewoon in andere landen alsnog tevoorschijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:02

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... d=msedgdhp

Wie is die Schetters ? Die vent schijnt ook in Zuid-Afrika een fabriek te leiden die vaccins maakt >;)

Filmpje eronder is ook leuk :D Het vaccin halen in de Sky Hall van de luchthaven met zicht op de vliegtuigen... toepasselijk toch wel :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:07

Hij is een parasitoloog. Femke_tweety heeft een heel stuk over desbetreffende filmpje gepost in het wetenschap topic.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:10

Oh zo, dan ga ik daar even kijken :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:11

Op facebook hebben zulke mensen nu geen platform meer, die gaan voortaan anti-vaccinatie content verwijderen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:16

Sizzle schreef:
Op facebook hebben zulke mensen nu geen platform meer, die gaan voortaan anti-vaccinatie content verwijderen.

Ik weet niet goed wat ik hiervan vind. Tegen valse informatie verspreiden vind ik het inderdaad goed dat er opgetreden wordt, maar mensen mogen ten alle tijden wel vragen blijven stellen over het vaccin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:05

nynke55 schreef:
Even off-topic, maar waarom moet alles met filmpjes, kunnen we niet meer lezen tegenwoordig?

Inderdaad, gewoon tekst svp ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:08

Citaat:
Israël lijkt vaccinatiesucces te zien, komt met 'groene pas'
In Israël, dat zo'n 40 procent van de bevolking heeft gevaccineerd met het Pfizer-vaccin, neemt het aantal besmettingen onder gevaccineerden flink af. Onder 60-plussers is het aantal nieuwe besmettingen met ongeveer de helft gedaald ten opzichte van drie weken geleden. "Dat is ook de groep die als eerste is gevaccineerd", zegt correspondent Ties Brock. "Onder de groep die jonger is dan 60 gaat het aantal besmettingen ook naar beneden, maar veel langzamer. Dat is wel een duidelijke aanwijzing dat het vaccin werkt."

Uit de liveblog. Heel hoopvol, hoewel we daar nog lang niet zijn

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:20

secricible schreef:
nee, lijkt me niet toch? Doordat we de boel beperken blijft het virus lang rondwaren en is er dus meer tijd voor mutaties?

In theorie, als we niks hadden gedaan was waarschijnlijk X percentage van de bevolking nu dood (met alle gevolgen die daarbij horen voor de maatschappij), maar was de rest ondertussen al grotendeels immuum geweest?

Extra snel lijkt me niet overigens, ik denk niet dat een virus denkt "oh, de mens doet zo zijn best, ik moet ook even een tandje bijzetten"

Ik vraag me af of dit klopt als je bekijkt wat er in Brazilië gaande is. Het virus heeft daar vrij spel in de stad Manaus. Mensen sterven er bij bosjes want er is nog nauwelijks gezondheidszorg. Het virus is al gemuteerd. De Braziliaanse variant (of één van de...?) is al in Nederland opgedoken. Van een Nederlandse mutatie heb ik nog niet gehoord?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:23

secricible schreef:
Citaat:
Israël lijkt vaccinatiesucces te zien, komt met 'groene pas'
In Israël, dat zo'n 40 procent van de bevolking heeft gevaccineerd met het Pfizer-vaccin, neemt het aantal besmettingen onder gevaccineerden flink af. Onder 60-plussers is het aantal nieuwe besmettingen met ongeveer de helft gedaald ten opzichte van drie weken geleden. "Dat is ook de groep die als eerste is gevaccineerd", zegt correspondent Ties Brock. "Onder de groep die jonger is dan 60 gaat het aantal besmettingen ook naar beneden, maar veel langzamer. Dat is wel een duidelijke aanwijzing dat het vaccin werkt."

Uit de liveblog. Heel hoopvol, hoewel we daar nog lang niet zijn

Wel fijn om te lezen. Ik heb wel behoefte aan goed nieuws!