Mijn kinderen zijn al bijna 20 jaar van school dus het verandert wel natuurlijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:Dus niveau 2 is niet zo'n hoog niveau waardoor deze jonge mensen naar school mogen? Is dit vooral praktisch werken leren? Want dan kan ik het besluit wel begrijpen.
Mijn kinderen zijn al bijna 20 jaar van school dus het verandert wel natuurlijk
verootjoo schreef:Ik begreep dat praktijkonderwijs door mag gaan, maar mbo2 valt toch niet onder praktijkonderwijs?
pien_2010 schreef:Tiggs schreef:Ik sluit me bij Askja aan. Ook niet-gelovigen halen ergens zingeving uit. Los van de vrijheid van godsdienst zie ik niet in waarom dat voor gelovigen dan zoveel erger zou zijn dan voor de rest.
Dat is dus ook niet hetgeen waar het over gaat. Er is een scheiding van KErk en Staat, dus de overheid KAN niets verbieden in de Kerk. Ze mogen daar niet zijn met het wetboek. Dus ze kunnen alleen maar adviseren in de hoop dat de beminde gelovigen het advies opvolgen hetgeen ook veelal wel gebeurt in de kerken, moskees en synagoges. Er zijn altijd gelovigen die alles bij het oude laten en die gemeenschappen komen in het nieuws.
En dat mijn zoon doodongelukkig is, bv, zonder de sportschool→ want daar haalt hij zoveel zingeving uit→ dat is dan jammer maar daar mag de overheid wel ingrijpen omdat daar de grondwet van toepassing is en dan doen ze dat ook.
In Frankrijk is dat precies hetzelfde.
Askja schreef:De scheiding van kerk en staat mag dan grondwettelijk geregeld zijn, maar als de situatie daarom vraagt mag er m.i. best een tijdelijke uitzondering gemaakt worden op dat ene element van kerkelijke autonomie, namelijk samenkomen in een kerk, middels een noodverordening als aanvulling op de wettelijke regels. Iets met gelijke monniken, gelijke kappen, maar vooral vanwege het reële risico van kerkdiensten. Om de burgers te beschermen.
Als ik HC goed begrijp, zijn fysieke kerkdiensten in het diep-katholieke Spanje wel verboden gedurende de lockdown. Dus waarom hier niet?
pien_2010 schreef:Tiggs schreef:Ik sluit me bij Askja aan. Ook niet-gelovigen halen ergens zingeving uit. Los van de vrijheid van godsdienst zie ik niet in waarom dat voor gelovigen dan zoveel erger zou zijn dan voor de rest.
Dat is dus ook niet hetgeen waar het over gaat. Er is een scheiding van KErk en Staat, dus de overheid KAN niets verbieden in de Kerk. Ze mogen daar niet zijn met het wetboek. Dus ze kunnen alleen maar adviseren in de hoop dat de beminde gelovigen het advies opvolgen hetgeen ook veelal wel gebeurt in de kerken, moskees en synagoges. Er zijn altijd gelovigen die alles bij het oude laten en die gemeenschappen komen in het nieuws.
En dat mijn zoon doodongelukkig is, bv, zonder de sportschool→ want daar haalt hij zoveel zingeving uit→ dat is dan jammer maar daar mag de overheid wel ingrijpen omdat daar de grondwet van toepassing is en dan doen ze dat ook.
Tiggs schreef:pien_2010 schreef:
Dat begrijp ik en dat grondwetsartikel is zeer waardevol, óók voor ons niet-gelovigen. Maar ik reageerde op de opmerking van Verootjoo dat de kerk voor veel mensen zingeving biedt.
M.i. zou je als kerk gewoon moeten besluiten géén samenkomsten meer te houden, uit solidariteit, maar ook om zo weinig mogelijk risico op een besmetting te lopen. Bij elkaar zijn om voedselpakketten in te pakken prima, maar geen diensten, bijbelstudie (of feesten onder dat motto, iedereen basht Vindicat, maar de Navigators in Groningen maken er ook een rommeltje van) etc.
Niet alles wat formeel mág, hoeft.
Tiggs schreef:Ik denk dat ze best een poging kunnen wagen op grond van artikel 22 GW.