Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:07

Dus niveau 2 is niet zo'n hoog niveau waardoor deze jonge mensen naar school mogen? Is dit vooral praktisch werken leren? Want dan kan ik het besluit wel begrijpen.
Mijn kinderen zijn al bijna 20 jaar van school dus het verandert wel natuurlijk :P

AmyII

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:11

Ja, nouja, wij leren de studenten inderdaad een praktisch beroep. Maar ik begrijp gewoon niet helemaal hoe reisbewegingen beperkt moeten worden terwijl er per dag dus vreselijk veel studenten alsnog moeten gaan reizen, vaak met het ov.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:12

pien_2010 schreef:
Dus niveau 2 is niet zo'n hoog niveau waardoor deze jonge mensen naar school mogen? Is dit vooral praktisch werken leren? Want dan kan ik het besluit wel begrijpen.
Mijn kinderen zijn al bijna 20 jaar van school dus het verandert wel natuurlijk :P

Niveau 2 in de zorg is helpende. Ondersteunen,bijna geen verantwoordelijkheid, schoonmaken. Nuttig werk, maar mogelijk wel een kwetsbare groep studenten.

Ik ben te moe voor een mening. Maar blijkbaar niet te moe voor een extra dienst. Of ik kan geen nee zeggen. Dat kan ook haha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:12

Ik begreep dat praktijkonderwijs door mag gaan, maar mbo2 valt toch niet onder praktijkonderwijs?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:13

Duidelijk raket!

Rust maar lekker uit meid, je verdient dat.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:13

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:27

Ik laat mij morgen testen.Moeten mijn gezinsleden nu al ook binnen blijven.Of kan mijn man nog de weekboodschappen doen morgen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:28

Je man mag de deur uit, tot je eventueel een positieve uitslag hebt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:29

Zolang hij geen klachten heeft mag dat. Tenzij je koorts hebt of erg benauwd bent. Dan moet hij ook thuisblijven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:34

Nee,geen koorts en benauwd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:59

pien_2010 schreef:
Tiggs schreef:
Ik sluit me bij Askja aan. Ook niet-gelovigen halen ergens zingeving uit. Los van de vrijheid van godsdienst zie ik niet in waarom dat voor gelovigen dan zoveel erger zou zijn dan voor de rest.

Dat is dus ook niet hetgeen waar het over gaat. Er is een scheiding van KErk en Staat, dus de overheid KAN niets verbieden in de Kerk. Ze mogen daar niet zijn met het wetboek. Dus ze kunnen alleen maar adviseren in de hoop dat de beminde gelovigen het advies opvolgen hetgeen ook veelal wel gebeurt in de kerken, moskees en synagoges. Er zijn altijd gelovigen die alles bij het oude laten en die gemeenschappen komen in het nieuws.
En dat mijn zoon doodongelukkig is, bv, zonder de sportschool→ want daar haalt hij zoveel zingeving uit→ dat is dan jammer maar daar mag de overheid wel ingrijpen omdat daar de grondwet van toepassing is en dan doen ze dat ook.

In Frankrijk is dat precies hetzelfde.

De scheiding van kerk en staat mag dan grondwettelijk geregeld zijn, maar als de situatie daarom vraagt mag er m.i. best een tijdelijke uitzondering gemaakt worden op dat ene element van kerkelijke autonomie, namelijk samenkomen in een kerk, middels een noodverordening als aanvulling op de wettelijke regels. Iets met gelijke monniken, gelijke kappen, maar vooral vanwege het reële risico van kerkdiensten. Om de burgers te beschermen.
Als ik HC goed begrijp, zijn fysieke kerkdiensten in het diep-katholieke Spanje wel verboden gedurende de lockdown. Dus waarom hier niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:04

Askja schreef:
De scheiding van kerk en staat mag dan grondwettelijk geregeld zijn, maar als de situatie daarom vraagt mag er m.i. best een tijdelijke uitzondering gemaakt worden op dat ene element van kerkelijke autonomie, namelijk samenkomen in een kerk, middels een noodverordening als aanvulling op de wettelijke regels. Iets met gelijke monniken, gelijke kappen, maar vooral vanwege het reële risico van kerkdiensten. Om de burgers te beschermen.
Als ik HC goed begrijp, zijn fysieke kerkdiensten in het diep-katholieke Spanje wel verboden gedurende de lockdown. Dus waarom hier niet?

Omdat het Nederland is vrees is. We voelen ons gelijk geraakt in ons recht -O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:07

's Lands wijs, 's lands eer? Dat is gewoon anders geregeld in andere landen. En aangezien echt verreweg de meeste kerken zich gewoon aan de regels houden, is de noodzaak ook niet gigantisch om daaraan te gaan morrelen.
Het valt niet zo erg mee om heel recente informatie te vinden, maar in september was het aantal besmettingen in kerken (inclusief uitvaarten) 0,1-0,8% van het totaal. (Bron Dagblad van het Noorden).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:21

Het wijzen naar bepaalde groepen, religies enz is niet goed..
Zo kweek je onrust en verdeeldheid.
Samen erdoorheen dat moeten we nu..

Jongeren, scholieren, gelovigen enz alles bij elkaar en ook wij zorgen voor besmettingen....

Soms heb je toch die ene nodig die jou erdoorheen sleept
Of dat nou kerk, vriend of wat dan ook is....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:33

pien_2010 schreef:
Tiggs schreef:
Ik sluit me bij Askja aan. Ook niet-gelovigen halen ergens zingeving uit. Los van de vrijheid van godsdienst zie ik niet in waarom dat voor gelovigen dan zoveel erger zou zijn dan voor de rest.

Dat is dus ook niet hetgeen waar het over gaat. Er is een scheiding van KErk en Staat, dus de overheid KAN niets verbieden in de Kerk. Ze mogen daar niet zijn met het wetboek. Dus ze kunnen alleen maar adviseren in de hoop dat de beminde gelovigen het advies opvolgen hetgeen ook veelal wel gebeurt in de kerken, moskees en synagoges. Er zijn altijd gelovigen die alles bij het oude laten en die gemeenschappen komen in het nieuws.
En dat mijn zoon doodongelukkig is, bv, zonder de sportschool→ want daar haalt hij zoveel zingeving uit→ dat is dan jammer maar daar mag de overheid wel ingrijpen omdat daar de grondwet van toepassing is en dan doen ze dat ook.

Dat begrijp ik en dat grondwetsartikel is zeer waardevol, óók voor ons niet-gelovigen. Maar ik reageerde op de opmerking van Verootjoo dat de kerk voor veel mensen zingeving biedt.

M.i. zou je als kerk gewoon moeten besluiten géén samenkomsten meer te houden, uit solidariteit, maar ook om zo weinig mogelijk risico op een besmetting te lopen. Bij elkaar zijn om voedselpakketten in te pakken prima, maar geen diensten, bijbelstudie (of feesten onder dat motto, iedereen basht Vindicat, maar de Navigators in Groningen maken er ook een rommeltje van) etc.

Niet alles wat formeel mág, hoeft.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:43

pien_2010 schreef:
Tiggs schreef:

Denk dat dat toch wel kan ondanks die scheiding. Er zijn al eerder maatregelen genomen over groepsgrootte en mondkapjes. En ook moskeeën worden wel eens gesloten op last van de overheid. En anders zouden ze dat ook wel als reden aangeven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:45

Ik denk dat ze best een poging kunnen wagen op grond van artikel 22 GW.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:48

Ja! Er mag weer gereden worden in de binnenbakken. Goed geregeld door de KNHS.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:54

Tiggs schreef:
pien_2010 schreef:

Dat begrijp ik en dat grondwetsartikel is zeer waardevol, óók voor ons niet-gelovigen. Maar ik reageerde op de opmerking van Verootjoo dat de kerk voor veel mensen zingeving biedt.

M.i. zou je als kerk gewoon moeten besluiten géén samenkomsten meer te houden, uit solidariteit, maar ook om zo weinig mogelijk risico op een besmetting te lopen. Bij elkaar zijn om voedselpakketten in te pakken prima, maar geen diensten, bijbelstudie (of feesten onder dat motto, iedereen basht Vindicat, maar de Navigators in Groningen maken er ook een rommeltje van) etc.

Niet alles wat formeel mág, hoeft.

Dat is dus ook precies wat er gebeurt in de meeste kerken. En wat ik ook steeds zeg.
Behalve dan in een paar kerken die de regels aan de laars lappen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:55

Tiggs schreef:
Ik denk dat ze best een poging kunnen wagen op grond van artikel 22 GW.

Ik denk dat ze obv dit artikel ook best een poging kunnen wagen. Net als bij de mondkapjes.
De vraag is of er ook grond voor is. Dan zouden er toch aardig wat besmettingen moeten zijn in gebedshuizen, volgens mij valt dat tegen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:16

Jeetje ik schrik er van hoeveel winkels alsnog open zijn. De bloemist verkoopt bloemen buiten. En de slijterij, Hema, Kruidvat, DA, Jamin is gewoon open!? Dat zijn totaal geen essentiële winkels. Ik snap dat het zwaar is om je winkel te moeten sluiten en een ieder open wilt blijven, maar drogisterijspullen kun je in de supermarkt en apotheek kopen, luiers en babyvoeding ook. Veel kan ook online en heel veel is echt niet essentieel. Op deze manier gaat het toch nooit werken!?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:18

Drogisterijen verkopen wel essentiële zaken, en levensmiddelen mochten ook open. HEMA verkoopt dat ook. Er wordt gelukkig geen onderscheid gemaakt tussen hoe essentieel welk levensmiddel is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:19

Verbaasde mij ook. Net als het aantal auto's op de weg toen ik van stal naar huis reed. Nu reed ik er zelf ook, maar ja paard moet toch gedaan worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:23

Ik moest net naar de supermarkt, het was rond 14 dus ik dacht dan is het door de weeks misschien niet zo druk, maar jeetje gaan alle mensen die winkelen leuk vinden nu naar de supermarkt? Of hadden zoveel meer mensen dezelfde gedachten als mij, het zal nu niet zo druk zijn...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:25

Hier is het een dooie boel, zie alleen bezorgbusjes rijden, verder niemand op straat.