Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:45

verootjoo schreef:
Hersenvocht lekken _O- raap me op hoor... waarom zijn mensen daar trouwens bang voor als ze overduidelijk daar niks hebben zitten wat kapot kan gaan :?

Kleine kanttekening: er bestaat een zeldzame aandoening waarbij mensen een soort blaasje hebben tussen neusholte en hersenen. Als dat kapot geprikt wordt, is er een groot probleem. Maar zoals gezegd: het is enorm zeldzaam. Heb helaas geen bron meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:49

Echwel schreef:
Lees net dat het youtubekanaal van Lange Frans is verwijderd en hij Lubach de schuld geeft

Of je je nu wel of niet kunt vinden in zijn ‘visie’, een kanaal verwijderen is een gevalletje noord Korea.....

Momenteel is er zoveel propaganda rond “hoe praat ik met mijn familielid die conspiracy ideeën aanhangt?”
Alles om te ridiculiseren zodat iemand zich wel 100x bedenkt voordat hij een kritische vraag stelt.

Wat dat is toch het paradigma: volgen of verstoten worden.
Je dient je te conformeren.
Dit is niets nieuws, dat gebeurt al eeuwen. Op die manier, in die volgzaamheid, heeft veel ellende zich kunnen voltrekken.

Wees verstandig, maar blijf ook wakker denk ik.
Lange Frans gaat ver, naar mijn smaak TE ver. Maar ik leef in een land (dacht ik) waar dat mag.

Hij discrimineert niet en zet niet aan tot criminaliteit, dus waarom hem de mond snoeren?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:53

mysa schreef:
verootjoo schreef:
Hersenvocht lekken _O- raap me op hoor... waarom zijn mensen daar trouwens bang voor als ze overduidelijk daar niks hebben zitten wat kapot kan gaan :?

Kleine kanttekening: er bestaat een zeldzame aandoening waarbij mensen een soort blaasje hebben tussen neusholte en hersenen. Als dat kapot geprikt wordt, is er een groot probleem. Maar zoals gezegd: het is enorm zeldzaam. Heb helaas geen bron meer.

Lijkt mij dat je wel heel hard moet prikken wil je dat voor elkaar krijgen

nynke55

Ben ik nou een complotgekkie als ik denk dat lange Frans het zelf verwijderd heeft?

Urbanus

mysa schreef:
verootjoo schreef:

Mijn bron is Greys Anatomy maar inderdaad het bestaat!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:55

Ninx schreef:
Echwel schreef:
Lees net dat het youtubekanaal van Lange Frans is verwijderd en hij Lubach de schuld geeft

Hij discrimineert niet en zet niet aan tot criminaliteit, dus waarom hem de mond snoeren?

Hij fantaseert wel over het omleggen van Rutte, maar misschien vind jij dat wel een normaal onderwerp om te bespreken op je YT kanaal?
Ik vind dat verkapte bedreigingen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:58

Ninx schreef:
Echwel schreef:

Of je je nu wel of niet kunt vinden in zijn ‘visie’, een kanaal verwijderen is een gevalletje noord Korea.....

Momenteel is er zoveel propaganda rond “hoe praat ik met mijn familielid die conspiracy ideeën aanhangt?”
Alles om te ridiculiseren zodat iemand zich wel 100x bedenkt voordat hij een kritische vraag stelt.

Dit is niets nieuws, dat gebeurt al eeuwen. Op die manier, in die volgzaamheid, heeft veel ellende zich kunnen voltrekken.

Lange Frans gaat ver, naar mijn smaak TE ver. Maar ik leef in een land (dacht ik) waar dat mag.

Mwah ik vind het ook wat snel ingegrepen... maarrrr: benoemen/fantaseren dat je bepaalde medici en politieke figuren wel om zou willen leggen... waar onder de premier.
Beschuldiging van satanisme en gerichtte beschuldigingen over pedofilie.

Opruiing/verkapte bedreiging.... en smaad is ook nog steeds strafbaar... dus ik begrijp het wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:59

Ninx schreef:
Echwel schreef:

Propaganda? En zoals je hier ziet kan er echt wel kritisch worden gesproken over het beleid. Maar het ridiculiseren van extremisten snap ik wel. Het lost niks op, maar op een normale manier met ze discussieren kan ook niet, dus tja, dan maar een lolletje ermee hebben. Is het goed voor de relatie/helpen van die mensen? Nee.

Je hoeft je helemaal niet te conformeren. Kritisch zijn mag, ook op youtube. Maar misinformatie verspreiden welke gevaarlijke gevolgen kan hebben is echt van een hele andere orde.

Kanalen verwijderen is voor misinformatie niet het juiste middel, dan zal inderdaad het algoritme moeten worden aangepast (en als dat gebeurt dan zal er ook wel geroepen worden dat het censuur is, maargoed). Dat gezegd hebbende, ik verwacht zomaar dat Youtube zijn kanaal verwijderd heeft vanwege niet volgen van de regels van Youtube. Bijv. aanzetten tot geweld, zoals in het interview met Ossebaard. Niet zozeer vanwege de misinformatie (al zal het vast een rol gespeeld hebben).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:59

Nou, als we het onderscheid tussen scherts en werkelijkheid niet meer kunnen maken zijn we verloren.

Momenteel lijkt het wel een jacht op ‘andersdenkenden’.
Maar waren er nooit andersdenkenden geweest dan hadden de gloeilamp of antibiotica niet bestaan.

Alhoewel wellicht vergezocht of ongenuanceerd zorgen afwijkende ideeën soms voor bruikbare paradigma shifts.

Dat censureren vind ik gevaarlijk

verootjoo schreef:
Hij fantaseert wel over het omleggen van Rutte, maar misschien vind jij dat wel een normaal onderwerp om te bespreken op je YT kanaal?

IMANDRA

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:01

Ach kom op, 'jacht op andersdenkenden'?

En wat je zegt klopt niet. Ook wetenschappelijke ontdekkingen zijn over het algemeen niet zozeer ontstaan vanwege iemand die compleet andere ideeen aanhangt, maar juist iemand die steeds een stapje verder denkt vanuit bestaande ideeen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:01

Ninx schreef:
Nou, als we het onderscheid tussen scherts en werkelijkheid niet meer kunnen maken zijn we verloren.

Momenteel lijkt het wel een jacht op ‘andersdenkenden’.
Maar waren er nooit andersdenkenden geweest dan hadden de gloeilamp of antibiotica niet bestaan.

Alhoewel wellicht vergezocht of ongenuanceerd zorgen afwijkende ideeën soms voor bruikbare paradigma shifts.

Dat censureren vind ik gevaarlijk

verootjoo schreef:

Door al die complotdenkers onstaan er gevaarlijke situaties dus logisch dat het nu afgekapt wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:02

c_alsemgeest schreef:
Ninx schreef:

Mwah ik vind het ook wat snel ingegrepen... maarrrr: benoemen/fantaseren dat je bepaalde medici en politieke figuren wel om zou willen leggen... waar onder de premier.
Beschuldiging van satanisme en gerichtte beschuldigingen over pedofilie.

Opruiing/verkapte bedreiging.... en smaad is ook nog steeds strafbaar... dus ik begrijp het wel.

Er zijn mondiaal wel erg veel van dit soort zaken in hogere kringen aan het licht en bij het gerecht gekomen.

Het zou arrogant zijn te stellen van mij dat het per definitie niet waar is, maar het zou ook arrogant zijn te stellen dat het per definitie wel waar is.
Met een open vizier kun je sneller aan waarheidsvinding doen dan op voorhand beslissen wat je te buitenissig vindt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:03

Ninx schreef:
Echwel schreef:

Gevalletje Noord-Korea?
Alsjeblieft zeg, overdrijf niet zo. Alsof je hier als kritisch denker gevaar loopt opgepakt te worden.

Er stond vanmorgen inderdaad een lezenswaardig stuk in de Vk over omgaan met familie/vrienden die complotdenker zijn. Hoofdpunten:
Zet de ander niet weg als gek
Stel vragen en luister
Bouw een vertrouwensband op
Laat de ander zelf conclusies trekken
Besef dat je zelf ook niet alles weet.
Ja inderdaad, anticomplotgekkiespropaganda van het zuiverste water 8)7

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk het geduld en inlevingsvermogen waarvoor in het betreffende artikel gepleit wordt niet op kan brengen. Vooral niet als mensen beginnen te mekkeren over censuur, dat ze de mond gesnoerd wordt en dat hun vrijheid aangetast wordt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:04

rien10 schreef:
Tiggs schreef:
Alumnipapier?

OMG jij hebt het door! Ben jij een van hen?

Wow! Ja, ik denk dat ik inderdaad bij de elite hoor!
Maar ik doneer bloed ipv het te drinken, dus ik heb nog wel wat verbeterpunten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:04

IMANDRA schreef:

En wat je zegt klopt niet. Ook wetenschappelijke ontdekkingen zijn over het algemeen niet zozeer ontstaan vanwege iemand die compleet andere ideeen aanhangt, maar juist iemand die steeds een stapje verder denkt vanuit bestaande ideeen.

Onwaar.

Lees eens iets over de paradigma theorie van Thomas Kuhn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:05

Oorlogen zijn ook ontstaan door andersdenkenden.

Censuur is gevaarlijk. Maar een situatie creëren waaein mensen niet meer geconfronteerd worden met andere standpunten dan hun eigen is toch ook een vorm van censuur? Je creëert een wereld met eenzijdige informatie.

nynke55

Karl66

Smaad, laster en doodsbedreigingen zijn gewoon zaken waarop ingegrepen mag worden. Als je dat onder een kritisch geluid schaart, dan wordt het echt tijd om je eigen grenzen te herijken.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat censuur niet de oplossing is. Tegengas geven, algoritmes aanpassen, waardoor volgers ook andere informatie te zien krijgen, de mogelijkheid om geld aan deze onzin te verdienen uitzetten is allemaal veel effectiever. Met censuur versterk je namelijk alleen maar het eigen gelijk in die groep. En dat is nou net wat je niet wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:06

Scherts??

Je zal het zelf maar zijn waarover zo kwaad gesproken wordt. Dat is echt geen scherts meer hoor, het zijn bedreigingen, smaad, laster.

Ook al ben je het niet met iemand eens, beweren dat pedofiel is, kidnerverkrachter, en dat je hem eigenlijk zou moeten vermoorden maar dat toch maar niet doet. Ik vind het walgelijk. Zo ga je gewoon niet met mensen om.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:06

MarcoBorsato schreef:
Door al die complotdenkers onstaan er gevaarlijke situaties dus logisch dat het nu afgekapt wordt.

Dit dus.. mensen zijn beinvloedbaar

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:07

Ninx schreef:
IMANDRA schreef:

Onwaar.

Lees eens iets over de paradigma theorie van Thomas Kuhn

Zoals ik al zei, steeds een stapje verder denken. Ja, steeds kleine aanpassingen waarna op den duur het grote model moet worden aangepast; maar de stapjes die door wetenschappers steeds opnieuw gezet worden zijn in principe vrij klein. Niet een compleet andere waarheid aanhangen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:09

Askja schreef:
Ninx schreef:

Gevalletje Noord-Korea?
Alsjeblieft zeg, overdrijf niet zo. Alsof je hier als kritisch denker gevaar loopt opgepakt te worden.

Er stond vanmorgen inderdaad een lezenswaardig stuk in de Vk over omgaan met familie/vrienden die complotdenker zijn. Hoofdpunten:
Zet de ander niet weg als gek
Stel vragen en luister
Bouw een vertrouwensband op
Laat de ander zelf conclusies trekken
Besef dat je zelf ook niet alles weet.
Ja inderdaad, anticomplotgekkiespropaganda van het zuiverste water 8)7

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk het geduld en inlevingsvermogen waarvoor in het betreffende artikel gepleit wordt niet op kan brengen. Vooral niet als mensen beginnen te mekkeren over censuur, dat ze de mond gesnoerd wordt en dat hun vrijheid aangetast wordt.

Ik sla jou even over.

Alhoewel intelligent ben je ook zeer vooringenomen/ arrogant in je stellingname in discussies valt me altijd op.
Dat mag, maar dat leidt nooit tot vernieuwing en al helemaal niet tot wederkerigheid. Dat vind ik niet zinvol.

Censuur vindt in NL alleen plaats wanneer er sprake is van discriminatie of een criminele activiteit.
LF maakt zich aan beide niet schuldig, wat jij, ik of anderen ook van zijn opvattingen vinden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:12

Ninx schreef:
Ik sla jou even over.

Alhoewel intelligent ben je ook zeer vooringenomen/ arrogant in je stellingname in discussies valt me altijd op.
Dat mag, maar dat leidt nooit tot vernieuwing en al helemaal niet tot wederkerigheid. Dat vind ik niet zinvol.

Censuur vindt in NL alleen plaats wanneer er sprake is van discriminatie of een criminele activiteit.
LF maakt zich aan beide niet schuldig, wat jij, ik of anderen ook van zijn opvattingen vinden.

Kijk even in de spiegel.

En oproepen tot geweld is wel degelijk niet toegestaan. Dus ja, hij begaat een criminele activiteit.

"Groepsbelediging (137c Sr) en aanzetten tot haat, geweld of discriminatie (137d Sr) In de artikelen 137c Sr en 137d Sr zijn de uitingsdelicten groepsbelediging en het aanzetten tot haat, geweld of discriminatie strafbaar gesteld."

Daarnaast is het Youtube z'n goed recht om strenger op te treden op dit soort regels dan de overheid het doet. Zou wat zijn als de overheid de regels binnen een platform zou bepalen zeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:14

nynke55 schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/tientallen ... ~a09c7338/

De titel zegt het al, zo onschuldig is het complotdenken niet.

Dus iemand die denkt dat alleen digitaal mogen betalen vooral bedoeld is voor de financiële herstructurering ipv besmetting via papier geld kan makkelijk richting ultrarechtse ideeen over satanische rituelen in hogere kringen glijden?

Zoals iedere blower volgens oogklepmensen richting heroïne glijdt?

Kostelijk!

Ik haal een ‘kritische noot’ aan die mij bezig houd en die al wordt aangemerkt als complotgedachte en onherroepelijk zal leiden tot steeds erger worden complotgedachten.

Dat is ridicuul.

Verwijder dan dat filmpje met die ossenbaard maar laat de rest staan. Er wordt naast veel buitenissigheid ook wel degelijk iets zinnigs gezegd.

We moeten dus nu maar van alles verwijderen omdat we er vanuit gaan dat het volk niet zelf kan denken?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 21-10-20 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:17

Huh? Welk artikel lees jij?