Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:51

Dank je Piekosjj en wat heb je een mooie tijd neergezet op de 5km! Lijkt me inderdaad een mooi traject om te zien hoe je verbetert.
Ik heb net nog 40 min krachttraining gedaan in de sportschool en nu lekker in mijn tuin luieren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:31

Ik doe niks vandaag is warm en vanmiddag ff naar de plas toe en vanaaf langs paard.
Hoop donderdag rondje te doen.

Heb gister gelopen en ging gewoon slecht op 1,3km moest ik ff rusten heb staan hijgen als een paard zoveel moeite met ademen.
Heb de 5 afgemaakt met 800m hardlopen 200m wandelen in 39 minuutjes.

Denk dat het aflopende zaak is, maar goed zien we donderdag wel

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:53

Dit zijn de monkeybars:
https://www.youtube.com/watch?v=2rSgakLSKBI
Ik ga namelijk zaterdag deze mudrun doen:
https://www.holyhillrun.nl/run_obstacles_holy_hill/

Vandaag toch nog een rondje gedaan, 5km in 31 min 45 in mijn eentje en helemaal zonder wandelen. Helaas gaat oma alleen maar slechter.. We hebben eigenlijk alleen nog de hoop dat ze dit niet lang hoeft te verdragen.
Ik heb in de tussentijd haar armbanden te leen, omdat die haar nu alleen maar in de weg zitten. Ze heeft die zowat 70 jaar gedragen, maar voor mij zijn ze zelfs al zwaar om naar te kijken

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:03

Veel sterkte met je oma Sintara.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:32

He wat vervelend Sintara, geniet van de tijd dat je nog met haar hebt :(:)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:56

Sterkte met je oma Sintara :(:)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:21

Sterkte Sintara met je oma. Vorig jaar is mijn oma erg ziek geworden en kort erna overleden, was een zware tijd, ergens blij dat ze niet lang heeft hoeven lijden maar het gemis is en was enorm.

Supervixen lekker bezig en gave tattoo!!

Boemklatsch dat lijkt me een heel haalbaar doel als het zo lekker doorgaat. Ik had toen ik begon, dat is dan wel al jaren geleden, vooral moeite met trainen van 0 naar 5 km, maar na die 5 km ging het super snel en zat ik zo op de 10!

Morris netjes hoor 10 km in 58 min! Op naar die 12, dat gaat je vast ook lukken!

Piekosjj 5 km in 25:20, mooie tijd!! :D

Ik heb zaterdag weer training gehad, had het zwaar, hartslag was behoorlijk hoog zonder nog interval of hoog tempo te hebben gelopen. Overlegd met de trainster, die heeft me uitgelegd hoe ik mijn maximale hartslag kan bepalen (ze gaf aan dat ik het best eerst 5 minuten kan in lopen, rustig dribbeltje en wat oefeningen. Dan 10 minuten normaal tempo hardlopen, en dan eindigen met een sprint omhoog op een duin, moment dat ik bovenop sta direct hartslag checken).

Ze raad me aan om op hartslag te gaan trainen, eerst bepalen wat mijn max echt is, en daarop gaan trainen en mee gaan spelen. Ik hou nu rust, heb woensdag 10 km cityrun en donderdag 26 km wandelen. Beetje zenuwachtig voor, het wandelen vooral, omdat mijn knie nog wel wat zeurt..

De trainingen zijn nog steeds super leuk en erg nuttig!

Mijn doel voor nu is de dam tot dam loop 16 km en dan in oktober de halve marathon. Doel was eigenlijk om de halve pas in januari te gaan lopen in Egmond, maar ik denk dat oktober haalbaar is en vermoed dat die wat minder zwaar is als Egmond :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:22

Dankjewel allemaal. Tja, oma was al zwaar dementerend en de leukere fases daarvan was ze ook al zo´n beetje door, haar lichaam is al behoorlijk op.. Dus wat dat betreft, is het wel goed zo. Maar ze is vrijdag hard gevallen, botten gebroken en een hersenbloeding gehad. En nu roept ze dus als ze wakker is alleen maar mama mama mama.. Afgewisseld met au au au au. Echt onwijs zielig.
Ze hebben haar gister lekker diep laten slapen, maar vandaag moet ze helaas weer een keer wakker worden voor haar eigen huisarts. Als het goed is (of eigenlijk fout, dus) laten ze haar daarna slapen tot alles over is...

Whoeii een halve marathon Anne. Dat klinkt voor mij altijd zo heftig en onhaalbaar! Maar het gaat je vast lukken :).

Ik hoop nog steeds in september in elk geval 10, misschien wel 15 km te kunnen hardlopen. De verbetering nu is dat ik dus ook op adem kan komen tijdens het hardlopen door gewoon iets langzamer te gaan, al duurt het langer dan wanneer ik wandel. Ik denk dat dit komt door de tempo training die ik veel heb gedaan de laatste tijd.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:27

anne bento zelf maxiale hartslag bepalen is erg moeilijk want je moet al aardig getraind zijn om diep genoeg te kunnen gaan. Maar in de handleiding die jij gekregen heb mis ik toch echt een stevig tempoblok alvores je de eindsprint heuvelop aan gaat. De hartslag heeft namelijk minuten nodig om op hoogte te komen en daarvoor duurt die sprint te kort als de hartslag al niet rondom het omslag punt is. Vandaar na de 15min inlopen eerst een pittig tempoblok van 15-20min

Sintara sterkte me je oma.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:33

Ah thnx voor de tip Greetje63! En klinkt logisch. Ik merk bijvoorbeeld dat mijn hartslag veel hoger wordt met een duurloop dan met sprintjes of korte hogere tempo's. Zo was mijn hoogste hartslag vorige maandag 160, terwijl we daar ook veel tempowisselingen hebben gedaan, heuvels op voluit enz. Zaterdag tijdens een stukje op 1 tempo lopen werd hij 180, behoorlijk verschil.

Mijn vriend raadde me aan om woensdag met de 10 km wedstrijd het laatste stukje te sprinten en eens te zien wat dan mijn hartslag is, hij gaf aan dat mijn hartslag waarschijnlijk hoger zal zijn na 10 km duurloop en een eindsprint dan wat mijn trainster aangaf. Maar ik vind het interessant en ga dus meerdere testen doen, zowel woensdag eindsprint (want dat doe ik altijd al), als de manier die mijn trainster aangaf, als jouw tip.

*edit* ik heb nog even wat doorgezocht op internet en zie dat wordt aangeraden echt een wat langere duurloop te doen en dan je eindsprint in te zetten voor een maximale hartslag meting. Mooie test voor komende woensdag :j Las overigens ook dat je hartslag met warm weer hoger kan zijn dan normaal, dat kan ook wel verklaren waarom hij zaterdag zoveel hoger was als maandag, maandag was echt fris met de wind en regen, terwijl zaterdag het zweet bij de warming up al op mijn rug stond.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:16

Ja de 10km wedstrijd met eindsprint is helemaal ideaal Voor zover er dan tenminste nog een echte eindsprint inzit. zelfs in een wedstrijd haal ik eigenlijk nooit mijn maximale hartslag(ook niet met eindsprint). Maar waarschijnlijk zit je beter in de buurt dan bij die andere testen.
Hartslag is bij warm weer inderdaad hoger, zo ook bij factoren als tegenwind, losse ondergrond. Maar dat is nu juist het voordeel van trainen op hartslag boven trainen op tempo dat je die factoren weg filtert in de belasting waarop je traint. Wat ik dan weer een nadeel vind als ik een bepaalde afstand in een bepaalde tijd wil gaan lopen. Natuurlijk pas ik mijn wedstrijdtempo aan als het 30 graden is maar ik wil ook niet om elk willekeurige factor als wind, beetje te warm, niet helemaal fit mijn doeltijd laten varen en dan is het ook wel weer fijn als je in de trainingen hebt ervaren wat een bepaald tempo vasthouden onder verschillende omstandigheden met je doet.
En dan heb ik het nog niet over de hoge hartslag bij de start vanwege stress die gelijk je streeft tijd verstrooid als je die dan kost wat kost toch binnen bepaalde grenzen wil houden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:52

Sintara veel sterkte met je oma gewenst.

Mooie doelen anne_bento en prima haalbaar denk ik.

Mijn max hartslag heb ik in september laten bepalen bij een sportmedische keuring. Kwam ook aardig overeen met wat ik zelf al dacht op basis van mijn trainingshistorie. Maar nu kan ik er wel meer uit halen. Afgelopen dagen was hij in rust veel hoger dan normaal, toch wel een gevolg van bloed doneren en warmte. Met trainen merkte ik dat ook wel sterk.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 16:29

Vanavond ga ik ook weer een stukje lopen. Ben vorige week verhuisd dus in een nieuwe omgeving hardlopen waar je de weg totaal niet kent.

Kent iemand een app waar je vooraf een route kan uitstippen incl. navigatie die je dan kunt rennen haha?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:46

Ik zocht altijd mijn routes via https://www.runnersworld.nl/routes/, erg fijne site en makkelijk zoeken tussen vele routes! En ook haal ik veel routes via de site van mijn horloge, maar dan moet je wel geluk hebben dat je in een 'goed' gebied woont. Waar ik nu woon, zijn er blijkbaar weinig hardlopers met mijn merk horloge want er staan amper routes op de site :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:21

Anne_bento bij mij is het omslagpunt van mijn hartslag in de sportschool gedaan. Dat was in een kwartiertje op de loopband gepiept hoor. Begon met 7km/u, dan elke minuut een halve km erbij. Tot je niet meer kunt volhouden. Je hebt dan ook een masker op om je co2 te meten. Dus denk best dat je in een kwartier op je maximale hartslag kunt zitten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:39

Maar steeds sneller kunnen lopen wordt vaak beperkt door getraindheid. Dus zo'n test werkt dan alleen als je hardloop conditie heel goed is Het omslagpunt is op deze manier wel te bepalen. Alleen het omslagpunt is juist iets wat e door training kunt verschuiven Maximale hartslag is een vast gegeven (buiten dan dat het met de jaren langzaam iets minder wordt) Maar maximale hartslag zullen velen op die manier echt niet halen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:03

Piekosjj schreef:
Ik zocht altijd mijn routes via https://www.runnersworld.nl/routes/, erg fijne site en makkelijk zoeken tussen vele routes! En ook haal ik veel routes via de site van mijn horloge, maar dan moet je wel geluk hebben dat je in een 'goed' gebied woont. Waar ik nu woon, zijn er blijkbaar weinig hardlopers met mijn merk horloge want er staan amper routes op de site :+

Thanks! daar kan ik wel even kijken!

Zo ik heb het hardlopen opgepakt nu ik verhuisd ben en weer tijd heb. 3 km gelopen in 22 min, ik ben tevreden voor een eerste keer :D

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:15

Mooie tattoo Supervixen :) En lekker fanatiek aan het trainen!

Ik ga ook een kijken op Runnersworld voor routes. Bedankt voor de tip!

Sterkte met je oma Sintara!

Doe maar rustig aan Tita met die warmte. Hopelijk gaat het donderdag weer wat beter en anders heb je het lang volgehouden toch. Je gaat in ieder geval fit de bevalling in.

Wat leuk zo'n 5 km die je regelmatig kunt lopen Piekosjj. En een mooie tijd!

Interessant die uitslagen van de test hwn. Je kunt binnenkort toch ook een wedstrijd wat harder starten om het een keer uit te proberen? Het ergste wat er kan gebeuren, is dat je geparkeerd staat.

Wij hebben zondagmorgen 15 km gelopen. Ging erg lekker. Geen last van de warmte, we hadden 5.25 gemiddeld gelopen. Vanaf volgende week streng in het regime en de duurlopen netjes tussen de 5.45 en 6.00 gaan lopen.
Dit weekend maar eens met de mountainbike wat 'routes' testen, zodat de routes een beetje kloppen met het aantal km dat we moeten lopen voor het opbouwschema.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:28

Greetje63 schreef:
Maar steeds sneller kunnen lopen wordt vaak beperkt door getraindheid. Dus zo'n test werkt dan alleen als je hardloop conditie heel goed is Het omslagpunt is op deze manier wel te bepalen. Alleen het omslagpunt is juist iets wat e door training kunt verschuiven Maximale hartslag is een vast gegeven (buiten dan dat het met de jaren langzaam iets minder wordt) Maar maximale hartslag zullen velen op die manier echt niet halen.

Ja dat was het omslagpunt inderdaad, ik haalde het door elkaar denk ik.

Tayga mooi tempo op de 15km.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:04

Tayga schreef:
Interessant die uitslagen van de test hwn. Je kunt binnenkort toch ook een wedstrijd wat harder starten om het een keer uit te proberen? Het ergste wat er kan gebeuren, is dat je geparkeerd staat.

Ja, da's juist waar ik wat schrik voor heb, en vind een wedstrijd ook niet fijn als ik halfdood over de finish ga. Mijn start is snel genoeg (als ik tenminste de ruimte heb), maar ik zal volgende keer mijn eindversnelling wat vroeger inzetten dan de laatste 500 m.

Maar ook mijn uithouding zit goed (dacht dat ik het hier al gepost had, maar blijkbaar niet): gister voor het eerst 10 mijl gelopen op training, en ik was helemaal niet moe of zo.

@Sintara, sterkte met je oma! Heeft ze nog veel pijn?

@AnneBento, wat moet je dan doen met je maximale hartslag? In jouw geval zou ik eerst lange trage duurloopjes doen (ook geleidelijk opbouwen natuurlijk), en dan pas gaan versnellen, zal je het beter aankunnen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 05:23

Sinatra sterkte met je oma, wel sneu dat ze haar nog x uit slaap halen, zal best verwarrend en pijnlijk zijn.

Trainen op hartslag wat doen jullie je zelf aan := ik kan dat juist helemaal niet als ik echt bewust ga trainen op hoger hartslag word ik soort van onwel.
Moet bij mij natuurlijk gaan bv door wedstrijd of eindsprinten maar doelbewust iets boven je max trainen vind ik niet fijn ga me echt ziek voelen en niet doorzetten.

Momenteel tijdens mijn huidige loopjes is mijn gemiddelde 150/155 maar de eerste km start ik rond de 160/165 ik voel me altijd zo beroerd bah.
Mijn horloge meldt mijn hartslag niet op horloge maar lees ik in de app.

Sprinten lukt mij altijd op het einde ook op wedstrijd maar ik sprint ook maar kort ong 200-300 meter voor de finish.
Enige wat helpt bij mij zijn i tervallen en dan ga ik nog niet tot het uiterste je zo beroerd voelen is het mij niet waard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:31

@Tita, ik train ook weinig op hogere hartslag, is bij mij eerder om te zien/zorgen dat ie niet te hoog gaat.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:27

Ik kan ook niet meer op hartslag trainen want mijn pacemaker lijkt een geheel eigen leven te leiden. Bij een rustige duurloop kan hij zomaar naar maximaal getrokken worden als het bv warm is en met een tempo loop krijg ik hem soms niet goed omhoog. Maar ja alles beter dan geen hartslag.

tita ik denk ook dat je langzamerhand aan rust toe bent wat betreft hardlopen Geweldig toch dat je het zo lang nog hebt kunnen doen Zou het niet kost wat kost gaan forceren om het zo lang ogelijk vol te houden Voor je het weet is de bevalling al weer ver genoeg voorbij dat je weer op kunt gaan bouwen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:40

Sommige huisartsen hebben echt een bord voor hun hoofd. Oma moest dus eigenlijk wakker worden gister, dormicum uitgewerkt en de morfine ook (was ik het niet mee eens maar huisartsen hebben helaas meer te zeggen dan ik). Maar ik had niet zo ongerust hoeven zijn, want met 5 kletsende mensen in de kamer en een huisarts die aan haar ogen zat en in dr tenen kneep heeft ze 1x gefronst. That´s it.
Hoezo wakker worden :D :Y) . Maar de huisarts dénkt dat het misschien door hersenoedeem komt, en dat KAN wegtrekken en dan KAN ze opnieuw wakker worden. Dus ze mocht geen dormicum meer, maar krijgt wel een nog hogere dosis morfine. Ze lijkt lekkerder te slapen op de morfine, dus ik vind het wel prima zo.. Haar slikreflex is helemaal weg, dus ze maken elke keer haar mond een beetje vochtig en thats it qua water en voeding. Denk niet dat het lang gaat duren..

Verzorgpaard wilde gisteren de hele tijd knuffelen en tegen me aan staan. Werd echt niet goed van die knol. Hij weet heel goed dat er iets mis is, en denkt dat alles op te lossen is door een paard lekker dichtbij te hebben _/-\o_ .

Ik heb geen idee van mijn hartslag tijdens het hardlopen, die zal best hoog zijn. Ik loop op de belemmering van mijn longen namelijk. En heel soms ga ik nog wel de hyperventilatie in..

tita als je je zo slecht voelt elke keer is het ook niet goed. Het moet wel leuk blijven toch?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:44

SteffiiY je kunt bij Runkeeper inloggen op de website en zelf een route maken, dan pak je de kaart van je omgeving en teken je zelf een route uit en zie je meteen hoeveel km het is. Het nadeel vind ik dat je niet goed ziet soms wat voor wegen of paden het zijn..

hwn dat is een beetje het probleem, ik kan lastig langzame duurloopjes doen, terwijl ik dat inderdaad juist moet gaan doen. Ik heb er moeite mee omdat ik automatisch versnel en dan op een te hoge hartslag loop en me dan niet lekker voel. Die rustige duurloopjes zijn inderdaad veel beter, maar dat moet ik echt nog leren.

tita trainen op hartslag wordt niet mee bedoeld om op een hoge hartslag te lopen, in mijn geval loop ik waarschijnlijk juist constant met een te hoge hartslag en moet ik erom denken op een lager percentage van mijn maximale hartslag te gaan lopen. Tijdens trainingen met de groep ben ik nog geen enkele keer misselijk geweest of buikpijn gehad, zij houden me goed op de rem en we doen intervallen waardoor mijn hartslag steeds weer zakt. Ik vermoed dat ik met een duurloop op een te hoge hartslag doorloop waardoor die klachten ontstaan en wil me er dus bewuster van zijn wat mijn hartslag is en wat het zegt.

Ik kan nu wel zien dat mijn hartslag hoog is maar zolang je je max niet weet valt er eigenlijk weinig over te zeggen.