ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:34

Weet ik niet, of dat kan. Zal ik hopelijk horen zodra ik ze aan de lijn heb :)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:54

Bij mij heeft Psyq het door gemaild / gefaxt naar de apotheek.
Dus ik ga er vanuit dat je niet alleen daarvoor langs hoeft te gaan.

Ik heb vandaag al veel minder last van bijwerkingen. Wel afgesproken om nog niet op te hogen, dus blijf nog even op 3x pd 5 mg.
Merk wel verbetering, dus dat ik heel erg hoopgevend

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:12

Fijn dat je bijwerkingen minder worden en dat het werkt, zeg! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:03

Ik heb vrijdag een afspraak met de arts. Maar denk dat ik m'n dosering niet verhoog (heb nu ook 3x 5 mg). Heb nu wel wat bijwerkingen, maar allemaal te handelen. Ben bang dat als ik verhoog ik meer last van de huidige bijwerkingen krijg en dat dat uiteindelijk meer slecht dan goed doet (met name vermindering van zicht, misselijkheid en af en toe spierspanning in m'n been).

Voor de mensen die al van 5 naar 10 mg gegaan zijn, worden de bijwerkingen dan ook heftiger?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:08

Sassol
op welke tijden neem jij het in?

De eerste dagen kon ik echt niet slapen en 's ochtends niet wakker worden.
Nu neem ik om 6:30 10:00 en 13:30 (als het nodig is mag ik er nog 1 later)
Maar als ik de laatste te laat neem, lig ik te lang wakker

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:20

Ik neem de eerste rond 8u in, dan een om 12.00-13.00 uur en de laatste om 18u.

Ik slaap gelukkig prima, zelfs als ik hem om 19u inneem.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:35

Sassol ik ben om die reden eerst begonnen met 7,5 dat is dus wel even onhandig met tabletjes breken maar deze dosis werkt wel voor mij :j
10 is voor nu te heavy... Krijg ik weer bijwerkingen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:55

Sassol schreef:
Ik heb vrijdag een afspraak met de arts. Maar denk dat ik m'n dosering niet verhoog (heb nu ook 3x 5 mg). Heb nu wel wat bijwerkingen, maar allemaal te handelen. Ben bang dat als ik verhoog ik meer last van de huidige bijwerkingen krijg en dat dat uiteindelijk meer slecht dan goed doet (met name vermindering van zicht, misselijkheid en af en toe spierspanning in m'n been).

Voor de mensen die al van 5 naar 10 mg gegaan zijn, worden de bijwerkingen dan ook heftiger?

Nope, nergens last van gehad. Merkte juist dat het beter werkte! Toen ik startte met 5 mg had ik heel erg last van transpireren en licht in mn hoofd. Toen ik naar 10 mg ging was het juist alsof ik niet meer merkte dat ik het nam en dus echt nog beter er mee kon functioneren :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:37

Ik heb vandaag mijn eerste dosis Ritalin gehad.

Ik voel me een beetje.... leeg.... in mijn hoofd, denk dat dat de beste beschrijving is. Ben niet duf ofzo, maar voelt haast alsof mijn hoofd half slaapt; zo rustig is het. Heel raar. Ik kan het niet zo goed omschrijven. Het is als in een kamer zitten met muren die geluid isoleren.

Jeetje. Wat een stilte.

De beste vergelijking die ik kan maken is... als je opstijgt in een vliegtuig en je oren gaan dichtzitten en je voelt je een beetje raar, niet echt duizelig maar toch ook niet helemaal helder en scherp qua geest, beetje gedesoriënteerd... Het heeft wat weg van dat gevoel.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:49

Aleeneh schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste dosis Ritalin gehad.

Ik voel me een beetje.... leeg.... in mijn hoofd, denk dat dat de beste beschrijving is. Ben niet duf ofzo, maar voelt haast alsof mijn hoofd half slaapt; zo rustig is het. Heel raar. Ik kan het niet zo goed omschrijven. Het is als in een kamer zitten met muren die geluid isoleren.

Jeetje. Wat een stilte.

De beste vergelijking die ik kan maken is... als je opstijgt in een vliegtuig en je oren gaan dichtzitten en je voelt je een beetje raar, niet echt duizelig maar toch ook niet helemaal helder en scherp qua geest, beetje gedesoriënteerd... Het heeft wat weg van dat gevoel.

vreemd he, maar wel fijn toch?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:51

Hm... het heeft goede en slechte kanten. Ik voel me een beetje alsof er een muur tussen mij en de wereld in staat, en ik weet niet of ik dat leuk vind, heb het idee dat ik alles wat minder intens ervaar, er een beetje buiten sta. Hoort dat?
Aan de andere kant is die stilte wel heel erg fijn.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:56

ik was de eerste 3 dagen behoorlijk vd wereld.
Vandaag al redelijk kunnen meedraaien op het werk, alleen wat duizelig soms
Maar rare gevoel word elke dag minder, de rust blijft wel bij mij

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:04

Ik vind die stilte juist heerlijk. En ben ook erg blij met de muur als ik een drukke supermarkt in moet. Alsof ik er doorheen zweef :+
Moet zeggen dat ik die muur ook zelf een beetje kan besturen. Het kan gewoon stil zijn in mijn hoofd waardoor ik de rest beter meekrijg (gesprekken voeren) of ik kan me juist lekker terugtrekken in m'n stille hoofd en dan zit er dus een soort muur tussen.

En heb vandaag al 4u huiswerk gemaakt (inclusief kleine pauzes) zonder moeite *\o/*

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:02

Aleeneh schreef:
Hm... het heeft goede en slechte kanten. Ik voel me een beetje alsof er een muur tussen mij en de wereld in staat, en ik weet niet of ik dat leuk vind, heb het idee dat ik alles wat minder intens ervaar, er een beetje buiten sta. Hoort dat?

Heel herkenbaar!!! Had precies hetzelfde. Alles voelde heel vlak, afgestompt. Rustig? Ja... Doordoor minder chaotisch en druk. Maar daardoor ook net een zombie voor mijn gevoel. Geen storm, geen spontane impulsieve gevoelens en gewoon niet meer mezelf. Dat vond ik dus echt niet fijn. Wel grappig, dan ben je zolang bezig met "normaal" te willen zijn, je neemt een pil en voelt je dan net zoals een normaal mens, maar wordt daar helemaal ongemakkelijk van.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:09

Ik heb gisteren mijn eerste gesprek gehad bij de psycholoog en als hij terug is van vakantie gaan we onderzoeken of het inderdaad ADD is, mijn moeder moet ook mee om wat vragenlijsten in te vullen.
Verder gaan we beginnen met EMDR volgens hem is er ook een kans dat alle dingen die ik heb meegemaakt er voor zorgen dat ik concentratieproblemen heb.
Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal zal verlopen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:19

Dat kan inderdaad, Zonnebloem :) Het is vaak de truc om uit te vogelen of die concentratieproblemen echt iets van nu zijn, of dat je die altijd al gehad hebt. Ik had nu ook dat het door omstandigheden nu veel erger is, maar als je terugkijkt zie je bij mij dat het al mijn hele leven in meer of mindere mate aanwezig is geweest.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:23

Hoe doen jullie dat dat je maar zo weinig medicatie nodig hebt en zoveel tijd er tussen?

Op een lange dag slik ik er dus wel 6 (10mg) en om de 2.5 uur maximaal. Meer tijd moet er echt niet tussen zitten, want dan ben ik gewoon weg. Vandaag één rond 8uur en één rond kwart over 10, daarna vergeten en rond 1 uur thuis wilde ik aan het werk en had dus geen concentratie meer en ben nu helemaal hyper (Ga zometeen lekker naar m'n paardjes! :D).
Als ik een slechte dag heb en het werkt uit krijg ik koppijn en kan ik errug chaggo worden. Daarom neem ik ze 's avonds meestal ook gewoon in, dan krijg ik in ieder geval geen koppijn tegen de tijd dat ik wil slapen, en slapen doe ik momenteel toch als een gek, ben geloof ik alle slaap van de afgelopen 20 jaar aan het inhalen.... Heerlijk!
Die hoofdpijn heb ik trouwens in principe niet wanneer ik gewoon trouw iedere dag m'n pilletjes inneem, maar ik vergeet het zeg maar 6 van de 10 keer om in te nemen...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:29

Ik moet nu van de arts 2x per dag 10 mg nemen, de tweede 5 uur na de eerste, om te testen wanneer het bij mij uitwerkt :) Ik vind het nog moeilijk om precies door te hebben wanneer het uitwerkt want naar mijn idee gaat het heel geleidelijk. Ik baal er wel van dat ik nu dus 's avonds geen ritalin heb, want ik werk meestal dan juist het beste... Ik hoop dat daar verandering in komt nadat ik volgende week een gesprek met de arts heb. Dan gaan we in principe volgens mij bespreken hoe veel ik daadwerkelijk ga nemen, welke dosis en welke tijden enzo.

Waar ik echt benieuwd naar ben is hoe het straks hiermee gaat op feestjes of andere bijeenkomsten. Ik heb dan altijd dat ik maar een poosje gefocust kan blijven en na een poos kan ik gewoon niet meer naar gesprekken luisteren, dan komt het geluid van alle kanten zo hard bij me binnen dat ik alleen maar van alle kanten geroezemoes en geluid hoor zonder de woorden nog te kunnen onderscheiden. Vraag me echt af of dat met de ritalin dan makkelijker wordt :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:33

Ik zit zelf nog steeds erg te twijfelen of ik wel aan de medicatie wil.
Ik heb een kinderwens, alleen ben nog niet gestopt met anticonceptie, maar dat zal niet lang meer duren. Dan is ritalin zo en zo al niet aan te raden heb ik gelezen. En ik zit toch met het autorijden in me maag. Want wil straks alsnog proberen mijn automatenrijbewijs in een schakelrijbewijs om te zetten. Er zullen vast ook wel voordelen aanzitten. Ik heb best wel vaak buien, en vooral de laaste tijd weer, dan raak ik geirriteerd om niks en kan ik onredelijk worden of allemaal stress die eigenlijk nerges voor nodig blijkt te zijn. Me rust niet kunnen vinden, rondjes door kamer lopen ect.. dat zou wel fijn zijn als het daar tegen zou helpen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:39

Hmm... ik heb me door de arts het volgende laten vertellen: op ritalin staat dat het je reactievermogen kan verminderen, en officieel is het dus ook de regel dat je ritalin moet aangeven als medicijn enzo. De wet is nog niet aangepast, maar daar zijn ze wel mee bezig, want zoals de arts vertelde is inmiddels aangetoond dat ritalin meestal juist een positief effect heeft op de rijvaardigheid (al is het de eerste dagen wel verstandig om eerst je lichaam te laten wennen en niet meteen te gaan rijden), omdat je veel geconcentreerder kunt rijden en het op je reactievermogen eigenlijk geen invloed heeft.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:42

ja stel ik maak schade wat iedereen kan overkomen, dan hang ik dus op dit moment of ik moet mij laten keuren... maar daar ben ik het niet mee eens want toen het nog niet bekend was dat ik add had ben ik ook gewoon meteen geslaagd alleen dan voor automaat. Dus heb laten zien dat ik kan autorijden. Maar ik heb al de vraag neergelegd bij een de rijschool waar ik het wil proberen die zou het uitzoeken alleen nog geen antwoord terug. Die zal ik volgende week even bellen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:45

Tsja, ik ben ook geslaagd toen het nog niet eens bekend was... heb nu bijna 3 jaar m'n rijbewijs en nooit problemen gehad. Ik weet ook niet zo goed wat nou wijsheid is wat ik nu moet met wel of niet aangeven enzo.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:48

Aleeneh schreef:
Tsja, ik ben ook geslaagd toen het nog niet eens bekend was... heb nu bijna 3 jaar m'n rijbewijs en nooit problemen gehad. Ik weet ook niet zo goed wat nou wijsheid is wat ik nu moet met wel of niet aangeven enzo.

Ik heb precies hetzelfde

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:43

Piloetje schreef:
Aleeneh schreef:

Heel herkenbaar!!! Had precies hetzelfde. Alles voelde heel vlak, afgestompt. Rustig? Ja... Doordoor minder chaotisch en druk. Maar daardoor ook net een zombie voor mijn gevoel. Geen storm, geen spontane impulsieve gevoelens en gewoon niet meer mezelf. Dat vond ik dus echt niet fijn. Wel grappig, dan ben je zolang bezig met "normaal" te willen zijn, je neemt een pil en voelt je dan net zoals een normaal mens, maar wordt daar helemaal ongemakkelijk van.

herkenbaar, toen ik het nog slikte

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:37

Aleeneh schreef:
Waar ik echt benieuwd naar ben is hoe het straks hiermee gaat op feestjes of andere bijeenkomsten. Ik heb dan altijd dat ik maar een poosje gefocust kan blijven en na een poos kan ik gewoon niet meer naar gesprekken luisteren, dan komt het geluid van alle kanten zo hard bij me binnen dat ik alleen maar van alle kanten geroezemoes en geluid hoor zonder de woorden nog te kunnen onderscheiden. Vraag me echt af of dat met de ritalin dan makkelijker wordt :)

Ook zo herkenbaar! Òf ik blèr door iedereen heen omdat ik steeds bang ben dat ik vergeet wat ik wil zeggen, en ik heel veel te vertellen heb over datgene waar het over gaat, en bang ben dat er zonder onderbreking van mijn kant op het volgende onderwerp wordt over gegaan... Òf ik laat dat los en kan totaal niet meer volgen waar het over gaat. Altijd bij groepen mensen. Feestjes, vergaderingen enz.

Met ritalin was ik alleen maar gebiologeerd aan het luisteren maar had ik geen enkel respons. Kon niet eens iets bedenken om terug te zeggen omdat ik de gehoorde gesprekken in mijn hoofd netjes aan het verwerken was.