In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:06

purny schreef:
Balen Miranda! Hopelijk belt ze morgen wel terug.
Kan ik iemand even een PB'tje sturen? Zit met iets qua rijden wat ik liever niet openbaar zet...

Als je nog steeds iemand wil pb'en, mijn pb-box staat open.

Dat is vervelend, Miranda. Hopelijk belt ze je vandaag. Probeer er niet te veel achter te zoeken. Als ze straks nog niet gebeld heeft, kan je altijd nog zelf bellen.

kesha1 schreef:
me moeder gaat een hulpverlener zoeken. maar ik heb nog steeds het gevoel dat ze net zo gemeen gaat doen als we ruzzie hebben

Goed dat je moeder een hulpverlener gaat zoeken. Ik weet natuurlijk niet precies hoe je moeder doet tijdens ruzies, maar het gebeurt echt wel vaak dat mensen dan wat "gemeens' zeggen omdat ze boos zijn. Als jij boos bent en ruzie maakt met iemand zal je ook wel eens dingen zeggen die je niet zo bedoelt...

Hier gaat het, ondanks een kleine tegenslag, best wel goed. Ik ben eindelijk al een tijdje veel minder aan het piekeren dan anders en dat doet zo goed :). Ik voel me sterker en heb meer het gevoel dat ik dingen die wat minder goed gaan zelf kan oplossen zonder dat iemand anders het in mijn plaats moet doen of me moet stimuleren om het te doen. Ik hoop echt dat ik dit nog een hele tijd kan vasthouden want het voelt na toch weer een hele tijd zo goed....

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:23

Ik ben weer eten naar binnen aan het duwen, medicatie zorgt ervoor dat ik bijna niks binnen krijg.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:59

Hoe gaat het vandaag met de medicatie Joolien?

Mijn psychologe heeft aan het eind van de ochtend dan eindelijk gebeld en gelijk haar excuus aangeboden waarom ze gisteren niet heeft gebeld. Hebben het nog uitvoerig over donderdag gehad, dat ook zij vond dat de gynaecoloog echt oprecht was met zijn antwoorden. Daarna nog over vrijdag hoe EFT was gegaan; ik ben na zo'n week emotioneel helemaal op en dat ik het afscheid wat nu nog komt allemaal teveel vindt worden. Kon ook alleen nog maar huilen. Heb ook aangegeven dat het zeer doet van binnen als ik denk aan het afscheid. We hebben nu afgesproken om eerst weer de rust terug te vinden en niets overhaast moet doen. Ik ga eerst lekker op vakantie, beginnen met mijn nieuwe baan, daarna gaat zij op vakantie en dan ergens in oktober ga ik aan de slag om het afscheid min of meer voor te breiden. Zij heeft mij beloofd om mij daar zo goed mogelijk bij te helpen al zal ik het meeste toch bij mijn EFT therapeute moeten doen. Ik ben van plan om het allemaal op te schrijven, dat samen met mijn EFT therapeute voor te gaan bereiden en dan de datum te prikken.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:08

Goed dat jullie elke keer een passende oplossing weten te vinden Miranda!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:27

Ja daar ben ik ook blij om al voelde ik wel even de ogen van mijn psychologe in mijn rug. Zij was toen diegene die eind december vorige jaar als einddatum noemde maar ik wilde het gesprek met de gynaecoloog nog doen plaatsvinden. En dat zei ze ook dat ze dat zo sterk aan mij vindt: dat ik heel goed weet wat ik wil en hoe ik het wil; dat ik dingen tegen elkaar kan afwegen. Mijn EFT therapeute vond het eigenlijk beter om nu direct het afscheid in te zetten nog voor de vakantie.........

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:21

Goed onthouden wat je psychologe gezegd heeft ;)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:11

Dat gesprek zal ik niet gauw vergeten...........moet wel zeggen dat ik gistermiddag echt emotioneel helemaal op was. Heb nog wel paard gereden maar kon wel janken toen ik er van af kwam. Heb vannacht ook heel onrustig geslapen. Merk ook dat ik wat in mezelf ben gekeerd. Mis nu gewoon toch wel mijn psychologe die ik op dit soort momenten kon bellen/mailen......het vertrouwen in mijn EFT therapeute is gewoon niet zo dat ik haar nu bel. Heb haar wel een mail gestuurd over hoe het gesprek gegaan is en dat ik emotioneel helemaal op ben....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:47

Vanmiddag bij de psych geweest. Ik zit dus officieel in een rouwperiode met betrekking tot het bericht dat ik een lager IQ heb. Vind het zo moeilijk, ik blijf erbij dat ik 2 jaar of meer weggegooid heb... maar dat is alleen maar omdat ik zelf het initiatief niet nam om het te laten onderzoeken.
Ik zit nu echt met het was ik maar spelletje in mijn hoofd... Klasgenootjes die gediplomeerd zijn en ik thuis met een mager diplomaatje, zonder werk...
Morgen naar stichting MEE...

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:55

Ik denk niet dat je 2 jaar hebt weggegooid Purny. Kijk naar wat je wél geleerd hebt. De lesstof, de contacten die je hebt opgedaan toentertijd, de stages (?). Ook dat zijn ervaringen. Je hebt er geen uiteindelijk 'bewijs' van in de vorm van een diploma, maar je hebt zeker dingen geleerd. En misschien ook wel dat dit te hoog gegrepen was uiteindelijk.
Maar je hebt toen gedaan wat je dacht dat goed was om te doen, en dat is geen weggegooide tijd.
Succes bij MEE, zal even spannend zijn maar ze kunnen je vast verder helpen...

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 07:13

Ik begrijp je ergens wel, Purny. Het zal wel hard geweest zijn toen je dat verdict te horen kreeg dat je een lager IQ hebt. Maar zoals eerder al gezegd blijf je nog wel altijd dezelfde. Er plakt nu een stickertje op, maar het verandert niets aan wie je bent.
Je hebt nu je diploma niet in handen, maar je hebt om enorm wat doorzettingsvermogen getoond door je studies zo lang mogelijk vol te houden. Ook ik ben ervan overtuigd dat het niet weggesmeten is. Vergeet ook niet dat je zeker niet de enige bent die geen diploma in handen heeft. Er zijn genoeg mensen met een gemiddeld of hoger IQ die ook geen diploma hebben... Twee heel goede vriendinnen van me hebben ook geen diploma van het hoger onderwijs. Ze werken wel beide en ik denk niet dat ze er ongelukkiger van zijn geworden... Ikzelf studeer ook veel later af dan de meeste van mijn vrienden omdat ik het wat kalmer aan moet doen met studeren owv een beperking. Dat is niet altijd fijn, want ik studeer drie jaar later af dan anderen en kom daardoor ook altijd in andere groepen terecht waar ik niemand ken. Maar anderzijds heeft het ook zo zijn voordelen. Ik leer daardoor ook altijd nieuwe mensen kennen en mijn vriendenkring is er dus wel op vooruit gegaan.
Soms vallen dingen tegen, maar dan is het zaak om te kijken naar wat wél positief was en hoe je de negatieve dingen minder negatief kan maken, er een draai aan kan geven dat ze "minder erg" zijn, dat je er anders mee kan omgaan door je sterktes die je ook zeker hebt te gaan benutten bij dingen die voor jou moeilijker zijn owv je lagere IQ. Een goede vriendin van me zei ooit dat er overal, ook aan heel negatieve dingen, wel voordelen zijn. Ik moet haar hier wel gelijk in geven. Alles heeft ook positieve kanten. Je hebt wellicht ook fijne mensen leren kennen tijdens je studie en stage om maar iets te zeggen.
Het is nu zaak om al dan niet met begeleiding op zoek te gaan naar een opleiding of job die bij je past, die je aankan enz. Want ja, ik ben ervan overtuigd dat die bestaan.
Kop op, Purny, jij komt er ook wel hoor! De moed niet opgeven!!!!
Geef jezelf wat tijd om het allemaal een plaatsje te geven, om je terug wat beter te gaan voelen en rustig op zoek te gaan naar een opleving of job die bij je past. Probeer wat te ontspannen en het constant willen presteren en zo goed mogelijk willen presteren even achterwege te laten. Voor zover ik je ken, denk ik dat je op dit moment gewoon even nood hebt aan wat rust, even terug op je plooi komen, even niet meer constant hoeven te presteren en terug wat meer structuur en duidelijkheid vinden. Allemaal op je eigen tempo. Gun jezelf de tijd die je nodig hebt om eraan te werken dat je je weer beter voelt. Het leven is echt zoveel meer dan enkel en alleen presteren en zo goed mogelijk presteren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:29

Bedankt allemaal, deze woorden doen me goed. Vandaag bij MEE geweest, we gaan proberen voor de Wajong omdat er dan meer begeleiding aanwezig zal zijn en dat ik dan meer dingen voor elkaar kan krijgen. Ze vertelde precies hetzelfde wat ikkke zei, ik moet nu alleen aan de slag gaan met acceptatie. Ze vond me verder ook een heel moedig persoon omdat ik in mijn eentje over 10 weken op reis ga. Volgende week gaan we starten met het aanvragen van de Wajong, maandag ga ik naar mijn oude leidinggevende om mijn dossier op te vragen.
Ze vind het nog wel verstandig dat ik even bij de psych blijf, ik moet pas over een maand terug, maar mijn 10 keer zitten er bijna op. Dat baarde me ook zorgen, ik kan zo goed met haar overweg en dan moet ik weer loslaten...
Ik zat er gister gewoon even helemaal doorheen, ben blij dat ik mijn hart kan luchten in dit topic!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:25

Hoi mensen. Ik wil me hier graag melden als jullie dat oké vinden.
Even in het kort mijn verhaal: anderhalf jaar geleden kreeg ik soms zomaar uit het niet paniekaanvallen. Geen duidelijke oorzaak. Ook werd ik steeds banger voor specifieke zaken: inbraak, oorlog. Ik kon van alleen de gedachte al helemaal van de kaart geraken. Ik heb toen CGT gekregen. Geen idee of het aansloeg, naar mijn idee is het vanzelf goed gekomen.
Helaas, ruim vier maanden geleden kreeg ik steeds vaker dat ik me 'raar' voelde. Soort van derealisatie / depersonalisatie achtig. Het kwam ook vaker en op een gegeven moment constant. Drie maanden geleden kreeg ik mijn ergste paniekaanval tot nu toe. Sindsdien ben ik niet meer mezelf. Ik ben alleen nog maar de hele dag down, voel me raar, ben bang. Het beheerst elke seconde van m'n leven ;(
Ik sta aangemeld voor therapie, maar kan pas 25 augustus terecht.
Psych wil me nu citalopram geven. Ik vroeg me af of er mensen hier zijn die ervaring hebben met het medicijn en hoe het bevallen is. Ik zie erg op tegen dat de klachten kunnen verergeren de eerste twee weken, ik heb geen idee hoe ik dat nog zou moeten doorkomen. Daarnaast ben ik ook bang dat het niet helpt. Ik ben echt helemaal radeloos. Misschien dat jullie me een beetje kunnen helpen.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:54

Welkom Gruis. Vervelend dat je je zo naar voelt. Ik heb zowel ervaring met derealisatie/depersonalisatie (icm dissociatie) als citalopram. Ik slik het nu ruim 2 jaar maar ik geloof dat ik bij dit middel geen verergering van klachten heb ervaren, dat had ik wel bij fluoxetine, daar werd ik enorm suïcidaal en onrustig van. Misschien kun je je psych vragen om een rustgevend middel tijdens het starten van de citalopram? Volgens mij heb ik dat toen ook gehad.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:59

_Jorine schreef:
Welkom Gruis. Vervelend dat je je zo naar voelt. Ik heb zowel ervaring met derealisatie/depersonalisatie (icm dissociatie) als citalopram. Ik slik het nu ruim 2 jaar maar ik geloof dat ik bij dit middel geen verergering van klachten heb ervaren, dat had ik wel bij fluoxetine, daar werd ik enorm suïcidaal en onrustig van. Misschien kun je je psych vragen om een rustgevend middel tijdens het starten van de citalopram? Volgens mij heb ik dat toen ook gehad.

Dankjewel voor je snelle reactie! Ze willen me inderdaad ook oxazepam meegeven voor als het echt niet gaat, maar dat vind ik eigenlijk ook eng :o
Kan je misschien wat meer vertellen erover? Waar had je last van? En wanneer begon je verschil te merken? Hielp het bij jou wel echt?

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:06

Ik heb borderline, een psychotische stoornis en een dysthyme stoornis, ik kreeg citalopram voor dat laatste, toen ik opgenomen was en niet meer 'mild' depressief was maar meer knetterdepressief. Ik kan eigenlijk niet zeggen of het mij geholpen heeft. Sommige periodes denk ik van wel, maar zo goed als het soms gaat, kan het ook weer slecht gaan. Dus of dat nou het effect van de citalopram is of toeval? Maar wie weet was ik er wel veel slechter aan toe als ik het niet slikte. En misschien werkt het ook wel minder goed door mijn borderline. Als bijwerking heb ik last van veel zweten, meer niet geloof ik. Soms is het lastig uit elkaar te houden welke bijwerking bij welk middel hoort, want ik slik nogal wat medicijnen hihi. Ik kan me niet herinneren hoe snel het voor mijn gevoel ging werken, daar is het al te lang geleden voor en mijn geheugen is niet zo best.

Ik snap dat je oxazepam eng vindt, ik vind het ook eng dat ik nu een sterkere versie heb gekregen, alprazolam. Maar ik heb wel meer pammetjes gehad, dus dat zal wel goedkomen. Je moet er wel rekening mee houden dat je geen voertuigen mag besturen en best suf kan worden, maar niet zo suf dat je niet meer functioneert. Tenminste, dat is niet de bedoeling. Het haalt meer de scherpe randjes er vanaf.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:52

Welkom Gruis ;)
Ik heb ook een tijdje oxazepam geslikt (ik ben helemaal niet van de medicijnen en kan heel heftig reageren) maar de hoeveelheid die ik slikte gaf me rust, haalde inderdaad de scherpe randjes er van af. Zo nu en dan als ik me overdag zo onrustig voel dan slik ik 1 tabletje en voel me dan na een tijdje rustiger en kan dan nog gewoon goed functioneren ;)

Purny hoe gaat het nu met jou? Ik voel heel erg met je mee :(:) Hoe moeilijk het nu ook is, probeer nu eerst weer even tot jezelf te komen en ga dan eens kijken wat wil ik nu eigenlijk. Net zoals Ikkkke al zegt denk even niet aan presteren. Dat willen we allemaal maar dat kan nu niet altijd. En 2 jaar weggegooid........zo mag je niet denken. In die periode heb je veel geleerd, mensen ontmoet, en misschien zie je dat nu niet, er komt een dag dat je daar wat mee kunt. Alleen door deze rouwperiode is niets meer goed, wil je het liefst in je bed blijven liggen, ga je naar buiten met een laken om je heen zodat niemand je ziet maar ook jij komt hier uit. Het heeft alleen tijd nodig. En jij bent de enige die die tijd bepaalt ;)

Door het verlies van ons zoontje (2010) was niets meer goed, wilde ik niets meer maar wat was ik een controlefreak. Ik was alweer druk op zoek naar een baan wat op mijn lijf was geschreven: planner in de zorg. Wel hoe bedenk je het in zo'n periode van rouw maar ja ik wilde verder. Mijn lijf heeft mij teruggefloten (ziek, geen eetlust, vermoeid) met 2x een opname van 20 weken (wat zat ik diep ;( ). Toen zijn mijn ogen open gegaan en heb ik geleerd om weer structuur te krijgen, hoe ik mijn dag weer moest gaan indelen met dingen die ik leuk vond om te doen. Het kostte mij heel veel energie, ik was zo tegendraads al het maar zijn kan maar nu naar 3,5 jaar kan ik wel zeggen: wat heb ik daar veel van geleerd. Als ik nu een blokkade in mijn lichaam voel, raak ik niet zo snel meer in paniek; doe dan EFT en ben weer in balans.
Na die 2 opnames ben ik 9 uur gaan werken bij de post. Heel simpel werk maar wel leuk om te doen; weinig tot geen druk, leuk collega's. Vanuit daar ga ik verder kijken wat ik wil gaan doen. 1 ding weet ik wel: ik wil geen baan meer waar de druk enorm hoog is; mijn leven is dat niet meer waard ;)
Mocht je je hart willen luchten of meer willen weten, mijn PB staat altijd open ;)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:00

Welkom Gruis.
Hier geen ervaring met citalopram, wel met andere medicatie.

_Jorine schreef:
Ik snap dat je oxazepam eng vindt, ik vind het ook eng dat ik nu een sterkere versie heb gekregen, alprazolam. Maar ik heb wel meer pammetjes gehad, dus dat zal wel goedkomen. Je moet er wel rekening mee houden dat je geen voertuigen mag besturen en best suf kan worden, maar niet zo suf dat je niet meer functioneert. Tenminste, dat is niet de bedoeling. Het haalt meer de scherpe randjes er vanaf.

Alprazolam heb ik ook genomen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je zo suf bent dat je niet meer functioneert, maar dat was bij mij eigenlijk wel het effect ervan... Ik viel vaak gewoon in slaap als ik dat had ingenomen.

Hier gaat het even ietsje minder. Mijn humeur is niet wat het moet zijn en ben snel geïrriteerd vandaag. Stoor me gemakkelijk aan andere mensen en laat dat ook weer wat te veel merken vrees ik :( . Maar goed, ik hoop eigenlijk dat het gewoon een soort van bijwerking is van de medicatie die ik nu nog even moet nemen...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:18

Zo inderdaad een bijwerking kunnen zijn. Als ik mijn medicatie van de ochtend vergeet in te nemen dan ben ik vanaf een uurtje of 3 niet meer mezelf; geprikkeld/geïrriteerd.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:45

ikkkke schreef:
Welkom Gruis.

_Jorine schreef:

Alprazolam heb ik ook genomen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je zo suf bent dat je niet meer functioneert, maar dat was bij mij eigenlijk wel het effect ervan... Ik viel vaak gewoon in slaap als ik dat had ingenomen.

Ja daar ben ik wel een beetje bang voor, omdat het best een paardenmiddel is. Aan de andere kant: ook wel weer lekker :D

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:33

Medicatie die ik slik staat ook op dat je niet mag deelnemen aan het verkeer maar ik rij gewoon auto. Hangt ook wel een beetje af van het medicijn. Venlafaxine slik ik al jaren en geen problemen mee. Maar met seroquel moet ik dat echt niet doen. Na een half uur ben ik zo suf. Oxazepam kon ook nog wel. Gewoon zelf aftasten wat wel en wat niet kan.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:17

ikkkke schreef:
Welkom Gruis.

_Jorine schreef:

Hier gaat het even ietsje minder. Mijn humeur is niet wat het moet zijn en ben snel geïrriteerd vandaag. Stoor me gemakkelijk aan andere mensen en laat dat ook weer wat te veel merken vrees ik :( . Maar goed, ik hoop eigenlijk dat het gewoon een soort van bijwerking is van de medicatie die ik nu nog even moet nemen...

Heb jij ook ervaring met AD? Zou je hier meer over kunnen vertellen? Ik zou eigenlijk morgenvroeg mijn eerste moeten nemen, maar ik weet echt niet of ik het wel durf :n Ben zo bang om nog verder weg te zakken, en dat dat ook definitief is, ondanks dat ik er mee zou stoppen...

Miranda, wat een vreselijk verhaal. Goed dat je nu werk hebt wat je leuk vindt en prima aankan. Omdat je door zulke dingen heen bent gegaan besef je wel wat echt belangrijk is. En veel geld hebben is dat niet.

Verder ken ik jullie niet zo goed, dus kan niet op alle verhalen even goed inhaken, maar ik zal m'n best doen om mee te lezen en mee te leven. Want het valt allemaal niet mee :(:)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:54

Kun je die angsten niet bespreken met je behandelaar?

Ik voel me vandaag slecht.. Onrustig, down etc. Ben bang dat dat zich voort gaat zetten of verergerd als ik maandag op vakantie ga met een vriendin.. Morgen vrij van werk maar wel een gesprek met 2 psychologen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:10

_Jorine schreef:
Kun je die angsten niet bespreken met je behandelaar?

Ik voel me vandaag slecht.. Onrustig, down etc. Ben bang dat dat zich voort gaat zetten of verergerd als ik maandag op vakantie ga met een vriendin.. Morgen vrij van werk maar wel een gesprek met 2 psychologen.

Heb ik vandaag inderdaad gedaan. Zij kon me wel goed geruststellen, maar nu ik alleen ben komt heel die molen met gedachtes toch weer op gang. Morgen belt ze me ook om te vragen hoe het gaat en woensdag hebben we weer een afspraak, dus ik word ook zeker goed begeleid.

Wat vreselijk dat je je zo rot voelt :(:) .. Waar ga je naartoe op vakantie? Misschien dat je na een nachtje goed uitrusten je al wel wat beter voelt. Niet uitgaan van het ergste hoor! Kan je het evt. bespreken morgen?

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:33

Nee het gaat al een aantal weken zo, maar vandaag/vanavond een tandje erger.. Ik zeg liever niet waar ik heen ga ivm herkenning.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:07

Gruis schreef:
Heb jij ook ervaring met AD? Zou je hier meer over kunnen vertellen? Ik zou eigenlijk morgenvroeg mijn eerste moeten nemen, maar ik weet echt niet of ik het wel durf :n Ben zo bang om nog verder weg te zakken, en dat dat ook definitief is, ondanks dat ik er mee zou stoppen...

Ja, heb er ervaring mee. Ben er wel positief over. Enige bijwerking die ik ervan heb is een droge mond, maar dat vind ik niet zo'n ramp :).
Zag het eerst ook niet echt zitten om met medicatie te beginnen, maar veel andere keuze had ik op dat moment ook gewoon niet meer denk ik... Het is natuurlijk altijd even afwachten hoe jij er zelf op zal reageren, maar de AD hebben mij meer geholpen dan andere soorten medicatie die ik eerder geprobeerd heb.