Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:06

Ik heb ook een uitnodiging gehad, maar had hem aan de kant gelegd en niet meer bij nagedacht. Wilde wel langs gaan, maar gewoon vergeten. Nu ik een gedeelte van dit topic gelezen heb ga ik morgen een afspraak maken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:28

Hier (in de VS) doen ze vanaf je 21e elk jaar een uitstrijkje. Ik had er nog nooit een gehad maar toen ik bij de gynaecoloog kwam kreeg ik er toch een, ondanks de zwangerschap. Grappig hoe dat per land kan verschillen. Overigens snapte de gyn wel waarom het in Nederland niet gedaan word. Maar hier is het gewoon onderdeel van een jaarlijkse check up die de meeste vrouwen laten doen.

Snap dat je je zorgen maakt Vivian. Hopelijk valt het mee! Ik duim voor je.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:33

Hier (Zweden) is het elke 3 jaar van 23 tot 50 jaar, na 50e elke 5 jaar. Verschillen zijn eigenlijk best groot zo tussen landen. 10 jaar vind ik ook veel. Kennis van mij had bij ene uitstrijkje geen hpv en ook geen afwijkend cellen of iets, 5 jaar later had ze baarmoederhalskanker (nog wel redelijk begin stadium, maar wel al echt kanker). 10 jaar voelt dus ook echt lang, kans zal vast heel klein zijn, maar 0,01% is ook een kans en dat zal dan maar net jij zijn...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:42

Mavelle schreef:
Overigens snapte de gyn wel waarom het in Nederland niet gedaan word. Maar hier is het gewoon onderdeel van een jaarlijkse check up die de meeste vrouwen laten doen.

Svp geen appels met peren vergelijken.

Ik snap ook waarom we in Nederland dit bevolkings onderzoek hebben : statistiek.
Per land kan de berekening / afweging anders uitvallen.
(Nederlandse vrouwen hebben een hoge kans op borstkanker.)

Vrrag je in Nederland om een check-up is er een redelijke kans dat de arts het doet (de arts wordt er niet voor betaald en is getraind om alleen bij medische noodzaak een test te doen).

orkaan

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:46

23 vind ik wel een mooie start leeftijd, 30 vind ik te laat.

(hier met 34 full blown bmhk en de wertheim meigs operatie gehad) (op 30ste geen uitstrijkje ivm zwanger)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:36

Janneke2 schreef:
Mavelle schreef:
Overigens snapte de gyn wel waarom het in Nederland niet gedaan word. Maar hier is het gewoon onderdeel van een jaarlijkse check up die de meeste vrouwen laten doen.

Svp geen appels met peren vergelijken.

Ik snap ook waarom we in Nederland dit bevolkings onderzoek hebben : statistiek.
Per land kan de berekening / afweging anders uitvallen.
(Nederlandse vrouwen hebben een hoge kans op borstkanker.)

Vrrag je in Nederland om een check-up is er een redelijke kans dat de arts het doet (de arts wordt er niet voor betaald en is getraind om alleen bij medische noodzaak een test te doen).

Wat banketstaaf jij nou over appels en peren? >;) Ik vertel gewoon hoe het hier gaat, dat mag net zo goed.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:44

Ja Ik snapte de opmerking ook niet helemaal :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:15

Ik begrijp wel wat Janneke bedoeld.
Ook als je slechts 1x per 5 of 10 jaar een onderzoek vergoed krijgt betekend dat natuurlijk niet dat je niet op eigen initiatief vaker kan gaan.
In Amerika is niets vergoed dus gaan mensen op eigen initiatief en op eigen kosten.
Ik moet ook op eigen kosten.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:24

“Niets vergoed” ligt natuurlijk wel iets genuanceerder, maar met een goed inkomen en een niet al te slechte gezondheid komt het vaak wel voor eigen rekening ja.

Heftig trouwens studiemiep, op je 34e bmhk met een kindje. Naar aanleiding van mijn uitstrijkje zijn er bij mij ook onrustige cellen gevonden. Pas na mn zwangerschap kan het verder onderzocht worden, dus ik probeer me er nog niet te druk om te maken, maar brrrr. Lijkt me echt een nachtmerrie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:16

@ Mavelle, zullen we die banketstaaf er even buiten laten...?

En voor alle helderheid, ik reageerde op de nogal onduidelijke opmerking van de gyn "...dat hij/zij wel snapte waarom het zo ging in Nederland".

...volgens mij "gaat het zo vanwege een afweging rondom statistiek" - maar wellicht doelde de gyn ergens anders op...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:17

preventie is bij ons niet vergoed, dus dat ligt in dat geval niet genuanceerder. In Amerika is dat voor zover ik weet niet beter.

In NL wordt echt wel veel vergoed wat dat betreft.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:44

Nee ik denk dat de gyn bedoelde, dat ze snapt dat het niet per se elk jaar hoeft omdat het langzaam ontwikkeld.

Sizzle Hoe het in het land gaat waar jij woont moet ik van jou aannemen, maar het was een reactie op jouw uitspraak “in Amerika wordt niets vergoed”. Dat hangt er dus vanaf, in genoeg situaties word het wel vergoed. (Ik woon er en ben er verzekerd, misschien moet ik dat er even bij vermelden)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:16

Het was een beetje ongenuanceerd.
Ik bedoelde specifiek zaken als preventieve controles. Of laat zich dat bij jullie ook bijverzekeren?
Als ik perse zou willen kan ik waarschijnlijk ook bijverzekeren maar dan betaal ik zo veel meer dat ik dan iedere maand daarvoor wel een controle had kunnen doen :+

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:36

Oh op die manier. Ja dat is dan ook weer niet nodig. Preventieve controles is hier voor de laagste inkomensgroep wel verzekerd, bij particuliere verzekeringen wordt alles pas vergoed boven een bepaald bedrag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:46

Schopje omhoog omdat ik geen recent topic kan vinden.

Als je een actieve hpv besmetting hebt en onrustige cellen pap 3A , betekent dit dat je grotere kans hebt op voorstadium baarmoederhalskanker of zegt dit Nog niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:49

Ik neem aan dat je bent doorverwezen voor een biopt? Dat werd bij mij tenminste wel gedaan. De uitslag daarvan is bepalend of ze de cellen weg gaan halen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:52

Relaxed schreef:
Ik neem aan dat je bent doorverwezen voor een biopt? Dat werd bij mij tenminste wel gedaan. De uitslag daarvan is bepalend of ze de cellen weg gaan halen.

Ik ben inderdaad doorverwezen maar duurt een maand voor ik daar terecht kan en mijzelf kennende ga ik mijzelf op lopen vreten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:02

Dat is niet nodig, 3a is niet de zwaarste afwijking.. Maar snap dat je snel duidelijkheid wil.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:15

Ja het is gewoon heel vervelend. Heb in de afgelopen 2,5 jaren alleen beschermd gemeenschap gehad met 1 persoon en vind het heel vreemd dat het actief is. Maar schijnbaar is dat zelfs geen zekerheid? Ik hoop gewoon dat het niks is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:20

Helaas is HPV al via de huid (ook huid rondom geslachtsdelen) overdraagbaar dus een condoom beschermt niet 100%. En voor mannen is geen test, dus via die weg kun je ook geen zekerheden krijgen. Dat is zo gemeen van dit virus :n

Sterkte Lifaya! Maak je niet ongerust. Het feit dat je een maand moet wachten kan ook geruststellen: bij spoed maken ze vast wel tijd :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:25

Ja las dat het zelfs via toiletbrillen al kan en ik werk zelf op een luchthaven waar ik ook wel gebruik heb gemaakt van openbare toiletten en over het algemeen maakte ik de bril wel altijd schoon maar zelfs dit zou al mogelijk zijn las ik. Dus lekker handig dat ze zo weinig er op testen en al helemaal pas zo laat. Ik had mij er dus nooit in verdiept en had dus enkele symptomen waardoor ik mij wel zorgen ging maken over baarmoederhalskanker. Heb ook 3 weken moeten wachten op die uitslag en zat al in spanning en dan nu weer een maand... ga over 2 weken weer bellen of er niet eerder plek is... wil dit gewoon achter de rug hebben...

(Edit; heb m’n naam veranderd dus om verwarring te voorkomen)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:22

Rennie89 schreef:
Schopje omhoog omdat ik geen recent topic kan vinden.

Als je een actieve hpv besmetting hebt en onrustige cellen pap 3A , betekent dit dat je grotere kans hebt op voorstadium baarmoederhalskanker of zegt dit Nog niks?

Zegt niets.
Maar ik snap je ongerustheid wel.
Ze gaan nu denk ik bij de gyn van binnen kijken en wat aankleuren om het weefsel beter te bekijken. Daarna besluit de gyn pas wat er nodig is. Bijv biopt of een lis. Of over 6 maanden een nieuw uitstrijkje. In Nederland is een vaak geziene vervolgstap om het half jaar een uitstrijkje tot de hpv en/of onrustige cellen weer weg is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:27

PeerAppel schreef:
Hannanas schreef:
Eigenlijk niet meer logisch tegenwoordig, dat “het duurt 10 jaar na oplopen hpv voordat er onrustige cellen groeien”. Hpv kan net als een koortslip sluimeren, lang “weg” blijven en vanzelf weer opvlammen.

Hoe zien ze die 10 jaar dan?
Stel, 3 jaar geleden hpv positief met pap2.
Intensief elk half jaar controle de eerste 2 jaar.
Nu 3 jaar later alles prima. Tellen ze dan nu 10 jaar? En als hpv kan sluimeren, test dus negatief terwijl het er wel is, dan hoeft hpv niet positief te zijn bij onrustige cellen 10 jaar later toch? Of heb je meer kans op kanker als de hpv 10 jaar lang aantoonbaar te testen is? En oplopen van hpv..test je gelijk bij oplopen van hpv positief? En dan...? En stel én hpv én onrustige cellen, is dat dan ongv 8-10 jaar geleden opgelopen?

Totaal niet logisch!

Dat tussen aanhalingstekens is echt de reinste onzin. Dan had ik al HPV van mijn moeder gekregen moeten hebben zo ongeveer (oke ik zou volgens deze theorie 8-10 jaar moeten zijn geweest).

De uitstrijkjes van het bevolkingsonderzoek zijn om de 5 jaar he. Dus denk niet dat ze je weer 10 jaar laten gaan. Wat mijn verwachting zou zijn is dat ze een jaar na de 1e pap1 een uitstrijkje doen en daarna elke 5 jaar gewoon?
Ik ben ook wel benieuwd, want ik ben nog erg jong en momenteel wacht ik weer tot de resultaten binnen zijn. Vraag me af wat ze doen als ik pap 1 heb. Ze wilden mij namelijk pas na een jaar weer hebben, maar ivm klachten mocht ik wel weer komen. Daarna stuurden ze me wederom voor een jaar weg.
Pap 2 en 3a, even zodat je weet waar het om gaat.

Hpv positief met pap 2 is geen kanker.
Jij had onrustige cellen.
Terwijl ze dus in Nederland zeggen dat een kanker zich gemiddeld pas openbaart ná 10-15 jaar na de hpv besmetting. Onrustige cellen zijn vaak tijdens de actieve hpv (test positief).

Dus ik vraag me af, stel:
01-01-2020 hpv actief pap 2
- gyn kijkt en wilt afwachten of lichaam zelf opruimt > om de half jaar controle
01-06-2020 hpv actief pap 2, ziet er verder goed uit dus over half jaar weer
01-01-2021 hpv actief pap 1, ziet er verder goed uit dus over half jaar weer
01-06-2021 hpv inactief, pap 1
01-01-2022 hpv inactief pap 0, over een jaar terugkomen, daarna weer bevolkingsonderzoek meedoen om de 5 jaar

Heb je dan medio 2030/2035 grotere kans op baarmoederhalskanker?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:29

Ik heb 5 jaar in DL gewoont, daar krijg je dus ook geen uitnodiging.
Tot mijn buurvrouw dus vertelde dat je zelf een afspraak moet maken en dan is het dus gebruikelijk dat je het elk jaar laat controleren ipv om de 5 jaar.
Nu woon ik weer in NL sinds maart en ik geloof nog geen 2 weken na de verhuisdatum lag de brief al op de mat :')
Ook ik had daar niet meer aan gedacht en toen zag ik dit topic.
Dus ik moet ook maar eens een afspraak gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:50

Hannanas schreef:
Heb je dan medio 2030/2035 grotere kans op baarmoederhalskanker?

Ik weet het niet zeker, het lijkt mij niet. HPV is toch 'gewoon' een virus en als het langdurig onvindbaar is, heeft je lichaam toch gewoon antistoffen tegen die variant? Dan heb je het toch 'overwonnen'? Oke, dan zijn er nog 6 andere hoog risico types (er zijn er volgens mij 7 in totaal toch?), maar dit type heb je dan niet meer en kun je ook niet opnieuw oplopen.