Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mavelle schreef:Overigens snapte de gyn wel waarom het in Nederland niet gedaan word. Maar hier is het gewoon onderdeel van een jaarlijkse check up die de meeste vrouwen laten doen.
Janneke2 schreef:Mavelle schreef:Overigens snapte de gyn wel waarom het in Nederland niet gedaan word. Maar hier is het gewoon onderdeel van een jaarlijkse check up die de meeste vrouwen laten doen.
Svp geen appels met peren vergelijken.
Ik snap ook waarom we in Nederland dit bevolkings onderzoek hebben : statistiek.
Per land kan de berekening / afweging anders uitvallen.
(Nederlandse vrouwen hebben een hoge kans op borstkanker.)
Vrrag je in Nederland om een check-up is er een redelijke kans dat de arts het doet (de arts wordt er niet voor betaald en is getraind om alleen bij medische noodzaak een test te doen).
Rennie89 schreef:Schopje omhoog omdat ik geen recent topic kan vinden.
Als je een actieve hpv besmetting hebt en onrustige cellen pap 3A , betekent dit dat je grotere kans hebt op voorstadium baarmoederhalskanker of zegt dit Nog niks?
PeerAppel schreef:Hannanas schreef:Eigenlijk niet meer logisch tegenwoordig, dat “het duurt 10 jaar na oplopen hpv voordat er onrustige cellen groeien”. Hpv kan net als een koortslip sluimeren, lang “weg” blijven en vanzelf weer opvlammen.
Hoe zien ze die 10 jaar dan?
Stel, 3 jaar geleden hpv positief met pap2.
Intensief elk half jaar controle de eerste 2 jaar.
Nu 3 jaar later alles prima. Tellen ze dan nu 10 jaar? En als hpv kan sluimeren, test dus negatief terwijl het er wel is, dan hoeft hpv niet positief te zijn bij onrustige cellen 10 jaar later toch? Of heb je meer kans op kanker als de hpv 10 jaar lang aantoonbaar te testen is? En oplopen van hpv..test je gelijk bij oplopen van hpv positief? En dan...? En stel én hpv én onrustige cellen, is dat dan ongv 8-10 jaar geleden opgelopen?
Totaal niet logisch!
Dat tussen aanhalingstekens is echt de reinste onzin. Dan had ik al HPV van mijn moeder gekregen moeten hebben zo ongeveer (oke ik zou volgens deze theorie 8-10 jaar moeten zijn geweest).
De uitstrijkjes van het bevolkingsonderzoek zijn om de 5 jaar he. Dus denk niet dat ze je weer 10 jaar laten gaan. Wat mijn verwachting zou zijn is dat ze een jaar na de 1e pap1 een uitstrijkje doen en daarna elke 5 jaar gewoon?
Ik ben ook wel benieuwd, want ik ben nog erg jong en momenteel wacht ik weer tot de resultaten binnen zijn. Vraag me af wat ze doen als ik pap 1 heb. Ze wilden mij namelijk pas na een jaar weer hebben, maar ivm klachten mocht ik wel weer komen. Daarna stuurden ze me wederom voor een jaar weg.
Pap 2 en 3a, even zodat je weet waar het om gaat.
Hannanas schreef:Heb je dan medio 2030/2035 grotere kans op baarmoederhalskanker?