Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:49

Lastig met de keuze Beloven! Wat zegt de orthodontist ervan? Ik weet wel dat het soms goed is om je eigen tevredenheid ook te benoemen. Komt hun streven (van 100%) overeen met jouw streven?

En misschien een leuk idee dat de mensen die nu geen beugel meer hebben hun mooie gebit showen? Werkt voor mij altijd wel motiverend!

Mijn tanden staan inmiddels best wel mooi. Gister een gesprek gehad met de ortho wat betreft de planning. Opeens zei hij dat ik nog wel 2 jaar!!! bezig kon zijn met beugelen. Dit terwijl ik in mijn hoofd had dat eind 2014 de beugel eruit zou gaan. Nogal een domper dus. Er moeten nu 2 kiezen getrokken worden uit mijn onderkaak en het kan zijn dat het erg lang duurt voordat deze gaten weer dicht zijn. Iemand van jullie ervaring met kiezen trekken? Had je er veel last van en hoelang duurde het voordat het gat dicht was?
Ik heb bij deze besloten dat het bij mij snel zal gaan ;) Ben die beugel echt zat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:12

Mijn streven is rechte tanden, geen rechte kaken of de overbeet weg. Ik heb het nog niet met de ortho hierover gehad was nog niet nodig zei de assistente. Hun streven naar ook rechte kaken.

Ik ergerde me er altijd dood aan dat alles zo scheef en op elkaar gepropt stond en door die overbeet viel dat nog es goed op. Nu valt dit al amper op

Ik heb 2 kiezen moeten laten trekken voor de beugel. Verdoving was poedersuiker en ze zaten bij mij goed vast . Ik zou het in ieder geval door de kc laten doen. Want bij mij bleven er worteltjes zitten en die kon de tandarts niet weghalen dus had ik 2 extra verdovingen bij de kc.. de gaten zitten er nog steeds. Wel al druk kleiner en ik merk ze geen eens meer :) dit is inmiddels een halfjaar geleden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:02

Bij mij was 1 kies getrokken. Bedoel je het gat in je tandvlees of het gat tussen je kiezen? Het 1e gaat vrij snel, het 2e iets langzamer maar het viel me nog wel mee eigenlijk. Hoe lang ben je al met je beugel bezig?

Wat fijn CassieUltra!!! Ik kijk er ook enorm naar uit om van alles af te zijn. Kan echt niet wachten en hoop maar dat volgende controle, 3 juli, alles goed staat en ik ook voor spalkjes etc kan gaan.

Krijg nog steeds complimenten hoe mijn hoofd er nu uitziet :D

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:53

prutsmuts een teken van leven! Operatie is goed gegaan, zo goed dat ik de minder sterke elastieken heb gekregen! Net heel ziek geweest en flink moeten spugen! Had bij terugkomst een katheter in en die zou erin moeten blijven tot morgen maar omdat die begon te irriteren en ie er al een paar uur uit! Zelfs net een stukje naar wc gelopen en dat heeft me van mijn misselijkheid afgeholpen!

Verpleging vond dat ik het nog lang had volgehouden zonder ziek te worden haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:08

Wat fijn Iris! K*t van het overgeven maar dan is het er maar uit.

Sterkte met het herstel, hoop dat dat snel en pijnloos gaat.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:20

Beloven: ik kan me voorstellen dat het al een hele verandering is met rechte tanden. Als je weet dat de stand van je kaken niet van negatieve invloed is op het recht blijven staan van je tanden, kun je denk ik best overwegen het hierbij te laten. Gesprek met ortho is dan vast verhelderend!

Prairy: ik bedoel het gat tussen de 2 kiezen. Weet je ook hoelang dit ongeveer bij jou duurde? Lijkt me vrij irritant zon gat, het zit ook best wel voorin mijn mond dus denk dat je het ook wel ziet als ik praat.
Mei vorig jaar ben ik gestart met het beugeltraject. Valt dus opzich mee maar men had het hele tijd over eind dit jaar klaar...

Beterschap Iris! Fijn dat de operatie goed is verlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:27

Gat tussen je 2 kiezen is in het begin indd erg groot voor je gevoel.

Bij mij is rechts al bijna dicht (binnen 6 maanden) en links nog even groot zowat voor mijn gevoel maar het went erg snel, bij mij zijn het de eerste kleine kiezen maar dit zie je totaal niet.

Ik wil indd tegen de tijd dat het gaat uitmaken vragen hoe dat zit als ik de operatie niet wil doen.. Of dat invloed heeft op het recht blijven staan anders moet ik er indd maar aan geloven.

Iris veel sterkte.. fijn dat het goed is gegaan!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:54

Denica, ik weet niet meer hoe lang helaas, maar nog wel dat toen ze er eindelijk mee aan de slag gingen, dat het snel dicht ging. Bij mij hadden ze een kleine kies gelijk na mijn ondertanden getrokken, viel wel mee hoe erg je het zag hoor.

Beloven, waarom wachten? Hoe eerder je het weet, hoe eerder je op een afspraak met de KC kan sturen en hoe eerder je er vanaf bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:32

Ik moet zowiezo nog tot einde van het jaar beugelen :)

En ik heb het gevraagd of ik dit al moest bespreken en toen kwam dus dat dit aan het einde wel kwam.
Misschien gaat dus die hele operatie niet door hoef ik niks bij de KC te doen hoor :p

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:23

Ik zou toch wel ruim voor het einde vragen waar je aan toe bent. Een gewone afspraak met de kc inplannen duurt meestal wel een paar weken, de operatie daarna nog inplannen kan wel 2-4 maanden duren.

Wil je niet pushen :) alleen maar helpen niet te lang bezig te zijn. Ik heb zelf bij de ortho erg aangedrongen op een afspraak met de kc (ik wist dat ik operatie moest) terwijl de ortho zei dat ik er nog niet klaar voor was.

Afspraak met de kc: staat perfect. Over 3 maanden opereren. Dat werd uiteindelijk 4 maanden omdat er niet eerder plaats was. Had ik niet aangdrongen, dan was ik dus onnodig veel later geopereerd en langer bezig geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:26

Ik ben pas begonnen met het process. Heb totaal geen haast ook verder.. ga 10 juli wel even vragen hoe of wat en wanneer dit nodig mocht zijn.

Te lang bezig noem ik nog 3 jaar, nu hebben ze op 1 jaar gegokt dus ik zie het wel :)

Wel wil ik dan in Utrecht geopereerd worden denk ik ipv maasstad..

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:00

Hi allemaal
Wat een berichten weer heb even goed doorgelezen. :P
Beloven, ik hoop dat je een goede keus maakt! :) als de overbeet zo minimaal is, lijkt het me geen kwaad kunnen?
ik had een onderbeet, en toch uiteindelijk klaar met beugelen kon ik een saté prikker ertussen proppen :P 0
Scheelde zon 4mm
mijn bovenkaak is 5mm naar voren gezet.
ik moet zeggen.. September 2012 kreeg ik mn beugel, februari 2013 was ik al klaar voor de operatie.. heb wat maanden gerekt omdat ik in mn broek scheet haha.
in september vorig jaar mn operatie ondergaan.. en afgelopen donderdag mn slotjes eruit.

Ik moet echt zeggen dat het het allemaal meer dan waard was!!!
Hier het resultaat! :) :)

Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:08

Zoo dan! Dat is mooi geworden! Mooi hoor, is alle ellende wel waard geweest toch?

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:13

Jaa zeker!! Vond het niet zo heel ellendig eigenlijk meer ongemakkelijk haha! :)

ben echt blij met het resultaat. Alleen moet a.s vrijdag een Apexresectie.. ook bij de kaakchirurg..
pffffff zal is niet!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:20

Heb jij mazzel :(:)
Ik zou het ook zo weer overdoen hoor, heb dan gelukkig geen beugel gehad maar qua pijn was het gewoon nihil. Enigste wat zeer heeft gedaan waren die draden eruit halen die van mijn bovenkaak om mijn jukbeen heen gelust zaten :x

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:40

zonder beugel? wauw das wel makkelijk denk haha!!!
ik heb wel hechtingen gehad, oplosbare, heb niet met mn kaken op elkaar gezeten of iets dergelijks dus dat scheelt ook !!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:11

Wilde perse geen beugel! Mijn gebit was nou niet het allersterkste dus hij heeft een andere strategie bedacht gelukkig. Wel de kaken op elkaar na de operatie maar dat vond ik niet erg. Hier ook oplosbare hechtingen maar de draden om mijn jukbeen en door mijn bovenkaak waren staaldraad dus vandaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:17

Brrrr. Maar ja, bij mij moeten de schroefjes en plaatjes er ook uit over een maand en die zitten ook bovenaan mn neus en op mn jukbeen dus zoveel zal het niet verschillen.

Ik had ook oplosbare hechtingen maar die sloop ik er na een paar weken altijd zelf uit, erop wachten duurt me te lang, dan zitten ze er na 6 weken nog in.

CassieUltra, het is echt supermooi geworden! Ik hoop ook dat ik binnenkort zo'n foto kan plaatsen...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:28

Ik neem aan dat jij onder zeil gaat als ze die eruit halen Prairy! Die hechtingen ben ik ook snel zat hoor, ik had een heel scherp schaartje dus was ook snel aan het priegelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:53

Zeker! 20-30 min onder zeil, dan is t klaar.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:37

Hier even een up-date!

Voor mij helaas een flinke tegenvaller! Afgelopen donderdag was het twee weken na de operatie dus had ik de tweede controle afspraak bij de kc. Helaas is daaruit gekomen dat onder nog niet goed staat. Er is nog een kleine overbijt die er niet moet zitten, waarschijnlijk is bij het terug zetten van de kaak in de kaakkopjes de onder kaak een klein beetje verschoven. Ik had een flink grote overbeet en het staat al ongeveer 1 centimeter verder naar voren en dit heeft waarschijnlijk ook meegespeelt. Kc baalde flink en heeft wel 100 keer excuses gemaakt en vertelde dat dit maaar 3 of 4 keer per jaar voor komt, helaas ben ik dus een van die personen. Moet het nu aankijken tot 17 juli en hopelijk trekt het nog iets bij door de elastieken maar daar word niet op gerekend. Vrijdag een afspraak bij de ortho maar die kan me hoogst waarachijnlijk niet verder helpen.

Kc heeft me meteen opnieuw ingepland voor 1 augustus, ik mag zelf beslissen of ik nog wen keer onder het mes wil of niet.. Maar ik denk dat ik daar toch voor ga kiezen. Ik ben dit traject begonnen om het perfect te krijgen en dat is het nu niet. En aangezien ik ongeveer weet wat ik kan verwachten valt dat ook wel mee! Pijn en zwelling waren bij mij minimaal en moet eerlijk zeggen dat ik meer last had van mijn bovenkaak dan onder. Het is nu even afwachten maar waarschijnlijk ontkom ik er niet aan!
Ben wel tevreden over het resultaat tot nu toe. Bovenkaak is 3 mm omhoog gezet en ook iets naar voor en de onderkaak is er op aangesloten maar helaas staat die dus nog niet goed. Ik baal enorm en had echt een flinke dip donderdag maar nu maar even niet aan denken en afwachten wat er 17 juli word gezegd.

Prairy mag ik vragen waarom jou plaatjes eruit gaan? Ik heb dit ook nagevraagd en bij mij hoeven ze er niet uit.

Alvast sorry voor de spelfouten dit is op mijn mobiel geschreven :+

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:47

En voor de mensen die nog moeten, begin echt met de Arnica druppels of pillen! Ik had minimale zwelling, zo minimaal dat de kc en de verpleging er versteld van stond haha! Mede hierdoor ( en omdat ik eigenwijs was met de katheter) mocht ik de dag na de operatie al naar huis en dat terwijl ik eigenlijk nog twee nachten had moeten blijven!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:42

Jee Iris das banketstaaf!! Maar ik zou er dan ook nog een keer voor gaan hoor andersmheb je volgens mij altijd het idee dat je het niet af hebt gemaakt.
Jaa die Arnicadruppels zijn geweldig he, ik hoordenhet voor mezelf pas na de ok jammer genoeg maar ik raad het iedereen aan.

Prairy heeft volgens mij er zelf last van Iris.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:29

Ah iris das poedersuiker zeg!!! Wat balen...

Ik heb idd last van de schroeven dus wil ze eruit hebben. 22 juli gaat alles er weer uit.

Heb ook eindelijk contact gekregen met zkh in leuven over de rekening... ik wilde een prive kamer en had op ibet gezien dat dat 75 euro per dag was. Dat had ik er wel voor over. Wat ze er toen volgens mij niet bij hadden staan is dat ze dan op het honorarium van alles en iedereen, ook voor de controles, tot 150% bovenop de normale prijs gooien!! Ja dan gaat t hard...

Hopelijk gaan ze het prive deel er nu afhalrn,of iig een deel. Dat zou ik donderdag of gisteren horen maar helaas ben ik weer niet gebeld. Druk hebben ze het schijnbaar. Maar ik hoop echt dat ik een groot deel van het geld dat ik heb moeten bijleggen terug krijg...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:44

Ik hoop het ook voor je Prairy, ze hadden het ook wel beter uit mogen leggen dan!