GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:01

Suzanne F. schreef:
De kans dat de huisarts het voorschrijft is heeeeeeel klein.

Stille meelezer die uit haar hoekje komt :)

Nog niet eerder durven posten omdat ik nog op bloeduitslagen zit te wachten.

Maar hier toch ook een huisarts die er zeker wel voor open staat :j

Ik ben dus nog aan het wachten op mijn bloeduitslagen. En heb op eigen verzoek ook een afspraak bij de praktijkondersteuner/verpleegkundige gekregen omdat ik wel graag wil dat ze mee kijken als ik ga starten met Ozempic of Mounjaro.

Mag zelf kiezen welke mijn voorkeur heeft.

Dus zo zeldzaam is het niet meer volgens mij :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:04

Het voorschrijven wil wellicht nog wel lukken.
Alleen jammer dat de vergoeding (aanvullend) er vaak niet is.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:35

Vergoeding is alleen niet aan de huisarts om te beslissen, maar aan de verzekeraar. Die stellen op dit moment de eis van eerst een GLI-traject en een BMI van hoger dan 35. Als je geen GLI wil doen of een lager BMI hebt kom je op dit moment dus sowieso niet voor vergoeding in aanmerking.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:44

En stopt die vergoeding dan zodra je een gezond BMI hebt bereikt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:07

Ik snap dat dat niet aan de huisarts is.
Maar gewoon een opmerking omdat je het daarvoor niet via de huisarts hoeft te doen. In veel gevallen.

Jammer dat de verzekering je eerst nog zieker wil zien Ipv dat voorkomen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:53

DuoPenotti schreef:
Ik snap dat dat niet aan de huisarts is.
Maar gewoon een opmerking omdat je het daarvoor niet via de huisarts hoeft te doen. In veel gevallen.

Jammer dat de verzekering je eerst nog zieker wil zien Ipv dat voorkomen...

Het is wel degelijk minder duur dan via een ander kanaal. En daarbij ook fijner als het via je huisarts gaat dan via een Wellis ofzo.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:17

Ik heb afgelopen maand voor de 7,5 mg Mounjaro € 449,00 betaald via Wellis. Ik spuit wel een lagere dosis (5 mg), dus ik doe er langer mee. Maar zo jammer dat mijn huisarts het niet wil voorschrijven...
Ik moet binnenkort voor iets anders naar de huisarts en dan kan ik laten zien dat ik 12 kg ben afgevallen.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 06:22

A_nouk schreef:
Suzanne F. schreef:
De kans dat de huisarts het voorschrijft is heeeeeeel klein.

Stille meelezer die uit haar hoekje komt :)

Nog niet eerder durven posten omdat ik nog op bloeduitslagen zit te wachten.

Maar hier toch ook een huisarts die er zeker wel voor open staat :j

Ik ben dus nog aan het wachten op mijn bloeduitslagen. En heb op eigen verzoek ook een afspraak bij de praktijkondersteuner/verpleegkundige gekregen omdat ik wel graag wil dat ze mee kijken als ik ga starten met Ozempic of Mounjaro.

Mag zelf kiezen welke mijn voorkeur heeft.

Dus zo zeldzaam is het niet meer volgens mij :)

Omdat jouw huisarts mee wil werken is het niet zeldzaam? :+ Kijk dit topic eens door, bijna geen enkele huisarts wil er aan meewerken.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:10

Setteli schreef:
Ik heb afgelopen maand voor de 7,5 mg Mounjaro € 449,00 betaald via Wellis. Ik spuit wel een lagere dosis (5 mg), dus ik doe er langer mee. Maar zo jammer dat mijn huisarts het niet wil voorschrijven...
Ik moet binnenkort voor iets anders naar de huisarts en dan kan ik laten zien dat ik 12 kg ben afgevallen.

7,5 mg en 5 mg spuiten? Dan moet je bij de volgende injectie al weer 1 kopen?!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:04

er zitten 4 volledige doses in 1 MJ spuit (en dan blijft er nog meer dan genoeg over voor nog een volledige dosis, de zgn ' golden dosis)
Dus als je een spuit met een hogere concentratie is, kun je nog vaker dan die 4 (of 5) keer spuiten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:47

Bonnelover schreef:
Setteli schreef:

7,5 mg en 5 mg spuiten? Dan moet je bij de volgende injectie al weer 1 kopen?!

Je hebt 4x een dosis voor 7,5 mg in die spuit.
Ze spuit 2/3 van een dosis.
Dus houdt ze na 3x spuiten 1 extra dosis over.

Wel ingewikkelde situatie vind ik. Je kan beter met een halve dosis werken want mounjaro stopt gewoon bij 1 dan kan je niet doordraaien.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:50

Met een 7,5 mg pen kun je 6 x 5 spuiten, dat scheelt toch weer wat.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:55

Goedemorgen,

Bijna twee weken verder met ozempic nu en de bijwerkingen beginnen. Maagzuur en kotsmisselijk. Heb vannacht geen oog dicht gedaan. Hopelijk ga ik dan ook eindelijk effect merken. Vanmorgen op de weegschaal en nog exact hetzelfde

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:42

Ipsilonka schreef:
Met een 7,5 mg pen kun je 6 x 5 spuiten, dat scheelt toch weer wat.

Klopt zo had ik ook gerekend. Mijn volgende spuit is 10 mg en ik ga daar ook 5 mg mee spuiten. Dan doe ik er nog langer mee. Ik blijf nog steeds gestaag afvallen, gemiddeld 800 gram tot een kilo per week.
Ik ben nu totaal 12 kg afgevallen in iets meer dan 3 maanden tijd.

En ik kan bijna alles eten, alleen een heel stuk minder. Ik neem ook echt af en toe een stukje chocola (my quilty pleasure) maar ik eet niet meer de hele reep ineens op. Chips heb ik 1x een handje geprobeerd, maar dat smaakte me niet zoals anders en ik had 's nachts gelijk maagzuur. Dus daar ook gelijk van genezen :')

De obstipatie waar ik het meeste last van had is over, af en toe koude rillingen. En de dag van spuiten boer ik redelijk, maar dan is het ook wel weer over.

Als mensen me nu vragen hoe ik zoveel ben afgevallen, dan ben ik er gewoon eerlijk over. Tot nu toe geen negatieve reacties gehad (of het moet achter m'n rug zijn). En als dat wel zo is, dan is dat hun probleem.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:21

Ik ben net terug van een weekje vakantie. Had een dag eerder gespoten en dus ruim 9 dagen mee gedaan omdat we een enorme trage terugreis hadden. Maar zelfs op de laatste dagen geen hongergevoel gehad. Met avondeten ook steeds maar bambino porties gegeten en geen dessert genomen. Zelfs wijn smaakte me niet. Wel 2x een limonchello spritz, maar dat is net limonade als het 36 graden is :j

Morgen maar eens wegen, maar ik denk dat ik niets ben aangekomen omdat we veel op de racefiets hebben gezeten. Heb vannacht bij thuiskomst wel weer de 0,5 gespoten (3e keer), maar denk dat ik met de volgende spuit (1ml) misschien nog 1 keer de 0,5 doe en dan ga afbouwen naar de 0,25. Het zou mooi zijn als ik nog zo'n 4 kilo kwijt ben voor september, maar met nog 2 eraf zit ik ook ruim op mijn vooropgestelde doel. Wat er extra afgaat is dan mooi compensatie voor als ik niet meer zoveel op de racefiets zit en alleen indoor kan trainen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:20

Wat fijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:15

Ik begin het afbouwen nu te merken. Zit weer op de startdosering maar begin duidelijk weer meer honger te krijgen. Hier zal ik dus een weg in moeten vinden. Ik ga proberen goed te letten op de eiwitten en de vezels en genoeg water drinken. En proberen niet toe te geven aan de honger en de trek in zoet die soms weer de kop opsteekt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:24

Annelies_VG schreef:
Omdat jouw huisarts mee wil werken is het niet zeldzaam? :+ Kijk dit topic eens door, bijna geen enkele huisarts wil er aan meewerken.

Een iets minder gestrekt been terug mag ook wel :=

Niet meer ‘zo’ zeldzaam gaf ik aan. En ik zeg bewust niet meer ‘zo’ omdat ik ondertussen al meerdere bokkers op recente pagina’s zie, waaronder ik, die het dus wel via de huisarts kunnen krijgen :) (Waarbij het niet vergoed wordt)

—-

Een ander voordeel van de huisarts is, is dat begeleiding door een (diabetes) verpleegkundige in dienst bij de huisarts ook gewoon verzekerd is om aan te haken op wat zonnetje81 eerder aangaf :j

Heel interessant om jullie trajecten zo al mee te kunnen lezen :j

Ik ga weer terug onder mijn meeleessteen :+ want verder nog weinig informatief toe te voegen..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:29

Wat zei ik ook alweer? :+

Ik heb het ook van mn huisarts en een paar mensen meer ook maar de meerderheid niet.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:48

Hier de vijfde keer 0,25 gespoten vrijdag uit de eerste pen. Zitten er denk ik nog wel 2 in en heb de 0,5mg al binnen. Heb mijn abbo gepauzeerd maar denk dat ik hem kan stoppen. Ik ga ook niet ophogen.

In 5 weken is er 4.5 kg af en dat gaat hard zat. Ik zit nu ook op full effect denk ik, inclusief wat maagzuur en misselijkheid de eerste dagen. Eet kleine porties en dan zit ik vol, weinig trek in zoet en soms echt even nadenken dat ik moet drinken. Tabel hieronder is van het afgelopen jaar, waar ik in oktober echt ben gaan lijnen en het wel duidelijk is op de lijn wat de ozempic doet. Elke grijze lijn is 5kg. Inmiddels is er ruim 12kg af en dat is zo'n opluchting. Ik begin mezelf weer te herkennen :j

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:43

Wat fijn!
Zit je al bijna op je streefgewicht dan, dat je na 1 pen al kunt stoppen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:19

argh ik ben aangekomen :-( Ik ben weer strak mijn eten aan het bijhouden in My Fitness Pal. Ik eet zeker weten niet meer dan 1400 kcal maar moet duidelijk niet over de 1250/1300 heen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:19

Wat een mooi resultaat MerleSimone!

Ik wilde niet verhogen maar merk dat ik ineens meer honger heb, meer zin in zoet en minder verzadigd. Van het weekend geen probleem maar nu toch steeds een soort gedempt hongergevoel. Vrijdag een 0,5 mg proberen. Resultaat stagneert hierdoor ook een beetje.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:08

Wat goed MerleSimone! Moet je nog veel voor je op je streefgewicht zit?
Koekie frustrerend is dat zeg, wel bijzonder dat je zo laag in je calorieën moet gaan zitten, 1200kcal is op de lange termijn echt niet gezond.

Ik ben terug van een week vakantie in Frankrijk. Voor m’n gevoel niet extreem op mijn eten hoeven letten en ‘s avonds ook gewoon een keer pizza en een kaasje op, maar toch gewoon 1kg afgevallen. De teller staat hier nu op -8,7kg na 7 weken. Deze week weer ongesteld, dus zal wel weer een kilo aankomen :=

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:41

Ik schreef aan het begin dat ik al 8kg kwijt was en nog 8kg tot 10kg wilde, dus dan zou ik er nu nog 4 tot 6 kwijt moeten. Op de manier waarop het nu gaat zit ik daar over +- 6 weken al aan. Ik kan nog 2x met de eerste pen spuiten en als ik op dezelfde dosering blijf, kan ik met de 0,5mg pen 8x spuiten (zonder golden dose). Ik denk dus dat ik dan op mn streefgewicht ben en hoop dan te kunnen stoppen :j

Ik merk dat ik me beter in mijn vel voel en daarmee komt er ook wat meer motivatie om te blijven bewegen, precies waar ik naar opzoek was. Die kilo's meeslepen is gewoon letterlijk en figuurlijk zwaar en ik ben heel dankbaar voor wat die prikken voor me doen :j

Koekie wat frustrerend zeg! Jij zit ook al op een hoge dosering maar hebt ook medicatie/galoperatie gehad toch? Zou Mounjaro nog wat kunnen veranderen? Wat zegt je arts ervan? En advocaat van de duivel, weeg je alles af én voer je alles in? Een theelepel olijfolie is 40kcal en een eetlepel 90, in een pan zit je sneller aan 1 of 2 eetlepels dan aan een theelepeltje.. Geen beschuldiging maar soms is het net even anders bijhouden wat je binnenkrijgt. 1400 kcal is echt heel weinig, hoe lang ben je?