Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:38

Wat goed om te lezen allemaal :)

Ik krijg 10 juli mijn onderste beugel.

Twijfel nog steeds heel erg om de operatie wel of niet te doen :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:47

Spannend _Iris, succes!
Beloven jij ook succes met je beugel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:40

Dankjewel, bovenste vond ik erg meevallen dus kijk stiekem wel naar die onderste uit :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:31

Iris,wat fijn dat je nu eindelijk ook je operatie krijgt!

Beloven,waarom twijfel je? Ik heb meer last gehad van de beugel dan van de 3 operaties die ik gehad heb :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:03

Ik heb echt totaal geen last van die beugel dus denk niet dat ik dat kan vergelijken.

Omdat ik al super tevreden ben met de rechte tanden.. De stand van mijn kaken storen me totaal niet. Ook vind ik het echt dood en dan ook dood eng om onder het mes te gaan, en dat 2x.. De revalidatie etc.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:28

Wat zouden ze ook alweer moeten doen?

Serieus, leuk is het niet om geopereerd te worden, maar het is echt niet zo extreem pijnlijk of zo erg revalidatie dat je er maaaaanden uit ligt.

Ik heb er ontzettend tegenop gekeken maar het is me erg meegevallen. De bovenkaak verbreden vond ik het ergste maar dat was omdat ik toen erg veel zwelling had.

Maar als je de arnica druppels neemt, goed gelijk koelt met ijs en genoeg wisselt, en niet liggend gaat slapen de 1e dagen maar zoveel mogelijk rechtop zit zodat de zwelling gelijk naar beneden zakt, valt het echt mee. En geloof me, dat komt van iemand die aan de valium zat voor de operatie van de zenuwen...

Wat zijn je bezwaren, is het onder narcose gaan, het infuus (mijn probleem), of echt de revalidatie of datje er anders uit komt te zien? Want dat is wel echt wennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:36

Ik vind gewoon het klaarmaken voor de operatie doodeng.. het erna doodeng, ik ben bang voor de pijn.

Bij mij willen ze de onderkaak wat naar voren zetten en de bovenkaak wat naar achter..

Ik ben niet bang dat ik er ander uit kom te doen of ed..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:28

Ik weet niet waar je woont Beloven maar ik ben geopereerd in het UMC door Dr. Rosenberg en hij heeft het bij mij in een keer gedaan, bovenkaak en onderkaak en nog een paar dingen dus het kan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:19

Wat heeft dat ermee te maken dat ik bang ben? :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:41

Dat je dan maar een keer bang hoeft te zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:21

Dat ijzerwerk moet er toch ook weer uit?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:45

Alleen als je er echt last van hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:31

Hmm oké dan.

Ik weet gewoon niet of ik het worth It vind.
Vind het zo al super mooi..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:46

Bij mij zit het er al jaren in hoor, nergens last van.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:58

De pijn na de oprratie is mij alle keren ontzettend mee gevallen. Ik had meer last van de zwelling dan van de operatie zelf.

De laatste keer moest ik van het ziekenhuis voor mijn gevoel veel te veel pijnstiller slikken plus ook nog antibiotica. Donderdag operatie,dinsdag misselijk en alles eruit gegooid. Daarna was ik er helemaal klaar mee en heb ik geen pijnstillers meer gebruikt en dat ging meer dan prima.

Als ik wat pijn kreeg dan pakte ik een zak ijs of 1 paracetamol en dat was genoeg.

Stel je echt van die pijn niet teveel voor!! Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan te geloven,ik was echt doodnerveus voor de laatste operatie,zo erg dat ik eigenlijk niet meer kon functioneren. En iedereen zei, het valt wel mee. Maar dat is moeilijk te geloven.

Achteraf gezegd kan ik het er alleen maar mee eens zijn,het is heel erg mee gevallen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:14

Ik vind de pre-operatieve handelingen tegenwoordig heel erg meevallen hoor. Vroegah kreeg je pre medicatie e.d. Maar tegenwoordig niet meer. Ik werd naar de verkoever gereden en kreeg een lekkere warme deken en op de ok pas infuus en klaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:29

Pre operatief,waar ben je bang voor nog? Infuus wordt (in belgie en op mijn uitdrukkelijke bevel) pas ingebracht nadat ik onder zeil ben gebracht met een masker.

Medicatie krijg ik idd ook niet echt vooraf,alleen een pilletje om suf te maken en vast wat antibiotica geloof ik,maar kan zijn dat dat typisch iets voor dat zkh is.

Mocht je toch besluiten tot de operatie,zorg er dan voor dat ze het zoveel.mogelijk doen zoals jij het wil!! Je hebt nog best wat in te brengen vaak hoor,zeker als jenaangeeft dat je echt heel erg bang bent.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:10

Bij mij word vrijdag boven en onder ook tegelijk gedaan! Dus het kan inderdaad wel..
Eerst zou alleen onder moeten maar dan word het niet zoals ze het willen dus ze pakken boven ook mee. :j

Pre operatief krijg ik twee paracetemol en een infuus dus thats it dus dat valt ook allemaal wel mee. Mijn bovenkaak operatie is me de vorige keer heel erg mee gevallen! Niet veel zwelling en de pijn viel ook wel mee! Ik had oplosbare ibruprofen gekregen dus die moest je opdrinken en daar heb ik nog best veel van over.

Moet zeggen dat ik nu wel erg opkijk tegen de operatie vrijdag maar ik zie allemaal wel hoe het gaat. Ben inderdaad ook al met arnica geholpen! Vorige keer smeerde ik na de operatie de zalf en dat vond ik ook wel fijn! Nu pilletjes want de druppels waren op toen ik het ging halen.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:54

Hier ook een die super tegen de operatie heb opgekeken..
Ik heb dan mijn bovenkaak 5 mm naar voren laten kantelen.
ik heb meer pijn gevoeld van mn beugel dan van de operatie haha
Moet wel zeggen, pijn? Nee.. ongemakkelijk wel, gewoon simpelweg omdat je gewend ben om alles te kunnen en willen eten.
Ben zelf iemand met angststoornissen/paniek aanvallen etc.. dus als ik het kan kan iedereen het!
zou zeggen, kom op! het valt echt mee :)
Ik werd 2 dagen eerder geopereerd dan het broertje van een vriendin die heeft zn onderkaak laten korten & verbreden, nou, hij at al eerder goed dan ik haha :P denk omdat ik niet echt durfde.
Beloven, ik zou doorzetten! pijn zal je echt weinig tot niet hebben je word echt goed verzorgt in het ziekenhuis, volgepompt met duclofenac en paracetemol, dus het is echt te doen hoor :)

Enige nadeel bij mij is dat ik me op den duur veelste druk begon te maken (na de operatie) ik kon me medicijnen niet innemen, en toen ik beneden op controle moest ben ik effe tegen de vlakte gegaan, schaamde me rot.. maar het gebeurt vaker bij mensen die overspannen zijn. haha!

Wat je ook kan doen, heb ik gedaan.. voordat je geopereerd word vragen bij de anethetist of je rustgevers mag.
ik heb er 2 gehad een half uur van te voren, en ik was nog niet omgekleed en ik lag al ondersteboven, ken me alleen nog de OK herinneren verder niks hahahahahaha!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:30

Als ik het zo hoor zie ik het wel zitten ja.

Maar toch.. Het is zoveel gedoe.. Is het het waard? := Als ik al super blij ben met rechte tanden waarom zou ik dan nog verder gaan..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:08

Omdat je, als je kaakbot niet goed staat, over een paar jaar weer opnieuw kan beginnen, incl de operatie zeer waarschijnlijk.

Iris, hoe is het gegaan vrijdag???

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:38

Ik moet aankomende vrijdag pas ;)
Dus nog een paar dagen wachten...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 06:42

Ah verkeerd gelezen dus :)

Dan ben ik iig op tijd om je heel veel sterkte te wensen! En een heel goed herstel.

Denk eraan om zoveel mogelijk rechtop te blijven zitten,ook slapen. Dat heeft mij echt ontzettend veel zwelling gescheeld met de vorige keer,zat bijna geen zwelling nu.

Go girl!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:34

Bedankt! :)

Kijk er heel erg tegen op maar het moet toch gebeuren! Morgen vroeg moet ik om half 9 in het ziekenhuis zijn en dan zien we wel hoe het allemaal gaat lopen.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:05

Ik ben klaar!
vandaag naar de orthodontist geweest, heel tevreden, volgende week donderdag krijg ik me spalkjes en worden de slotjes verwijderd.
Ik ben echt super blij, voornamelijk omdat rondom mn slotjes kleuraanslag komt.. bah!! lijkt net of je nooit poetst.. volgens ortho door de lijm. Naja, witte slotjes dus af te raden want dat valt vreselijk op :P
Die maandag erna, weer happen, krijg wel nachtbeugeltje ivm met me kaak, blijkt dat ik anders weer smal bekkie krijg.. grr !
en ja hoor.. week daarna mag ik weer rechtstreeks kaakchirurg. Moet een Apexresectie.. leuk!!
2 weken geleden met spoed naar de tandarts geweest, en ja hoor.. wortelpuntje gaan verwijderen bij de chirurg.
nou joepie zeg. -.-'

Iris, heel veel succes morgen!!! :D