Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:42

Sizzle schreef:
In hoeverre is de opvang veiliger dan school trouwens? Onze noodopvang was vorige keer georganiseerd door de naschoolse opvang, dezelfde waar we normaal ook heen gaan.
Zijn er dan kleinere groepjes, verder uit elkaar?

Ik weet dat sommige ouders de kinderen uitwisselden maar in huis heb je geheid nog minder ventilatie dan op school.

Er wordt niet ‘corona-veiliger’ bedoeld, maar dat er kinderen zijn die thuis geen veilig thuis hebben en er dmv opvang/school toch nog mensen zicht op zulke kinderen hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:43

secricible schreef:
Askja schreef:
Helemaal mee eens. De invulling van die wettelijk geregelde godsdienstvrijheid mag wel wat meer aangepast worden aan de maatschappelijke ontwikkeling. De uitzonderingspositie van kerken en religie in het algemeen is niet meer van deze tijd.

Meer concreet, ik begrijp werkelijk waar niet waarom er niet één of andere noodverordening kan worden ingesteld om kerkdiensten tijdelijk te verbieden. Het valt gewoon niet te verkopen dat je in een kerk vrijelijk bijeen mag komen voor 1,5 uur of daaromtrent, zonder enige beperking qua aantallen en zingen, terwijl de rest van de maatschappij op slot gaat.
Tuurlijk, er zullen heus wel kerkgemeenschappen zijn die zich in acht nemen en overgaan tot online diensten, maar denk maar niet dat de kerken in de Biblebelt dat gaan doen. Niet voor niets rijzen de besmettingscijfers in verschillende zwaar-kerkelijke gemeenten de pan uit.
En denk eens aan alle kerstdiensten volgende week, daar komt doorgaans nog meer volk op af dan op gewone diensten. Terwijl je ook in huiselijke kring uit de bijbel kunt lezen en kerstpsalmen en -gezangen kunt zingen, daar is geen kerkdienst voor nodig. Fysieke kerkdiensten kunnen best even wachten tot het weer verantwoord is om groepsgewijs binnen bijeen te komen - daar komen heus geen mensen door in acute nood.

Ik vind het kortom van de zotte, die uitzondering onder het mom van godsdienstvrijheid, en ik vraag me af hoe dat soort kerkgemeenschappen het voor zichzelf kunnen verantwoorden. Dat de regering hier zo halfbakken mee omgaat, is ongetwijfeld de invloed van het CDA en de CU.

Tuurlijk kan dat wel. Precies hetzelfde als bij de verplichting van mondkapjes moet er ook bij ingrijpen in de godsdienst worden afgewogen of het voldoende oplevert tov de heftigheid van de maatregel. Er zijn ook hier 2 grondwettelijke artikelen die elkaar botsen.

Blijkbaar is het kabinet tot nu toe van mening dat de baten niet voldoende zijn om zich hieraan te willen snijden.

Gelukkig gaat het dan maar om een hele kleine minderheid van de religieuze groeperingen. we weten inmiddles allemaal om welke religeuze organisaties het gaat. Ik snap best dat het kabinet er van af ziet trouwens. Vooral gezien de onrust die het weer geeft wanneer deze religieuze organisaties vervolgens de gang naar de rechter maken. Wanneer de meerderheid van de religieuze zich op deze manier gedroeg dan was het uiteraard een compleet ander verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:45

Dat laatste snap ik Verootje, maar ik bedoel meer: in hoeverre krijg je minder besmettingen als er een groot deel van de kinderen nu in een niet klassikale setting opgevangen worden? Is de aanstekingskans dan niet haast nog groter omdat je dan precies de kinderen van ouders in de zorg en kinderen uit moeilijke situaties samen hebt in een ruimte (beide verhoogd risico)?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:46

Loretta schreef:
Gelukkig gaat het dan maar om een hele kleine minderheid van de religieuze groeperingen. we weten inmiddles allemaal om welke religeuze organisaties het gaat. Ik snap best dat het kabinet er van af ziet trouwens. Vooral gezien de onrust die het weer geeft wanneer deze religieuze organisaties vervolgens de gang naar de rechter maken. Wanneer de meerderheid van de religieuze zich op deze manier gedroeg dan was het uiteraard een compleet ander verhaal.

ehm, nee?
Ik heb al gehoord dat kerken in staphorst zich niet aan de regels houden, broeihaarden in moskeeën... Volgens mij is het probleem niet voorbehouden aan 1 religieuze organisatie?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:46

Winged schreef:
De financiële gevolgen van corona gaan sowieso nog lang doorsudderen. Ik probeer de lokale ondernemers wel te steunen, maar mijn financiële potje hoeft natuurlijk ook niet helemaal leeg ten behoeve van een ander. Het is spannend hoe 2021 eruit gaat zien en wat er nog staat -O-

Waar ik mij vooral zorgen over maak is dat de rekening wederom gepresenteerd gaat worden aan de mensen die het minste draagkracht hebben. Zeker gezien hoe groot de VVD weer in de peilingen is vrees ik het ergste.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:47

Pandora2 schreef:
In de UK is een nieuwe variant ontdekt. Deze zou nog besmettelijker zijn en dus nog sneller verspreid worden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201215_93856028

Ik heb geen abo, dus kan enkel de krantenkop delen.

Dat was gisteren op het nieuws in Nl ..is bij ons ook al sedert oktober daarom lopen de besmettingen zo snel op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:48

verootjoo schreef:
Mijn hart doet echt pijn dat alle kinderen nu goed onderwijs wordt ontnomen en dat Schiphol en de eredivisie nu wel openblijven.

Wordt het onderwijs hier nu minder belangrijk gevonden of wat is de achterliggende gedachte hiervan?

Ik vind het verdrietig voor alle kinderen voor wie thuis geen veilige haven is, wie let er nu op hen? Ik vind het verdrietig voor de kinderen die graag met hun vriendjes/vrienden/vriendinnen willen omgaan. Ik vind het sneu voor de opgroeiende jongeren die in deze essentiële fase van hun leven waarin het de bedoeling is dat ze groeien naar een volwassen persoon de belangrijke levenslessen niet kunnen leren.

De info die je uit een boek kunt leren maak ik me nog geen eens zorgen over, uiteindelijk leert iedereen wel schrijven en lezen en de andere schoolvakken. Maar de sociaal-emotionele ontwikkeling, het omgaan met elkaar, het maken van vrienden en het functioneren in een groep is toch echt iets wat je alleen op een school of op een sportclub kunt leren. Ik vind het zo jammer dat dit nu weer voor minimaal 5 weken dicht is :(

In principe maar drie weken die ze missen, de 2 weken kerstvakantie zouden ze sowieso al missen. En al met al is het nog weer korter dan de zomervakantie en met de zomervakantie hoor ik nooit mensen over zorgen over de sociaal- emotionele ontwikkeling van hun kinderen.
Het is niet anders, heel veel kan nog wel en zeker met de kinderen onder de 13.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:48

Dat de kerken openblijven snap ik trouwens maar al te goed. Een kerk is meer dan samen zingen hè? Een kerk heeft een belangrijke plek in het leven van veel mensen mbt de zingeving. Zingeving is heel belangrijk om je goed in je vel te blijven voelen. De een doet dat dmv geloof en de ander dmv andere dingen.

Dat er dan mensen met veel te veel naar de kerk gaan is niet de bedoeling. Maar dat gebeurt in de meeste kerken ook helemaal niet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:49

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom de scholen van 'kwetsbaren' ook dicht gaan.
Mijn zoon zit op speciaal onderwijs, en voor hem is het echt zacht gezegd niet fijn zo.. En zo zitten er echt zo ontzettend veel meer op school..
Van stoornissen zoals adhd, tot syndroom van down, van lage emotionele/sociale leeftijd tot normaal.. Deze doelgroep is wel een ander geval, de druk op de thuissituatie loopt hierdoor echt enorm op.. Vele dagopvang, begeleiders etc mogen ook niet meer.. Dus een hoop van zulke kinderen en hun thuis situatie gaan echt ontzettend hard naar beneden vallen.. Voor die doelgroep was het echt beter geweest, ook op langere termijn om dat open te houden mijn inziens..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:50

Mindim schreef:
verootjoo schreef:
Mijn hart doet echt pijn dat alle kinderen nu goed onderwijs wordt ontnomen en dat Schiphol en de eredivisie nu wel openblijven.

Wordt het onderwijs hier nu minder belangrijk gevonden of wat is de achterliggende gedachte hiervan?

Ik vind het verdrietig voor alle kinderen voor wie thuis geen veilige haven is, wie let er nu op hen? Ik vind het verdrietig voor de kinderen die graag met hun vriendjes/vrienden/vriendinnen willen omgaan. Ik vind het sneu voor de opgroeiende jongeren die in deze essentiële fase van hun leven waarin het de bedoeling is dat ze groeien naar een volwassen persoon de belangrijke levenslessen niet kunnen leren.

De info die je uit een boek kunt leren maak ik me nog geen eens zorgen over, uiteindelijk leert iedereen wel schrijven en lezen en de andere schoolvakken. Maar de sociaal-emotionele ontwikkeling, het omgaan met elkaar, het maken van vrienden en het functioneren in een groep is toch echt iets wat je alleen op een school of op een sportclub kunt leren. Ik vind het zo jammer dat dit nu weer voor minimaal 5 weken dicht is :(

In principe maar drie weken die ze missen, de 2 weken kerstvakantie zouden ze sowieso al missen. En al met al is het nog weer korter dan de zomervakantie en met de zomervakantie hoor ik nooit mensen over zorgen over de sociaal- emotionele ontwikkeling van hun kinderen.
Het is niet anders, heel veel kan nog wel en zeker met de kinderen onder de 13.

Ze zeggen tot 19jan, maar dat kan nog langer worden. En de kinderen hebben dit jaar al 2 maanden gemist.

In de zomervakantie spelen ze elke dag met vriendjes, en ik had niet de indruk dat het de bedoeling was om met anderen af te spreken. Bovendien kan je dan allerlei dagjes uit ondernemen met elkaar en dat kan nu ook niet.

En de scholen van kinderen boven de 13 gaan ook dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:51

Kerkdiensten kunnen toch gewoon online, wat is daar mis mee. Als je dat thuis doet, is het dan 'minder'?
Geloof draait toch om het geloof en niet of je op zondag in de kerk zit.
Ik denk niet dat God met een absentielijst staat te zwaaien aan de hemelpoort hoor. Ik denk eerder dat mede kerkgenoten dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:55

verootjoo schreef:
Ze zeggen tot 19jan, maar dat kan nog langer worden. En de kinderen hebben dit jaar al 2 maanden gemist.

In de zomervakantie spelen ze elke dag met vriendjes, en ik had niet de indruk dat het de bedoeling was om met anderen af te spreken. Bovendien kan je dan allerlei dagjes uit ondernemen met elkaar en dat kan nu ook niet.

En de scholen van kinderen boven de 13 gaan ook dicht.

Ik weet het, mijn zoon zit op het middelbaar onderwijs.
Dat bepaalde kinderen thuis problemen hebben, dat ligt toch niet aan de corona, die kinderen leven altijd in een gespannen situatie thuis, waar sowieso dan al aandacht voor had moeten zijn en niet opeens omdat het corona is of waar enkel opeens aandacht voor is nu. Dat dat al niet eerder is gesignaleerd is op zich al kwalijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:57

Saskia9 schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom de scholen van 'kwetsbaren' ook dicht gaan.
Mijn zoon zit op speciaal onderwijs, en voor hem is het echt zacht gezegd niet fijn zo.. En zo zitten er echt zo ontzettend veel meer op school..
Van stoornissen zoals adhd, tot syndroom van down, van lage emotionele/sociale leeftijd tot normaal.. Deze doelgroep is wel een ander geval, de druk op de thuissituatie loopt hierdoor echt enorm op.. Vele dagopvang, begeleiders etc mogen ook niet meer.. Dus een hoop van zulke kinderen en hun thuis situatie gaan echt ontzettend hard naar beneden vallen.. Voor die doelgroep was het echt beter geweest, ook op langere termijn om dat open te houden mijn inziens..

Ik woon vlakbij een grote locatie voor verstandelijke gehandicaptenzorg. Complete opvang tot woonvoorziening: het is breed. Het terrein zelf wordt ook vaak door wandelaars gebruikt om te doorkruizen (het is ook een goed aangelegd gebied). Daar staan nu ook borden dat het terrein niet mag worden betreden door onbevoegden. Simpelweg omdat het niet uit te leggen is waarom deze mensen wél buiten mogen wandelen en de bewoners zelf niet tot beperkt. Ook de groep met speciaal onderwijs moet thuisblijven. Nu hebben ze wel hele goede begeleiders, maar zie dit allemaal maar uit te leggen. Een aantal zijn het binnen een paar minuten na de uitleg alweer vergeten waarom ze binnen blijven, waarom ze afstand moeten houden etc.
Als het in een woonvoorzienig al lastig is uit te leggen, dan is dat in huis misschien nog wel veel lastiger, laat staan in het onderwijs.

(Zelfde trouwens met de ouderen met dementie bijv.)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:01

Mindim schreef:
Kerkdiensten kunnen toch gewoon online, wat is daar mis mee. Als je dat thuis doet, is het dan 'minder'?
Ik denk niet dat God met een absentielijst staat te zwaaien aan de hemelpoort hoor. Ik denk eerder dat mede kerkgenoten dat doen.

Bij ons mogen er terug 15 mensen naar een kerkdienst ..wat ik zag in het nieuws dat enkele mensen daar toch blij om waren
Niet iedereen is zo socialmedia gek of internetfreak om via facebook of andere kanalen een dienst te kunnen volgen denk aan vele ouderen bvb

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:02

Dat klinkt alsof je vlakbij mijn zoon zijn school woont winged, al zullen er vast meerdere van zulke locaties zijn.
En inderdaad, het is heel erg schrijnend. En zwaar om daarmee om te gaan en te begeleiden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:02

Mindim schreef:

Dat is wat ik zeg dus; dat een kerk veel meer is dan de kerkdiensten bijwonen en liedjes zingen. Die kan je idd online thuis bekijken, en liederen zingen kan ik thuis ook, maar daarnaast is een kerk nog zoveel meer.

Saskia9

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:03

Een school is ook zoveel meer dan alleen een leeromgeving, toch?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:06

Saskia9 schreef:
Dat klinkt alsof je vlakbij mijn zoon zijn school woont winged, al zullen er vast meerdere van zulke locaties zijn.
En inderdaad, het is heel erg schrijnend. En zwaar om daarmee om te gaan en te begeleiden.

Ik zit wat noordelijker ;)

Denk dat zorginstellingen wel veelal dezelfde lijn hebben en ook onderling veel informatie uitwisselen trouwens. En dat is een goed iets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:09

verootjoo schreef:

Het verschil is economisch belang.

Vliegtuigen zijn vrijwel niet van hepa filters voorzien (alleen de allernieuwsten en dat zijn er weinig) en dan nóg is er zomaar een half uur dat het na vertrek niet hoeft te filteren.
Het waren tóch al vliegende Petri-schalen en nu is het gewoon 8)7
Steekt héél schril af tegen de beperkingen waar alle andere bedrijfstakken aan moeten voldoen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:13

Saskia9 schreef:
Voor die doelgroep was het echt beter geweest, ook op langere termijn om dat open te houden mijn inziens..

Dat is het grote nadeel van paniekvoetbal en niets voorbereiden. Dan heb je als het eenmaal te laat is allerlei onwenselijke situaties. Ik vind dat heel jammer - het raakt inderdaad heel veel mensen en veel kinderen voor wie dit niet beter is. En het belast mensen door de onvoorspelbaarheid en rigiditeit.

Terwijl we zoveel meer hadden kunnen doen als er meer was ingezet op bv vroegtijdig opsporen, op het vinden van tussenvormen met kleinere klassen en minder lesuren, het wel serieus nemen van de voorzorgsmaatregelen, ook op scholen. Want daar was op z'n minst erg veel onduidelijkheid over en grote variatie in, en weinig toezicht op. (En dus zijn er toch lokalen met veel leerlingen en soms zelfs met veel ondersteunend personeel, terwijl het ook te koud wordt om de ramen open te houden.)

(En bedenk ook dat er in die doelgroep, (adhd, autisme oa) zoveel leerlingen uitvallen en heel vaak niet welkom zijn op scholen. Dat er naast alle leerlingen die nu thuis komen te zitten, al een heleboel leerlingen (zo'n 17.000) zijn die niet naar school kunnen, en dat er nog een heleboel leerlingen zijn die gedwongen naar een school gaan die geen veilige plek is, die niet aan hun behoeften tegemoet komt en waar het thuis beter mee gaat.)

Daarmee wil ik niet zeggen dat het dus beter is om alles maar dicht te gooien, maar een beetje nuance over de impact van school kan ook geen kwaad. En vanuit daar had er dus ook echt allang een veel flexibelere invulling mogelijk moeten zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:19

Winged schreef:
Simpelweg omdat het niet uit te leggen is waarom deze mensen wél buiten mogen wandelen en de bewoners zelf niet tot beperkt.

Hmm, waarom mogen de bewoners zelf niet wandelen?

(Verder is het inderdaad frustrerend dat er allemaal regels patsboem uit het niets komen waarbij men blijkbaar nauwelijks overleg heeft met bijvoorbeeld instellingen voor mensen met een verstandelijke beperking, over wat daarvoor nodig is en wat er mogelijk is. Maar soms is er ook meer mogelijk en worden regels te zwaar genomen met te weinig ruimte voor uitzonderingen.)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:21

Shadow0 schreef:
Terwijl we zoveel meer hadden kunnen doen als er meer was ingezet op bv vroegtijdig opsporen, op het vinden van tussenvormen met kleinere klassen en minder lesuren, het wel serieus nemen van de voorzorgsmaatregelen, ook op scholen. .

Misschien is het bij ons anders dan in de rest van het land , maar dit was al zo.
Halve dagen fysiek, halve dagen online. Zodat onder en bovenbouw gescheiden bleven oa.
Klas voor tien dagen naar huis na meerdere besmettingen. Gratis mondkapjes bij de ingang als je die vergeten was..
Naar huis sturen bij een eerste kuchje etc etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:26

Er zijn echt veel plekken waar ze enorm hun best gedaan hebben voor goede werkbare oplossingen maar die worden inderdaad totaal niet gepromoot als: kijk zo kan het ook, maar ook gewoon domweg gesloten (regels zijn regels).

Omgekeerd verbaas ik me dan weer enorm dat ik een ziekenhuis binnen kan lopen zonder dat ook maar iemand vraagt of ik gezond ben. Ik verplicht een mondkapje moet omwisselen bij de ingang maar er geen vuilnisbak in de directe omgeving staat voor degene die ik al om had >;)
Er precies 1 pen ligt om een formulier in te vullen zonder ontsmettingsspul erbij.
Vervolgens een afspraak krijg ergens in een kantoortje wat in principe ook online gekund had.
Overal tussendeuren gesloten zijn die met de hand open gedaan moeten worden.

Nee, ik verbaas me niet meer dat ook op niet-covid afdelingen veel besmettingen plaats vinden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:28

Shadow0 schreef:

Dat snap ik ook niet. Hier worden ze btw al het hele jaar binnen gehouden.

Ik vind het echt mens onteerend en zal knettergek worden als je zo zou moeten leven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:28

Shadow0 schreef:
Winged schreef:
Simpelweg omdat het niet uit te leggen is waarom deze mensen wél buiten mogen wandelen en de bewoners zelf niet tot beperkt.

(Verder is het inderdaad frustrerend dat er allemaal regels patsboem uit het niets komen waarbij men blijkbaar nauwelijks overleg heeft met bijvoorbeeld instellingen voor mensen met een verstandelijke beperking, over wat daarvoor nodig is en wat er mogelijk is. Maar soms is er ook meer mogelijk en worden regels te zwaar genomen met te weinig ruimte voor uitzonderingen.)

Geen idee waarom precies. Ik weet wel dat er in het voorjaar een enkele besmetting is geweest en daarna zijn de borden op het terrein geplaatst. Deze borden staan er nog steeds.