Saskia9 schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom de scholen van 'kwetsbaren' ook dicht gaan.
Mijn zoon zit op speciaal onderwijs, en voor hem is het echt zacht gezegd niet fijn zo.. En zo zitten er echt zo ontzettend veel meer op school..
Van stoornissen zoals adhd, tot syndroom van down, van lage emotionele/sociale leeftijd tot normaal.. Deze doelgroep is wel een ander geval, de druk op de thuissituatie loopt hierdoor echt enorm op.. Vele dagopvang, begeleiders etc mogen ook niet meer.. Dus een hoop van zulke kinderen en hun thuis situatie gaan echt ontzettend hard naar beneden vallen.. Voor die doelgroep was het echt beter geweest, ook op langere termijn om dat open te houden mijn inziens..
Ik woon vlakbij een grote locatie voor verstandelijke gehandicaptenzorg. Complete opvang tot woonvoorziening: het is breed. Het terrein zelf wordt ook vaak door wandelaars gebruikt om te doorkruizen (het is ook een goed aangelegd gebied). Daar staan nu ook borden dat het terrein niet mag worden betreden door onbevoegden. Simpelweg omdat het niet uit te leggen is waarom deze mensen wél buiten mogen wandelen en de bewoners zelf niet tot beperkt. Ook de groep met speciaal onderwijs moet thuisblijven. Nu hebben ze wel hele goede begeleiders, maar zie dit allemaal maar uit te leggen. Een aantal zijn het binnen een paar minuten na de uitleg alweer vergeten waarom ze binnen blijven, waarom ze afstand moeten houden etc.
Als het in een woonvoorzienig al lastig is uit te leggen, dan is dat in huis misschien nog wel veel lastiger, laat staan in het onderwijs.
(Zelfde trouwens met de ouderen met dementie bijv.)