wat een rottigheid...! En vwb dat woord dysthymie: trek je daar svp niets van aan, dat is onzin! (Zo, ik heb gezegd!)
Depressies kunnen idd chronisch worden, dit betekent enkel en alleen dat het slepend verloopt, beslist NIET 'dat het niet meer over kan gaan', dat kan heel goed!
En

Depressies heb je in soorten en maten en ik schrik regelmatig van de slordigheid waarmee de diagnose gesteld wordt.
Een van de aanleidingen om depressief te worden is trauma. Nu, jarenlang gepest worden zonder hulp of steun mag van mij al gewoon een trauma heten. En dan nog een eetstoornis erbij maakt het nog heftiger, plus een trauma erbij in de psychiatrie (waar je helaas niet de enige in bent: je gaat ermheen om beter te worden, maar het is een heftige plek).
Dus graag 3x traumatherapie voor er ook maar gedacht mag worden aan 'niet meer over gaan'.
(En tot die tijd geldt dat ze betoeterd zijn om iemand die al depressief is, op te zadelen met een belabberd toekomstperspectief. "Een patiënt nog zieker maken" is in principe gewoon taboe.)
En een andere reden/ oorzaak / aanleiding van depressie is uitputting. Niet alleen van je emoties, maar ook van je bijnieren (= dus graag een arts die,een lichamelijke diagnose stelt, want met uitgeputte bijnieren wil het gebeuren dat de gewone AD niet werkt).
En herstellen van depressie, ik geloof grif dat jij niets lievers wil, maar met uitgeputte bijnieren is dat lastig. Een orthomoleculaire arts kan hierbij helpen (http://www.mbog.nl)
En

Elke dag beweging en buitenlucht, plus alles wat een paard nu eenmaal betekent voor 'ons bokkers'...!!!!!