ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:42

Klinkt heel bekend, Chaos! Als ik dingen doe waar ik gemotiveerd voor ben, dan ben ik net zo! Kan een heel harde werker zijn...maar wel van de hak op de tak.... als ik aan het uitmesten ben en tussendoor zie ik dat daar ergens iets niet goed aangeveegd is, dan veeg ik dat eerst aan, en dan weer verder met uitmesten (als ik het dan niet vergeten ben en niet meteen weer iets anders ga doen :')).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:43

Ja, zo werk ik ook. :') :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:44

Maar aan het eind van de dag is alles wel uitgemest! En geveegd! Enzo :Y)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:51

max66 schreef:
School is bij hem ook drama, net zoals chaos verteld. Hij wil met school stoppen als ie 18 is, maar ik hoop dat ie nog even doorleert, werk is er tenslotte ook niet!

Vertel hem dat hij zonder startkwalificatie (Diploma voor HAVO, VWO of MBO2 of hoger) door het RMC verplicht zal worden toch een opleiding te gaan volgen, een uitkering krijg je dan niet, werken kan ook maar zonder een degelijk diploma kom je moeilijk aan het werk helemaal met AD(H)D.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:19

Weten al jullie werkgevers dat jullie ad(h)d hebben? En hebben jullie dit vermeld bij het solliciteren etc?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:23

Mijn leidinggevende weet het, maar tijdens het solliciteren wist ik het nog niet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:24

Ik ben eigen baas, kan m'n werk zelf indelen :) echt ideaal!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:29

En als je nu ergens anders zou solliciteren of gaan werken? Ik denk niet dat ik er ga vermelden namelijk, maar misschien is het wel verplicht? Als een soort verborgen 'gebrek'?

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:34

Hihi als ik alles had uitgevoerd wat ik had bedacht was ik al drie keer de wereld rond geweest en vijf paarden gehad. Ben al wel iets van 5 of 6 keer verhuisd. Gek genoeg qua opleiding nooit geswitcht en bijna alles gewoon gehaald zonder vertraging (op dit jaar na maar daar kan ik niks aan doen).
Bijbaantjes werkten voor mij ook niet, tot vorig jaar/twee jaar geleden toen vond ik een baantje van 4 uur per week schoonmaak. Lekker bezig zijn en zelf bepalen wanneer ik ging als het maar op dinsdag en donderdag was (en in de vakanties waren ze ook heel soepel, was in overleg erg veel mogelijk) dus dat was super fijn.
En hoop later (haha..over anderhalf jaar al) ook een baan te vinden waarbij ik zelf een beetje kan bepalen wanneer ik ga werken, al leid dat misschien ook wel veel tot uitstellen.. Horeca lijkt me ook wel wat, betaald alleen zo slecht :P

Ik weet niet of ik het zou zeggen bij sollicitatie.. Denk het niet.. Al hoor je nu wel van bedrijven die speciaal autisten willen hebben, misschien is ADD dan ook wel zo'n pluspunt :P

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:34

dat van hak op de dat vliegen heb ik ook, sommige volgen me dan niet eens meer...

ook heb ik last van waangedachtes waar ik echt knetter van word

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:37

zonnebloem18 schreef:
Vertel hem dat hij zonder startkwalificatie (Diploma voor HAVO, VWO of MBO2 of hoger) door het RMC verplicht zal worden toch een opleiding te gaan volgen

Als ie volgend jaar 18 is dan heeft hij (als het goed is) zijn MBO-2 diploma op zak.... Ik wil graag dat ie minimaal MBO-3 er nog achteraan doet (duurt nog 1,5 langer dan).

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:32

Jeetje thuis zitten met een wahjong omdat je niet zou kunnen werken? Dat vind ik echt heel erg. Wordt er zelfs een beetje boos om. Heb zelf ADHD en diverse werkgevers versleten vanwege mijn impulsieve aard en moeilijk te begrijpen persoonlijkheid. Maar bij voorbaat iemand afschrijven omdat hij als puber zijn baantje niet goed volhield? Het is voor ADHDers een on going proces om volwassen gedrag toe te passen. En dat gaat met vallen en opstaan. En ja dan zul je wel eens ontslagen worden vanwege je ADHD, en dat deukt je ego inderdaad en dat schaadt je zelfvertrouwen. Maar lang niet zo erg als met een uitkering thuis zitten zonder dat je jezelf hebt leren kennen en hebt leren leven (en werken ) met je ADHD.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:17

Hebben jullie veel variatie op het werk of juist altijd hetzelfde ritme/routine?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:32

Ik werk momenteel in de schoonmaak, en dat valt me goed. Is wel elke keer hetzelfde maar ik ben wel eigen baas min of meer. Ik kan me eigen tempo ongeveer bepalen, en niet alles hoeft in een dag. Nu weten mijn collega en de leiding (die zijn de baas over het schoonmaak) dat ik add gediagnosteerd ben en ze wisten het eigenlijk van te voren al dat ik getest wordt. Zij hebben allebei kinderen met adhd en weten dus ook heel goed ermee om te gaan en wat struikelpunten zijn. Zo heb ik van hun een hele duidelijke werkinstructie gekregen met checklisten en dat gaat prima zo.
Ik moet zeggen nu ik weet dat ik add heb, dat er voor mij ook een heleboel duidelijk is geworden waar het soms mis is gegaan in het verleden. Het lukte mij niet om iniatief te tonen, en ik deed het echt wel me best maar zag het niet altijd dat heeft mij banen gekost. En dat is een van de voorbeelden.
Maar zoals het nu gaat zit ik helemaal lekker in me vel wat werk betrefd. Ik ben tevreden en hun zijn dat over mij.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:08

banen heb ik ook veel gehad,,,nooit lang vol kunnen houden, Vorig jaar heb ik een wajong gekregen. Maar ik ben ook depressief ( slik antidepresieva ) en had toen PTSS erbij. Ik ga in therapie en hoop te leren hoe ik ermee om kan gaan allemaal. Ook gaan ze kijken of er meer met me aan de hand is omdat ik hier en daar ook trekken heb van andere stoornissen. Autisme is ook uigezocht maar scoorde ik niet hoog genoeg op.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:33

Ik werk in een heel flexibele omgeving en ook op heel onregelmatige tijden etc. Mijn werk biedt ook veel variatie en heel weinig routine maar toch red ik me goed. Ik werk hier al langer dan dat ik weet dat ik ADD heb dus zou ik het nu ook gewoon aan moeten kunnen haha. Ik heb wel moeite met enthousiasme uitten (voornamelijk bij een 'change of plans') en ik neem soms teveel hooi op mijn vork waardoor ik planning-technisch nogal in de knoei kom, maar eigenlijk gaat het altijd wel goed. Wat wel vaak verkeerd gaat is: agenda vergeten: dubbele afspraak, verslapen, belangrijke papieren kwijtraken..

Voordat ik deze baan had heb ik wel veel kortere baantjes gehad waar ik na 2 weken al weg was. Ook in de supermarkt vakkenvullen was niks voor mij, veel te vaak vielen er potjes of pakken kapot. Ik heb 2 jaar in een bloembinderij gewerkt en dat was wel echt leuk! Lekker creatief bezig zijn, af en toe wat simpel schoonmaakwerk of bloemenstelen snijden en af en toe uitdagend werk door een wens van een klant uit te voeren. Nu werk ik dus bij de Universiteit en dit gaat me ook goed af gelukkig. Telecom, Huis-aan-huis verkoop, supermarkten en horeca gaat me wat minder af..

Ik verwacht niet echt problemen 'later' als ik echt ga werken, vandaar ook de vraag of jullie het aan jullie werkgevers hebben verteld. Mijn leidinggevende weet er ook van af en vraagt regelmatig hoe het gaat, dat is wel fijn. Een Wajong zie ik voor mijzelf zeker niet gebeuren!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:54

Hoi iedereen,

Ik ben sinds kort met ritalin begonnen omdat ik een versnelde studie doe, wat dus niet wou lukken. Nu kwam ik toevallig op internet ook Bachbloesem mix 55 tegen en dat dit zou helpen. Ook kinderen die volledig van de ritalin af waren en toch goed stil konden zitten en studeren.
Omdat ik principieel eigenlijk tegen (onnodig) medicijngebruik ben, vroeg ik me af of er mensen waren die ervaring hebben met deze Bachbloesem mix en zoja, wat de ervaringen zijn vs. ritalin?

Ik kan het me nu niet permitteren om moeite te hebben met studeren, maar als de Bachbloesem mix 55 net zo goed (of bijna) zou werken zal ik wel aan een overstap denken.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:08

Ik heb ritalinn gehad, maar moest daar weer mee stoppen, ik had ( in combinatie met veel andere problemen en het slikken van deze medicijn ) totaal geen eetlust, ik viel in een maand tijd 10 kilo af ofzo, en ik ben al niet zo zwaar. Ik had veel hartkloppingen en dacht het gevoel te hebben dat ik kon vliegen. Daarna kreeg ik wat anders ( weet zo gauw ff de naam niet meer ), dat was nog erger. Eten deed ik wel, maar ging dingen zien die er niet waren, paarse vlekken etc, ook hoorde ik dingen die er niet waren. leek wel zo'n drugs gebruiker. toen heeft de psychiater gezegt dat ik voorlopig maar helemaal geen medicijnen moest gebruiken. Wel sta ik nog onder begeleiding. Ik kan echt niet met de ADHD omgaan. Als kind is er bij mij nooit wat gemerkt, ja was wat drukker maar kon altijd goed mee komen op school en kon goed leren etc..pas in de puberteit merkte ik veel veranderering en op mijn 27e ( nu een jaar geleden ) kreeg ik de diagnose pas. Wel is er vanaf mijn puberteit al bekend dat ik depressief ben

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:37

Ennnn ik heb mezelf weer buitengesloten :') ik heb binnenkort ook een gesprek met mijn studieadviseur.. Ik heb al aardig wat vertraging en ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:04

Dat heb ik gelukkig nog nooit echt gehad want wij hebben de achterdeur egenlijk altijd wel open omdat je daar met heel veel moeite pas komt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:17

Ik ga mezelf ook nog wel eens een keer buitensluiten vermoed ik :') woon sinds gisteren op een kamer waarvan de deur in het slot valt als ie dichtvalt. Dat gaat nog een keer fout xD

Verder heb ik Ritalin voorgeschreven gekregen. Ben benieuwd.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:50

ritalinn was voor mij een nachtmerrie, Kreeg hartkloppingen en viel 10 kilo af en ik woog voor het afvallen 53 kilo, dus woog ik nog maar 43 kilo. Was broodmager geworden dus ( speelde ook veel stress mee ). Maar ik had dus absoluut geen eetlust meer. Toen moest ik per direct stoppen ( slikte het ook pas een maandje toen ongeveer )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:46

Ik wou dat ik ging afvallen van die Concerta maar helaas..... Maar ik vergeet hem nog vaak, maybe als ik hem standaard neem dat ik dan wel af ga vallen er van. Want op dagen zonder Concerta prop ik mezelf gewoon nog vol. :')

Ik ga vlgde week beginnen met de 54mg. Ben benieuwd. Ik merk wel dat mijn gedrag mét concerta positief verbeterd (werkgever, ouders, vriend merken het vooral heeeeeeeeeeeeeeeel erg) maar heb nog geen betere concentratie.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:43

Ik begin vanaf vandaag met Ritalin, ben benieuwd.
Ik kan heel heftig reageren op sommige medicijnen, dus we gaan het rustig opbouwen.
En expres voor het weekend beginnen, zodat ik 2 dagen heb om te wennen voordat ik weer moet werken

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:54

Mijn hoofd was wel lekker leeg en helder op ritalin alleen kreeg hartkloppingen, koud zweet etc. Toen overgegaan op dexamfetamine en dat gaat goed.