GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:59

Dat is absoluut een gebruikersfout, maar voor de signalerende functie maakt het niet uit waar de fout ligt, maar dat het mis kan gaan en hoe groot de risicos dan zijn.

Deze medicatie was niet afgeleverd in een pen, maar in een ampul waar meerdere doseringen in zaten. Totaal geen geschikte aflevervorm voor een eindgebruiker, maar die heeft het toch in handen gekregen. En dat soort risico's heb je als overheid graag in beeld, daarna kun je pas nadenken over evt noodzakelijke maatregelen.

Hier valt de ernst van de gevallen bij nadere analyse heel erg mee en zal daar vermoedelijk niet heel veel tijd en geld in gestoken worden (dit soort nieuwsberichten dragen indirect ook al bij aan preventie).
En soms volgen wel aanvullende maatregelen, bijvoorbeeld toen er meerdere meldingen waren van ernstige oogschade door in het oog druppelen van druppels die bedoeld waren voor een reinigingskuur. Dat lijkt dom, maar die verpakkingen waren bijna niet van elkaar te onderscheiden. Dat moest toen dus verplicht worden aangepast.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:58

raket schreef:
Het is meer dat er gekeken wordt hoe voorkomen kan worden dat er fouten ontstaan en waar risico's liggen.

Een soort risico inschatting. Dus de gebruiker maakt in dit geval een fout. Maar hoe komt dat? Is de instructie niet duidelijk, ligt het aan de toediening? En hoe groot is de kans op herhaling?

Je kunt het een beetje zien als een kruising waar veel ongelukken gebeuren. Dan wordt zon kruising ook beoordeeld of de wegmarkeringen en voorrangsregels duidelijker zijn. En hoe de kruising aangepast kan worden zodat het veiliger wordt.

Ah kijk, helder.. Thanks voor de toelichting.. :)

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:25

Toevallig ken ik iemand die dus nu ook zo’n ampul poeder uit de zwarte handel heeft. Die belde me net. Ze moet het aanmaken met een flesje wat erbij zit. En zelf ergens naalden scoren. Brrr mij niet gezien. Ze heeft de 10 mg geleverd gekregen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:29

poeder? en welk middel moet dat dan zijn?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:40

Kinke schreef:
poeder? en welk middel moet dat dan zijn?

tirzepatide

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:54

Mag ik vragen wat jullie momenteel betalen voor een 15mg mounjaro pen in nederland?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:02

BenaLaars schreef:
Mag ik vragen wat jullie momenteel betalen voor een 15mg mounjaro pen in nederland?

Volgens mij gebruikt niemand hier die hoeveelheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:22

Zonnetje81 schreef:
BenaLaars schreef:

Volgens mij gebruikt niemand hier die hoeveelheid.

Maar je hoeft ook niet die hoeveelheid te gebruiken he?
15 mg is de ‘laatste’ hoeveelheid bij Mounjaro, bij Ozempic is dit (bij Wellis) 1 mg. Ik dacht dat er ook 2 mg bestond maar die heeft Wellis in ieder geval niet.
Ik gebruik van de 1 mg pen niet de 1 mg per dosis. Ik gebruik nu zelfs maar 0.25 mg dus ik doe 4 x zo lang met 1 pen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 17:27

Ik heb nu een 15 mg spuit. Was eind april net geen 400 euro.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:30

Zonnetje81 schreef:
Toevallig ken ik iemand die dus nu ook zo’n ampul poeder uit de zwarte handel heeft. Die belde me net. Ze moet het aanmaken met een flesje wat erbij zit. En zelf ergens naalden scoren. Brrr mij niet gezien. Ze heeft de 10 mg geleverd gekregen.

jeetje, ik zou bang zijn dat ik iets heel anders binnenzou kunnen krijgen. Ik vind dit zo onverstandig en begrijp het eerlijk gezegd ook niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:52

Suzanne F. schreef:
Maar je hoeft ook niet die hoeveelheid te gebruiken he?
15 mg is de ‘laatste’ hoeveelheid bij Mounjaro, bij Ozempic is dit (bij Wellis) 1 mg. Ik dacht dat er ook 2 mg bestond maar die heeft Wellis in ieder geval niet.
Ik gebruik van de 1 mg pen niet de 1 mg per dosis. Ik gebruik nu zelfs maar 0.25 mg dus ik doe 4 x zo lang met 1 pen.

Ik bedoelde dus met andere woorden: dat ik dacht dat niemand antwoord zou kunnen geven. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:54

Ik dacht dat tirzepatide niet als poeder bestaat?

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:25

Ik heb recent het boek "Magic pill" van Johann Hari (Wondermiddel) gelezen. Hij is zelf in 2023 Ozempic gaan gebruiken en schrijft over zijn ervaringen. Leest heel gemakkelijk weg en ik vond het heel informatief. Hij schrijft daarnaast niet alleen over de geschiedenis van afslankmiddelen en Ozempic, maar belicht ook de verschillende kanten van de maatschappelijke discussies. Echt een aanrader wat mij betreft.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:28

secricible schreef:
Ik dacht dat tirzepatide niet als poeder bestaat?

Niet op onze reguliere markt, maar je kunt het zo bestellen online. Lijkt uit China te komen op het eerste gezicht.
En natuurlijk altijd afwachten wat je dan geleverd krijgt, daar kom je niet achter...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:01

Dat is het enge inderdaad.

Ik heb inmiddels 50 mg prednison. Kom niet aan.
Wel is mijn hoofd rustiger en ik denk dat dat ook door de Saxenda komt. Bij deze dosering word ik eufoor en ga ik me soms enorm focussen op dingen die moeten
gebeuren, die aangeschaft of geregeld moeten worden. Ik moet dan echt even mijn best doen om het los te laten. Ik weet namelijk dat ik zonder prednison het allemaal niet zo boeiend vindt.
Ik heb er nu geen last van.
Ik ben alleen emotioneel als ik kittens en puppies zie, dan schiet ik vol. Dat heb ik altijd gehad.
Dat is mijn grappige bijwerking vind ik. Wel blij dat Page die pup uit de reclame heeft gehaald....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:26

gomir schreef:
Niet op onze reguliere markt, maar je kunt het zo bestellen online. Lijkt uit China te komen op het eerste gezicht.
En natuurlijk altijd afwachten wat je dan geleverd krijgt, daar kom je niet achter...

oh wauw, dit is echt erg! Wat ongelooflijk gevaarlijk om zoiets te gebruiken

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:38

Mariska_28 schreef:
Ik heb nu een 15 mg spuit. Was eind april net geen 400 euro.

Hier hetzelfde. Volgens mij kost die inmiddels 452 euro

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:33

Dan wisselen de prijzen wel heel erg zeg. Nog erger dan crypto :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:47

Ozempic is 250 voor een spuit, ik zie weleens andere aanbieders en die zijn soms wat goedkoper (230 of 240) maar via Wellis vind ik makkelijk en zeker. Ik kan makkelijk een maand of meerdere maanden pauzeren en dan weer een maand verder gaan. Ik doe nu 4 maanden met 1 spuit dus kosten zijn prima te overzien nu.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:50

Ik ben benieuwd of ik die schommelingen ook bij de apotheek ga merken. Heb de eerste keer 220 betaald voor mijn Mounjaro 2,5 en de keer daarna 186 omdat ik de eerste keer blijkbaar extra kosten moest betalen omdat het de eerste keer was dat ik het voorgeschreven kreeg.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:15

Ik betaal bij de apotheek altijd hetzelfde

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:17

Vanillia schreef:
Ik ben benieuwd of ik die schommelingen ook bij de apotheek ga merken. Heb de eerste keer 220 betaald voor mijn Mounjaro 2,5 en de keer daarna 186 omdat ik de eerste keer blijkbaar extra kosten moest betalen omdat het de eerste keer was dat ik het voorgeschreven kreeg.

Er zat toen een doos naalden bij als het goed is. Bij mij was dit precies hetzelfde.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:59

Ah ja dat klopt, heb de rekening er even bij gepakt, maar alsnog wel meer betaald voor de eerste dan voor de 2e; €197,48 VS €186,82

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:51

Ik was niet thuis toen PostNL langs kwam met mijn pakje van Wellis. Kan niet heel veel kwaad toch, dat het nu wat langer niet gekoeld is? :=

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:05

Zolang de vloeistof helder is kan het geen kwaad volgens Getwellis