Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:21

Training voor geduld :+ haha, heerlijke omschrijving!

Als ik echt niet stil kan zitten op een rust dag doe ik body balance of iets soortgelijks. Beetje bewegen maar vooral lekker stretchen.

En @germie, ik woon nog vlakbij jou maar ga binnenkort verhuizen. Het hoofd pand van mijn werkgever zit wel in Groningen waarvoor ik ook loop :)

Mooie loopjes komen er weer voorbij, het topic is echt heel actief, leuk!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:45

Training voor geduld, haha wel een goede.
Ik word ook vaak rusteloos ja.

Vanochtend gelopen, was wel donker zeg. Interval op 5:00 met herstel op 6:15.
Morgen een snelle 10 op de planning.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:30

Ah Lies_sparkle, grappig. Ik woon niet in Groningen zelf hoor. Maar kom er natuurlijk wel geregeld.
Ik ben nog aan het uitdenken hoe ik dat zondag ga doen met de 4 mijl. Dat parkeren is toch wel een dingetje. Dat ik i.p.v. 6.4km toch wel een 12km zal lopen is me inmiddels wel duidelijk geworden.

Gisteren foto's in het zwembad genomen, ik moet ze nog uitzoeken. Dus niet moe geworden, maar het was wel even lekker.
Ik heb nog 3 keer wat staan de komende weken, maar ben vooral ook al met m'n hoofd bij de walvishaaien. :D De actie waarop ik ja gezegd heb tegen een duikmaatje heb ik wel wat spijt van nu, maar goed, we gaan het wel zien.

De heup (het is niet het bot overigens), is al iets beter weer dan gisteren, maar het is gewoon erg raar. Maar goed, mijn lichaam is soms ook raar ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:20

Op verzoek, het prachtige shirt :+ :

Afbeelding

Enige nadeel, ik moet wel zelf mijn shirt nog op gaan halen vandaag of morgen :Y) .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:23

Eh ja, ik snap dat velen het een lelijk shirt vinden, ik ook.
Ik denk dat veel kleine kinderen het wel erg leuk zouden vinden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:24

Ik hou van druk en kleurrijk maar dit vind ik zelfs lelijk :))

Ik zal later nog een bijleespost maken!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:34

Dat shirt :))

Germie: Auto of in Haren zetten -> trein terug, of in Groningen parkeren -> trein naar Haren. Geloof dat voor de start Groningen - Haren gratis is op vertoon van het startbewijs.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:39

O dat shirt zeg, hahaha.

Germie, is fietsen niet handiger? Of is dat te ver?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:42

Er gaan tig pendel bussen naar de start dus het is geen enkel probleem :)

En met al je verhalen over je dorp germie is het wel duidelijk waar je woont.

Dat shirt is super leuk! :D

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:48

:') :') Met dat shirt zou ik ook een tikkie teleurgesteld zijn haha :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:21

Winged schreef:
Dat shirt :))

Germie: Auto of in Haren zetten -> trein terug, of in Groningen parkeren -> trein naar Haren. Geloof dat voor de start Groningen - Haren gratis is op vertoon van het startbewijs.

De trein niet, alleen de pendelbus. Het probleem is de late startwave waarin ik ben ingedeeld. Dan is alles al vol waarschijnlijk. Zo veel auto's kunnen ook weer niet in Haren staan.
Nu heb ik voor het geval dat een parkeerplek in Haren geregeld bij een collega.

Ik zou graag mijn startbewijs dus ruilen met iemand die eerder start en graag later wil starten. Later starten mag sowieso altijd. Daarom is dat ruilen ook zo lastig. Een volgende keer (als ik nogmaals meedoe) ga ik wel proberen dat ik gewoon eerder kan starten. Waves zijn puur op pech ingedeeld, niet op snelheid. En alleen wave 1 is degene waar je met een wedstrijdlicentie waarin je dus bij opgave weet hoe laat je start. De bedrijvenloop zal hem niet worden aangezien mijn werkgever niet in Groningen zit. Die starten ook allemaal vooraan. Maar de laatste paar waves voelen gewoon alsof die ook nog mee moeten doen en je een soort aanhangsel bent omdat je wel geld in het laatje brengt.
Ik hoop dat het feestje er ook gewoon nog is als je ergens bij de laatsten over de finish komt wat dus niets met snelheid te maken heeft maar puur met een ongunstige wave treffen. De meeste deelnemers zijn al weer naar huis als ik moet starten.
Maar een wedstrijdlicentie voor alleen deze run is ook wel weer erg prijzig (lidmaatschap loopgroep 70 euro en dan 27 voor de wedstrijdlicentie). Dus dan moet ik er bij nog wat runs voordeel van hebben. Bij 3 runs heb ik die 27 euro er wel voor over. Ik ben er alleen nog niet over uit of een loopgroep gaat werken omdat ze echt allemaal trainen op dagen dat ik al wat anders heb. Dus dan kom ik eens per maand meetrainen. Nu kan dat natuurlijk gewoon. En is goedkoper dan af en toe met een trainer op pad waar je ook vraagtekens hebt bij het effect.

Maar goed, ik heb er nu best wel wat spijt van dat ik me opgegeven heb. Het voelt wat te massaal allemaal. Ik ga het nu ervaren, en hoop dat het wel echt een feestje is, en dat ik zeg van ja, dit was leuk. En anders heb ik er van geleerd dat zo massaal niet fijn is. :P
Dit jaar is voor mij ook een ontdekkingsjaar qua hardlopen. Ik kan dus meer dan ik had verwacht en wat anderen ooit hadden gedacht wat er in zou zitten. Ik heb tot nu toe aardig wat runs meegedaan voor mijn gevoel (met de 4 mijl er bij 12). Dus het leerproces qua welke runs wel of niet is ook nog in volle gang. :) Vroeger was het sowieso wat kleinschaliger volgens mijn herinneringen. Er waren 30 jaar geleden ook wel genoeg runs, maar ik was toen natuurlijk ook afhankelijk van mijn ouders, want had geen rijbewijs nog.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-10-24 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:37

Je maakt er wel weer een heel probleem van hoor Germie. Wat maakt het nou uit dat je in een latere startwave zit?
Dan ga je wat eerder om sfeer te proeven, dan starten en daarna lekker naar huis.
Of als het nu echt zo’n probleem is verkoop je je startbewijs en blijf je thuis. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:43

Samantha_ schreef:
Je maakt er wel weer een heel probleem van hoor Germie. Wat maakt het nou uit dat je in een latere startwave zit?
Dan ga je wat eerder om sfeer te proeven, dan starten en daarna lekker naar huis.
Of als het nu echt zo’n probleem is verkoop je je startbewijs en blijf je thuis. ;)

Dat eerder gaat dus niet omdat de start niet op dezelfde plek is als de finish. Anders ging ik eerst wel even kijken bij de finish. Maar je kunt dus niet bij de finish parkeren en daarna even naar de start rijden. Men verwacht ook dat de P+R in Haren gewoon vol is. En dat is de enige plek waar ik kan parkeren omdat ik van die kant kom.
Dat heb je ook al morgen met de 4mijl by night. Als je dan bij de finish wilt parkeren kost je dat 20.40 euro aan parkeerkosten (kun je op zondag niet komen) en dat is wat te veel van het goede. Dan geen pendelbussen overigens.
Morgen ga ik dus met iemand naar de 4 mijl by night en dan zijn we met 2 auto's. Dat betekent 1 in Groningen zetten op 3.6km van de finish. En 1 in Haren op 2.2km van de start. Dus dan loop je ook al een dubbele afstand, maar goed, dat is niet zo erg. De andere optie is vanaf de parkeerplek in Groningen naar de start wandelen, dat is 6.2km en dan komt er nog 800m bij voor het nummer ophalen. En dan na afloop nog 3.6 weer naar de auto. Dan gaat ook de camera mee om het feestje vast te leggen.
Ik ben ook nog aan het kijken of ik in mijn trailrugzak een camera kan doen voor bij de finish zondag. Maar mijn camera is erg groot. Maar ik overweeg het wel, met 2kg extra hardlopen moet lukken denk ik.

Ik heb er dus best wel wat spijt van dat ik me opgegeven heb. Maar goed, dat is dan een les voor de volgende keer. Ik ga mijn startnummer ook niet verkopen, die is alleen te ruil. Maar ga dus wel proberen zo voorin mogelijk te starten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:03

Ik lees braaf mee maar ik hou jullie niet bij qua posten. :=

Wat een gedrocht van een shirt, Eef_Bam. :))

Morgen Steamtrail, zin in! :):)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 12:48

Dat shirt :').

Leuk voor een kind in groep 5 ofzo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:12

Germie, het leven is een stuk makkelijker als je niet overal zo’n probleem van maakt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:40

Laura_ schreef:
Maastunnelloop leek mij wel een toffe er ervaring, maar de 10km is nog iets te hoog gegrepen haha.

Volgend jaar weer een kans! Hij is elk jaar :D

@germie, maar degenen die vroeg starten zijn hoogstwaarschijnlijk weer vroeg weg! Dat was bij de dam tot dam ook. Wij kwamen aan om te parkeren en er waren op dat moment al auto's die weg gingen. Dus dan is er vast wel weer plek voor jou. Je ziet wel weer een hoop beren op de weg iig! Dat feestje word vaak alleen maar groter hoe later ivm de hoeveelheid alcohol die er bij de mensen dan inzit (als ik kijk naar bv de marathon van Rotterdam) :Y)

En dat shirt :') echt oerlelijk ja. Als ik daar geld voor betaald zou hebben zou ik ook echt huilen denk ik hahaha. Gelukkig is dat hem niet hahaha.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:55

Oef.. dat shirt.. je valt wel op zullen we maar zeggen :+

Veel plezier voor alle lopers dit weekend!! *\o/*

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:15

IMAY1990 schreef:
Tiggs schreef:
Imay: is dat een bepaalde manier van trainen die je volgt?

Ik sport altijd veel, meestal een combo van fietsen, hardlopen en zwemmen though. Met het slechtere weer heb ik echter weinig zin in buiten fietsen en ik moet de fiets nog klaar maken voor het binnen seizoen. En met de marathon die er aan komt waar ik absoluut niet getraind genoeg voor ben besloot ik te kijken hoe mijn lichaam deze manier van meer volume lopen zou verteren. En al met al ben ik niet ontevreden, gezien ik afgelopen weekend een dik 10 mijl pr gelopen heb met echt het gevoel dat ik goed geraced heb en er meer dan genoeg energie en uithoudingsvermogen over was om echt nog een stuk verder te rennen. De marathon gaat zwaar worden, life got in the way of training op een cruciaal aantal weken, maar ik denk dat voor mij deze manier van trainen bij me past.

Als de afstanden niet al te groot zijn, kan het nog meevallen. Bij langere lopen (+1uur) denk ik dat het wel kwaad kan. Ik las eens in een tijdschrift bij een sportarts dat alle trainingen (toch deze met een cardio effect) van meer dan een uur het cortisolgehalte in je bloed verhogen, waardoor je weerstand tegen blessures en ziektes vermindert.

Ik heb de rest van mijn Garmin Start to Run gewist, ik was toch continu latere trainingen naar voor aan het schuiven en deed maar de training waar ik zin in had, halverwege zelfs al wedstrijdje meegepikt. Ik merk echter dat ik totaal geen inspiratie meer heb om spontaan te beslissen hoe/wat/waar/hoeveel/hoe snel ik ga lopen, dus weer een schema gedownload. Wel vervelend dat je telkens een dag moet aanduiden voor lange duurloop. Ik wil me vooral bij 5 km houden, dan vind ik het echt niet interessant om iedere zondag minstens een uur tijd te verliezen aan een lange duurloop, mijn planning is al strak genoeg.

Voorgesteld loopje vandaag leek me niet ambitieus genoeg: 30 minuten aan 6:45, terwijl ik juist weer sneller wil worden. Gelukkig beschouwt hij alles tussen 6:25 en iets van 7:15 binnen de range, al kreeg ik in het begin wel een paar keer een beep wegens te snel. Maar ik liep in mijn buurt, is behoorlijk heuvelachtig, en bergaf ga je makkelijk sneller. Bergop is dan weer een ander verhaal, maar ik heb bijna continu onderin hartslagzone 2 gelopen, hartslag meestal beneden de 140, voelde veel beter dan mijn vorige loop waarin ik te snel wou en daarna moest afzwakken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:54

Oh, dat shirt ... :')

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:01

Wahahahahaha dat shirt!! Heerlijke grap _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 17:17

Hwn ik volg meerdere mensen die elke dag lopen.
Ook iemand die al bijna zes jaar elke dag hardloopt. Daar zitten dus ook regelmatig loopjes bij van drie kilometer. Maar ook marathons.
Ik denk dat afwisseling de truc is.
Zowel qua afstand als tempo als terrein. Die gaan echt niet elke dag intensieve intervaltrainingen doen op hoog tempo ofzo. Plus ook luisteren naar je lichaam. Dat is nog denk ik wel het belangrijkste.
En het is niet voor iedereen weggelegd, het ene lichaam zal er beter op reageren dan het andere.

Toplopers die lopen vaak twee trainingen per dag, zes dagen per week.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:18

jullie gaan weer snel, even een paar posts er tussen uit gehaald.

eef, hahaha wat een actie van dat shirt. en wat een design :’) geniaal!

suliko, balen van je enkel zeg. zo lastig als je het niet voelt tijdens de run. klinkt als een goed idee om een rust weekje te houden.

hwn, je kunt je suggesties ook op hartslag doel zetten ipv tempo, dan bedenkt hij een doel hartslag voor je. is dat misschien wat?

24x30 sec gedaan. ik was wellicht iets te ambitieus, heb het hardlopen echt gemist. maar dat leverde wel leuke grafiekjes op. en het belangrijkste, absoluut genoten *\%/* en het weer was ook echt fantastisch!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:31

Ik heb vandaag echt geen zin om te lopen en woensdag ging het ook al niet lekker. Heb mezelf dus maar een avondje vrij gegeven. Zondag weer. Overdag is het toch makkelijker.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:30

Nou je hebt zo te zien wel je best gedaan iSunshine! :D

Soms ook nodig Tiggs! :(:) Vind de avonden nu ook niet meer zo leuk om te lopen, zo vroeg donker ook..

Afbeelding
Hier een hele korte interval training, 7x 1 minuut. :P