Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:05

corinep schreef:
Vrijheid van onderwijs staat ook in de grondwet...

Er is onderwijs. Alleen dan anders dan dat je gewend bent. Daarnaast gaat het in dit geval om 3 van de 5 weken geen onderwijs omdat er al een vakantie tussen zit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:06

secricible schreef:
ik irriteer me een beetje aan België merk ik :o Iedere keer als zij soepeler zijn dan NL dan staan de grensregio's op hun achterste benen, want "funshoppers" e.d. Afgelopen voorjaar werden de grenzen gebarricadeerd en weet ik wat.
Maar andersom, als zij hun regels aantrekken en het voordelig is om naar NL te komen dan zien je massa's belgen naar NL komen en gebeurt er niks om dat te voorkomen. Is dat nou de berichtvorming en horen we die berichten niet? Of vinden ze het wel best als het naar ons komt, maar niet andersom?

Is aan beide kanten zo
Grensgemeenten in Nl zagen de belgen ook liever niet komen en nu omgekeerd
Maar zolang het niet verboden is doe je er weinig aan

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:08

Tja, wat moet je hier van denken, bokswedstrijd mag doorgaan omdat het zgn topsport is.
Ik vind het spelletje tussen twee opgepompte anabolen liefhebbers.

https://nos.nl/l/2360724

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:08

Winged schreef:
corinep schreef:

Er is onderwijs. Alleen dan anders dan dat je gewend bent. Daarnaast gaat het in dit geval om 3 van de 5 weken geen onderwijs omdat er al een vakantie tussen zit.

Nog even een aanvulling:

De vrijheid van onderwijs is een recht op grond waarvan iedereen een school mag oprichten.
De vrijheid betreft drie aspecten:

de stichting van een school: burgers zijn vrij een instelling van onderwijs op te richten
de richting van het onderwijs: de grondslag kan levensbeschouwelijk, religieus, politiek of onderwijskundig bepaald zijn
de inrichting van het onderwijs: binnen bepaalde grenzen brengt dit een zekere vrijheid van leerstof en leermethode met zich mee.
Zo is er naast het christelijk onderwijs ook ruimte voor nieuwere leerconcepten, zoals de Vrije School. Maar ook de vrijheid van het openbaar onderwijs blijft gewaarborgd: dat moet in alle gemeenten voldoende worden aangeboden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:09

tienus63 schreef:
Tja, wat moet je hier van denken, bokswedstrijd mag doorgaan omdat het zgn topsport is.
Ik vind het spelletje tussen twee opgepompte anabolen liefhebbers.

https://nos.nl/l/2360724

Is zonder publiek en op een geheime locatie he

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:10

Hc, de katholieke kerken in onze regio hebben de missen rondom kerst allemaal laten vervallen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:11

Winged schreef:
De financiële gevolgen van corona gaan sowieso nog lang doorsudderen. Ik probeer de lokale ondernemers wel te steunen, maar mijn financiële potje hoeft natuurlijk ook niet helemaal leeg ten behoeve van een ander. Het is spannend hoe 2021 eruit gaat zien en wat er nog staat -O-

Heb hier weinig keus gehad wat betreft locaal of niet; voor verreweg het grootste deel van de de afgelopen 9 maanden de gemeentegrenzen niet over gemogen.

Mbt 2021 zijn de excessen van kerst & nieuw de dramas van januari en februari. Ben echt héél blij voor NL en DE dat de regeringen hun verantwoordelijkheden in deze genomen hebben. Er is geen goéde keus; alleen maar een minder slechte en dan ook nog eens alleen in een breder perspectief dan individuele belangen of die van sectoren.
Ik hou mijn hárt vast over hoe dat hier zal gaan met de net nú wat extra vrijheid.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:15

Winged schreef:
corinep schreef:

Ja dus? Dat kan voor kerken dan toch ook?

Ze hebben enkel de scholen dichtgedaan om mensen te dwingen thuis te werken...

Bij de vorige sluiting al zoveel kinderen die van de radar verdwenen, zorgen om huiselijk geweld ed. 1 of 2 weken langer kerstvakantie had ik nog begrip voor op kunnen brengen maar per direct vlak voor het einde van het jaar de basisscholen dicht vind ik veel te ver gaan...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:16

@popstra, dat is waar.
Maar ik vind het gezien het verleden sowieso van een van deze twee een opmerkelijk besluit.

Ik vind eerlijk gezegd dat ze alle topsport deze periode ook gewoon stil moeten leggen, qua evenementen. Ook al zijn ze zonder publiek.
Geef gewoon signaal af dat iedereen een zure periode tegemoet gaat.

Heel zuur, voetbal heeft normaal toch al een winterstop, de schaatsers worden het hardst getroffen in deze periode als zij niet meer mogen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:20

corinep schreef:
Ja dus? Dat kan voor kerken dan toch ook?

Ze hebben enkel de scholen dichtgedaan om mensen te dwingen thuis te werken...

Bij de vorige sluiting al zoveel kinderen die van de radar verdwenen, zorgen om huiselijk geweld ed. 1 of 2 weken langer kerstvakantie had ik nog begrip voor op kunnen brengen maar per direct vlak voor het einde van het jaar de basisscholen dicht vind ik veel te ver gaan...

Als je terugleest in mijn posts zie je dat ik het onzin vind dat kerken (en andere religieuze gebedsplaatsen) open zijn.

Een lockdown is een noodgreep. het sluiten van de scholen is ook echt een noodgreep. Geen enkel persoon wil dat er kinderen van de radar verdwijnen. Als het goed is blijven er opvanglocaties voor kwetsbare kinderen en jongeren. Maar dat heb ik van horen zeggen en ik heb zelf geen kinderen. Ik hoop in ieder geval dat de basis en het VO na 19 januari weer gewoon naar hun locatie kunnen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:23

Winged schreef:
corinep schreef:

3 van de 5? Vakantie is 2 weken hoor.
Wij starten gewoon online morgen. En dan is het vrijdag na de online kerstviering vakantie
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-12-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:24

ja, dus er zijn 3 weken geen regulier onderwijs. De andere 2 weken was er sowieso geen onderwijs ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:24

secricible schreef:
ja, dus er zijn 3 weken geen regulier onderwijs. De andere 2 weken was er sowieso geen onderwijs ;)

Oh ik lees het als dat er 3 weken geen onderwijs is. Dat is natuurlijk niet zo

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:25

Ja, 3 van de 5 weken GEEN onderwijs... en vakantie is 2 weken.. :7

(Overigens op locatie dan he)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:26

tienus63 schreef:
@popstra, dat is waar.
Maar ik vind het gezien het verleden sowieso van een van deze twee een opmerkelijk besluit.

Ik vind eerlijk gezegd dat ze alle topsport deze periode ook gewoon stil moeten leggen, qua evenementen. Ook al zijn ze zonder publiek.
Geef gewoon signaal af dat iedereen een zure periode tegemoet gaat.

Heel zuur, voetbal heeft normaal toch al een winterstop, de schaatsers worden het hardst getroffen in deze periode als zij niet meer mogen.

Topsport is een beroep
En het grootste deel van beroepen / bedrijven gaat ook gewoon nog door

Bij horeca en winkelen kan je het "publiek " ( winkelende mensen ,consumerende klanten ) niet weglaten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:27

Winged schreef:
Ja, 3 van de 5 weken GEEN onderwijs... en vakantie is 2 weken.. :7

(Overigens op locatie dan he)

Maar geen onderwijs? Dat is gewoon niet zo. Wij geven gewoon les dus onderwijs

Winged

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:28

...zie de toevoeging tussen haakjes. Goedemiddag.

Ik heb zelf in het mbo gewerkt, ik weet dat online een hoop gedaan wordt. Maar op locatie en online is echt wel een heel groot verschil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:31

Mijn hart doet echt pijn dat alle kinderen nu goed onderwijs wordt ontnomen en dat Schiphol en de eredivisie nu wel openblijven.

Wordt het onderwijs hier nu minder belangrijk gevonden of wat is de achterliggende gedachte hiervan?

Ik vind het verdrietig voor alle kinderen voor wie thuis geen veilige haven is, wie let er nu op hen? Ik vind het verdrietig voor de kinderen die graag met hun vriendjes/vrienden/vriendinnen willen omgaan. Ik vind het sneu voor de opgroeiende jongeren die in deze essentiële fase van hun leven waarin het de bedoeling is dat ze groeien naar een volwassen persoon de belangrijke levenslessen niet kunnen leren.

De info die je uit een boek kunt leren maak ik me nog geen eens zorgen over, uiteindelijk leert iedereen wel schrijven en lezen en de andere schoolvakken. Maar de sociaal-emotionele ontwikkeling, het omgaan met elkaar, het maken van vrienden en het functioneren in een groep is toch echt iets wat je alleen op een school of op een sportclub kunt leren. Ik vind het zo jammer dat dit nu weer voor minimaal 5 weken dicht is :(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:32

Winged schreef:
...zie de toevoeging tussen haakjes. Goedemiddag.

Ik heb zelf in het mbo gewerkt, ik weet dat online een hoop gedaan wordt. Maar op locatie en online is echt wel een heel groot verschil.

Natuurlijk zoals ik eerder schreef ik ben nog steeds tegen dit besluit maar wij hebben wel een manier die werkt. De uitval van kinderen die thuis structuur missen is alleen wel enorm. En voor die groep vind ik het enorm sneu. En daarnaast heb je nog de leerlingen met thuis geen veilige haven .. en dan idd de sociaal emotionele ontwikkeling

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:33

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:36

Dat dus Verootje zelfs kinderen op de opvang zitten daar vaak veiliger dan thuis.
Wij al maatschappij hebben daar verantwoording voor en dat lukt niet als je ze niet meer ziet.

En.mekkeren dat kinderen de deur maar worden uitgegooid zie ik ook niet, pa.en.ma.moeten doordat het voor jongeren zwaar is om een huis te kopen enz samen werken en niet alle kindjes hebben oppasoma en.opa.

Er zijn gezinne waar helemaal geen opa.en oma in beeld is, dus die moeten dan maar op straat gaan leven, want huren lukt niet en kopen is vaak samen.werken

Edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 15-12-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:37

SusanH schreef:
Ineke2 schreef:

Ik heb het toch ook niet over jou of je gezin persoonlijk? Mindin ook niet naar mijn idee.

De maatschappij bestaat uit meer dan jij alleen. Als de mentaliteit anders was geweest en het er niet steeds om gaat om het randje op te moeten zoeken, het vele shoppen wat schijnbaar echt moet...
Dan hadden de cijfers dat wel laten zien denk ik zo.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat mensen perse een schuldige aan willen wijzen. En die schuldige die is er simpelweg niet, want men weet niet waardoor de cijfers zo oplopen. Maar mijn voorbeeld komt niet zo goed over volgens mij.

Juist door het woord 'maatschappij' te gebruiken, wijs je niet een schuldige aan, maar doen we het gewoon als land niet goed. Niemand wijst naar jou hoor, je betrekt het zelf op jezelf, dat doen anderen toch niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:39

In hoeverre is de opvang veiliger dan school trouwens? Onze noodopvang was vorige keer georganiseerd door de naschoolse opvang, dezelfde waar we normaal ook heen gaan.
Zijn er dan kleinere groepjes, verder uit elkaar?

Ik weet dat sommige ouders de kinderen uitwisselden maar in huis heb je geheid nog minder ventilatie dan op school.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-12-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:40

Ik zie hoe topsport gedaan wordt hetzelfde als wat je in kerken wil zien.

Alleen de mensen daar die echt zorgen dat wat er gebeuren moet kan gebeuren (technici dominee etc en in geval van sport sporters coach medici etc.) Geen publiek en thuis kijken. En zo worden er volgens mij ook ballet voorstellingen gedaan en hopelijk ook meer concerten en optredens. Ik vind ook niet dat je topsport direct kan vergelijken met scholen dicht. Als fans waren toe gestaan begreep ik het bezwaar maar al te goed. Ik denk dat sporters en artiesten echt al door een hele zware periode gaan het is niet alsof voor hun corona niet bestaat zij hebben in dagelijks leven ook mee te dealen en niemand wil in een leeg stadion of lege zaal staan...

Denk dat voorstellingen sport en dergelijk voor veel mensen toch een zingeving. Ik vind het dus goed dat het in aangepaste vorm wel door gaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:40

Echwel schreef:
Dat dus Verootje zelfs kinderen op de opvang zitten daar vaak veiliger dan thuis.
Wij al maatschappij hebben daar verantwoording voor en dat lukt niet als je ze niet meer ziet.

En.mekkeren dat kinderen de deur maar worden uitgegooid zie ik ook niet, pa.en.ma.moeten doordat het voor jongeren zwaar is om een huis te kopen enz samen werken en niet alle kindjes hebben oppasoma en.opa.

Er zijn gezinne waar helemaal geen opa.en oma in beeld is, dus die moeten dan maar op straat gaan leven, want huren lukt niet en kopen is vaak samen.werken

Edit tikfout

Precies, en de vorige lockdown zijn er ook kinderen ‘kwijt’ en totaal uit beeld geweest. Er zijn kinderen zonder internet thuis, er zijn kinderen van wie de ouders het niet bepaald interesseert wat ze de hele dag doen. Er zijn kinderen die in een gezin wonen waar de druk zo oploopt dat ze eronder lijden, fysiek.
Echt, ik kan wel huilen als ik aan al die kinderen denk waarvan we niet weten wat er achter hun voordeur gebeurt. Ik probeer m’n ogen en oren wel goed open te houden, maar er is zoveel wat we niet weten.