IMANDRA schreef:nps schreef:Ik vind het niet aan wetenschappers om publicaties zo te schrijven dat "het volk" het begrijpt - dat is niet hun taak en hun werk. [knip]
Maar hier heb je wel journalisten voor. Wij hebben op de uni ook het vak 'wetenschapscommunicatie' gehad, dus het is wél het vak van bepaalde journalisten.
Dat is dan weer een hele goede zaak - ik bedoelde meer te zeggen dat mij het me niet handig lijkt als mensen zelf onderzoeken gaan proberen te begrijpen. Ik denk dus dat het vrijelijk delen van onderzoeksdata niet de oplossing is voor meer inzicht bij de gemiddelde mens.
IMANDRA schreef:Misschien moet het meer gecommuniceerd worden als een journalist deze expertise bezit, of juist wanneer dit niet het geval is? Al weet ik ook niet hoe en waar en wanneer je dat zou moeten doen.
Als we het dan over junkfood in de supermarkt hebben, daar wordt nu steeds vaker en duidelijker gebruik gemaakt van labels over de gezondheid van een product. Zoiets zou wellicht ook een optie zijn op de social media: hoe betrouwbaar is de bron die het deelt ('leek' (als jij of ik het delen), 'wetenschapsjournalist', 'expert' (als ik bijv. als onderzoeker in de viruswereld werk)?
Beetje zoals de vinkjes die er nu op social media zijn als het om een BN'er gaat.
Ik denk dat het heel lastig om hier echt een sluitend systeem voor te maken. Wel kan het - denk ik - helpen een soort van betrouwbaarheidsindex te maken. Op schaal (Facebook post van je tante - niet betrouwbaar, Medisch platform RIVM: wel betrouwbaar, Youtube: minder betrouwbaar) op basis van gefactcheckte artikelen. Dan mag daar ook de bias worden meegenomen (links, rechts, populistisch) en een soort consensusscore - hoeveel consensus is er over dat dit platform feitelijkheden verkoopt? Kan meteen een stappenplan aan toegevoegd worden voor het checken van het achterliggende bedrijf op persoon. Zo krijg je denk ik makkelijker een breder beeld van verschillende bronnen zonder echt een waardeoordeel te geven.
@secrible - daar heb je zeker gelijk in. Voor mijn gevoel willen mensen niet heel veel moeite doen, er wordt denk ik vaak de "low hangin' fruit" gepakt. Als er geld verdiend kan worden zal dat vaak de drijfveer zijn, het moet pas uit de hand lopen (heel Europa wordt te dik) voordat er beleid komt.
*edit - quote ernstig verkloot
Laatst bijgewerkt door nps op 20-10-20 17:12, in het totaal 3 keer bewerkt