De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:48

moonsparkle schreef:
Als ik het zo lees is er dus geen idee over hoeveel mensen er echt besmet zijn want heb je klachten blijf dan vooral binnen zitten wachten tot het voorbij is.

Klopt, een deel gaat toch onopgemerkt voorbij, overal ter wereld.

Dat komt omdat sommige mensen nauwelijks tot geen symptomen hebben en zich dus ook niet melden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:49

Cer schreef:
Nee maar hij maakt zich wel zorgen, heeft ziekteverschijnselen, is in het besmette gebied geweest, maar wordt níet getest (moet daar 8 dagen op wachten) en moet gewoon naar zn werk...
Das toch raar?

Ik bedoel, dat helpt niet echt bij het indammen van de uitbraak denk :+

oh wacht Cer.. ik dacht dat jij schreef dat deze man het al had.. ook ik kan niet lezen..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:51

Djali schreef:
moonsparkle schreef:
Als ik het zo lees is er dus geen idee over hoeveel mensen er echt besmet zijn want heb je klachten blijf dan vooral binnen zitten wachten tot het voorbij is.

Klopt, een deel gaat toch onopgemerkt voorbij, overal ter wereld.

Dat komt omdat sommige mensen nauwelijks tot geen symptomen hebben en zich dus ook niet melden.

Maar ook dat verhaal op de vorige pagina dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd als je vermoed dat je het hebt en wel ziek bent. Dan denk ik dat er ook mensen zijn die na een telefoontje wat op niks uitloopt denken laat maar zitten.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:52

Die zijn er, oa mijn collega en gezin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:52

IMJ schreef:
oh wacht Cer.. ik dacht dat jij schreef dat deze man het al had.. ook ik kan niet lezen..

Oh maar dat schreef ik blijkbaar ook :j "nu is hij besmet" ofzoiets.. Ik heb naar een radiobericht geluisterd.. Maar dát is niet het punt.
Hij kan besmet zijn en loopt vrij rond en kan dus anderen besmetten... Dat is dan toch niet 'indammen'.. dat is wat ik bedoel.

Of werkt dit virus niet zo en kun je alleen mensen besmetten als je echt ziek (en getest) bent... ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:57

nou ja, ze zeggen dat de kans minimaal is in de incubatieperiode, wat ik betwijfel, want waarom zijn er dan zoveel besmettingen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:08

Maar er kunnen er genoeg rondlopen waarbij het zich gewoon uit in een gewoon griepje en die hebben zelf niet het idee dat ze mogelijk besmet zijn. Heerst nu eenmaal ook gewone griep.
En als het mild verloopt ga je niet naar de ha, ggd etc. Maar ze kunnen wel andere besmetten.

En voor de GGD is het lastig, hoe ga je de mensen die denken dat ze corona hebben maar de gewone griep eruit filteren?
Ik denk dat het juist daardoor niet goed verloopt en de echte risico gevallen er zo tussendoor schieten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:21

En als rivm en huisarts bij ggd aandringen er moet getest worden want risico contact en ziek maar ggd weigert omdat zij andere richtlijnen hanteren is dat toch vreemd. En niemand is kennelijk gemachtigd de ggd te dwingen en nu test je. Huisartsen die geen rechtstreeks nummer van de ggd hebben maar achteraan moeten sluiten in de rij normale burgers. Het is dat de praktijk een extra stagiair heeft waardoor er ruimte is om te bellen. Maar ik kan me goed voorstellen dat ook huisartsen denken laat maar omdat zij geen tijd hebben om uren achter de ggd aan te lopen smeken om een test.

Niet alleen bij mij maar meer huisartsenpraktijken in de regio die tegen dezelfde muur aanlopen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:23

Maar ben je dan thuisgebleven sinds je dit denkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:27

Ja uiteraard alleen de honden uitlaten op rustige tijden verder niks. Ik heb maandag na toestemming boodschappen gedaan wat extra. En officieel van de ggd mag ik overal komen geen probleem maar toch met hetzelfde ggd advies blijf thuis en blijf bij mensen uit de buurt zodat je mogelijk niemand aansteekt. :+ hoe lang geen idee? Tot koorts weg is? Hoest over? Niezen weg?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:27

karuna schreef:
En als rivm en huisarts bij ggd aandringen er moet getest worden want risico contact en ziek maar ggd weigert omdat zij andere richtlijnen hanteren is dat toch vreemd. En niemand is kennelijk gemachtigd de ggd te dwingen en nu test je. Huisartsen die geen rechtstreeks nummer van de ggd hebben maar achteraan moeten sluiten in de rij normale burgers. Het is dat de praktijk een extra stagiair heeft waardoor er ruimte is om te bellen. Maar ik kan me goed voorstellen dat ook huisartsen denken laat maar omdat zij geen tijd hebben om uren achter de ggd aan te lopen smeken om een test.

Niet alleen bij mij maar meer huisartsenpraktijken in de regio die tegen dezelfde muur aanlopen

Het komt op mij gewoon over dat de overheid totaal niet voorbereid is op deze ramp. Er bestaan ontzettend veel rampenplannen en protocollen. Maar zodra een ramp een beetje afwijkt van het verwachte scenario zie je dat het fout loopt. Dat zie je trouwens bij meerdere rampen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:30

Cer schreef:
Ik had het idee dat Karuna juist probeert uit te leggen dat de protocollen niet altijd duidelijk zijn en instanties elkaar tegen spreken...

Maar ik kan me vergissen.. zo las ik het.

Dit in het kader van mensen die schrijven "volg de protocollen!" enzo... dacht ik..

Ja dat idee heb ik ook, ik vond het verhaal niet zo lastig te volgen en ook niet gek van haar hoor. Ze belt gewoon voor wat info en dan volgt er een gek circus van telefoontjes naar haar toe. Als de huisarts bellen om wat info te vragen al verkeerd is (want je moet maar uitzieken ipv instanties te overbelasten) vind ik dat wel gek. Als je je zorgen maakt om wat dan ook, moet je toch in alle gevallen de huisarts gewoon kunnen bellen, dat noem ik geen instantie overbelasten hoor :o

Vervelend, dat instanties zo langs elkaar heen lopen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:33

Ik moest vrijdag bellen om te bepalen longontsteking en ab nodig of niet. Geen moment gedacht aan corona zelfs want voor mij "normaal". niet wetende dat dit hele circus volgt omdat ik toen ook pas besefte na het vragenvuur van de huisarts dat ik risicovolle contacten had gehad een week ervoor.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:37

karuna schreef:

O daar hebben we dit verhaal weer... Vertel eens hoe de GGD met zo weinig mankracht alle mensen die bellen moet testen en te woord moet staan?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:43

Nou, zou toch niet gek zijn dat huisartsen eerder te woord worden gestaan door de GGD dmv een speciaal nummer, dan jij of ik? Ik denk als een huisarts adviseert om te testen, dat iets anders is dan wanneer ik een vraagje heb..
Laatst bijgewerkt door Solistar op 04-03-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:44

Sannens schreef:
karuna schreef:

O daar hebben we dit verhaal weer... Vertel eens hoe de GGD met zo weinig mankracht alle mensen die bellen moet testen en te woord moet staan?

Als er nu al geen capaciteit is wat moet er dan wel niet als het echt een groot probleem gaat worden. Alle bezuinigingen in de zorg kunnen nog weleens hele grote gevolgen gaan krijgen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:50

Solistar schreef:
Nou, zou toch niet gek zijn dat huisartsen eerder te woord worden gestaan door de GGD dmv een speciaal nummer, dan jij of ik? Ik denk als een huisarts adviseert om te testen, dat iets anders is dan wanneer ik een vraagje heb..

Eerder heb ik dit ook al gezegd, er zijn zoveel instanties die voor zouden moeten gaan... Brandweer, ambulance, gemeentes, raadsleden, burgemeesters, scholen, ziekenhuizen, huisartsen, etc etc. Dus dan zouden de gewone burgers waarschijnlijk niet meer aan de beurt komen.

@Loretta Het team is niet groot, omdat ze zich normaal bezighouden met ziekten als mazelen en bijvoorbeeld tekenbeten. Hier heb je geen teams van tientallen mensen voor nodig, en dat merk je bij dit soort dingen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:53

karuna schreef:
hoe lang geen idee? Tot koorts weg is? Hoest over? Niezen weg?

Je was zondag toch alweer genezen ;) Dus geen enkel probleem, toch.

Ik zou niet graag in de schoenen van de mensen bij die gezondheidsdiensten staan nu... :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:54

Vandaag geen liveblog meer op NOS wat betreft Corona...

Wel jammer eigenlijk, kon binnen 1 oogopslag zien of er nog wat nieuws was.

Volgens mij maakt het RIVM nu ook nog maar één keer per dag de nieuwe gevallen bekend?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:06

Ik wil niet veel zeggen maar ze zijn gwn weer live over het coronavirus want er is een medewerker amstedams ziekenhuis in amsterdam besmet

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:09

Photograph schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar ze zijn gwn weer live over het coronavirus want er is een medewerker amstedams ziekenhuis in amsterdam besmet

NOS heeft wel een dossier, maar geen liveblog zoals eerder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:10

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:13

mvdende schreef:
Vandaag geen liveblog meer op NOS wat betreft Corona...

Wel jammer eigenlijk, kon binnen 1 oogopslag zien of er nog wat nieuws was.

Volgens mij maakt het RIVM nu ook nog maar één keer per dag de nieuwe gevallen bekend?

Snap ook niet dat de NOS z'n blog heeft stopgezet.
Maar ik vond een live blog op het AD:
https://www.ad.nl/binnenland/live-poli- ... ~a44c8ba3/

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:17

Ad heeft gelukkig al weken elke dag een liveblog open staan. ideaal vind ik dat. NOS gooit hem uit zodra ze denken dat er minder nieuws is ofzo. Ik ben ook heel blij met de liveblog van het AD

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:23

Nu heeft ook een liveblog.