Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:06

Dan mis je nog wel wat belangrijke punten s1993.. Bv dat je niet meer dan 1L per uur moet drinken vanwege je nieren, die kunnen het anders niet aan en dan krijg je een watervergiftiging.
En qua zouten eet een normaal/gemiddeld persoon zo al 3x teveel zout eet op een dag, dus afentoe extra kwijtraken is voor de meesten wel mooi meegenomen (kijk maar naar alle nadelen die zitten aan een overschot aan natrium, http://www.voedingscentrum.nl/nl/servic ... t-eet.aspx). Voor marathon lopers etc is het natuurlijk wel een aandachtspunt om genoeg zout te eten, die verliezen natuurlijk ook veel meer water en zout dan gemiddeld.

En tja, astma is er in heel veel soorten en maten. Maar gewoon hijgen zonder conditie heeft niet zo snel met astma te maken inderdaad :P.
Snotneuzen heb ik ook heel erg. Meestal gebruik ik zo een zakdoek per 5 minuten =/

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:16

S1993 ja ik loop bij trainingen ook met de camelbak, alleen heb ik er dan maar een halve liter water in. Nu had ik er meer dan een liter in. Misschien dat dat scheelde.

Die 1L water klopt trouwens niet helemaal. Het varieert en ligt er ook aan wat je aan het doen bent. Heb een stukje gekopieerd van een site. (Mens en gezondheid)

Veilige hoeveelheid waterinname
De maximale veilige hoeveelheid water per dag is voor de meeste gezonde volwassenen met een normaal voedingspatroon waarschijnlijk maximaal 15 liter per dag. Voor degenen die geen natrium gebruiken (bijvoorbeeld tijdens het vasten), is het waarschijnlijk veilig om maximaal tot 5 liter water per dag te drinken. Overigens raden veel gezondheidsinstanties aan om (onder normale omstandigheden) ongeveer 2 liter water (vocht) per dag te drinken (8 glazen), en niet meer.

Maximale hoeveelheid water per uur
De maximale veilige hoeveelheid water per uur (wanneer je gedurende enkele uren achterelkaar water inneemt), is voor de meeste gezonde volwassenen ongeveer 1,4 liter. Slechts 700 ml water per uur gedurende enkele uren achter elkaar, kan al teveel zijn, vooral als je weinig natrium inneemt. Dit kan al resulteren in hyponatremie door waterretentie (het vasthouden van water), omdat het maximale wateruitscheidingsvermogen van de nieren bij sommige mensen slechts 600 ml urine per uur is. Gezonde volwassenen kunnen gemiddeld 600-1.500 ml urine per uur uitscheiden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:40

Ja klopt, ik had ook eerder gezegd dat vooral bij bv oudere mensen de nierfunctie afneemt.. Ik had dan 0,7L geleerd maar dat verscheelt niet zoveel met jouw bron sv.

En een verder gezond mens kan een hoop mishandeling aan gelukkig. Mijn broertje dronk altijd zo 2 liter water achter elkaar op na een uurtje sporten (rest vd dag niks) en at dan aan het eind van de dag een zak chips leeg. Niet perse gezond, maar die is er ook nog gewoon

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:42

Sintara, dat had ik hier niet meer bij gezet omdat dat vorige keer al besproken was, dit was wat nieuwe info die ik tegenkwam :) Het ging mij voornamelijk om veel drinken, maar dan meer verspreid over de dag ipv in korte tijd.
Maargoed, uiteindelijk drink ik meestal 4 a 5 liter per dag dus zit nog veilig :D

Ik ben ook verbaasd over hoeveel een lichaam aankan en het aanpassingsvermogen!

Vanochtend trouwens heerlijk kunnen lopen, richting de ginkelse heide en daar ook nog een rondje, gelukkig waaide het toen nog niet zo hard! Neem ook steeds vaker stukken onverhard mee maar merk wel dat ik het daar zwaarder mee heb.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:51

Oh heerlijk de Ginkelse hei!

Ik hoop dat ik zaterdag tijd heb voor een rondje bos.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:28

Oh de Ginkel, m'n favoriete rij-en ren plek :D Het stukje bos tussen de hei en Planken Wambuis is zó mooi!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:46

Dat is helemaal waar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:15

@s1993, dat hoorde ik vorige week ook van iemand in een sportzaak: dat sommigen juist teveel drinken en daardoor de nuttige mineralen/electrolyten te sterk verdunnen. Maar ik ben dan weer het andere extreem: ik drink veel te weinig.

@Sintara: 1L water per uur? Ik denk dat ik daar een week mee doe.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:54

Wat een fanatiekelingen hier. Wat leuk!

Lekker supervixen. Mooie foto ook.
Anne bento heel veel sterkte.
S1993 heel mooi gebied, genieten om daar te lopen!

Sinatra vervelend!
Ik heb ook astma. Rokers zijn voor mij een ramp, maar parfum, pollen, koude lucht en nog veel meer dingen ook.
Ik heb een longinhoud van ongeveer 70% in rust welke bij inspanning nog lager kan worden en chronische neus en bijholte ontsteking.
Neusademhaling is voor mij dus 9 van de 10keer niet mogelijk. En als je door de mond ademhaalt kom je sneller in hyperventilatie.

Heb overigens zelf helaas wel aardig wat medicatie. Maar hoe meer ik sport hoe minder ik nodig heb :).

Als je twijfelt gewoon terug naar je arts gaan. Er zijn heel veel verschillende soorten medicatie. Ook luchtweg verbreders voor dergelijke "rookaanvallen" :Y)

Ga van het weekend weer een rondje lopen (5km maar) en van te voren fietsen. Eens kijken of dat scheelt in de spierpijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:47

Wat betreft het drinken tijdens het hardlopen drink ik altijd isotone sportdrank. Wordt en gemakkelijker en dus sneller opgenomen in het lichaam dan water en electrolyten worden weer aangevuld. Echt te veel drinken tijdens het hardlopen is een hele uitdaging hoor Dan heb je wel heel goed moeten oefenen vooraf om hardlopend zulke grote hoeveelheden naar binnen te werken. Bij een marathon probeer ik zo'n 600cc per uur aan te houden (dan heb ik namelijk ook voldoende koolhydraten binnen uit mijn sportdrank). Begin dan wel met net voor de start al 500cc. maar als de uren verstrijken/ het lichaam vermoeider raakt lukt dat steeds minder. Maar zelfs als het wel lukt ben ik na de marathon een paar kilo lichter. dus dat is toch vocht wat nog aangevuld moet worden

Gisteren een wisselduurloop gedaan van 20km Ging goed. Lichaam lijkt helemaal niet geleden te hebben van de marathon afgelopen zondag. Nu een ochtend werken en dan vanmiddag een hele rustige lange duurloop in het bos

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:32

Tyrcanol Ik had ook gehoord van dat door je neus ademhalen. Ik zat echt: hoe dan?? In het begin lukt dat nog even maar na een paar minuten zit daar alles dicht met slijm hoor. Tenminste bij mij. Ik snuit rustig elke 5 minuten een zakdoek vol :+ . Ik slik in de winter wel slijmoplossers (broomhexine) voor dit probleem, maar nu in de 'zomer' maakt het niet heel veel uit. En het slijm in mijn verteringsstelsel doen ook altijd mee met dat spul, als ik teveel slik krijg ik weer buikpijn. Maar ik wil niet te lang doorzeuren over mn longetjes :) Ik was alleen echt gefrustreerd over deze keer haha.
Vandaag doet de boel geen pijn meer dus ik ga straks weer met frisse moed op stap.

Greetje jij zal inderdaad echt goed aan water management moeten doen! Hoeveel drink je uiteindelijk op zo'n dag met een marathon of langer, weet je dat? Ik vind het wel fascinerend hoor, wat jij allemaal kan!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:07

Ik drink heel weinig
Nu loop ik geen afstanden zoals Greetje maar tot 15km neem ik geen maatregelen

Met heel warm weer heb ik 500ml water bij me en iets van dextro rozijntjes winegum

Maar mijn max is ook 25km verdere afstanden loop ik niet
Overdag drink ik gem 1 liter per dag ben geen drinker

Vanmorgen 5.3km gelopen ging heerlijk wel harde buik maar goed vol te houden in 35 minuutjes

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:31

Ik vrees dat ik weer een halve marathon ga lopen. Ben ik nu verslaafd :o? :') .

Op 19 mei sta ik ingeschreven voor de ijsselsteinloop, voor de 10km. Mijn zusje loopt daar de halve, dus ik dacht doe eens gek en heb gemaild om mijn loop ook om te zetten naar een halve.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:18

haha fanatiekeling!

Ik heb vandaag bij nader inzien alleen gewandeld. Aan het eind van de zomer wil ik wel zeker 10 km kunnen hardlopen achter elkaar, liefst 15km. Ik ben heel benieuwd waar ik op uitkom ^^

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:30

Wandelen is ook heerlijk, ik heb vandaag 10km gewandeld bij het Kootwijkerzand. Heerlijk. Morgen krachttraining bovenlijf en dan hardlopen in het bos denk ik.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:11

Sintara schreef:
Greetje jij zal inderdaad echt goed aan water management moeten doen! Hoeveel drink je uiteindelijk op zo'n dag met een marathon of langer, weet je dat? Ik vind het wel fascinerend hoor, wat jij allemaal kan!

Voor een marathon onder normale weersomstandigheden ga ik uit van 600ml sportdrank per uur. Dus dan kom ik uit op een 2 liter. Tijdens een ultra drink ik meestal minder per uur maar dan eet ik wel wat (dadels, marsjes,reepjes) Maar met heel warm weer kan het weer veel meer zijn.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:56

Welke hardloop-app gebruiken jullie? Ik ben opzoek naar een goede app waarmee ik ook kan zien wat mijn tempo onderweg was (bijv op 1 km, 2 km, 3km etc). Ik ben best bereid ervoor te betalen.

Edit: Weet iemand of Runkeeper-Go dat geld waard is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:01

Strava. Ik heb 'm zo ingesteld dat ik elke halve km mijn afstand, pace en verstreken tijd te horen krijg, maar je kan het ook om de hele km doen.

Runkeeper Go en Strava premium zijn beide het geld niet waard, de free versions doen eigenlijk alles al.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:12

Ik kijk soms tussendoor op mijn telefoon als ik het wil weten, maar meestal niet.

Vandaag ging het goed bij mij, 3,5km in 20 minuten inclusief 2x een mini stukje wandelen. Na het uitpuffen ook nog een stukje gesprint (zit niet in de tijd). Mijn longen en middenrif voelde ik wel meer dan normaal en ik had ook meer slijm. Maar ik heb het toch mooi gedaan! En het herstel na afloop was gewoon snel gelukkig.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:58

Goed bezig supervixen, verslavend he!

Greetje jij bent echt een fanatiekeling zeg, respect!!

Ik moet er echt aan denken om te drinken anders vergeet ik het.
Nooit bij stil gestaan dat je maar max zoveel per uur mag drinken eigenlijk :o

Zelf gebruik ik Endomondo, dat gebruik ik overal voor, werkt voor mij prima genoeg.
Ik kijk er onder het lopen steeds minder op, voorheen heel vaak omdat ik me echt aan een strak opbouw schema hielt.
Helaas krijg ik hem niet meer zo ver dat hij tegen me praat, dus dan maar kijken.

Net weer een rondje gelopen, eerst 10 minuten gefietst van te voren dus ben benieuwd naar de spierpijn morgen haha.
Voor het eerst sinds 1,5 jaar weer hard gelopen zonder te wandelen tussendoor, dat is voor mij wel weer een mijlpaaltje.

Op het laatst wel lichte druk op mijn hamstring, maar we zien wel wat het gaat doen.

Hier mijn kaartje:
Afbeelding

Sintara gebruik je neusspray? Dat moet ik nu gebruiken van mijn huisarts, het werkt tot op heden een klein beetje :)
Ondanks dat het pittig was toch knap gedaan Sintara!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:06

Riverdale: ik gebruik runkeeper en dat bevalt prima.

Sintara: goed bezig, mooie vooruitgang!

Tyrcanol: in het bos gelopen of niet? Aan je kaartje te zien.

Ik heb net 16.4km over de hei en door het bos hardgelopen. Ging heerlijk. Denk dat ik toch een spier helemaal onderin mijn rug wat overbelast heb met de halve vorige week, want heb er nog steeds last van.
Heb weer wat nieuwe paden ontdekt, altijd leuk.
Ben ook wat aan het experimenteren met sporttape, omdat ik toch snel last krijg van blaren. Tot nu toe helpt het wel iets.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:02

Tyrcanol goed bezig! 6 km in 1x is mij geloof ik nog niet gelukt, wel met 1x wandelen. Of is dat inclusief fietsen?

Vandaag had ik een pilletje geslikt en neusspray gebruikt inderdaad, puur omdat de boel zo van streek is geweest. Ik had ook een soort zeurende lichte hoofdpijn en die is nu ook helemaal weg *\o/* mooie meevaller. Normaal gesproken gebruik ik helemaal niks.
Supervixen, jij maakt echt mooie rondjes! o.a. Door jouw foto's ben ik vandaag met mijn verzorgpaard weer eens naar de hei gereden, het was alweer een tijd geleden dat ik daar was geweest. Erg mooi en een leuke afwisseling voor het bos :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:14

Leuk dat ik je geïnspireerd heb! Ik merk dat ik steeds minder hier in het dorp loop. Het bos is veel leuker en ik ontdek nog steeds nieuwe paden.
Vanmiddag een tijd een heel lang pad gevolgd, op een gegeven moment maar omgedraaid omdat ik niet meer wist waar het heen ging. Heel mooi met die lichtgroene bomen langs de kant.

Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:17

Supervixen die afstanden zijn voor mij nog droom afstanden haha.
Ik loop inderdaad in het bos. Heb het geluk dat ik bij het bos woon en het is zo prachtig. De vogeltjes, het uitzicht en de geur van de bomen vind ik heerlijk.
Alleen kwam er mij vandaag een span in galop tegemoet dat stofte wel heel erg maar ging gelukkig goed. (Had mijn medicijnen niet bij)
Wederom een prachtige foto! Zal volgende keer ook eens een foto maken.

Sintara de 6km is zonder het fietsen dus puur hardlopen. Of nouja joggen :P

Wat lekker dat je op de hei gereden hebt en fijn dat de neusspray werkt.

Ik ga morgen met een vriendin een klein rondje mee. Zij is echt nog op aan het bouwen dus lekker relaxed rondje voor mij.

Morgen eerst zo'n 35-40km rijden dus een rustig rondje is wel lekker dan :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:17

Greetje, fijn dat je zo fit de marathon door bent gekomen! Is een wisselduurloop dat je langere snelle afstanden loopt en dan herstel tussendoor?

Sintara, alleen neusademen tijdens hardlopen lukt mij ook niet :') Jij gaat mooi vooruit! Heb je met neusspray ook minder last van een loopneus?

Tita hoelang moet jij eigenlijk nog met je zwangerschap?

Leuk Supervixen nog een halve lopen! En lekker over de hei en door het bos :) Waar doe je de sporttape precies op? Ik heb helemaal niet snel last van blaren, loop ook de helft van de tijd met kapotte sokken ed allemaal geen probleem. Alleen qua ondergoed moet ik écht het juiste paar aan, anders loop ik mezelf helemaal kapot bij mijn edele delen -O-

Tyrcanol, voor de meeste mensen is teveel drinken ook geen probleem hoor :) Meeste mensen moet eraan denken om te drinken en drinken sneller te weinig :P Wat heb je samen met je vriendin gelopen? Ik vind het op mijn hersteldagen soms ook wel fijn om met een vriendin die niet zo vaak loopt samen te lopen, lekker relaxt :D

Vanochtend om half zes de deur uit gegaan om een rondje hard te lopen (wilde eigenlijk half uurtje later, maar vriend moest om kwart over vijf op dus ben maar gelijk opgestaan). Kon toen helaas nog niet door het bos omdat het nog donker was, dus ben maar om het bos heen gelopen :)
Ik heb trouwens de laatste tijd af en toe tijdens mijn warming up 'last' van mijn knieen. Niet echt pijnlijk hoor, maar meer dat ik ze voel (en dat had ik vroeger niet). Iemand enig idee of het kwaad kan? Voor/na/tijdens het lopen heb ik nergens last van, het is puur tijdens de warming up dat ik ze een beetje voel en zodra ik opgewarmd ben is het weg. Heb helaas momenteel geen tijd om naar training van de atletiek te gaan (moet voor mijn stage veel avonden op pad) dus kan het niet aan mijn trainer vragen