ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:29

Ik heb die buien ook.
Momenteel ook, ik ben zwaar geirriteerd en chagerijnig en ik weet eigenlijk niet eens percies waarom. Op dit moment vind ik dat mijn vriend heel erg dom doet en dat heb ik ook tegen hem gezegd en dan vraagt hij aan mij waarom dan en kan ik daar ook geen antwoord op geven. Denk dat ik zo meteen maar op bed ga. Heb allemaal stress, uwv dat niet meewerkt (vriend heeft nu al drie keer gebeld en het is nog iet geregeld). Ik zit in me hoofd dat ik niet moet vergeten morgen medicijnen voor het konijn te halen. Containers die niet geleegd zijn, terwijl ik knaagdierenbakken heb die geleegd moeten en kattenbakken. Papier container dat niet geleegd is terwijl hier dozen staan wat mij irriteerd. zucht ....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:32

Dit komt niet specifiek door add hoor, dit is gewoon kinderachtig puber-gedrag..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:35

Amaryllis schreef:
Dit komt niet specifiek door add hoor, dit is gewoon kinderachtig puber-gedrag..

Dat van mij?
Dat van mij komt nu puur dat ik me met van alles en nog wat bezig houd op het moment en me hoofd even optilt slaat.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:52

Nee doelde op de post daar boven, don 't get me wrong :-)

Ga even zitten om het op papier te zetten wat je nog mooier doen, misschien schept het wat overzicht voor je, wemkelover! Voor mij werkt het abc-systeem onverwacht goed (lijstje met prioriteits indeling)

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:53

hmm... kan ook, maar dat hebben meerdere mensen van onze leeftijd :D en toch viel het mij bij haar al op zonder dat ik wist dat ze stempeltje gekregen had, ergens leg ik dat het verband dat die acties door haar add komen... ?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:54

Het kan daardoor misschien eerder of makkelijker getriggerd worden, maar het is niet eerlijk om de aandoening daar de "schuld"van te geven :)

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:59

ik geef ook aan dat ze er niks aan kan doen.. maar eigenlijk irriteerd het me.. dus vroeg ik aan jullie hoe ik daar het beste op kan reageren? om er zo snel mogelijk ''van af'' te zijn

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:05

die buiem heb ik idd ook

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:06

Amaryllis schreef:
Nee doelde op de post daar boven, don 't get me wrong :-)

Ga even zitten om het op papier te zetten wat je nog mooier doen, misschien schept het wat overzicht voor je, wemkelover! Voor mij werkt het abc-systeem onverwacht goed (lijstje met prioriteits indeling)

Ok dacht al, posten we het waarschijnlijk tegelijk.
Ik heb een klein lijstje alleen het zijn allemaal dingen waar ik zelf niks aan kan doen.
Containers die niet geleegd zijn, kan ik niks meer aan veranderen behalve bellen naar gemeente maar dat zal nog vrij weinig zin hebben.
Van het konijn heb ik nu opgeschreven dat ik morgen moet bellen en dan ophalen.
En de rest moet mijn vriend regelen, dat kan ik niet omdat het voor hem is dus dat moet hij zelf doen. Stukje touwtjes uit handen geven denk ik?
Ik maak eigenlijk altijd lijstjes, zonder werkt niet zo goed bij mij. Dat deed ik altijd automatisch al.. vond mij psygoloog ook zo grappig, ik dacht namelijk dat het normaal was en dat heel veel mensen dat doen. Dus zei zij dat het eigenlijk typisch was voor mensen met add en adhd, omdat het voor mij duidelijkheid schept en dat ad(h)d'ers vaak duidelijkheid moeten hebben om te functioneren.. alleen deed ik het al automatisch en de meeste moeten het eigenlijk leren?

Maar ga nu op bed, en neem de kat lekker mee. Daar kan ik meestal wel weer rustiger van worden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:12

Ik maakte wel lijstjes maar deed er niks mee :') verkeerde prioriteiten, afstrepen voordat ik was begonnen, enz. Hahahaha plannen maken is 1 ding, ze uitvoeren iets héél anders voor mij ;-)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:39

Heb ik ook Amaryllis. Al lukt het me (door oefenen) wel steeds beter om de lijstjes ook echt te gaan gebruiken. Al kan ik er soms zelfs als een berg tegenop zien om zelfs dat lijstje te gaan maken. Niet echt handig. Maar met dat ABC en dan ook een tijdsaanduiding erbij (en dan in de tijd die het werkelijk kost, niet de tijd die je zou willen dat het kost) gaat het steeds beter. Of tenminste...er zijn nu lijstjes die ik maak en die ik ook daadwerkelijk uitvoer. In plaats van alleen maar de grootste uitgebreidste planningen waar nooit wat van terecht komt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:38

Peppertree schreef:
Heb ik ook Amaryllis. Al lukt het me (door oefenen) wel steeds beter om de lijstjes ook echt te gaan gebruiken. Al kan ik er soms zelfs als een berg tegenop zien om zelfs dat lijstje te gaan maken. Niet echt handig. Maar met dat ABC en dan ook een tijdsaanduiding erbij (en dan in de tijd die het werkelijk kost, niet de tijd die je zou willen dat het kost) gaat het steeds beter. Of tenminste...er zijn nu lijstjes die ik maak en die ik ook daadwerkelijk uitvoer. In plaats van alleen maar de grootste uitgebreidste planningen waar nooit wat van terecht komt.

God, als ik al mijn plannen zou uitvoeren.... :') Ik ben echt impulsief dus ik zou het liefst alles gelijk gaan doen maar goed, daar kunnen we een reden aan koppelen ;)

Ik werk elke dag mijn abc bij zodra ik mijn avondeten op heb. Mijn vriend wijst me er dan ook op, dus ik moet wel haha

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:22

Oja idd...Als ik alle planningen die ik ooit gemaakt heb ook daadwerkelijk uitgevoerd had...Pfoe nou! Dan had ik nu vier bedrijven, had ik vijf paarden, was ik bestuurslid in 10 verenigingen en ongeveer drie masterstudies op zak. Minstens.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:30

oh ja dat heb ik ook hoor, dan was ik miljonair

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:59

Hahaha, wat een herkenbare dingen weer allemaal.

Ik heb vanaf 3 juni mijn therapieën om beter te kunnen plannen-organiseren etc. Mijn leven is zo´n puinhoop. Ik heb dit jaar al 3 agenda´s gehad maar laat ze altijd ergens liggen dus heb er nu geen. Lijstjes maak ik wel en helpen ook ware het niet dat ik ze altijd na een uur kwijt ben. Ik wil echt zo graag van die Chaos af.

Wel belangrijke keuzes gemaakt afgelopen weken. Wo de keus om definitief te stoppen met school (ik was bezig met poging nr 3 om een diploma te halen maar ik ben er klaar mee) en dat brengt al een boel verlichting.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:59

Ik zie dat ik Chaos automatisch met hoofdletter heb geschreven, mijn paard heette Chaos. :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:03

Als je dat bedenkt en dan nog eens jouw zin terug leest.... :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:05

Ik had vorige week ook weer zo'n typisch moment.
Lag lekker in bed, vriend lag al te snappen en ik was zo wat aan het nadenken.
We proberen zwanger te worden en ik dacht aan een bakfiets, en aan de collega die een bakfiets heeft, die heeft een meisje uit China geadopteerd en mag binnenkort haar zoontje daar ophalen.
Die laten ze dan foto's zien van de dieren thuis, o ja er is nu ook een kat bij, dat dat goed is gegaan, geen gesproei ofzo.
O ja er heeft een kat tegen de voordeur gesproeid dat moet nog even schoon.
Tja hoe ga ik dat doen o ja mijn vriend had zo'n mooi oranje teiltje, dat is zijn kotsbak van toen hij nog vaak ziek was.
Bij mij heeft hij nog nooit overgegeven behalve bijna in de Efteling.
En ja dan ben ik zo ineens van kinderen, bakfiets naar sproeien, naar kotsen naar de Efteling.
Af en toe snap ik zelf niet hoe ik het kan bedenken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:09

leuk voorbeeld van hak-op-de-tak. Toen mijn zoon nog een peuter was (nu 17) kletste hij de hele dag mijn oren van het hoofd (hij heeft trouwens ADHD) en dat ging ook zo! Inmiddels praat ie niet meer zo veel maar in zijn hoofd gaat het niet anders.

Heb ik even een vraagje aan jullie: Is er iemand van jullie die niet in staat is te werken vanwege zijn/haar AD(H)D en al dan niet een WaJong-uitkering heeft? Mag ook per pb hoor.

Ik ben hier benieuwd naar omdat mijn zoon nog geen (vakantie) baantje heeft kunnen houden i.m.o. doordat de ADHD hem in de weg zit. Ik vrees voor zijn (werkzame) toekomst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:10

anoukyrsa schreef:
hee, ik ga hier even mijn verhaal neerzetten want ik weet dus echtniet wat ik ermee moet...

vorgjaar zat ik op 2 havo, in mijn klas zat een meisje (zij deed 2 havo voor de tweede keer, ik niet. ik kende haar eigenlijk helemaal niet) maar goed... ik had in het begin helemaal geen problemen met dr, af en toe praten we, goede vrienden ? nee..

na een tijdje begonnen me dingen aan dr op te vallen qua gedrag: als ze blij was, was ze echt blij, als ze boos was, was ze echt boos ! maar vooral dat die buien zo konden omslaan... ik zocht er niks achter, ik dacht dat ze altijd beetje moest overdrijven voor aandacht, zo kwam het tenminste over, en niet alleen op mij hoor, heb het er met meer mensen over gehad...

ondertussen was ik er al achter dat ik gewoon niks met haar had, en zij ookniet met mij trouwens... geen ruzie hoor, maar gewoon dat ''af en toe praten'' was er nietmeer, had er niet z'n probleem mee, haar gedrag begon me een beetje te irriteren, dat aandacht trekken enzo

het schooljaar was voorbij, ik haalde havo 3 niet, en zij ookniet... dus gingen we bijde naar theoretische leerweg 3, en toen... toen zaten wij twee bij elkaar in onze nieuwe klas... wij bijde kende er niemand, een beetje ''gedwongen'' om met elkaar om te gaan. het beviel eigenlijk best goed, zij had haar buien veel minder, als het wel zo was deed ik even afstand, het beviel prima... ik leerde er overheen kijken, en zij begon mij beter te leren kennen en kwam er achter dat ik toch best aardig ben :j

al snel kwam ik erachter dat ze ADD had, ik had het al een keer ergens gelezen, later heeft ze het me ook gewoon verteld, nou ehh goed.. wat is ADD? hier ben ik een beetje achteraan gegaag (google is my best friend) en al redelijk snel kwam ik erachter dat daar die''buien'' daar vandaan komen, nou nu weet ik dus dat ze er niks aan kan doen, maar dat neemt nogsteeds niet weg dat het altijd redelijk vervelend is als ze weer haar momentje heeft.

alles liep zo zn gangetje, ik kende ondertussen al heel wat andere mensen van de nieuwe school (: maar ging nogsteeds veel met het meisje om, laatst had ze weer een ''aanval'' erger dan normaal, nou ehh, ik had al beetje rothumeur, en ik kon er echt even niet tegen, en er kwam een hele kortaffe opmerking uit me, ik weet niet precies wat zi maar HOPPA daar ging haar bui, ze was helemaal boos op me geworden... nou ehh.. daarna, toen school voorbij was wappte ze me helemaal boos: '' niet dat je sorry zegt, jij irriteerd me ook, bla blabla...'' dusjaa.. ik heb geen zin in hele ruzie, en dat we beter gewoon geen vrienden kunnen zijn, prima... maar toch probeerd ze contact te zoeken steeds...nou goed, maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik er op moet reageren... ervoor ''weglopen'' helpt niet want ze ging deze keer mn naam roepen enzo... (en zich vervolgens verstoppen(ze is 17 jaar?!?!)) dat leverde dus lachkick op totdat ik mn reactie gaf.. maargoed, jullie weten er waarschijnlijk meer van en kunnen mij helpen wat de beste reactie erop is?

respect als je t gelezen hebt _/-\o_ en alvast bedankt voor hulp (:

Ik snap er niet veel van... Maar je bent zelf ook niet heel duidelijk tegen haar geweest door eerst af en toe bevriend met haar te zijn, toen weer helemaal niet, toen weer wel ineens omdat je geen keuze ( ? ) had en toen weer niet...
Ik denk dat je voor jezelf toch even een keuze moet gaan maken wat je nou met haar wil en je je daarbij zou moeten houden...
Want ik zou horensdol worden van een vriendin zoals jij :o , en jouw gedrag helpt niet echt mee aan een uuh 'gestructureerde' omgeving omdat zij wsl ook totaal niet weet wat ze aan je heeft (en het haar mss heel erg kwetst dat je 'telkens' de vriendschap wil beeindigen.)... Wil haar gedrag niet goedpraten hoor, want wat je zegt over haar gedrag klinkt ook niet helemaal 'tof' ... Maar aangezien je hier om advies vraagt :)

Verder heb ik ADD, en dat van die buien heb ik echt totaal niet :') ... Ik kom op anderen juist altijd heel vlak over omdat ik niet echt into emoties uiten ben :+ ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:14

zonnebloem18 schreef:
Ik had vorige week ook weer zo'n typisch moment.
Lag lekker in bed, vriend lag al te snappen en ik was zo wat aan het nadenken.
We proberen zwanger te worden en ik dacht aan een bakfiets, en aan de collega die een bakfiets heeft, die heeft een meisje uit China geadopteerd en mag binnenkort haar zoontje daar ophalen.
Die laten ze dan foto's zien van de dieren thuis, o ja er is nu ook een kat bij, dat dat goed is gegaan, geen gesproei ofzo.
O ja er heeft een kat tegen de voordeur gesproeid dat moet nog even schoon.
Tja hoe ga ik dat doen o ja mijn vriend had zo'n mooi oranje teiltje, dat is zijn kotsbak van toen hij nog vaak ziek was.
Bij mij heeft hij nog nooit overgegeven behalve bijna in de Efteling.
En ja dan ben ik zo ineens van kinderen, bakfiets naar sproeien, naar kotsen naar de Efteling.
Af en toe snap ik zelf niet hoe ik het kan bedenken.

hahahha,

Zo moesten wij laatst voor creatief schrijven zonder nadenken 5 minuten lang schrijven over wat er in ons op kwam :')

Bij anderen kwamen er prachtige verhalen uit over drakentemmers, kastelen, en weet ik veel wat. En bij mij kwamen er voornamelijk zo ongeveer 36 onderwerpen aan bod variërend van de ananas die ik 3 dagen daarvoor had gegeten tot het feit dat Lingo inmiddels toch écht wel een keer van de buis geschrapt mag worden.
Uh ja... Dat was dus niet helemaal de opdracht :+ :') ...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:20

Menino schreef:
Verder heb ik ADD, en dat van die buien heb ik echt totaal niet :') ... Ik kom op anderen juist altijd heel vlak over omdat ik niet echt into emoties uiten ben :+ ....
Dit is precies wat ik ook heb, in het dagelijks leven ben ik erg vlak, maar ik kan thuis wel heel blij of heel verdrietig zijn.
Als ik het echt even moeilijk heb zoals laatst bij de psycholoog of in een gesprek met mijn leidinggevende kom ik niet verder als een brok in mijn keel en waterige ogen.
Gelukkig kan ik me bij mijn vriend en familie wel helemaal laten gaan.

Max66 vakantiebaantjes waren ook niet aan mij besteed, die zijn niet gestructureerd genoeg over het algemeen.
Productiewerk is vaak wel geschikt, kranten bezorgen of in de kassen bijvoorbeeld, niet te veel verschillende handelingen.
Er zijn wel mensen met AD(H)D die een wajong uitkering hebben maar tegenwoordig krijg je die niet heel snel meer.

Zelf heb ik jaren thuis gezeten omdat ik erg slecht tegen de tegenslagen kon waar ik elke keer tegenaan liep, van ontslagen tot onvoldoendes op toetsen.
Inmiddels doe ik werk wat niet heel gestructureerd is maar wel allemaal op mijn eigen tempo en op mijn manier en voor mij werkt dat.
Hiervoor heb ik een half jaar productiewerk gedaan, met leuke collega's en een muziekje aan ging dat ook erg goed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:29

Max66: werken gaat me goed af omdat ik alleen dat werk doe waar ik goed ben en mijn ei in kwijt kan. Ik heb ook nog nooit een uitkering oid aangevraagd. Ben ook pas sinds een paar maandjes officieel ADHDer.

Maar school is echt een ramp. Altijd al geweest ook. Ik wordt gewoon echt gillend gek op school. Kan niet tegen de drukte, moet me altijd meten aan alles en iedereen en wordt daar heel moe van, ik kan niet tegen autoritair gedrag van leraren of andere leerlingen en daardoor ontstaan altijd vreselijke ruzies (want ik ben een vreselijke bitch die ongelofelijk sarcastisch en hard uit de hoek komt maar daarbij wel heel beleefd blijven en andere mensen een poedersuiker gevoel geeft) en huiswerk/toetsen vergeet ik gewoon.

Ik stel alles uit en als ik problemen heb of weet dat ik ze ga krijgen dan kom ik gewoon niet. Dan hoef ik ze nl ook niet onder ogen te komen.

Straffen calculeer ik van te voren in waardoor school zich groen en geel ergert. Als ik nl besluit te laat te komen, wéét ik dat daar gevolgen aan hangen. Maar daar hou ik van te voren al rekening mee en plan die gevolgen dus in. Waardoor school altijd het idee heeft dat het me geen reet interesseert.

School is het gewoon echt niet voor mij. Kwam altijd doodmoe en met giga-hoofdpijn thuis.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:33

bij mijn zoon ging vakkenvullen niet goed, teveel prikkels om hem heen in de winkel. Zijn folderwijkje gaat ook niet zo goed, hij vergeet iedere keer adressen en hij snapt/overziet de stratenlijst niet. Het is weer wachten tot het mis gaat....

Mijn zoon accepteert ook geen autoritair gedrag en benadert iedereen in zijn spontaniteit en impulsiviteit hetzelfde, wat hem vaak problemen oplevert (je moet wel weten wat je tegen je klasgenoten, congierge of schooldirecteur kan zeggen..)
Hij heeft (later) een begripvolle baas nodig denk ik....

School is bij hem ook drama, net zoals chaos verteld. Hij wil met school stoppen als ie 18 is, maar ik hoop dat ie nog even doorleert, werk is er tenslotte ook niet!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:39

Ik heb nooit werk gedaan waarvan ik van te voren al wist dat ik niet gemotiveerd zou blijven. :o

Gelukkig heb ik vanaf mijn 15e altijd op hele leuke stallen kunnen werken en superleuk werk gedaan.

Nu werk ik bij iemand die gelukkig heel blij met me is. Ik kom wel eens te laat, vergeet wel eens een afspraak en kan vreselijk chaotisch zijn. Maar ze is heel blij met me, want niemand werkt zo hard als ik. Ik ren en vlieg de hele dag door, heb geen pauze nodig (die moet ik verplicht wel nemen van mijn baas) en wordt niet moe dus doe van alles en nog wat. Soms zonder logische volgorde, maar hé, het gebeurt wel. En vaak nog extra dingen ook. :P

Als ik thuis ben stort ik ook altijd gelijk in. Maar dat is juist prettig, op dagen dat ik weinig doe ben ik heel rusteloos. Nu ren ik net zo lang heen en weer dagelijks tot ik moe ben. :j :P