Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:50

Hugo zelf zegt ook dat AZ naar de groep 60 tot 65 gaat. En de medewerkers uit de langdurige zorg dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:06

secricible schreef:
verootjoo schreef:
AZ was toch juist niet geschikt voor 60+ers?
Maar wat is er eigenlijk met moderna gebeurd? Daar hoor ik niks meer van?

AZ gaat ook niet naar 60+ ers. Maar we hebben nog steeds de medewerkers van de gehandicaptenzorg en wijkverpleging. En daarnaast de 18-60 jarige met risico. Beide zouden met AZ gaan, maar nu die levering zo fors is ingekort moeten er dus keuzes gemaakt worden. En de keuze is dat de 18-60 jarige dus iets naar achteren gaan en iets gefaseerder worden gevaccineerd.
Als ik het goed zie gaat AZ nu volledig naar de medewerkers zorg, misschien een restje naar de 18-60 jarige met hoge indicatie. Die laatste groep gaat voornamelijk pfizer en moderna krijgen, maar moet dus even wachten op nieuwe leveringen.

Wat mij betreft goede ontwikkeling. De 18-60 jarige lopen meeste risico en krijgen het beste vaccin om überhaupt nauwelijks ziek te worden. Zorgmedewerkers een iets lagere bescherming maar wel zodanig dat ze alleen milde klachten zouden kunnen krijgen en dus niet lang uit de roulatie zijn.

Moderna is maar heel klein beetje maar die gaat op dit moment vooral naar de kleine instellingen toe, die niet met hoeveelheden van pfizer aan de gang kunnen. En volgens mij gaan HA er ook mee prikken voor niet-mobiele ouderen.

Net op het nieuws zeggen ze dat AZ naar zorgmedewerkers en 60-64 jarigen.

Ah daar is moderna. In onze instelling is met Pfizer gevaccineerd nl dus vroeg me even af.

Shaggy09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:28

Hoe komt het eigenlijk dat verschillende vaccins naar verschillende leeftijdsgroepen gaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:33

Er is niet voldoende bewijs dat AZ bij mensen boven de 55/60
voldoende helpt. Daarvoor was de controlegroep technisch gezien te klein. Maar het werkte wel bij diegene die hem kregen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:33

Wat vinden jullie van het idee van 'vaccinatiepaspoorten'? Meerdere landen denken er luidop over na maar in Denemarken en Ijsland voeren ze het blijkbaar daadwerkelijk in. Wil je op restaurant/theater/museum dan moet je bewijs van vaccinatie hebben.

Ik vind dat een hele, héle foute ontwikkeling.

Die sputnik lijkt idd toch niet zo slecht, al zal het niet makkelijk zijn om die Europees goedgekeurd te krijgen denk ik.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:35

bigone schreef:
Er is niet voldoende bewijs dat AZ bij mensen boven de 55/60
voldoende helpt. Daarvoor was de controlegroep technisch gezien te klein. Maar het werkte wel bij diegene die hem kregen.

Ah op die manier :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:38

Ik ben in principe niet voor indirecte vaccinatieplicht, zeker niet na de zomer als iedereen gevaccineerd is (of die kans heeft gehad).
In de tijd daartussen vind ik moeilijk, ik ben er op tegen omdat ik vind dat vaccinatie àltijd vrijwillig moet zijn, maar het zou de economie wel sneller vooruit kunnen helpen. Dus tweestrijd. Ik weet het niet goed.

Ook voor landen die geen groepsimmuniteit kunnen bereiken met mildere opties zou ik het iig beter vinden dan verplicht vaccineren....

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:40

Ik ben vooral benieuwd hoeveel mensen zich vrijwillig zouden laten inenten. Is die indirecte
vaccinatieplicht dan nog nodig? Stel 3/4e van het land zou geënt zijn, dan lijkt het mij dat er voldoende groepsimmuniteit is om weer door te kunnen toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:53

Thioro schreef:
Wat vinden jullie van het idee van 'vaccinatiepaspoorten'? Meerdere landen denken er luidop over na maar in Denemarken en Ijsland voeren ze het blijkbaar daadwerkelijk in. Wil je op restaurant/theater/museum dan moet je bewijs van vaccinatie hebben.

Die sputnik lijkt idd toch niet zo slecht, al zal het niet makkelijk zijn om die Europees goedgekeurd te krijgen denk ik.

Vaccinatiepaspoort aka het gele boekje bestaat al heel lang o.a. voor reizen naar sommige landen waar bewijs vaccinatie voor bv hepatitis, gele koorts verplicht is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:16

Ja maar ik vind er een verschil in zitten om vaccinaties te verplichten voor bepaalde reizen naar risicogebieden vooral vanuit een gezondheidsoogpunt voor voornamelijk jezelf (je wil geen hepatitis bvb).
En 'verplicht' vaccineren om ergens een koffie te mogen drinken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:20

Het is alle landen hun goed recht om reizigers te weren die een ziekte over kunnen brengen waar hun eigen bevolking nog niet voldoende voor beschermd is. Zodra er voldoende immuniteit is zal die verplichting weer snel verdwijnen. Want vooral de landen die van toerisme leven willen de economie weer in de benen helpen.
Ik snap de mensen die zich vol laten spuiten om de wereld over te reizen en nu op de hoogste poten staan omdat ze zonder vaccin niet mogen reizen echt niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:31

Ik heb totaal geen moeite met inreisbeperkingen voor eilanden.
Wel met een pasje voor een drankje.

Vooral als je verder zo laks bent:
Citaat:
De vaccinatiegraad voor de BMR (bof, mazelen, rodehond) is in Nederland laag vergeleken met andere EU-landen. De WHO-norm van 95% nodig om mazelen uit te bannen, wordt bij de vaccinatie op zuigelingenleeftijd nationaal niet gehaald. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:45

Thioro schreef:

Ik heb daar geen problemen mee zolang het van belang is voor de volksgezondheid en pas vanaf het moment dat iedereen de mogelijkheid heeft gehad zich te laten vaccineren. Ook vind ik dat er voor mensen die op medisch advies geen vaccinatie mogen hebben, de mogelijkheid moet zijn een sneltest te laten doen.

Het gaat om luxe zaken zoals festival, pretpark, museum en restaurant bijvoorbeeld. Het is geen noodzakelijk iets om daar heen te gaan. Je kiest daar zelf voor. Zolang de vaccinatiegraad nog niet hoog genoeg is of niet hoog genoeg meer om groepsimmuniteit te bieden mag er van mij een vaccinatiepaspoort gevraagd worden om toegang te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 05-02-21 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:47

Zou het wel oneerlijk vinden als het al is wanneer nog niet iedereen kan vaccineren. Mooi zuur, word je omdat je het minst risico loopt het langst ‘gestraft’ :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:58

sureido schreef:
Zou het wel oneerlijk vinden als het al is wanneer nog niet iedereen kan vaccineren. Mooi zuur, word je omdat je het minst risico loopt het langst ‘gestraft’ :+

Dat vind ik ook. Iedereen moet eerst de mogelijkheid gehad hebben zich te kunnen laten vaccineren. En er zijn mensen die om medische redenen geen vaccin mogen. Ik vind dat zij een sneltest moeten kunnen laten doen.
Ook vind ik wel dat dit echt nut moet hebben voor de volksgezondheid. Op het moment dat er nagenoeg geen risico meer is vind ik het onnodig om een vaccinatiepaspoort te moeten overleggen.

Gelukkig blijkt de vaccinatiebereidheid erg groot. Iedereen heeft zo enorm veel in moeten leveren. Ik zou het te gek voor woorden vinden dat een hoop dingen zoals festival, de kroeg in, carnaval *D , pretpark, dierentuin nog een lange tijd niet zou kunnen, omdat de vaccinatiegraad nog te laag is op het moment dat iedereen al een vaccin had kunnen krijgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:08

Ik ga met jou mee Vayo.
Maar heel veel mensen zijn er op tegen.
Pas als we zeker weten dat de groepsimmuniteit groot genoeg is kan je dat dan loslaten..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:21

Ik vroeg mij vandaag af - en mogelijk is het totaal niet reëel hoor :o - zou het niet handig zijn om iedereen die op dit moment in het ziekenhuis komt voor reguliere behandeling, direct even in te enten?
Mensen zijn er toch... (en voor een deel zijn het mensen uit de risicogroep).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:23

Nikass schreef:
Ik vroeg mij vandaag af - en mogelijk is het totaal niet reëel hoor :o - zou het niet handig zijn om iedereen die op dit moment in het ziekenhuis komt voor reguliere behandeling, direct even in te enten?
Mensen zijn er toch... (en voor een deel zijn het mensen uit de risicogroep).

Of bij de huisarts, goed idee maar er zijn geen vaccins.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:25

Wat zou daar de meerwaarde van zijn? Dan heb je weinig controle wie een vaccin krijgt (welke doelgroep) en ga je kriskras door alle doelgroepen heen ipv prioriteit te stellen.
Daarnaast ga je dan iemand anders als de eigen hoofdbehandelaar (huisarts of instellingsarts) verantwoordelijk maken? Of hoe zie je dat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:30

Nou daar heb ik eigenlijk niet zo over nagedacht :o
Het leek me gewoon logistiek wel handig omdat die mensen er toch al zijn. Of misschien eerder andersom gedacht: hoe logisch is het om in het ziekenhuis te lopen en niet even dat vaccin mee te kunnen pakken?
Maar Bigone heeft natuurlijk gelijk dat dat niet haalbaar is zonder voldoende voorraad.
Of het heel willekeurig is qua doelgroep, ja misschien, of is het met name de risicogroep waarvoor de reguliere zorg nu door gaat?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:09

Buiten dat, je zit met de 2e prik. En de registratie. Als het maar 1 prik zou zijn was het niet zo lastig allemaal.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:49

IMJ schreef:
Ik ga met jou mee Vayo.
Maar heel veel mensen zijn er op tegen.
Pas als we zeker weten dat de groepsimmuniteit groot genoeg is kan je dat dan loslaten..

Ik snap dat niet. Het gaat niet om het vragen naar een vaccinatiebewijs voor noodzakelijke dingen zoals toegang tot een supermarkt, apotheek of ziekenhuis. Het gaat om ´luxe´ uitstapjes die niet noodzakelijk zijn en puur voor de fun.
We hebben al zoveel in moeten leveren. Het zou dan toch niet zo kunnen zijn dat we nog (veel) langer zouden moeten wachten om iets leuks te kunnen doen, omdat de vaccinatiebereidheid te laag was voor groepsimmuniteit!?

Wel vind ik dat het zo eerlijk is om het in te voeren op het moment dat iedereen de mogelijkheid heeft gehad gevaccineerd te worden. En ik vind dat de kleine groep mensen die om medische redenen geen vaccinatie mocht een sneltest zou mogen laten doen.
En ook moet het tonen van een vaccinatiebewijs niet zijn om te pesten. Het moet wel noodzakelijk zijn voor de volksgezondheid, omdat er nog teveel besmettingen plaatsvinden o.i.d.

Ik vraag me dan echt af wat er dan op tegen is? Niemand wordt gedwongen zich te laten vaccineren. Ook zal het hoogstwaarschijnlijk maar tijdelijk zijn dat mensen die niet gevaccineerd zijn niet naar dergelijke luxe uitstapjes kunnen. Dat is dan wel een gevolg van het niet vaccineren. Niet leuk, maar niet noodzakelijk en hoogstwaarschijnlijk ook maar tijdelijk.
Als je ´je dan maar laten vaccineren´ om wel te kunnen gaan, waren in mijn ogen de redenen om je niet te laten vaccineren ook niet heel erg sterk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:59

We hebben op dit moment een vaccinatiebereidheid van 85% in NL. Ervaring leert dat het nog stijgt in het proces. Dan is er echt geen reden om nog mensen te weren na alle vaccinatierondes.

Alle antivaxxers kunnen straks weer fijn meeschuilen onder de paraplu en blijven roepen hoe corona echt ongevaarlijk was en is.
Graag gedaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:03

Klopt de vaccinatiebereidheid ligt gelukkig erg hoog! Ik bedoel het ook meer in het geval dat dit niet zo zou zijn of als dit nog omslaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:09

secricible schreef:
We hebben op dit moment een vaccinatiebereidheid van 85% in NL. Ervaring leert dat het nog stijgt in het proces. Dan is er echt geen reden om nog mensen te weren na alle vaccinatierondes.

Alle antivaxxers kunnen straks weer fijn meeschuilen onder de paraplu en blijven roepen hoe corona echt ongevaarlijk was en is.
Graag gedaan.

dan zeggen ze doodleuk "Zie je wel alles is open en er gebeurt niks." die lui blijven altijd roepen dat Corona maar een griepje was.