Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:16

Er is weinig fijn en minder haast en gestress als je als ouder én de rol van opvoeder, én van werknemer én van leraar moet overnemen op hetzelfde moment. Dat is een beetje waar ouders op vastlopen, niet omdat ze geen kinderen thuis willen.

Als je vrij bent is dat wat anders, maar dit is gewoon ingewikkeld en dat levert juist meer stress op. Je krijgt 3 petten tegelijk op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:16

SusanH schreef:
Dat vind ik wel kort door de bocht. Wij hebben ons keurig overal aan gehouden. Als je hem zo gaat stellen zou ik idd kunnen denken dat wij gestraft worden, terwijl degene die in de klas zit en wel over de schreef is gegaan zijn hand niet op wil steken. Allemaal nablijven. Wij hebben namelijk niks verkeerd gedaan in ons gezin, en ons steeds keurig aan de maatregelen gehouden. Ik kijk er anders tegenaan. Ik denk dat ze simpelweg geen idee hebben waardoor het nu oploopt. En dat ze daarom flink op de rem trappen. Ik vind het jammer dat er zo gewezen wordt, daar krijg je juist verdeeldheid mee terwijl we het samen moeten doen. Maar dat gevoel van samen wat ik in het voorjaar wel had heb ik allang niet meer.

En wbt de sluiting van de scholen, meen me te herinneren dat ze dat echt niet nog eens wilden doen. Met name kinderen houden zich vast aan dat soort beloftes. Daarom is dit extra zuur.

Ik heb het toch ook niet over jou of je gezin persoonlijk? Mindin ook niet naar mijn idee.

De maatschappij bestaat uit meer dan jij alleen. Als de mentaliteit anders was geweest en het er niet steeds om gaat om het randje op te moeten zoeken, het vele shoppen wat schijnbaar echt moet...
Dan hadden de cijfers dat wel laten zien denk ik zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:17

Dat hoor ik meer en eigenlijk vind ik dat best sneu. Ik heb destijds naast schipholvervoer ook kindjes naar de naschoolse opvang moet brengen. Het merendeel zat huilend in het busje dat ze hun papa of mama wilden zien en naar huis. En niet een keer maar bijna dagelijks diep verdriet. Het leven van best veel kindjes bestaat uit haasten in de ochtend, voorschoolse opvang, school, overblijven, naschoolse opvang, thuis eten en weer slapen. Noem me ouderwets maar ik kan gewoon niet geloven dat dat nu zo heel fijn is voor kinderen. :(:)

Een hond bijvoorbeeld gaan veel mensen van over de zeik als je fulltime werkt. Is zielig voor de hond. Maar kinderen wordt niks gevraagd want daarvan is het idd vanzelfsprekend dat ze alles maar ondergaan.

Edit heel veel typefouten
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-12-20 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:18

karuna schreef:
Los van de narigheid. Hoeveel ouders en kinderen zouden het thuis werken en blijven stiekem toch best fijn vinden, meer voor elkaar er zijn en minder gehaast en gestress. :)

Ik vind het inderdaad geen gigantische ramp. Thuiswerken deed ik toch al veel (mijn lessen zijn nu ook allemaal weer online en dat gaat prima) en mijn oudste was ook al thuis (universiteit). Het enige dat er nu verandert is dat mijn jongste ook thuisonderwijs/online les moet gaan krijgen. Tja. Die is daar niet onverdeeld blij mee, maar het is ook wel relaxed - en als het doorgaat krijgt ze een knie-operatie tijdens de lockdown, dus dat is dan eigenlijk alleen maar handig.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:20

karuna schreef:
Los van de narigheid. Hoeveel ouders en kinderen zouden het thuis werken en blijven stiekem toch best fijn vinden, meer voor elkaar er zijn en minder gehaast en gestress. :)

ik heb echt super genoten van de eerste lockdown, dat mijn meisje zo lekker veel thuis was en ze heeft sindsdien ook een beter band met haar vader, die ze eerst vooral in het weekend zag. Ik vind het dus stiekem wel fijn. Het is even passen en meten met werken, maar voor alles is er een oplossing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:21

Sheran schreef:
Lijkt toch wel alsof sommige mensen kinderen nemen omdat ze ervanuit gaan dat ze toch overdag wel ergens anders zullen zijn :P

Misschien kun je zulke ‚grappige’ uitspraken voor je houden tot een luchtiger moment waarbij niet sommige gezinnen al maanden niet meer weten hoe ze hun verzekeringen moeten betalen.

Ons betreft het allemaal niet, ik kom om in het werk en we hebben zelfs revent 8 nieuwe mensen aangenomen. Maar er zijn zulke schrijnende situaties zoals een oude schoolvriendin die net een paar jaar terug al hun geld geinvesteerd hadden in een eigen bedrijf dat nu waarschijnlijk failliet zal gaan, haar man heeft net een zware kanker behandeling achter de rug en zijzelf is dit jaar ook bijna gestorven bij een bevalling. Nu klapt het voor hun ook nog financieel in elkaar en dan even erbij werken voor een extra centje gaat niet als je thuisonderwijs moet geven naast het proberen in leven te houden van je bedrijf.
Mijn hart doet echt pijn voor zulke mensen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:23

karuna schreef:
Dat hoor ik meer en eigenlijk vind ik dat best sneu. Ik heb destijds naast schipholvervoer ook kindjes naar de naschoolse opvang moet brengen. Het merendeel zat huilend in het busje dat ze hun papa of mama wilden zien en naar huis. En niet een keer maar bijna dagelijks diep verdriet. Het leven van best veel kindjes bestaat uit haasten in de ochtend, voorschoolse opvang, school, overblijven, naschoolse opvang, thuis eten en weer slapen. Noem me ouderwets maar ik kan gewoon niet geloven dat dat nu zo heel fijn is voor kinderen. :(:)

Een hond bijvoorbeeld gaan veel mensen van over de zeik als je fulltime werkt. Is zielig voor de hond. Maar kinderen wordt niks gevraagd want daarvan is het idd vanzelfsprekend dat ze alles maar ondergaan.

Edit heel veel typefouten

oh, maar dat vind ik een andere discussie. Ik denk dat je je zeker kan afvragen of het voor alle kinderen wel zo geweldig is dat ouders fulltime werken. Voor sommige zal dat best heel pittig zijn.

Maar dat wordt nu niet makkelijker. Want nu werkt mama en papa fulltime, waardoor ze geen volle aandacht aan het kind kunnen geven dat thuis is, ondertussen word je als ouder ook nog een soort leraar wat volgens mij normaal ook gewoon een dagtaak is. Het is niet dat de ouders nu ineens gezellig thuis de hele dag spelletjes met de kinderen kunnen spelen en fulltime ouder zijn zoals dat vroegah was. Tenzij je werk had dat nu stilligt zoals detailhandel natuurlijk.

Met oudere kinderen die redelijk zelfstandig zijn is het ook al beter te doen. Maar je zal maar een peuter thuis hebben die eigenlijk gewoon fulltime aandacht vragen en ondertussen moet je ook nog je werkuren maken. Dat is gewoon niet te doen en je werkgever vind het vaak echt niet oke als je zegt dat je minder uren maakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:28

Onze kleuter werd depressief in de eerste lockdown tot somatische klachten aan toe. Ik heb echter een essentieel beroep dus ik kan noodopvang kiezen indien nodig en dat zal ik dan ook doen indien nodig.
Ook daar weer, enkel omdat ik geluk heb betekend niet dat dit voor iedereen zo is. Anders zou immers de jeugd psychiatrische opnames niet zo verhoogd zijn.
Ik zou echt willen dat het eerlijker kon op een bepaarde manier, maar ik snap natuurlijk ook dat dit niet haalbaar is.

Vooralsnog zijn bij ons geen schoolsluitingen aangekondigd vanwege angst voor toename huiselijk geweld.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:31

Bloodymary schreef:
karuna schreef:

Van wat ik in mijn omgeving hoor geen. _O- . Het geeft ze juist stress....

Nope , heerlijk vind ik het . En ik heb een stresss baan ( manager bij een It bedrijf ) . Knus en gezellig. Voor een maand dan he, niet voor altijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:40

Ik heb niet meer of minder stress met thuiswerken, is me om het even. Mis hooguit de contacten.
Wel ben ik eigenlijk heel strikt dat minimaal 1 van ons niet werkt als dochter thuis is. Als die uit school komt moet de computer uit en is er iemand voor haar.
Bij dichte scholen betekend dat dus of om de beurt in shifts werken of toch helaas je kind vertellen dat er even niemand tijd heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:45

Blue_Eyes schreef:
En terecht. Ik weet niet of je enig beeld hebt hoe het eraan toegaat in landen waar géén godsdienstvrijheid is?

Hier in Spanje is er én godsdienstvrijhied én scheiding van kerk en staat én kan in geval van noodtoestand de kerk verplicht worden zich aan bijvoorbeeld beperkende regels in het belang van volksgezondheid te houden.
Het afblazen van Semana Santa etcetera hier is/was ONVERGELIJKBAAR veel ingrijpender dan wat dat ook in NL zou zijn en toch was dat bij/voor níemand een probleem. Wat nodig is, is nodig. Dat snapte zelfs de katholieke kerk hier.

Winged

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:47

Jaa, Spanje is geweldig ja.

Ik ga ervanuit dat de gelovigen hier hun verantwoordelijkheid nemen. En anders ver uit mijn buurt blijven :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:47

Sizzle schreef:
Misschien kun je zulke ‚grappige’ uitspraken voor je houden tot een luchtiger moment waarbij niet sommige gezinnen al maanden niet meer weten hoe ze hun verzekeringen moeten betalen.

Ons betreft het allemaal niet, ik kom om in het werk en we hebben zelfs revent 8 nieuwe mensen aangenomen. Maar er zijn zulke schrijnende situaties zoals een oude schoolvriendin die net een paar jaar terug al hun geld geinvesteerd hadden in een eigen bedrijf dat nu waarschijnlijk failliet zal gaan, haar man heeft net een zware kanker behandeling achter de rug en zijzelf is dit jaar ook bijna gestorven bij een bevalling. Nu klapt het voor hun ook nog financieel in elkaar en dan even erbij werken voor een extra centje gaat niet als je thuisonderwijs moet geven naast het proberen in leven te houden van je bedrijf.
Mijn hart doet echt pijn voor zulke mensen.

Sorry als het zo overkwam, was niet de bedoeling. Maar toch zie ik niet direct de link tussen verzekeringen betalen en kinderen thuis hebben. Dat is corona in het algemeen. En wat verder wordt gezegd, het zou ook helend kunnen zijn voor sommige gezinnen, en voor ouders in essentiele beroepen is er op school gewoon opvang.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:49

Loretta schreef:
Ik zeg niet dat ik voor het afschaffen van godsdienstvrijheid ben. zeker gezien de situatie in landen zonder godsdienstvrijheid. Maar wel ben ik van mening dat de huidige vorm van godsdienstvrijheid zeker eens tegen het licht gehouden mag worden. Niet alleen ivm Corona. Maar streng religieuze clubs permiteren zichzelf nog al wat vrijheden als het bijvoorbeeld gaat om het onder het vloerkleed vegen van zaken als kindermisbruik.

Nu met Corona laten enkele kerken ook weer zien dat ze niet zo goed met die verantwoordelijkehied kunnen om gaan. Dus er mag zeker eens naar gekeken worden in een steeds meer seculiere samenleving.

Helemaal mee eens. De invulling van die wettelijk geregelde godsdienstvrijheid mag wel wat meer aangepast worden aan de maatschappelijke ontwikkeling. De uitzonderingspositie van kerken en religie in het algemeen is niet meer van deze tijd.

Meer concreet, ik begrijp werkelijk waar niet waarom er niet één of andere noodverordening kan worden ingesteld om kerkdiensten tijdelijk te verbieden. Het valt gewoon niet te verkopen dat je in een kerk vrijelijk bijeen mag komen voor 1,5 uur of daaromtrent, zonder enige beperking qua aantallen en zingen, terwijl de rest van de maatschappij op slot gaat.
Tuurlijk, er zullen heus wel kerkgemeenschappen zijn die zich in acht nemen en overgaan tot online diensten, maar denk maar niet dat de kerken in de Biblebelt dat gaan doen. Niet voor niets rijzen de besmettingscijfers in verschillende zwaar-kerkelijke gemeenten de pan uit.
En denk eens aan alle kerstdiensten volgende week, daar komt doorgaans nog meer volk op af dan op gewone diensten. Terwijl je ook in huiselijke kring uit de bijbel kunt lezen en kerstpsalmen en -gezangen kunt zingen, daar is geen kerkdienst voor nodig. Fysieke kerkdiensten kunnen best even wachten tot het weer verantwoord is om groepsgewijs binnen bijeen te komen - daar komen heus geen mensen door in acute nood.

Ik vind het kortom van de zotte, die uitzondering onder het mom van godsdienstvrijheid, en ik vraag me af hoe dat soort kerkgemeenschappen het voor zichzelf kunnen verantwoorden. Dat de regering hier zo halfbakken mee omgaat, is ongetwijfeld de invloed van het CDA en de CU.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:51

Askja schreef:
Helemaal mee eens. De invulling van die wettelijk geregelde godsdienstvrijheid mag wel wat meer aangepast worden aan de maatschappelijke ontwikkeling. De uitzonderingspositie van kerken en religie in het algemeen is niet meer van deze tijd.

Meer concreet, ik begrijp werkelijk waar niet waarom er niet één of andere noodverordening kan worden ingesteld om kerkdiensten tijdelijk te verbieden. Het valt gewoon niet te verkopen dat je in een kerk vrijelijk bijeen mag komen voor 1,5 uur of daaromtrent, zonder enige beperking qua aantallen en zingen, terwijl de rest van de maatschappij op slot gaat.
Tuurlijk, er zullen heus wel kerkgemeenschappen zijn die zich in acht nemen en overgaan tot online diensten, maar denk maar niet dat de kerken in de Biblebelt dat gaan doen. Niet voor niets rijzen de besmettingscijfers in verschillende zwaar-kerkelijke gemeenten de pan uit.
En denk eens aan alle kerstdiensten volgende week, daar komt doorgaans nog meer volk op af dan op gewone diensten. Terwijl je ook in huiselijke kring uit de bijbel kunt lezen en kerstpsalmen en -gezangen kunt zingen, daar is geen kerkdienst voor nodig. Fysieke kerkdiensten kunnen best even wachten tot het weer verantwoord is om groepsgewijs binnen bijeen te komen - daar komen heus geen mensen door in acute nood.

Ik vind het kortom van de zotte, die uitzondering onder het mom van godsdienstvrijheid, en ik vraag me af hoe dat soort kerkgemeenschappen het voor zichzelf kunnen verantwoorden. Dat de regering hier zo halfbakken mee omgaat, is ongetwijfeld de invloed van het CDA en de CU.

Tuurlijk kan dat wel. Precies hetzelfde als bij de verplichting van mondkapjes moet er ook bij ingrijpen in de godsdienst worden afgewogen of het voldoende oplevert tov de heftigheid van de maatregel. Er zijn ook hier 2 grondwettelijke artikelen die elkaar botsen.

Blijkbaar is het kabinet tot nu toe van mening dat de baten niet voldoende zijn om zich hieraan te willen snijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:52

Winged schreef:
Jaa, Spanje is geweldig ja.

Jolínes wat een lange tenen weer.
Ik schrijf alleen maar dat het kán; religie wat opleggen én godsdienstvrijheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:52

Sheran, er zijn namelijk mensen die geen essentieel beroep hebben en dus kinderen thuis hebben en daardoor niet kunnen werken en daardoor dus geen inkomen hebben (of zelfs volledig hun baan verloren hebben) en daardoor dus amper nog geld hebben om nog vaste lasten te betalen. Zo helder?
Leuk dat er compensaties bestaan, helaas telt dat voor veel mensen ook gewoon niet of te laat.

Blijkbaar treft het jou niet, dat is mooi.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-12-20 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:53

secricible schreef:
Blijkbaar is het kabinet tot nu toe van mening dat de baten niet voldoende zijn om zich hieraan te willen snijden.

en zó simpel is het; geen cojónes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:53

Ineke2 schreef:
SusanH schreef:
Dat vind ik wel kort door de bocht. Wij hebben ons keurig overal aan gehouden. Als je hem zo gaat stellen zou ik idd kunnen denken dat wij gestraft worden, terwijl degene die in de klas zit en wel over de schreef is gegaan zijn hand niet op wil steken. Allemaal nablijven. Wij hebben namelijk niks verkeerd gedaan in ons gezin, en ons steeds keurig aan de maatregelen gehouden. Ik kijk er anders tegenaan. Ik denk dat ze simpelweg geen idee hebben waardoor het nu oploopt. En dat ze daarom flink op de rem trappen. Ik vind het jammer dat er zo gewezen wordt, daar krijg je juist verdeeldheid mee terwijl we het samen moeten doen. Maar dat gevoel van samen wat ik in het voorjaar wel had heb ik allang niet meer.

En wbt de sluiting van de scholen, meen me te herinneren dat ze dat echt niet nog eens wilden doen. Met name kinderen houden zich vast aan dat soort beloftes. Daarom is dit extra zuur.

Ik heb het toch ook niet over jou of je gezin persoonlijk? Mindin ook niet naar mijn idee.

De maatschappij bestaat uit meer dan jij alleen. Als de mentaliteit anders was geweest en het er niet steeds om gaat om het randje op te moeten zoeken, het vele shoppen wat schijnbaar echt moet...
Dan hadden de cijfers dat wel laten zien denk ik zo.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat mensen perse een schuldige aan willen wijzen. En die schuldige die is er simpelweg niet, want men weet niet waardoor de cijfers zo oplopen. Maar mijn voorbeeld komt niet zo goed over volgens mij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:55

Sizzle schreef:
Sheran, er zijn namelijk mensen die geen essentieel beroep hebben en dus kinderen thuis hebben en daardoor niet kunnen werken en daardoor dus geen inkomen hebben en daardoor dus amper nog geld hebben om nog vaste lasten te betalen. Zo helder?
Blijkbaar treft het jou niet, dat is mooi.

Dit komt een beetje aanvallend over, dat lijkt me niet nodig. Maar nee, ik ken ze persoonlijk niet, gelukkig hebben zij genoeg andere kinderen in de buurt die willen oppassen. En nee, mij treft het niet, ik heb geen kinderen en wij vangen nu juist die kinderen op mijn werk vangen wij nu juist dus kinderen op van dat soort ouders. In overleg is er heel veel mogelijk (bij ons althans).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:59

Zeker als je mensen in uitzend kracht situaties vraagt of inderdaad met een eigen instortend bedrijf waar hun hypotheek in zit dan breekt gewoon soms echt je hart.
Die werken al dag en nacht sinds de vorige lockdown, hebben weer flink geld geinvesteerd in zinvolle maatregelen en nu gaan ze alsnog over de kop.
Mensen met uitzend contractjes worden gewoon niet meer opgeroepen. Een verkeersregelaar bij het ziekenhuis was bij het testcentrum in tranen uitgebarsten met de mededeling: als ik positief ben kan ik de huur niet meer betalen (loon per gewerkte dag).

Ik begrijp ook wel dat niemand daar wat aan kan doen maar het is en blijft diep treurig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-12-20 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:00

ik irriteer me een beetje aan België merk ik :o Iedere keer als zij soepeler zijn dan NL dan staan de grensregio's op hun achterste benen, want "funshoppers" e.d. Afgelopen voorjaar werden de grenzen gebarricadeerd en weet ik wat.
Maar andersom, als zij hun regels aantrekken en het voordelig is om naar NL te komen dan zien je massa's belgen naar NL komen en gebeurt er niks om dat te voorkomen. Is dat nou de berichtvorming en horen we die berichten niet? Of vinden ze het wel best als het naar ons komt, maar niet andersom?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:02

Sizzle schreef:
Zeker als je mensen in uitzend kracht situaties vraagt of inderdaad met een eigen instortend bedrijf waar hun hypotheek in zit dan breekt gewoon soms echt je hart.
Die werken al dag en nacht sinds de vorige lockdown, hebben weer flink geld geinvesteerd in zinvolle maatregelen en nu gaan ze alsnog over de kop.

Ik begrijp ook wel dat niemand daar wat aan kan doen maar het is en blijft diep treurig.

Laten we vooral voorop stellen dat het heel, heel triest is en dat veel mensen tot over hun nek in de moeilijkheden zitten. Daarom word ik ook zo gefrustreerd van al die protesten, van al dat gemekker gisteren tijdens de persconferentie... we moeten hier gewoon vanaf. De ondernemers en ZZP-ers stonden gisteren niet te gillen, die proberen zich juist zo goed mogelijk aan alle maatregelen te houden omdat ze weten dat ze het anders niet meer gaan trekken. Denk aan elkaar... :(:)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:03

De financiële gevolgen van corona gaan sowieso nog lang doorsudderen. Ik probeer de lokale ondernemers wel te steunen, maar mijn financiële potje hoeft natuurlijk ook niet helemaal leeg ten behoeve van een ander. Het is spannend hoe 2021 eruit gaat zien en wat er nog staat -O-

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:03

Loretta schreef:
Veriye schreef:
Ik snap niet zo goed dat ze het dan niet verplichten, dat kerken online diensten doen. Dan kan iedereen nog zijn geloof uitleven, alleen dan veilig voor iedereen thuis. Ik zag hier de laatste tijd op zondag wel heel veel mensen die van kerk naar buiten liepen en dan gezellig met z´n 10 bij elkaar staan te kletsen zonder 1.5m afstand.

Gelukkig heb ik vakantie en is het geen probleem dat de opvang sluit. Alleen zitten wij met de verhuizing, dus dat moeten wij nog even uitvogelen hoe wij dit het veiligst kunnen aanpakken zonder super duur bedrijf. wij hebben wel 1/2 mensen nodig om te helpen...Alleen redden wij dat niet. Maar dat mag dan niet zoals ik heb begrepen.

Religie heeft een streepje voor. Godsdienstvrijheid gaat heel erg ver. Is zelfs in de grondwet verankerd.

Vrijheid van onderwijs staat ook in de grondwet...