De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:12

Destination schreef:
Pandora2 schreef:
Ik ook niet :D Kan ook maar het 1e deel lezen.

Die man ging 2 mensen ophalen aan de luchthaven die besmet blijken te zijn. Maar niemand wil hem testen. Hij moet enkel thuis blijven.

Maar er is vast meer info, want dat is slechts 6% van het hele artikel, niet te snel conclusies trekken ;)

Ik trek geen conclusies, ik lees enkel wat er zwart op wit staat in dat kleine stukje ;)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:14

Pandora2 schreef:
Ik trek geen conclusies, ik lees enkel wat er zwart op wit staat in dat kleine stukje ;)

Ik zeg ook niet dat je conclusies hebt getrokken, alleen dat we op moeten passen met conclusies trekken voordat het hele verhaal bekend is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:15

Cer heb je een een leesbare link?

Wat betreft de testen. Tjsa ik ben nog steeds niet verbaasd over de weinige gevallen in Nederland. De discussie hier loopt al sinds vrijdag ochtend. (Ja nog steeds) Sinds die tijd ben ik veel gebeld door jawel huisarts (die drie dagen een assistent heeft laten rondbellen omdat het ze niet lekker zit, en het nu maar heeft opgegeven geloof ik ook), ggd, rivm, spoedeisende hulp van het ziekenhuis hier (geen idee waarom die belden trouwens) zo ongeveer dagelijks en niemand is het met elkaar eens.

O nee dat zeg ik verkeerd de ggd staat lijnrecht tegenover de rest. Iedereen behalve de ggd vindt een test nodig om zeker te zijn dat ik toch niet stiekem ben besmet door de zieke milanees en heinsberger. Maar de ggd blijft stug volhouden het waren geen bewezen gevallen Dus testen we niet(hoe moet je dat weten van mensen die daarna naar hun eigen land zijn vertrokken).

Laatste telefoontje van de ggd gister laat in de middag: vindt me geen risico en ik mag overal komen en doorleven. Maar moet van hun voor de zekerheid wel afstand houden van mensen, liefst thuis blijven voor het geval dat ik toch besmet ben met het virus. Een advies waar je dus niks mee kan. :n geen idee hoe lang ook of wat Een test vrijdag had een hoop tijd werk en moeite gescheeld. Duidelijk ja of nee en klaar.

Paar voordelen ik ben aardig weer op de rit kwa longen en uitzieken, ben uitgeslapen en heb tijd genoeg thuis rond te rommelen nu ik me weer wat fitter voel.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-03-20 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:17

Karuna, dat advies is toch redelijk duidelijk. Doe wat je moet doen buiten de deur maar wees waakzaam. Een duidelijke ja of nee is er bij zo veel mensen niet, en vrijdag was niet vandaag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:19

Dat zeggen ze ook niet gek genoeg. Eerst was ja je mag alles doen, geen restricties om gesprek af te sluiten met blijf thuis en vermijd menselijk contact. :+ volgens rivm richtlijn die er toen gold en de spoed had ik vrijdag al getest moeten worden :j .
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-03-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:20

Google op gezin - castricum - corona
Ik kan niet een directe link plaatsen omdat ik refereer naar het gesprek wat hij had met radio 538, en daar is geen link van :+

NB: die man ging niemand ophalen, die man was in italie geweest en voelde zich ziek

"We belden de huisarts, die erg schrok van onze klachten en die overlegde met de GGD. Die vertelde haar weer dat we niet in gevaarlijk gebied waren geweest. Later is er weer met de huisarts gebeld toen we zagen dat het uitbraakgebied in Noord-Italië groter was en dat we daar wel degelijk zijn geweest. Die overlegde weer met de GGD en oordeelde dat we een twijfelgeval waren. We moesten maar proberen uit te zieken.”
Ik belde dat nieuwe landelijke nummer. Daar kreeg ik te horen dat de mensen achter de telefoon geen artsen waren. Ze verwezen me naar de huisartsenpost. Die wilden me niet zien omdat ik een risico kon zijn. Ze belden met de GGD en en die zei dat ik tot maandag moest wachten. De huisarts belde mij zelf maandag om te vragen hoe het met mij ging. Ik zei: ik wil dat er iemand naar me kijkt! Ik ben al twee weken ziek en heb koorts. De huisarts adviseerde de GGD te bellen en schreef antibiotica voor. Die zeiden tegen me dat alleen de huisarts mag bellen. Dat heeft mijn huisarts nu gedaan en erop gestaan dat ik en mijn dochter getest worden....
" en zo nog wat

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:21

Gister werd ik gebeld door de longverpleegkundige. Gevraagd wat voor mij geld,36 jaar en astmatisch.
Advies was:bij hoge koorts en hoesten eerst bellen en niet komen. Bij zieke en verkoude mensen ongeveer 2 meter afstand.

Dus het afstand houden is niet alleen voor jou maar gewoon voor iedereen karuna

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:22

Karuna: Ik begrijp je post niet helemaal, maar gebruik gewoon je gezond verstand. De kans dat dit nog in te dijken valt is sowieso klein, dus als het komt, dan komt het toch. Heb je er zelf zodanig veel schrik van, kom dan niet buiten en probeer zaken anders te regelen.

elnienjo

Cer schreef:
Google op gezin - castricum - corona
Ik kan niet een directe link plaatsen omdat ik refereer naar het gesprek wat hij had met radio 538, en daar is geen link van :+

NB: die man ging niemand ophalen, die man was in italie geweest en voelde zich ziek

"We belden de huisarts, die erg schrok van onze klachten en die overlegde met de GGD. Die vertelde haar weer dat we niet in gevaarlijk gebied waren geweest. Later is er weer met de huisarts gebeld toen we zagen dat het uitbraakgebied in Noord-Italië groter was en dat we daar wel degelijk zijn geweest. Die overlegde weer met de GGD en oordeelde dat we een twijfelgeval waren. We moesten maar proberen uit te zieken.”
Ik belde dat nieuwe landelijke nummer. Daar kreeg ik te horen dat de mensen achter de telefoon geen artsen waren. Ze verwezen me naar de huisartsenpost. Die wilden me niet zien omdat ik een risico kon zijn. Ze belden met de GGD en en die zei dat ik tot maandag moest wachten. De huisarts belde mij zelf maandag om te vragen hoe het met mij ging. Ik zei: ik wil dat er iemand naar me kijkt! Ik ben al twee weken ziek en heb koorts. De huisarts adviseerde de GGD te bellen en schreef antibiotica voor. Die zeiden tegen me dat alleen de huisarts mag bellen. Dat heeft mijn huisarts nu gedaan en erop gestaan dat ik en mijn dochter getest worden....
" en zo nog wat

Sowieso idioot om zonder gezien te zijn antibiotica voor te schrijven. Dat werkt alleen tegen bacteriele infecties, niet tegen virussen.

karuna
Drukke kabouter

Cer hun verhaal komt me bekend voor, iedereen wijst naar elkaar. Niemand kan iets ivm protocol en uiteindelijk gebeurd er niks en moet je zelf maar wat gaan verzinnen wat te doen

Tieneke ik ben mogelijk juist zelf besmet en een gevaar voor anderen (of geweest omdat ik aardig weer hoest en koorts vrij ben) :+ en had getest moeten worden vrijdag al. De maatregel is niet voor mezelf maar voor anderen. Maar niks gebeurd :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-03-20 11:32, in het totaal 4 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:24

Maar er is nog helemaal geen corona vastgesteld bij deze man..

het hele proces is idioot natuurlijk >;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:26

karuna schreef:
Cer hun verhaal komt me bekend voor, iedereen wijst naar elkaar. Niemand kan iets ivm protocol en uiteindelijk gebeurd er niks en moet je zelf maar wat gaan verzinnen wat te doen

Tieneke ik ben mogelijk juist zelf besmet :+ en had getest moeten worden vrijdag al. De maatregel is niet voor mezelf maar voor anderen. Maar niks dus

Maar hoe weet je dit? Ben je in een risicogebied geweest of heb je contact gehad met een mogelijke drager?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:27

Nee maar hij maakt zich wel zorgen, heeft ziekteverschijnselen, is in het besmette gebied geweest, maar wordt níet getest (moet daar 8 dagen op wachten) en moet gewoon naar zn werk...
Das toch raar?

Ik bedoel, dat helpt niet echt bij het indammen van de uitbraak denk :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:28

Karuna, wat is er verder zo lastig aan? Gebruik je gezond verstand, die voorzichtig en ziek uit. Je hoeft toch niet perse getest te worden dan, of wil je perse een Corona label hebben? Ik snap best dat ze niet Jan en alleman die zich zorgen maken gaan testen. Beter focussen op de echte risico's. Je kan jezelf ook ziek kijken. Er zijn genoeg mensen met griep en dat heb jij waarschijnlijk ook gewoon. Zeker gezien je vatbaarheid (iig dat begrijp ik uit je posts).

Als je geen koorts hebt maar geen luchtwegproblemen (in de zin van ontstekingen en nare ellende) moet je enkel wat maatregelen nemen en voorzichtig zijn begrijp ik van RIVM. Prima. en lekker uitzieken. Ipv de instanties blijven plat te bellen en hun spaarzame tijd te verdoen....
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 04-03-20 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:29

Purny dat laatste dus een zieke italiaan uit regio milaan en een snotterende heinsberger.voordat de sjit daar uitbrak. Beiden ziekig vertrokken hierheen en weer terug nog zieker. En daar zit dus het probleem. Omdat van beiden ik niet weer of ze bewezen besmet zijn (want ken de mensen verder niet en zij zijn terug naar hun eigen land)

Tancreda ik bel niet, zij bellen mij. :+ Vanwege huisartsen praktijk die zich zorgen maakt en die zekerheid wil hebben ook voor eigen praktijk. En zij dus is blijven bellen naar informatie. En ja vrijdag had ik 38,3 en hoest en pijn bij ademhalen en kortademig. Daarom belde ik niets vermoedend de praktijk niet wetende dat dit circus erop volgde.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-03-20 11:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:29

karuna schreef:

Tieneke ik ben mogelijk juist zelf besmet en een gevaar voor anderen (of geweest omdat ik aardig weer hoest en koorts rij ben) :+ en had getest moeten worden vrijdag al. De maatregel is niet voor mezelf maar voor anderen. Maar niks gebeurd :')

Protocol, protocol en nog eens protocol.
Alleen in sommige situaties zijn protocollen waardeloos. Waar is het gezonde verstand gebleven?

Door falende protocollen moest er al een compleet ziekenhuis worden afgesloten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:32

karuna schreef:
Purny dat laatste dus een zieke italiaan uit regio milaan en een snotterende heinsberger.voordat de sjit daar uitbrak. Beiden ziekig vertrokken hierheen en weer terug nog zieker. En daar zit dus het probleem. Omdat van beiden ik niet weer of ze bewezen besmet zijn (want ken de mensen verder niet en zij zijn terug naar hun eigen land)

Tancreda ik bel niet, zij bellen mij. }> Vanwege huisartsen praktijk die zich zorgen maakt en die zekerheid wil hebben ook voor eigen praktijk. En dus is blijven belken naar informatie. En ja vrijdag had ik 38,3 en hoest en pijn bij ademhalen en kortademig. Daarom belde ik niets vermoedend de praktijk niet wetende dat dit circus erop volgde.

Hoe heb jij contact gehad met deze mensen? Dat mis ik in je verhaal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:33

Karuna, jij bent toch zelf beginnen bellen toen, als ik me niet vergis? Je had toen koorts, maar dat is daarna weer over gegaan, schreef je ook zelf. En het zijn dingen die je nog al hebt doorgemaakt. Dus dan is het toch ok? Snap werkelijk niet wat je probleem nu eigenlijk is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:34

En waarom zijn ze bang voor hun praktijk? Als jij je wel aan de voorgestelde maatregelen houdt, blijf je lekker thuis als je niet te ziek bent en prima thuis kunt uitzieken, en hoeven ze zich ook niet zorgen te maken over hun praktijk toch? Je kent vast wel iemand die je meds voor je wilt ophalen als je die nodig hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:39

Ja dus, heb met de milanees ruim een half uur zitten praten terwijl de beste man zich beroerd voelde en zich kapot hoestte, de heinsberger denk ik 10 minuten mee gepraat.

Tieneke, het gaat over de protocollen. En de discussie in deze regio dat de ene instantie dit zegt en de andere instantie dat. En er daardoor mogelijk besmettingen plaatsvinden omdat er niet getest wordt. Het is dat ik zelf meteen besloten heb ik blijf thuis. Ik werk niet dus dat scheelt weer. Omdat ik anderen niet zou willen aansteken met wat ik ook heb.

En met mij meer in deze regio, die wel naar werk, school enz gaan. Dat is gewoon vreemd dat er binnen instanties zo n duidelijke meningsverschillen zijn over wanneer er getest moet worden en wanneer niet.

Ik red me wel, praktijk maakt zich zorgen omdat als ik overal mensen zou gaan besnetten veel ouderen en ziekere mensen hier ze overbelast raken. Dus begrijpelijk dat ze willen weten hoe en wat toch.

Meer zeg ik er niet over en ik trek me weer terug uit het topic, maar het verhaal dat Cer plaatst is dus hier ook gaande.
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-03-20 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:41

Als ik het zo lees is er dus geen idee over hoeveel mensen er echt besmet zijn want heb je klachten blijf dan vooral binnen zitten wachten tot het voorbij is.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:41

Ik snap al deze heisa niet hoor Karuna. Je bent heel onduidelijk in je berichten en zou bijna denken dat je juist wil dat je de stempel carona virus hebt. Gebruik je gezonde verstand zoals meerdere hier zeggen en blijf er niet zo in hangen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:44

Ik denk dat Karuna het het lastigst vind om om te gaan met de onduidelijkheden die er zijn. Wel of niet, Waarom niet getest worden, maar wel het advies krijgen binnen te blijven. Ik snap dat wel. Ik zou deze onduidelijkheid ook niet kunnen handelen denk ik. Zeker als je weet dat je in contact met die mensen bent geweest die wel ook het coronavirus hebben. Ik kan me het wel indenken.

Even wat anders:
https://www.ad.nl/binnenland/live-medew ... ~a44c8ba3/
AD heeft een plaatje met waar de besmettingen in Nederland zijn. Ik weet niet precies of het klopt hoor, maar ik vind het fijn zo'n overzicht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:45

Ik had het idee dat Karuna juist probeert uit te leggen dat de protocollen niet altijd duidelijk zijn en instanties elkaar tegen spreken...

Maar ik kan me vergissen.. zo las ik het.

Dit in het kader van mensen die schrijven "volg de protocollen!" enzo... dacht ik..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:46

purny schreef:
Gister werd ik gebeld door de longverpleegkundige. Gevraagd wat voor mij geld,36 jaar en astmatisch.
Advies was:bij hoge koorts en hoesten eerst bellen en niet komen. Bij zieke en verkoude mensen ongeveer 2 meter afstand.

Dus het afstand houden is niet alleen voor jou maar gewoon voor iedereen karuna

Ik krijg geen antwoord van mijn behandeld arts
Belde dat ik de site van het RIVM had gelezen en wilde weten of ik met mijn autoimuumziekte nog speciale maatregelen moest nemen. Kreeg het antwoord er worden geen persoonlijke vragen beantwoord, kijk maar op de site van rivm. Aangegeven heb ik gedaan, maar heb een vraag over mijn situatie.
Ze kwamen niet verder dan kijk op de site van het rivm.
Volgende vraag het rivm zegt kom niet naar het ziekenhuis als het niet nodig is. Ik ben al 6 jaar stabiel en geen opvlammingen meer, dus is het verstandig de afspraak te verplaatsen. Het antwoord was: kijk op de site van het rivm. Kun je dus niets mee..
Doe maar extra voorzichtig, werk nog wel, maar deels thuis. Alle klanten spreek ik alleen telefonisch en niet meer bij hen thuis.. en verder is het afwachten...