Askja schreef:Dat lijkt me een goed idee.
Wel is het belangrijk dat die ouders daarbij serieus worden genomen, dat men de tijd neemt om naar hen te luisteren.
Denk ik ook! Ik mis in de aanpak ook een stukje medische dienstverleners trainen om goed te luisteren naar zorgen en goede antwoorden te kunnen geven zonder zorgen te bagatelliseren.
De website heb ik een klein beetje een hard hoofd in - alle info is momenteel al goed beschikbaar maar wordt niet serieus genomen onder het mom “wij van wc eend” - van de overheid dus voor de hardcore antivaxxers per definitie onbetrouwbaar. Wel zou het fijn zijn als medici ernaar kunnen verwijzen.
Askja schreef:Ik denk dat veel weerzin voortkomt uit wantrouwen jegens de overheid omdat men zich niet gehoord voelt. Althans bij een deel, de harde kern valt waarschijnlijk met geen enkel argument, feit of cijfer te overtuigen.
Dit is de spijker op z’n kop. De medische wereld roept ook wantrouwen op - heel veel van wat ze doen begrijp je niet, je hebt er geen controle over en ze zijn soms nog onaardig ook. Ook 1 van de redenen waarom homeopathie zo populair is - mensen voelen zich geholpen, gehoord en begrepen, ook al zijn ze het niet. De medische wereld laat hier denk ik wel wat liggen.
Grappig vond ik ook om te zien hoe bijvoorbeeld Vaxxed inspeelt op dat wantrouwen. Ergens in een stuk toelichting over een vaccin wat stiekem naar Brazilie igesmokkeld zou zijn zie je geanimeerd een enge bigpharma medewerker in het holst van de nacht (mét zonnebril) een groot gebouw uitsluipen met een geheim koffertje waar het vaccin (wat eruit ziet als een nucleaire substantie) in zit. “Het had vernietigd moeten worden, maar het werd weggesmokkeld”. Er wordt handig weggelaten dat het verhoogde risico op meningitis niet alleen is herkend maar ook uitgebreid onderzocht is. Er wordt zó handig ingespeeld op die onderbuikgevoelens.