Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:47

Hmm.. dan vraag ik me af wat ik verkeerd doe.
Ik had spierpijn na 5.5km met een snelheid van 9kmh.

Heb wel goede schoenen deze heb ik bij runnersworld gehaald waar ze de stand van je voeten bekijken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:57

Misschien drink je te weinig water, doe je geen warming up of cooling down?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:01

Ik drink zo'n 2 liter per dag. Of ik fiets van te voren even warm of ik wandel een heel stuk van te voren.
Als cooling down wandel ik 1 a 2 km.

Laatste twee keren niet gefietst van te voren maar gewandeld. Mss is dat het?
Strechen doe ik eigenlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Saul op 23-04-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:01

Sinds wanneer loop je weer? Je moet natuurlijk wel rustig opbouwen :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:03

Ik loop weer sinds een maand of 2.
Heb rustig opgebouwd.
Begonnen met 10 minuten en dan 2 min lopen 2 min rennen. Totdat ik op een half uur zat. Daarna steeds de tijd van het hardlopen beetje bij beetje vergroot. Snelheid destijds op 7.5kmh gehouden. En de laatste 2 keren buiten gelopen. Daar liep ik onbewust veel harder 8,5/9kmh. Kan mss ook nog mee tellen?

Wat fijn dat jullie zo mee denken zeg!
Bedankt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:08

Bij mij wisselt het erg wat voor training ik doe. Als ik naar de atletiek ben geweest heb ik daarna regelmatig spierpijn, maar dat is denk ik de combi van een uur oefeningen ook voor techniek en corestabiliteit en daarna nog baantraining of heuvel training.

Als ik 'voor mezelf' loop heb ik eigenlijk nooit spierpijn (behalve als ik na mijn lange duurloop niet goed eet). Krijg vnl van sneller lopen spierpijn, dus zou bij jou ook kunnen? Heb je altijd spierpijn of alleen deze keer?

Een keer spierpijn hebben is helemaal geen probleem, zolang je snel herstelt hiervan en niet elke training spierpijn hebt :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:15

Klinkt zo in mijn- ook amateur- oren niet slecht hoor Tyrcanol. Als je opeens een stuk harder loopt dan normaal kan het best daardoor komen. Als het maar wel snel wegtrekt!

Zelf heb ik nog nooit spierpijn gehad van het hardlopen. Maar als ik daarna nog andere sport (en) ga doen komt het wel eens voor. Vind ik zelfs wel prettig afentoe

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:34

Moet ik nog vertellen dat het gisteren warm was in Enschede? Ben met de pacers van 3hr30 vertrokken maar mijn hartslag was gelijk veel te hoog en dat bleef zo. Dus na een uurtje tot de conclusie gekomen dat ik dit met oplopende temperaturen geen 3 1/2 uur vol ging houden. 3hr30 zou het dus niet gaan worden. Toen had ik de keuze om of zo lang mogelijk toch nog aan te haken met het risico daarna volledig in te storten, mijn streeftijd bij te stellen of de tijd helemaal los te laten. Maar omdat het dus sowieso een tegenvallende tijd zou gaan worden heb ik voor het laatste gekozen en ook geen moeite gedaan er met hangen en wurgen bv 3hr35 van te maken.
Vanaf toen ook echt genoten lekker op gemakje. Dankbaar gebruik makende van elke sproeier en continu drinken. Net voor de finish kwamen de hazen van 3hr45 bij mij lopen. Die hadden al hun lopers onderweg verloren maar moedigde mij nog aan voor een tijd binnen de 3hr45. Dus toch nog maar met beide mannen een sprintje voor de laatste 500m voor een tijd van 3hr44. Was waarschijnlijk door de warmte toch nog goed genoeg voor de tweede plaats.
Behalve wat stijve achillespezen was ik nog fris na de finish. Het fietstochtje naar de auto was dus ook geen enkel probleem. Ook vandaag alleen maar wat last van de achillespezen verder geen enkele spierpijn. Een nieuwe poging voor een tijd binnen de 3hr30 is al over drie weken want ik heb gisteren avond gelijk voor de marathon van Tilburg ingeschreven.
Ik vond het wel erg gezellig in Enschede.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:39

Goed gedaan zeg! Ik vond het ook heel gezellig. Superveel mensen langs de kant.

Heb wel spierpijn in mijn rug (van de camelbak) en bovenbenen. Denk dat het over een dag of twee wel weg is.

Ik heb vooral spierpijn als ik langer dan 15km loop of erg veel heuvels meepak in het bos. Verder eigenlijk nooit spierpijn.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:25

Greetje wat goed gedaan! Ook al is het voor jou geen toptijd, het blijft natuurlijk een hele nette tijd. Best bizar dat jij “gewoon even” een marathon loopt en volgende dag praktisch nergens last van hebt. Leuk dat je Tilburg gaat lopen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:00

Super gaaf Greetje

Hier lonkt de bank al paar dagen.

Spierpijn jup na elke training ontzettend stijf in mijn binnenste beenspieren en spieren rondom mijn doos.
Mag er lang van genieten..uurtje of 10-12

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:31

Echt megaknap Greetje. En je hebt dus gelijk weer een mooi doel voor ogen!

Ik had in het begin ook echt wel spierpijn van het hardlopen, met name in de buitenkant van mijn bovenbenen. Inmiddels heb ik daar geen last meer van. Hooguit zware benen als ik de dag na een pittige training weer ga rennen of wanneer we veel beenoefeningen hebben gedaan met bootcamp :).

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:35

Ik vind het zo tof dat mensen zo veel kunnen lopen, echt respect! Vooral met die hitte.

Ik heb gister voor het eerst 6 km gelopen ik 36 min met heel veel heuvels :p en het gaat me elke keer dat ik loop steeds beter af :)
Nooit gedacht dat mijn conditie zo snel zou verbeteren. Ik wil eerst opbouwen tot de 10 en me dan een keet inschrijven voor een hardloopwedstrijd van 5/6 km ongeveer.

Waar kan je wedstrijden vinden en je inschrijven enzo?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:35

Sunnybellami

Hardloopkalender.nl
Uitslagen.nl

Kun je op Facebook startbewijzen van grote evenementen overnemen.
Je hebt daar ook hardloop en trailgroepen waar de mindere bekende evenementen op staan.

Zelf loop ik alleen op wedstrijden met tijdregistratie

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:03

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:51

Vanmorgen krachttraining van mijn bovenlijf gedaan en net een rustige 10km gelopen over de hei en in het bos. Meer wilde mijn lichaam nog niet.

Afbeelding

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:02

Knap gedaan Greetje! Voor jou misschien geen toptijd maar ik ben er jaloers op haha.

Ik heb maandag nog mee gedaan met de looptraining in de duinen. Was lichamelijk een wrak na emotionele dagen en korte nachten maar vond het voor mijn geestelijke gesteldheid wel goed om te gaan. Was fijn, gezellige groep, weer veel tempotraining gedaan, interval en weer wat fijne tips met betrekking tot techniek. Helaas aan het einde van de training een dikke knie, dit had ik vorige week ook na een wandeltocht. Bang dat ik weeeeeeer iets aan het overbelasten ben :roll: dus even rustig aan, denk dat ik er nu wel op tijd bij ben en het wel weer wegtrekt als ik er nu even op let en niet weer doorga.
Koppie lekker leeg, daarna afscheid genomen van paard, die gister avond is ingeslapen. Pff, heftige dagen zo ;(

Hou even rust nu tot volgende week maandag, dan weer naar de looptraining.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:26

Veel sterke gewenst anne_bento, afscheid nemen van een dier is vreselijk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:34

Je hebt wel pech hoor Anne, ook nog een dikke knie.. :(
Gisteren heb ik hardgelopen en het ging heel slecht. Eerste stukje ging prima, maar toen kwam ik een hele rokersgroep tegen waar ik niet omheen kon. Het duurde te lang voordat ik erlangs was. Resultaat: lichte astma aanval. Zwart voor ogen en piepen. Mijn middenrif, longen, ribben en schouders doen nog steeds zeer want het koste me alle moeite om te stoppen met hyperventileren. Ik ben wel nog eventjes door gaan wandelen in de hoop dat het wat beter zou gaan, maar het hielp allemaal niks.
Prutzooi

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:50

Heel veel sterkte Anne!

Sintara bah wat vervelend! Dat je daar zo veel last van hebt zeg in de buitenlucht.

Supervixen wat een mooie foto! En toch mooi al weer 10km gelopen :)

Ik heb dinsdag een kort rondje gedaan, slechts 4 km haha. Wel lekker doorgelopen met een gemiddelde van 4.49 per km. Gisteren had ik intervaltraining willen doen maar dat werd aquafit.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:26

Veel sterkte gewenst Anne.

Sintara wat naar dat je daar zo heftig op reageert! Ben je al bekend bij longvpk?

Daan, de eerste km's heb je dus weer mooi te pakken!

Ik loop momenteel 2x per week en weer 2x per week small group training. Heerlijk weer wat meer afwisseling. Gisteravond was de training zo zwaar dat ik me afvraag of ik vanavond wel een biertje kan vasthouden :7

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:24

Dank jullie. Raar leeg gevoel nu.

Sintara wat waardeloos!! Denk je lekker een stukje te gaan lopen, wordt het verpest door een stelletje rokers (sorry, wil niemand beledigen, maar heb echt een hekel aan roken :r )

Ik overweeg om morgen een stukje te gaan, wil alleen echt niet die knie meer gaan overbelasten dus vind het wat spannend. Misschien moet ik er maar een wandeltochtje van maken. Zou zaterdag een wandeltocht van 40 km hebben, maar afgezegd, dat gaat nooit goed met die knie nu :n vraag me af of het misschien toch aan m'n schoenen ligt. Toch voor de zekerheid maar even laten opmeten binnenkort.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:10

@ Anne, wel voorzichtig doen he. Is je knie al minder dik?
@ Daan: binnen of buiten maakt niks uit, enige is dat het buiten minder lang blijft hangen wanneer de sigaretten uit zijn. Maar wat ga jij snel zeg op een 4 km! Ik ben heel jaloers :P .
@ noeps: Nee, ik ben er wel mee naar de huisarts geweest en er is ook wel een testje gedaan. Over het algemeen heb ik ook al een hele kleine longinhoud. Maar omdat mijn conditie goed is en ik nooit een ´echte´ aanval krijg hoef ik normaal ook geen medicijnen. Soms is het heel vervelend maar ik zal er nooit dood van neervallen. Ik heb wel wat oefeningen en technieken en die helpen genoeg.
Het probleem gisteren was dat ik aan het hardlopen was en dus alle lucht nodig had. Ze stonden achter een bocht waardoor ik niet van tevoren al ging wandelen en de wind stond in mijn richting. Het was een flinke groep dus er was heel veel rook en ze lieten me er niet direct langs. Door de rook kwam ik zuurstof te kort en ik raakte een beetje in paniek waardoor mijn zuurstof behoefte niet daalde. Daarna gingen ze nog bezorgd doen natuurlijk, waardoor ik nog langer in de rook stond... En ik kon niet uitleggen wat er was, want ik had geen lucht. Gelukkig was ik niet in mn eentje :) .

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:54

Greetje echt respect.
Ik ben heel langzaam weer aan het opstarten. Helemaal van onder af aan en ga gewoon op gevoel doen. Ik doe nu wandelen met stukjes hardlopen. Ik doe dan wel een heel rondje lopen en stukjes van 1 tot 2 min hardlopen. En dat ga ik dan uitbreiden. Ik doe ook wat tempo wisselingen bij lantaarns om mijn lichaam weer wat krachtiger te maken. Ik ben benieuwd of ik het weer een beetje opgebouwd krijg. Ik heb nog steeds last van loopneuzen btw maar wel minder.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:46

Supervixen loop jij in training ook met camelbak of niet? Grappig dat je daar spierpijn van krijgt!
Mooie foto ook weer :)

Goed bezig Sunny!

Heftig Anne, en zo naar zo'n dikke knie! Is hij inmiddels weer helemaal normaal? Zou als ik jou was voor de zekerheid een wandeltochtje maken en dan na afloop kijken hoe het met je knie gaat.

Sintara wat balen zeg! Mijn vriend heeft ook astma, maar verbaas me eigenlijk vaak dat hij niet meer last heeft van rokers dan ik heb (en ik heb geen astma :P Maar ook bijvoorbeeld dingen als spuitdeo, ik wordt daar heel benauwd van en hij kan dat rustig rondspuiten zonder problemen).
Hij heeft wel veel sneller last van zijn ademhaling dan ik tijdens activiteit maargoed ik ben bijna altijd in beweging als ik de mogelijkheid heb, en zijn conditie is 0,0. Als hij dan een keer met mij probeert hard te lopen gaat hij keihard van start (en rent hij me voorbij), staat hij na een tijdje te hijgen langs de weg en dan zegt hij dat het komt door zijn astma. Nee schat, dat komt omdat je als een idioot begint te rennen terwijl je geen conditie hebt :')

Hoe vind je het lopen nu Daan? Heb je er weer plezier in, heb je al een nieuw doel? Gewoon uit nieuwsgierigheid :P

Lekker Noeps!

Goed dat je het zo rustig aan opstart Befunny! Ik heb ook heel vaak last van loopneuzen, heel irritant! Maar is minder nu het weer iets warmer is. Vind het in het bos ook niet zo erg, maar op de baan probeer ik het altijd 'netjes' te houden :j

Geen idee trouwens of jullie het je nog herinneren, maar ik vroeg een tijd terug iets over de hoeveelheid drinken per dag. Toevallig was ik op zoek naar artikelen mbt elektrolyten etc voor mijn stage en toen kwam ik wel wat artikelen tegen die ik nuttig vond. Heb heel wat artikelen bekeken en ongeveer dit geconcludeerd:

- Verhoogde activiteit kan zorgen voor verhoogde waterbehoefte. De waterbehoefte van mensen kan 2 tot 6 keer zo hoog worden als gebruikelijk door activiteiten/temperatuur of een combinatie van beide.
- Over het algemeen is hyperhydratie geen probleem en zijn de enige problemen die mensen ervan ondervinden dat ze vaker naar de wc moeten (en daardoor bijvoorbeeld slechter slapen)
- Het wordt wel gevaarlijk als hierdoor hyponatremie optreedt (te lage natriumconcentratie)
- Dit gebeurt voornamelijk in combinatie met langdurige activiteit (exercise-associated hyponatremia), bijvoorbeeld tijdens een marathon wanneer er teveel water wordt ingenomen en veel elektrolyten worden uitgezweet
- EAH (exercise-associated hyponatremia) kan erg gevaarlijk en zelfs dodelik zijn, ook bij gezonde mensen. Dit gebeurt voornamelijk als mensen doorgaan met drinken als ze geen dorst meer hebben.
- Wanneer er lichte hyponatremie optreedt, is dit ‘ simpel’ op te lossen door weinig te drinken en zouten in te nemen.