ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:49

Ah dan zal t wel psychiater geweest zijn, want zij schreef me ook de meds voor

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:15

Ja dat is dus het rare..
Want de dokter had gezegd dat ze ''gedragsverandering'' moest..

Maar.. ik ken mijn zusje echt heel goed, we doen bijna alles samen en ik kan met zekerheid zeggen dat ze dat uitstelgedrag en het langzame ècht niet kan veranderen..
Als ik dit topic zo doorlees, dan herken ik echt een heleboel. Maar nu moet ze dus naar een psycholoog (we zijn er niet voor verzekerd, dus dat kost behoorlijk wat) om gedrag te gaan proberen te veranderen wat ze niet kàn veranderen...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:17

@Martine_R dat is raar... misschien kan ze beter zelf contact opzoeken met een psychiater?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:18

Ik dacht dat je altijd doorgestuurd moest worden..? Of kun je zelf ook een psychiater bellen?

Maar blijkbaar neemt de dokter haar niet serieus en denkt hij dat ze ''gewoon'' wat harder moet werken ofzo.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:21

Je moet een verwijzing van de huisarts hebben om bij een ppsychiater terecht te kunnen. Bij mij was het zo dat 2 gesprekken bij een psycholoog genoeg waren om mij een verwijsbriefje bij de hiusarts te laten halen hahahaha :') letterlijk: ik werd echt moe door je tijdens ons eerste gesprek ^) (kon er wel om lachen hoor, ze bracht het leuk maar goed, dat blijkt uiteindelijk ook wel hahaha)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:28

Amaryllis schreef:
Je moet een verwijzing van de huisarts hebben om bij een ppsychiater terecht te kunnen. Bij mij was het zo dat 2 gesprekken bij een psycholoog genoeg waren om mij een verwijsbriefje bij de hiusarts te laten halen hahahaha :') letterlijk: ik werd echt moe door je tijdens ons eerste gesprek ^) (kon er wel om lachen hoor, ze bracht het leuk maar goed, dat blijkt uiteindelijk ook wel hahaha)

Okee, dus het kan alsnog wel door verwijzing van psycholoog -> dokter -> psychiater.
Toch is het jammer dat dat niet direct kan, want het kost mijn ouders handenvol geld.. :=
Laatst bijgewerkt door Monchou op 22-05-13 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:29

Nee, dat kan niet direct via de psycholoog. Die heeft mij naar de huisarts gestuurd om daar een verwijzing te vragen :) dat moest ik zelf in gang zetten. Maar inderdaad wel dat de psycholoog vermoedens uit richting de huisarts (die had hem schriftelijk op de hoogte gesteld) die ik zelf moest toelichten waarom ik die molen in zou willen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:33

Amaryllis schreef:
Nee, dat kan niet direct via de psycholoog. Die heeft mij naar de huisarts gestuurd om daar een verwijzing te vragen :) dat moest ik zelf in gang zetten. Maar inderdaad wel dat de psycholoog vermoedens uit richting de huisarts (die had hem schriftelijk op de hoogte gesteld) die ik zelf moest toelichten waarom ik die molen in zou willen.

Ja ik snapte je, alleen verwoordde ik het even niet zo goed.
Pff wat een gedoe :=
Ik had gehoopt dat het allemaal wat sneller zou gaan.
Nu gaan we (doen dezelfde opleiding) over 2 weken weer een toetsweek in waarin er tig portfolio's af moeten.
Dat wordt weer zeuren en controleren voordat zij een keer aan haar huiswerk gaat.. :\

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:43

Martine_R schreef:
Amaryllis schreef:

Ja ik snapte je, alleen verwoordde ik het even niet zo goed.
Pff wat een gedoe :=
Ik had gehoopt dat het allemaal wat sneller zou gaan.
Nu gaan we (doen dezelfde opleiding) over 2 weken weer een toetsweek in waarin er tig portfolio's af moeten.
Dat wordt weer zeuren en controleren voordat zij een keer aan haar huiswerk gaat.. :\

Ik dank dan ook hemel en aarde dat ik mijn studie af heb haha, echt een hel geweest :')
Ik bedacht me laatst dat ik er ook echt heel veel baat bij had gehad als men (huisarts, ik, omgeving) eerder had gezegd dat ik eens na moest denken of dat ik echt zo afgeleid ben of dat ik expres altijd maar uit liep te stellen... Zal het niet enkel op mijn situatie nu gooien, maar het was denk ik wel een stuk makkelijker geweest :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:04

Een nu officiele ADD'er meldt zich(was al aanwezig in topic hoor haha). Nou vandaag dus de uitslag van mijn test en hier kwam ADD uit. Ik scoorde heel hoog en was dus overduidelijk ADD'er.
|pas over 5 weken een afspraak voor medicatie.. -.-

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:15

Ha die Cindeeh :P Duurde bij mij ook lang hoor, zat bij mij ook een maand tussen. Maar volgende week is het eindelijk zover.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:54

Ook al zou je zusje meteen naar een psychiater doorgestuurd zijn zou de toetsweek zo lopen hoor :p
De diagnose krijg je niet zomaar, is bij mij ook wel een aantal weken/maanden overheen gegaan. Daarnaast werkt medicatiw niet bij iedereen en zal ze zeker wel aan zichzelf moeten werken, ook aan de dingen die niet veranderd lijken te kunnen (is dit nou zo'n rare zin of ligt dit aan mij?).
Ik heb een cursus omgaan met adhd gedaan, heb verschillende gesprekken met mensen gehad en slik medicatie, maar nog steeds is mijn kamer een paasei en stel ik alles uit tot op het laatste moment... O:)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:11

Misschien heb ik het al eens eerder gevraagd...
Maar raken jullie ook zo in 'paniek' als er ineens plannen worden gewijzigd?
Of zoiets stom als dat al m'n favo sokken in de was zitten en ik er pas achterkom als ik m'n kleding bij elkaar ga rapen. Dan kan ik m'n dag meteen zo saggerijnig beginnen :')...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:14

Ja dat heb ik inderdaad ook wel eens... Als ik iets al helemaal uitgedacht heb en me erop vastgepind en het moet toch ineens helemaal omgegooid.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:19

Iets als sokken zit ik niet mee, maar ik kan wel in paniek raken als er onverwacht iets veranderd in mijn planning.
Mijn vriend verraste mij een keer door met zijn neefje en nichtje een uur te vroeg thuis te komen om te gaan zwemmen.
Heel leuk maar in dat uur wilde ik de kattenbakken nog even uitscheppen en rustig een broodje eten.
Ik moest toen echt moeite doen om niet in janken uit te barsten.

Inmiddels ben ik het wel een beetje gewend, mijn vriend en zijn familie zijn wel van het impulsieve en ik heb me er een beetje aan overgegeven.
Zo wordt ik na het werk weleens opgehaald om naar de Ikea te gaan en daar wat te eten.
Normaal vond ik dat een punt want ik had al eten in huis en nu denk ik, nou dan eten we dat morgen wel.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:21

zonnebloem18 schreef:
Iets als sokken zit ik niet mee, maar ik kan wel in paniek raken als er onverwacht iets veranderd in mijn planning.
Mijn vriend verraste mij een keer door met zijn neefje en nichtje een uur te vroeg thuis te komen om te gaan zwemmen.
Heel leuk maar in dat uur wilde ik de kattenbakken nog even uitscheppen en rustig een broodje eten.
Ik moest toen echt moeite doen om niet in janken uit te barsten.

Inmiddels ben ik het wel een beetje gewend, mijn vriend en zijn familie zijn wel van het impulsieve en ik heb me er een beetje aan overgegeven.
Zo wordt ik na het werk weleens opgehaald om naar de Ikea te gaan en daar wat te eten.
Normaal vond ik dat een punt want ik had al eten in huis en nu denk ik, nou dan eten we dat morgen wel.

Ik ben dus gelukkig niet de enige die dit zo heftig heeft :').

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:23

Nee ik heb dat ook hoor. Nu met de verhuizing is 't helemaal erg want m'n vader loopt nu te drammen dat ik dingen meteen moet afhandelen en meteen moet beslissen of ik dingen weggooi of niet terwijl ik dat helemaal niet zo stante pede kan, daar krijg ik soms ook echt van die paniekmomentjes van... Dat kan ik gewoon niet op iemand anders z'n tempo. Ik heb echt even in paniek gewoon in m'n kamer staan janken en toen heeft m'n moeder m'n vader maar weggestuurd en me even op d'r gemak geholpen :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:24

Mmm wel beter dat ze je vader dan wegstuurt.
Hier noemen ze me dan gewoon een jankerd :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:26

Ja dan kunnen m'n vader en ik anders echt schreeuwende ruzie krijgen hoor :') M'n vader vindt dan dat ik me aanstel en gewoon even door moet pakken, en ik kan het gewoon niet en raak gefrustreerd dat hij dat niet snapt. En dan komt m'n moeder vredelievend aan met: "Nou, Eline, zullen wij er dan even samen rustig naar gaan kijken?"

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:26

Ik herken dat wel, ik hou mij altijd vast aan ''lijstjes '' opgeschreven of in mijn hoofd. En dan komt mijn vriend weer met o ja ik ga even dit doen, en dan wordt ik alweer chagerijnig omdat ik wat anders in gedachte had. Ook kan ik heel slecht over, als er voor mij geen duidelijkheid is. Bijvoorbeeld : vriend '' die en die komt straks '' '' okay, hoe laat dan'' '' ja ze zouden bellen van te voren '' . Of nu met het uwv, moet er een formulier ingevuld worden voor mijn vriend, die zit in de ziektewet en is weer begonnen met een paar uurtjes werk als oproepkracht. Nu kan ik dus niet aangeven op het formulier dat het wisselende uren kunnen zijn, ik kan alleen invullen hoeveel vaste uren hij per week gaat werken maar dat is helemaal niet van toepassing. Hij zei gisteren dat hij vandaag gaat bellen en dan zit ik eigenlijk alweer in de stress of het wel goed komt. Want uwv geeft ook lekker hoge boetes als het misgaat. Zelf al eens meegemaakt omdat ik een vergissing maakte en daar zit ik niet op te wachten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:55

ik schrijf bij dat soort formulieren gewoon een regel bij onder de regel,
>geen vaste uren, varieren van 0 tot ? <
of vaak is er een veld voor opmerkingen, dan verwijs ik daar naar toe en vul daar in hoe het zit

maar, ik kan absoluut lekker stressen om veranderingen in de planning, mensen die op een verkeerd moment druk zetten (het verhuizen en papa helpt verhaal hier stukje naar boven...heul herkenbaar :=)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:13

Ohhh, dat ken ik! Of weten dat je iets gaat doen en dat er of mensen over de vloer komen of je moet zelf ergens heen, en je vriend moet dat regelen wat tis familie van hem, maar hij heeft zoiets van "ach, we zien wel.." Ohhh, kan daar echt laaiend om worden!
Had op uni laatst dat we een week lang pas om 3-4 uur te horen kregen of we die avond/nacht dienst hadden... Daar kan ik ook écht niet tegen... Dan heb ik voor mn gevoel de hele week dienst en dus nergens ff een momentje rust voor mezelf. Ik zat zooooo in de stress!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:53

Ik meld me ook.
Sinds een jaar staat het bij mij ook vast dat ik ADHD heb. Ik ben nu 28 jaar.
Ik raak idd ook in paniek bij veranderingen, maar ik maak dan ook lijstjes in mijn hoofd.
Verder ga ik ff wat lezen hier.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:55

zijn er hier ook mensen met ADHD en wajong?

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:22

hee, ik ga hier even mijn verhaal neerzetten want ik weet dus echtniet wat ik ermee moet...

vorgjaar zat ik op 2 havo, in mijn klas zat een meisje (zij deed 2 havo voor de tweede keer, ik niet. ik kende haar eigenlijk helemaal niet) maar goed... ik had in het begin helemaal geen problemen met dr, af en toe praten we, goede vrienden ? nee..

na een tijdje begonnen me dingen aan dr op te vallen qua gedrag: als ze blij was, was ze echt blij, als ze boos was, was ze echt boos ! maar vooral dat die buien zo konden omslaan... ik zocht er niks achter, ik dacht dat ze altijd beetje moest overdrijven voor aandacht, zo kwam het tenminste over, en niet alleen op mij hoor, heb het er met meer mensen over gehad...

ondertussen was ik er al achter dat ik gewoon niks met haar had, en zij ookniet met mij trouwens... geen ruzie hoor, maar gewoon dat ''af en toe praten'' was er nietmeer, had er niet z'n probleem mee, haar gedrag begon me een beetje te irriteren, dat aandacht trekken enzo

het schooljaar was voorbij, ik haalde havo 3 niet, en zij ookniet... dus gingen we bijde naar theoretische leerweg 3, en toen... toen zaten wij twee bij elkaar in onze nieuwe klas... wij bijde kende er niemand, een beetje ''gedwongen'' om met elkaar om te gaan. het beviel eigenlijk best goed, zij had haar buien veel minder, als het wel zo was deed ik even afstand, het beviel prima... ik leerde er overheen kijken, en zij begon mij beter te leren kennen en kwam er achter dat ik toch best aardig ben :j

al snel kwam ik erachter dat ze ADD had, ik had het al een keer ergens gelezen, later heeft ze het me ook gewoon verteld, nou ehh goed.. wat is ADD? hier ben ik een beetje achteraan gegaag (google is my best friend) en al redelijk snel kwam ik erachter dat daar die''buien'' daar vandaan komen, nou nu weet ik dus dat ze er niks aan kan doen, maar dat neemt nogsteeds niet weg dat het altijd redelijk vervelend is als ze weer haar momentje heeft.

alles liep zo zn gangetje, ik kende ondertussen al heel wat andere mensen van de nieuwe school (: maar ging nogsteeds veel met het meisje om, laatst had ze weer een ''aanval'' erger dan normaal, nou ehh, ik had al beetje rothumeur, en ik kon er echt even niet tegen, en er kwam een hele kortaffe opmerking uit me, ik weet niet precies wat zi maar HOPPA daar ging haar bui, ze was helemaal boos op me geworden... nou ehh.. daarna, toen school voorbij was wappte ze me helemaal boos: '' niet dat je sorry zegt, jij irriteerd me ook, bla blabla...'' dusjaa.. ik heb geen zin in hele ruzie, en dat we beter gewoon geen vrienden kunnen zijn, prima... maar toch probeerd ze contact te zoeken steeds...nou goed, maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik er op moet reageren... ervoor ''weglopen'' helpt niet want ze ging deze keer mn naam roepen enzo... (en zich vervolgens verstoppen(ze is 17 jaar?!?!)) dat leverde dus lachkick op totdat ik mn reactie gaf.. maargoed, jullie weten er waarschijnlijk meer van en kunnen mij helpen wat de beste reactie erop is?

respect als je t gelezen hebt _/-\o_ en alvast bedankt voor hulp (: