Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:30

Vandaag zal dat wel gaan,morgen zal het minder zijn denk ik ;)

Fijn dat je beugel erin zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:42

Ja ben ook blij hoop dat de pijn mee gaat vallen, haha.

Eet nu gewoon die zachte dingetjes en over 2 dagen moest ik met dat speciale borsteltje ertussen gaan, twijfel nu alleen nog beetje over het poetsen vandaag en morgen := Weten jullie nog hoe dat zat kan ik gewoon poetsen?

En ik zie net dat tussen mijn 2 voorste tanden het draadje al verbogen is, is dit erg? Doe ik goed op mijn eerste dag, haha.
Ik weet dat jullie geen ortho zijn maar voel me zo banketstaaf als ik gelijk moet gaan bellen, haha.

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:08

Owh joepie jij bent dus ook begonnen met het hele traject! In maart zit ik alleen een jaar met me beugel, vind ik persoonlijk lang genoeg geweest haha! Ik heb altijd gewoon normaal me tanden gepoetst, het kan allemaal wat gevoeliger zijn maar je moet gewoon op geleiden van pijn poetsen ;). Zolang je geen ernstige pijn aan je voortanden krijgt door het buigen van dat draadje zou ik me niet heel veel zorgen maken. Mocht je er toch veel last van krijgen dan gewoon bellen, daar zijn hun voor! Nog anderhalve week en dan mag ik weer terug naar de ortho en ga ik ff doordrammen, wil op gesprek bij de kc. Ook ivm me werk, die willen onderhand ook weten wanneer ik uit de running ga vallen zodat ze tijdig genoeg personeel kunnen krijgen om mij op te vangen. Ik ben zo ie zo iemand die geduld heeft maar na een tijdje het beu is, ik hou er niet van om maanden lang ergens tegen aan te moeten hikken. Liever gister dan vandaag haha! Heeft iemand verder nog ervaringen met die opbeetplaat en hebben jullie ook van die achterlijke lijmdotten op jullie kiezen om te voorkomen dat je je blokjes er vanaf bijt? Voel me net een kind van 12 en kan me niet voorstellen dat die erop moeten blijven tijdens me operatie.. Dan kan het toch nooit mooi aansluiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:00

Neuh tis echt heel klein boogje dat erin staat, is ook superdun draadje dus denk dat die zowiezo snel buigt, heb ik bij wijze van een nieuwe kan ik weer terug :p

Begin nu wel wat pijn te krijgen aan mijn tanden, vooral voor toch, meer zo trekkend gevoel. En mijn kiezen zijn gevoelig met kauwen :l

Hoop dat het vragen helpt, ik moet over 6 weken weer terug op controle zijn mijn verstandskiezen er als goed isook uit :l

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:21

@Denica: het hele traject heeft iets meer dan 2 jaar geduurd. De eerste orthodontist had er niet zo'n vaart mee en geloofde ook niet in de operatie. Daardoor denk ik dat ik langer heb gebeugelt dan nodig was. Ik ben maart 2013 geopereerd en midden november is de blokjesbeugel eruit gegaan.

Ik heb wel logopedie gevolgd omdat ik lichte tongpers heb en dus goed moest leren slikken. Kijk ook maar eens op het internet naar oro-myofunctionele therapie. Dit heeft ook alles te maken met de krachten in je mond. Ik heb therapie gevolgd in Aalten (Achterhoek, Gelderland).

Allen bedankt voor de leuke reacties. Ik ben heel blij met mijn gebit. Van een open beet van 8mm naar een stralende glimlach :D

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:42

Bij mij hetzelfde verhaal wat betreft het slikken. Ben benieuwd hoe de logopedie is.

@Beloven: volgens mij buigen ze expres een klein beetje de draad tussen de voortanden? Mijn draad is ook altijd wat gebogen daar. Kan me niet voorstellen dat ik dat zelf telkens veroorzaak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:44

Ja, hoorde het gisteren ook van een vriendin van mijn moeder die is tandartsassistente. Doen ze indd express voor de druk :)

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:45

Voor de beugelaars onder ons. Eten jullie met je elastiekjes in? Ik irriteer me behoorlijk aan die dingen, ze knappen om de haverklap! Vooral met eten dus direct zo'n ding kapot, terwijl de ortho zei dat ik ze het beste 24/7 kon inhebben incl. de maaltijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:23

Ik heb nog geen elastiekjes, weet ook niet of ik die ga krijgen

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:47

Ik deed mijn elastiekjes altijd uit voor de maaltijd en direct daarna deed ik ze weer in. Die 3 keer per dag dat je ze een half uurtje uit doet zal de boel niet belemmeren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:52

Ik heb 0 elastieken gehad, ook geen idee wat die doen?

LijmdotJES heb ik alleen op de draad aan 2 kanten om te voorkomen dat die gaat schuiven. Verder niet.

Ik heb wel iets aparts, een stuk bot of plaat die naar beneden is gezakt aan de bovenkaak, KC gemaild (heerlijk die belgen!) en als antwoord dat t niet ernstig is en dat ik langs kan komen als hij bij de ortho is, hoef ik nietvhelemaal naar Leuven.

Nog wat gezeur met de verzekering over de rekening van het ziekenhuis... Die heb ik nu thuis liggen en ben al bijna een maand in afwachting van betaling maar uiteraard moet het eerst weer langs 100 afdelingen. Heb betalingsuitstel gekregen van zkh tot 15 feb, hopelijk schieten ze een beetje op bij de verzekering want ik heb echt geen 9900 euro...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:56

9900 euro?? :oo
Hier nu weer orthotijd

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:48

Jep... Incl overnachtingen en medicijnen.

Heb ook het medische verslag van de operatie gekregen, 90% snap ik geen hout van haha

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:46

Vandaag naar de ortho geweest... Weehh ik mag nog niet :'( Maar hij heeft wel beloofd dat hij er extra vaart achter gaat zetten. Mijn opbeetplaat moet aangepast worden aangezien ik me tanden erachter zet. Die kan ik donderdag ophalen en dan worden ook die idiote lijmdotten van me kiezen afgehaald. Hij was het toch ook wel met me eens dat die dingen echt onnodig waren.. Alleen me onderboog moet nog aangepast worden en dan kan ik gaan voor me operatie.. Zit nu ook een figure 8 om me ondertanden (zigzag ijzerendraad om de laatste stukjes gat dicht te trekken), over een maand weer terug en dan hopelijk groen licht. Ik wil er echt vanaf!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:51

Maar je mag ook nog geen afspraak maken ? Operaties worden maanden vooruit gepland, kan best zijn dat als hij groen licht geeft dat je dan nog 4 maanden moet wachten op de operatie.

Wel mooi balen dat het nog langer duurt...

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:07

mijn beugel mag er 11 februari uit! so happy mee

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:07

Wat fijn chantaleddie! Ik wou dat ik ook al zover was!

Nee dat ging nog niet Prairy, me onderkaak staat nog niet goed genoeg voor de operatie, baal ook als een stekker, ik wil er vanaf! Maar goed hij heeft beloofd dat hij er nu extra gas op gaat zetten en maar hopen dat ik op de bruiloft van me broer beugelloos ben.. (dit is eind September..)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:30

Even een vraagje tussendoor:
Zijn er mensen die na de operatie vaker last hebben van hun kaakgewrichten? Ik heb het nu met vlagen vrij erg, de chirurg zei dat het niet erg was, maar ik vroeg het me toch wel af..

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:36

@chantaleddie: wat fijn!! Straks fotos he :D

@Natsuki: yes, ik heb ook last van mijn kaakgewrichten. Af en toe kraken mijn kaakgewrichten, snel vermoeide kaken bij flink kauwen, soms (laatste tijd gelukkig niet) verkramping van de kaakspieren en ik kan helaas mijn mond niet meer zover open doen als voor de operatie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:13

Ik heb af en toe wat spierpijn, maar mn kaken hebben natuurlijk ook een paar weken in dezelfde stand gestaan post operatie.

En vergis je er niet in hoe hard ze aan je kaak hebben lopen sjorren tijdens de operatie...

Mijn gewricht sluipt af en toe op slot en komt dan ineens los. Dat doet wel zeer.

En heb soms een soort van stuiptrekking ofzo dat mn kaak een slag naar links doet en dan gewoon weer terug, niet ernstig, wel irritant en pijnlijk.

Ik ga ervanuit dat als ik gewoon blijf eten en niet mn kaak overbelast dat t vanzelf wel goed komt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:27

Pff, beugel, het is nu al een drama. Achter heb nog blokjes gekregen maar bijt nu hele tijd op mijn wang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:12

Pff, vandaag naar kc. Is onder verstandskies eruit gehaald, boven wil die nog door laten groeien die zitten nu eigenlijk nog te hoog. En hij heeft nog een stukje wortel van de kiezen die tandarts had getrokken, weggehaald. Kreeg 6 prikken in mijn mond, en dat was even te veel, dus viel bijna flauw :(

24 maart moet ik de andere kant laten weghalen, en ook nog stukje wortel.. Pff zie er nu al tegenop, die prikken zijn zo poedersuiker :(

En dan 6 weken voor de operatie eigk wil die me bovenste kiezen eruit halen.

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:15

Hier weer even een update, vanmiddag weer terug naar de ortho. Die lijmproppen worden van me kiezen afgehaald, gelukkig maar! En me opbeetplaat is aangepast, ik zetten me tanden achter het verhoogde stuk dus had 0,0 zin. Nu is die nog verder opgevuld, geen idee hoeveel ruimte me tong nu nog zal krijgen. Agh ik laat het maar over me heen komen. Om 3 uur weer daar zijn en dan hopen dat ze me een indicatie kunnen geven hoelang nog.. Die beugel moet er eind September uit zijn haha! Wil beugelloos op de bruiloft zijn, lijkt me een mooi streven :)

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:00

Update: nou vergeet het maar, als ik veel geluk heb word ik pas eind augustus begin september geopereerd. Oftewel ik loop er als een freggel bij op de bruiloft van me broer. Kan wel janken! |( Ben er momenteel zo verschrikkelijk klaar mee dat ik gewoon spijt heb dat ik er ooit aan ben begonnen...

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:07

had ik ook ik telken vragen wnr mag ie eruit telkens over 5 maanden 1 maand later, hij mag eruit ik blij maar had geen operatie