Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:37

Ik loop nu op Brooks Adrenaline 22 en Kayano 30. De Adrenaline 23 zijn qua model heel anders en minder ondersteunend dan de 22, dus ik "moest" ook naar een ander model. Normaal houd ik niet van meer demping, maar nu met de zwangerschap eigenlijk wel een beetje bewust voor gekozen. De kayano 30 loopt echt wel anders en ik moet er wel aan wennen ja.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:53

Ik heb mijzelf vandaag een leuke training gegeven al zeg ik het zelf. Een eigen interpretatie van de Garmin suggestie. *\o/*
Die kwam aan met 10 minuten inlopen, 16 minuten op 6.45, en dan 10 minuten cooling down.
Dat vind ik qua tijd wat kort, en die 16 minuten op dat tempo lukt me niet.
Maar goed, ik begin er wel aan. Dus rustig ingelopen met wat wandelen (Iets sneller dan Disney marathontempo gemiddeld zeg maar), toen die 16 minuten. Maar op het moment dat ik moe begon te worden heb ik de tijd stilgezet en even gewandeld en dan na een 20 seconden weer door totdat ik weer moe begon te worden. Zo kon ik die 16 minuten halen. Want het ging in het begin echt niet en vreemd genoeg werd het later in die 16 minuten steeds gemakkelijker. Dus werden mijn stukken op het gevraagde tempo (of zelfs sneller naar 6.33 gemiddeld) steeds langer tot bijna 3 minuten.
Daarna kwam de cooling down. Deze ben ik begonnen met rustig lopen. En toen mijn gemiddelde zeg maar een 8.35 was ben ik gaan wandelen tot deze opgelopen was tot 8.45. En dan weer hardlopen totdat je op 8.30 zat en dan weer wandelen tot 8.40. en als het wandelen me te lang duurde bijvoorbeeld laten oplopen naar 8.35 i.p.v. 8.40. En geeindigd met een 7.45.
Daarna de echte cooling down naar huis en dan gelopen en gewandeld op gevoel, maar mijn gemiddelde tijd mocht niet boven de 8.10 komen. Dat is iets langzamer dan mijn halve marathonsnelheid zeg maar.
En eenmaal thuis 7km gedaan, met een gemiddelde van 7.53, en dat is dus inclusief wandelen er bij.
Niet moe, zone 5 net niet gehaald, maar wel intervallen getraind en wat verder dan de Garmin suggestie.
Misschien moet ik eens vaker zo gaan spelen met een suggestie, vond het wel leuk om te doen. En uiteindelijk denk ik dat ik die 16 minuten op het gevraagde tempo dan ook wel kan halen, ik zat er nu niet ver van af en het is ook altijd de vorm van de dag natuurlijk. Training was wel wat aan de korte kant, 55 minuten. Maar dus wel intensief qua inspanning.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:03

996981 schreef:
Ik wil me hier ook graag melden :) Ben begonnen met hardlopen met Evy. Dat heb ik al eerder gedaan tijdens mijn studie, maar toen gestopt. Wil het nu weer graag oppakken. Het doel is vooral om lekker (samen met de hond) te bewegen en om nog 2 á 3 zwangerschapskilo's te verliezen. Ben nu vier maanden postpartum dus wil vooral langzaam opbouwen. Uiteindelijk is het doel vooral om tijdens de pauzes op thuiswerkdagen even een halfuurtje te kunnen lopen. Denk dat ik met alles tussen de 5-10km kunnen lopen tevreden ben :D Heb vooralsnog weinig te delen, dus zal vooral meelezen om tips te lezen :) Heb echt onwijs respect voor wat jullie doen en kunnen!

Goed zeg! Lekker bezig!
Ben je naar een bekkenfysio geweest? Na een bevalling is hardlopen heel belastend voor je bekkenbodem en kan klachten geven. Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen om het sterker te maken.
Ik ben in een heel traject gestapt na mijn bevalling en heel goed begeleid tijdens het opbouwen van het hardlopen. Als je wat wil weten geef een gil. En leuk met de hond! Ik loop ook met mijn hond(en).

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:10

Nieuwe aanmelders, welkom! :D

Mijn schoenen zijn ook wel 1.5 maat groter en nog extra breed ook. :')

Iedereen nog bedankt voor de tips over wel/geen lange loop, het zijn toch inderdaad alleen maar korte loopjes geworden deze week.
Ik ga na de halve marathon niet gelijk doortrainen voor een marathon, ik ga daarna 8 weken trainen voor een snellere 15k en daarna verder zien. Ik denk dat het op lange termijn efficienter en gezonder is om aan de basis te blijven werken dan dat ik nu gelijk door ga voor een marathon om dat "af te vinken", maar dat is mijn mening.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:19

Verstandig Myka :j Voordeel is dat alles kort voelt na zo’n halve marathon, voor je het weet vlieg je die afstanden over :))

Ik doe deze week rustig aan met lopen. Gisteravond even in een rustig drafje met een geblesseerde vriendin mee geweest en morgen ga ik met mijn dochter in de kinderwagen pakketjes rond brengen. Ik heb wel twee krachttrainingen gedaan.
Zaterdag 25 km steamtrail! Ik ben benieuwd hoe ik dat finish. Ik hoop wel makkelijk te lopen maar snel zal ik niet gaan. Hoeft ook niet, ik wil gewoon finishen en patat gaan eten *\o/*

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:34

Imay, ik start vanaf olympisch stadion.
Eindtijd, Hmm, ik zeg tot nu toe uitlopen. Maar als ik een tijd mag noemen is het 4:30 ong.

Mijn HRV is 85. Ongebalanceerd staat erbij. Zaterdag was ie nog in groene gebied.
Maar ik ben al ruim 4,5 week verkouden en grieperig, maar niet echt ziek.
Lees dat Namiro hetzelfde heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:43

Myka schreef:
Ik ga na de halve marathon niet gelijk doortrainen voor een marathon, ik ga daarna 8 weken trainen voor een snellere 15k en daarna verder zien. Ik denk dat het op lange termijn efficienter en gezonder is om aan de basis te blijven werken dan dat ik nu gelijk door ga voor een marathon om dat "af te vinken", maar dat is mijn mening.

:j +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:49

Goof schreef:
Myka schreef:

:j +:)+

Nou, ik train ook niet direct door naar een marathon, dat is dan verkeerd gelezen. Ik heb het over op z'n vroegst in 2e helft november beginnen. Dus dan zit die tijd er ook tussen. :D +:)+ :j
Ik wil dan weer een doel gaan stellen, maar weet dus nog niet wat. Het kan ook heel wat anders worden.

Maar fijn gelopen voor Germie vandaag, ook al was het maar 7km. :P Dus aan de basis wordt ook gewoon nog gewerkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:14

Lisitano schreef:
996981 schreef:
Ik wil me hier ook graag melden :) Ben begonnen met hardlopen met Evy. Dat heb ik al eerder gedaan tijdens mijn studie, maar toen gestopt. Wil het nu weer graag oppakken. Het doel is vooral om lekker (samen met de hond) te bewegen en om nog 2 á 3 zwangerschapskilo's te verliezen. Ben nu vier maanden postpartum dus wil vooral langzaam opbouwen. Uiteindelijk is het doel vooral om tijdens de pauzes op thuiswerkdagen even een halfuurtje te kunnen lopen. Denk dat ik met alles tussen de 5-10km kunnen lopen tevreden ben :D Heb vooralsnog weinig te delen, dus zal vooral meelezen om tips te lezen :) Heb echt onwijs respect voor wat jullie doen en kunnen!

Goed zeg! Lekker bezig!
Ben je naar een bekkenfysio geweest? Na een bevalling is hardlopen heel belastend voor je bekkenbodem en kan klachten geven. Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen om het sterker te maken.
Ik ben in een heel traject gestapt na mijn bevalling en heel goed begeleid tijdens het opbouwen van het hardlopen. Als je wat wil weten geef een gil. En leuk met de hond! Ik loop ook met mijn hond(en).

Nee, dat heb ik niet gedaan… goed dat je het zegt! Eerder heb ik wel bij de bekkenfysio gelopen ivm andere, niet zwangerschap/bevalling gerelateerde klachten. Dat was voor de eerste geboren was en daarna nooit meer klachten gehad. De klachten die ik had kwamen juist voort uit een verstrakt bekkenbodem en psoas. Raad je het alsnog aan om te checken? (Ik denk dat de vraag stellen hem beantwoorden is in deze :+ )

Oh wat leuk dat je ook met hond loopt! Gebruik je dan een heupgordel of andere gear? Ik heb het geluk buitenaf te wonen dus de meeste tijd loopt hij los. Stukken dat hij wel vast is vind ik het wel heel hinderlijk een lijn in de hand te hebben. Mijn hond is denk ik helaas te groot om met gordel te lopen (Cane Corso van 52 kilo tegenover ik van nu nog 66 kilo).

Nu al helemaal blij dat ik me hier gemeld heb :D ga veel kunnen leren hier

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:26

Myka schreef:

Hier hetzelfde! Wij lopen zondag de halve en gaan daarna trainen voor snellere 15km. Ons doel is de 10 in Rotterdam harder lopen dan we dit jaar deden. Daarna trainen we weer door naar de halve harder lopen dan we zondag zullen doen! :j

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:41

996981 schreef:
Lisitano schreef:

Goed zeg! Lekker bezig!

Ben wel geïnteresseerd lisitano in jouw traject!

Inmiddels bijna 4 maanden pp. Na mijn eerste bijna een jaar gewacht met hardlopen. Deze keer geen bekkenklachten tijdens de zwangerschap en denk heel langzaam op te gaan bouwen. Ik pak nu korte stukjes belasting qua springen/hardlopen tijdens bootcamp. Ben wel naar een bekkenfysio geweest ter controle en loop er nu ook. Goed opbouwen kan blessures in de toekomst voorkomen. Ik hoef geen verzakking of incontinentie in de toekomst.

Anyway. Blijft heel inspirerend om mee te lezen hier. Mijn doel is om in de zomer weer lekker rondjes tussen de 5 en de 10km te rennen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:05

Welkom nieuwe lopers!

Oma heeft een herstel loopje gedaan, ik had zo’n spierpijn van het kickboksen en maandag en dinsdag heb ik een enorm grandprix paard gereden die opgebouwd moet worden na een rust periode.
Hij beweegt enorm en ik ben formaat smurf :+ dus mijn lijf en spieren krijgen het best te verduren
Maar wel heel leuk!

Toch de loop afgerond op 5k want na een rondje meer, waar ik vroeger een half uur over deed, zou ik nu al met een ruim een kwartier klaar zijn, dus heb ik er nog 2 km aangeplakt
Voelde goed *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:21

Jet_33 schreef:
Myka schreef:

Hier hetzelfde! Wij lopen zondag de halve en gaan daarna trainen voor snellere 15km. Ons doel is de 10 in Rotterdam harder lopen dan we dit jaar deden. Daarna trainen we weer door naar de halve harder lopen dan we zondag zullen doen! :j

Toevallig ook de bruggenloop de 15k?
Dat van die kwart nog sneller is ook wel een goed plan, je brengt me nog op ideeen! :D

Lekker bezig Fenn, klinkt als een goed plan!
Fijn dat je zo vooruit gaat Sal!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 04:21

Ik heb gisterenmiddag een intervalletje gedaan 3x1km op 5:00min/km met 1min rust tussendoor. Toen nog 1km, maar die had ik volle bak wind tegen, dus die liep ik op 5:20min/km gemiddeld :+. Liep best lekker, alleen merkte wel een soort spanning/kramp in mn bil toen ik de laatste km probeerde nog aan te zetten, daardoor dus maar op 5:20 gebleven.

A.s. zondag de Bergse Plasloop 21.1km :wow: voor het eerst weer zo'n lange afstand na de marathon in april! (Ok 1 trailrun, maar daar was het na elke 7-8km een pauze houden en af en toe gewandeld tijdens de run). Ben heel benieuwd! De dam tot dam was 16km natuurlijk en die ging niet best, maar de weersomstandigheden zijn zondag iig beter is de voorspelling! Overigens ook de laatste lange afstand hoor, heb alleen de Bruggenloop en zevenheuvelenloop, beiden 15km, nog op de planning. Verder nog maar max 10km.

We gaan het zien of het me gaat lukken. Heb geen eindtijden meer in gedachte, gewoon uitlopen is voor de komende periode het doel. En hopelijk kan ik nog tot aan de Bruggenloop blijven hardlopen. Daarna wil ik het gaan afbouwen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 07:47

Hier ook al dagen een laag HRV en vanmorgen werd ik wakker met een migraine aanval. Zal daar dus wel mee te maken hebben. Op zich wel interessant om dat zo terug te zien.

Al een paar dagen niet gelopen doordat ik me allesbehalve fit voelde, dus ik geniet maar even mee van jullie rondjes ;-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 07:49

En nu snap ik er niets van. Gisteren na het lopen last van m'n linkerheup en nu met opstaan echt pijn. Ik heb echt zo vaak na het lopen ergens pijn (en ook bij niets doen overigens), maar kan er geen grip op krijgen. Het is ook niet 1 ding. Het is dan weer daar en dan weer daar.
Maar baal er flink van, want ik zit nu op het punt van wel of geen pijnstillers nemen? Ik heb al een aantal maanden geen pijnstiller meer geslikt, dus feitelijk gaat het met die pees goed. In het begin nam ik voor een run 50mg diclofenac, later kon het met paracetamol en zelfs de trailrun van laatst kon pijnstillervrij. Het ging dus juist zo goed.

Mijn hrv was vannacht maar 38, dus ook laag. ik hou het echt op het korter worden van de dagen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 07:52

Maar @germie kan het niet zijn dat je je lijf toch wat teveel belast en je wat meer rust (kortere loopjes ipv halve marathons) moet nemen? Ik zou toch wel gaan luisteren naar je lichaam. Lopen met diclofenac lijkt me ook vrij funest trouwens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:26

Koekie73 schreef:
Maar @germie kan het niet zijn dat je je lijf toch wat teveel belast en je wat meer rust (kortere loopjes ipv halve marathons) moet nemen? Ik zou toch wel gaan luisteren naar je lichaam. Lopen met diclofenac lijkt me ook vrij funest trouwens.

Nou, pijntjes heb ik helaas al jaren. Zelfs vroeger al. Dus stijf met opstaan en nooit zomaar zonder pijn kunnen starten met bewegen heb ik echt al jaren. Dus het heeft niet direct wat met sporten te maken.
Gisteren had ik dus de hele dag zonder sporten (had immers al bijna 3 dagen rust) last van de spieren in m'n kont, de periformis aan beide kanten. Ik kan ook niet lang in 1 houding zitten, dan krijg ik zenuwpijn. Als ik mijn voeten te lang strek, dus soms 's nachts in bed, dan word ik soms wakker met zenuwpijn op de voeten. Ik heb het soms ook met zwemmen (nooit met duiken omdat ik dan met de frogkick zwem) Heel gevoelig voor spierpijn ben ik mijn hele leven al geweest. Toen ik 15 was deed ik aan schaatsen en paardrijden. Ging ik op 1 dag paardrijden en schaatsen, dan had ik gegarandeerd last van m'n liezen. Dat is nog steeds het geval overigens.
Ga ik paardrijden en doe dat wat intensiever door bijvoorbeeld 2 paarden te trainen achter elkaar, dan voel ik een dag later m'n schouders en soms ook m'n rug. Dit was al het geval voordat ik ging hardlopen en lijkt ergens in 2021 begonnen te zijn. Maar he, je wordt ook wat ouder he wordt er dan gezegd.
In het vliegtuig sta ik elk uur op (soms tot ergernis als je bij het raam zit van je buren, maar ik kan er ook niets aan doen natuurlijk) om even te bewegen om de zenuwpijn kwijt te raken of te voorkomen.

Diclofenac is inderdaad niet zo gezond om mee te hardlopen, al had ik een hoogleraar vroeger die voor zijn marathons en ibuprofen nam en diclofenac. Maar vorig jaar had ik bijna elke dag nog pijnstillers nodig wegens die pees. Gewoon met wandelen en als ik wat meer gewandeld had om te slapen. Sinds ik ben gaan hardlopen kan ik het juist afbouwen. Dus dat hardlopen verbetert het juist. In het begin had ik na een training het wel eens nodig om te kunnen slapen, maar dat is gelukkig, even afkloppen, ook al langere tijd niet meer het geval. En ik heb het dus echt al enige maanden niet meer gebruikt. Gewoon niets. Echt niets. Daar ben ik erg blij mee. Zelfs als ik het soms na die EPTE bij de fysio amper uithou van de napijn heb ik nog niet weer iets gepakt. Omdat het nu qua restpijn lijkt te stagneren heb ik met de fysio ook afgesproken om nog deze maand door te gaan en dan te kijken wat er gebeurt als we gewoon stoppen.
Maar nu zeurt die heup en dan neig ik toch wel weer naar een paracetamolletje hoor. Maar nog niet gepakt. Ik hou me sterk. :P
Met de fysio het overigens ook wel over dit soort dingen gehad, maar hij kan het ook niet verklaren.

Ik ben gewoon gevoeliger voor pijntjes dan een ander denk ik. Maar gelukkig wel gewoon gezond. Ik luister ook wel naar m'n lichaam, heb sinds die halve marathon nog niet weer echt intensief getraind. Deze week ook nog maar 2 keer gelopen. Ik schrijf nu wel 'maar', maar tot april lukte het niet vaker wegens de pijn in de pees. De hele zomer is 3 keer gelukt en soms zelfs 4 keer. De pees houdt zich aardig staande momenteel, al is die nog steeds wel gevoeig, maar zelfs na die halve marathon nam de pijn daarin niet toe. Het plan is nog 1 keer te buffelen met een lange afstand deze maand en dan neem ik begin november ook 2 weken volledig afstand van hardlopen, ik ga op haaienjacht. :P
En daarna pak ik het weer op is het plan.

De spieren van mij zijn helaas ook gevoelig, en ik ben vorige week natuurlijk gestruikeld, al was ik op m'n rechterknie gevallen. Dus misschien komt daar nu een week later ook nog wel pijn vandaan. De knie zelf is overigens niet stijf geweest, ondanks 2 schaafwonden.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:30

Myka schreef:
Toevallig ook de bruggenloop de 15k?
Dat van die kwart nog sneller is ook wel een goed plan, je brengt me nog op ideeen! :D

Lekker bezig Fenn, klinkt als een goed plan!
Fijn dat je zo vooruit gaat Sal!

Helaas niet! We hebben het weekend ervoor een urban trail gepland. Waar we achteraf flink van baalden, omdat we eigenlijk liever de bruggenloop hadden willen doen. 15 KM trainen we nu om het gat tussen de kwart en halve niet te groot te laten worden :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:21

Die bruggen loop lijkt me ook leuk, is dat een aanrader?

Zag ook binnenkort halve marathon Gouda, iemand die al gelopen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:37

Zijn alle leuke runs alleen in het zuiden? Haha. Die bruggenloop klinkt ook wel leuk.

Maar ik vond dit jaar de urbanrun in Veendam ook leuk. Die was in het noorden.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:52

Voor mij is het ook niet heel dichtbij hoor. ;)

Heb me ingeschreven!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:04

Welkom terug iiSunshine *\o/*

Hopelijk is je kramp daarmee opgelost Laura_.

grotere maat hardloopschoenen, ja iets maar echt niet veel, en veters juist altijd vrij strak. Ik krijg echt blaren als ik in mijn schoenen ga bewegen/schuiven.

Mijn horloge meet helaas geen HRV. Wel heb ik een body battery maar die vind ik lang niet altijd zso betrouwbaar.

Sv niet gek ook dat nieuwe baan even heel veel energie kost. Alles is nieuw en anders. fijn dat het nu weer beter gaat.

Hopelijk helpt wat rust IMAY

996981 schreef:
Nee, dat heb ik niet gedaan… goed dat je het zegt! Eerder heb ik wel bij de bekkenfysio gelopen ivm andere, niet zwangerschap/bevalling gerelateerde klachten. Dat was voor de eerste geboren was en daarna nooit meer klachten gehad. De klachten die ik had kwamen juist voort uit een verstrakt bekkenbodem en psoas. Raad je het alsnog aan om te checken? (Ik denk dat de vraag stellen hem beantwoorden is in deze :+ )

Hier precies dezelfde klachten tijdens de zwangerschap en ik had een KS. bij mij was het advies wachten tot 6 maanden. Hoewel als je opbouwt met Evy het misschien prima kan. Bij mij ging het wel meteen om 10km :+ . Zou het sowieso altijd even laten checken.

Bruggenloop klinkt leuk. Misschien is dat wel iets voor mij :Y)

Had graag in Eindhoven gelopen dit weekend maar wij zijn een weekendje weg *\o/*

Hier staat de warandeloop op de agenda nu nog. 5 of 10km dus. Daar hebben ze ook een urban trail op vrijdag avond. Misschien dat ik die er wel bij wil lopen. Is voor mij echt niet ver weg dus is wel een optie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:10

Dankje Leonie :) Ik ga het inderdaad even laten checken. Heb tot nu toe nergens last van, maar beter te voorzichtig dan je lijf vernielen. Ik ben ook niet zo fanatiek als sommigen hier dat ik ondanks pijn tijdens/na het lopen zou blijven doorgaan. Na mijn eerste training kreeg ik een fikse griep (40graden koorts) en dat heb ik ook echt langer uitgeziekt. Voelde me na een week weer goed maar toch voor de zekerheid nog een week gewacht met lopen.

Vandaag staat er weer een loopje op het programma *\o/* Evy bouwt inderdaad echt langzaam op en dat vind ik helemaal prima :))

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:31

Samantha_ schreef:
Die bruggen loop lijkt me ook leuk, is dat een aanrader?

Zag ook binnenkort halve marathon Gouda, iemand die al gelopen?

Bruggenloop is best pittig hoor! Best druk, dus lastig je tempo te lopen. En na een km of 11 moet je de van Brienenoordbrug op en die is hoog en lang :+ . Wel leuk als je wat later start dat je dan in het donker loopt en je finisht bij de leuke sfeer van de Kuip! Er is niet veel publiek, alleen de eerste helft. Daarna loop je vooral door industrieterrein enz, dus daar staan niet veel mensen. Na de Brienenoordbrug is er wel weer wat publiek tot aan de finish.

Vorig jaar wel enorme chaos voor de kluisjes. Ze hadden zo'n grote container, met maar 1 in-uitgang. Dus was in de rij om binnen te komen en dan nig zoeken naar je kluisje en hopen dat het past :+ . Ze hadden ook op andere plekken kluisjes, maarja daar hadden wij onze kluis niet, was ook zoeken, want ik had er al een kluis bijbesteld, maar het nummer op dat bonnetje was dan weer niet je kluisje, die most je ergens anders halen. We waren 30min van te voren bij de Kuip, maar stonden echt maar net op tijd in ons startvak.

Het is voor mij "om de hoek", maar als ik er best een stuk voor had moeten reizen, is het een leuk loopje voor eenmalig! Vond ik met de Dam tot damloop ook. Leuk voor een keertje, maar te veel gedoe om er te komen en erg druk, dus volgende keer slaan we over.