Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:22

IMAY1990 schreef:
Als mensen trouwens nog op zoek zijn naar een leuke loop in Juni, ik ga via mijn werk met deze mee doen: https://www.dehalvevandehaar.nl/

Ik heb me op gegeven voor de 10k maar volgens mij zijn alle routes wel gaaf. Ze bieden 5, 10 en HM aan voor hardlopen en 10 en 20k voor wandelen...

Echt balen. Mijn dochter heeft dan een turnwedstrijd. Dit is maar een paar km vanaf mijn huis. Toch loop ik er sporadisch..

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:11

Ik had op Google gezocht naar een korte intervaltraining, want daar had ik zin in. Ik kwam daar wat leuks tegen en heb die vanochtend gedaan. Heel fijn gelopen, heerlijk weer ook. Wel iets warmer alweer dan van het weekend.

5min warming up
5x 30 seconden tempo, 30' herstel
2 min rust
3x 30 seconden tempo, 30' herstel
5 min cooling down.
Totaal 20 minuten.

Leverde een mooie grafiek op :D
Afbeelding

Kylan

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:53

Lekkere training Musli met mooie tempo piekjes :D

Ik had vandaag een half uurtje en had wel zin om even flink kapot te gaan. Het plan was een snelle 5km, maar eenmaal onderweg bedacht ik me dat ik ook al een poosje de heuveltjes in het park niet meer gezien had. Dus het werd een snelle 5k met 6 keer de brug op en neer en toen was ik inderdaad wel goed leeg :') :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:15

Het klinkt gek, maar sinds ik 2x koorts gekregen heb paar dagen na het hardlopen (en heb maar 2x gelopen dit jaar) en daarna enkele dagen goed ziek geweest ben, durf ik gewoon niet meer starten. Ik overweeg zelfs om me aan te sluiten bij een start to run, al klinkt dit nu belachelijk, aangezien ik al 2 halve marathons gelopen heb, en podiumplaatsen gehaald heb in kortere wedstrijden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 21:23

hwn schreef:
Het klinkt gek, maar sinds ik 2x koorts gekregen heb paar dagen na het hardlopen (en heb maar 2x gelopen dit jaar) en daarna enkele dagen goed ziek geweest ben, durf ik gewoon niet meer starten. Ik overweeg zelfs om me aan te sluiten bij een start to run, al klinkt dit nu belachelijk, aangezien ik al 2 halve marathons gelopen heb, en podiumplaatsen gehaald heb in kortere wedstrijden.

Waarom klinkt het belachelijk? Ik vind het juist heel logisch om zoiets te doen om weer te starten met lopen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:26

Helemaal niet raar maar juist een goed idee om op zo'n manier weer te starten. Zeker als je geneigd bent te fanatiek te beginnen!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:51

Er is zeker niks mis met rustig opbouwen. Gewoon doen. :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 06:42

Goed plan en als het goed gaat kun je toch wat trainingen overslaan?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:37

hwn schreef:

Herkenbaar! Je zou ook een klein rondje kunnen proberen (hardlopen, wandelen of combi) en kijken hoe dat gaat? Na Corona en vermoeidheid ben ik ook op deze manier begonnen met aftasten. Kilometers kon ik wel aan, alleen mijn eerdere snelheid niet meer maar dat komt wel weer terug.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:27

Mijn eerdere snelheid is al ruim 3 jaar foetsie :))

Maar ik loop. Ik heb plezier in het lopen. En ik ga morgenavond weer met de groep meetrainen.

Deed ik voor mijn blessure ook, maar dan met de groep die wat sneller en langer loopt. Nu ga ik met de andere groep mee, waar ik hopelijk wat beter in mee kan komen :)

Toen ik na mijn gekneusde ribben en klaplong in 2020/2021 weer op wilde bouwen, heb ik overigens een 5 km schema voor beginnende lopers gebruikt. Werkte heel goed en kon er best snel doorheen.

De 1 minuut hardlopen, 2 minuten wandelen kon ik bvb al overslaan. Maar de opbouw vanaf week 3 werkte heel goed voor me.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:22

Vanmorgen een gpx route gelopen met meer hoogtemeters dan de bedoeling was.. 388HM op 12km.
Daarbij ook nog 600m over een onbegaanbaar pad en 1.5km omhoog over een zwaar ruiterpad. Was aardig kapot daarna :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 17:39

Ruiterpaden zijn sowieso al zwaar :=

Maar wel mooie foto's :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:13

Juangi schreef:
hwn schreef:

Herkenbaar! Je zou ook een klein rondje kunnen proberen (hardlopen, wandelen of combi) en kijken hoe dat gaat? Na Corona en vermoeidheid ben ik ook op deze manier begonnen met aftasten. Kilometers kon ik wel aan, alleen mijn eerdere snelheid niet meer maar dat komt wel weer terug.

Ja, dat was ook mijn plan, maar dat "aftastrondje" van amper 3 km heeft me toen ook een week ziekteverlof opgeleverd. Nou ja, zoals mijn bazin momenteel de bitch uithangt, zou het zo gek niet zijn om nog es een weekje thuis te zijn :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:42

Vanavond 5 kilometer loopje gedaan in de buurt. Was leuk en ging lekker :j was echt prima loopweer. Beetje fris om te beginnen, maar als je eenmaal tempo maakt heb je het binnen no-time warm ;)

Jullie nog loopjes op de planning? Hier tweede Paasdag nog een loopje met wat hoogtemeters op het kopje van Bloemendaal...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 22:45

Hier staat voor morgen een trailrun op de planning en zondag 5 km Vestingloop op rustig tempo :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:52

Leuk vooruitzicht, Dilan!

Toppie dat het zo lekker ging, Musli!

Ik heb eind juni weer een halve marathon op de planning, en in oktober de halve van Amsterdam. Begin juli wil ik een trail doen in Ommen. Allemaal nog ver weg, want ik ben nog steeds in opbouw. Is deels ook zelfbescherming want ik wil hard met zo’n loop, behalve als het een trail is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 23:35

Puera schreef:
Leuk vooruitzicht, Dilan!

Toppie dat het zo lekker ging, Musli!

Ik heb eind juni weer een halve marathon op de planning, en in oktober de halve van Amsterdam. Begin juli wil ik een trail doen in Ommen. Allemaal nog ver weg, want ik ben nog steeds in opbouw. Is deels ook zelfbescherming want ik wil hard met zo’n loop, behalve als het een trail is.

Mooie plannen!

Waar ga je in juni de halve doen?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 07:16

Leuke plannen dames! Ik hoop deze week nog wat kilometers te maken maar met onze bruiloft ^&+ in het vooruitzicht aanstaande vrijdag weet ik niet hoeveel er nog van gaat komen. Als ik na de bruiloft weer onder de levenden ben ga ik plannen maken voor loopjes :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:30

Ik ben het hele weekend in de Achterhoek met de camper, zo eerst de Natuurtrail Ruurlo lopen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:56

Heerlijk gaucho, veel plezier!

Da’s nog eens een leuk vooruitzicht, Kylan! Gefelie!

Dilan, die van Sneek.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 10:33

Kylan, leuk vooruitzicht! :D

Gaucho, veel plezier op de trails :D

Puera, ah daar heb ik ook nog naar zitten kijken :j

Ik ben vanochtend al een rondje wezen trailen.
Heb nieuwe trailschoenen. En die moesten natuurlijk ingelopen worden :))
Ze lopen echt heel fijn en zoveel grip in de modder :j

Was mooi op tijd terug voor de eerste mooi-weer-toeristen het bos in gingen.

Wel nog even een benauwd moment gehad. Ik was rustig aan het hardlopen. Hoor ik ineens vlak boven me 'iyaaaww'. Heel vreemd geluid, hoor dat normaal ook niet. Denk de lokroep van een roofvogel ofzo.
En gezien ik bang ben van alles met veren, voelde ik me niet heel erg op mijn gemak :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:12

Mooie loopjes allemaal weer. Ik ben sinds gisteren uit isolatie. Heb toch wel nog druk op de longen en snel benauwd. Inmiddels al 3 weken niet gelopen. Misschien volgende week weer proberen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:40

Genieten, Dilan!

Poes, fijn dat je weer uit isolatie mag. Rustig aan.

Ik mag morgen weer, nu al zin in.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:32

(Ultra)marathon nummer 14 in the pocket!
45 km getraild, waarvan 23 km met mijn vriend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:45

Heel mooi Dilan zo'n lekkere loop in de ochtend! Haha ik kan me voorstellen dat je even schrikt van een vogel recht boven je!

Poes fijn dat je uit isolatie mag. Kalm aan hopelijk binnenkort weer beginnen te lopen :)

Tessa wat een mega afstand weer! De foto's zijn wederom prachtig en ik vind het altijd zo leuk hoeveel lol jij maakt met je vriend onderweg :D

Ik heb vanmiddag nog lekker gelopen. De eerste paar km gingen wat zwaar, ik had er al een paar uurtjes in de tuin werken op zitten. Maar eenmaal op gang ging het heerlijk :D Ook eindelijk eens de uitkijktoren beklommen waar ik dus elke week wel een keer langs loop naar nog nooit op was geweest. Mooi uitzicht!

Afbeelding