Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:41

We hebben het allemaal te danken aan de mensen die er maling aan hebben gehad. En ik ben bang dat er nog meer besmettingen bij zullen komen aangezien er ook mensen met meer dan 3 mensen kerst gaan vieren.

Wanneer zouden we eventueel de effecten van deze lockdown kunnen zien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:43

purny schreef:
We hebben het allemaal te danken aan de mensen die er maling aan hebben gehad. En ik ben bang dat er nog meer besmettingen bij zullen komen aangezien er ook mensen met meer dan 3 mensen kerst gaan vieren.

Daarom is die 5 weken verstandig. Nu 2 weken om die laatste shoppers te verwerken, dan kerst en 2 weken om die cijfers weer te beoordelen en nog week extra om nieuwe maatregelen te verzinnen nav cijfers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:43

lijkt me vermoeiend, als je zo op je buren moet letten, of zo dicht op elkaar zit dat je dat soort dingen constant op blijft merken.
Ik maak ook echt niet altijd mijn 8 uur vol en zit soms heerlijk op de bank met een dekentje te werken bijvoorbeeld. Maar ik doe meer dan in de thuissituatie. Blij dat ik beoordeeld wordt op mijn functionaliteit en niet mijn productiviteit.

purny schreef:

een week of 2 tot de besmettingen dalen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:46

Ik moet niet op mijn buren letten. En ik zit er ook niet dicht op :+
Alleen praten wij wel met elkaar en komen elkaar langs de rijbak tegen, dus dan wordt er al eens over één en ander gekletst :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:51

Pandora2 schreef:
Alleen praten wij wel met elkaar en komen elkaar langs de rijbak tegen, dus dan wordt er al eens over één en ander gekletst :')

Ik weet niet eens wie mijn buren zijn... Ja wel 2 huizen verder maar mijn directe buur... geen idee

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:07

Vayo schreef:
Het was duidelijk dat er inderdaad iets moest gebeuren, maar toch heb ik alleen maar zitten huilen gisteren en nu ook weer. Ik heb dit niet eerder gehad, maar ik voel me even enorm op.
.

:(:)
uithuilen en van je afschrijven, veel meer kun je niet doen.
En natuurlijk ben je geen slechter moeder ( of je partner een slechter ouder ) . Dit zijn bijzondere omstandigheden.
Het kan gewoon even niet meer zoals het altijd ging, dus dan moet het maar zoals het kan. Anders , niet perfect, maar met veel liefde en begrip en af en toe goed huilen kom je er samen met je gezin hopelijk wel doorheen.

mijn zoon heeft eerst de halve brugklas en nu klas twee in quarantaine doorgebracht ( zijn school had/heeft heel vele besmettingen dus is vaker in lockdown geweest of halve dagen dan de meeste andere scholen )
Het zou kunnen dat hij blijft zitten hierdoor, en dat vinden we ok.
Een jaar langer school worden ze niet slechter van.
De spanning ( ziek vrienden, ook erg zieke vrienden ) , geen sport, amper vrienden zien, en dan ook vol in de pubertijd, net ontdekken dat hij op jongens valt , etc etc daar goed doorheen komen vind ik belangrijker dan dat hij overgaat.

Uiteraard doet hij binnen al deze omstandigheden wel zijn best, maar soms gaat het gewoon even niet meer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:15

Ik hoop echt van harte dat de kinderen waar school een veilige haven voor is niet erg de dupe worden....

Mijn hart breekt als ik daaraan denk.

Er zijn er zat..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:15

purny schreef:
Pandora2 schreef:

Ik weet niet eens wie mijn buren zijn... Ja wel 2 huizen verder maar mijn directe buur... geen idee

Ik zou zeggen hoog tijd om kennis te maken. wel coronaproof uiteraard :P
Beter een goede buur dan een verre vriend :D

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:18

Echwel schreef:
Ik hoop echt van harte dat de kinderen waar school een veilige haven voor is niet erg de dupe worden....

Er zijn er zat..

dochter is juf van zo'n klas. Daar wordt in ieder geval heel serieus mee omgegaan en dat wordt niet vergeten. Kinderen die uitgenodigd worden om toch naar school te komen, extra aandacht bij de online lessen etc etc.
Het blijft uiteraard een hele moeilijke zaak.

Winged

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:19

Als ik aan de kinderen in lastige thuissituaties denk... Arme kinderen. Dan valt zo'n lockdown voor mij persoonlijk best wel mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:22

Eleeke schreef:
Echwel schreef:

Er zijn er zat..

dochter is juf van zo'n klas. Daar wordt in ieder geval heel serieus mee omgegaan en dat wordt niet vergeten. Kinderen die uitgenodigd worden om toch naar school te komen, extra aandacht bij de online lessen etc etc.
Het blijft uiteraard een hele moeilijke zaak.

Oh gelukkig om te horen...
Misschien bizar maar ben hier echt verdrietig van

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:31

Mindim schreef:
Ineke2 schreef:
SusanH schreef:
Ik vind het absoluut niet logisch. Het is een hele drastische maatregel voor iets wat ook op een andere manier aangepakt had kunnen worden.

Aangezien ook de rest van de scholen dicht zijn, zal dat niet de enige reden zijn.

Wél vind ik het erg jammer dat er veel te weinig mensen zijn die genoeg eigen verantwoordelijkheid kan nemen. (Dan heb ik niet over de werknemers die niet thuis mogen werken van hun werkgever. Als dat het enige was, dan had dat op een andere manier wel aangepakt geworden nu.)

Anders hadden deze maatregelen nu niet uitgevoerd hoeven worden. Het is nogal wat om als een kleuter behandeld te moeten worden met zijn allen.

Precies. We kunnen nu allemaal wel klagen dat er een lock down is, maar als maatschappij zijn we gewoon te laks geweest. Dat dat is je branden en op de blaren zitten nu.

Ik zat vanochtend het journaal te kijken en gisteren ging men nog even gezellig met een groep vrienden naar Amsterdam om te shoppen. Tja, waar zit je verstand dan, dan heb je het toch echt niet helemaal begrepen of een jongen die het schandalig vond om in dit soort omstandigheden te moeten leven, ik dacht maar goed dat het geen oorlog is, want met dat soort instellingen zouden we dan dik verliezen :)

Dat vind ik wel kort door de bocht. Wij hebben ons keurig overal aan gehouden. Als je hem zo gaat stellen zou ik idd kunnen denken dat wij gestraft worden, terwijl degene die in de klas zit en wel over de schreef is gegaan zijn hand niet op wil steken. Allemaal nablijven. Wij hebben namelijk niks verkeerd gedaan in ons gezin, en ons steeds keurig aan de maatregelen gehouden. Ik kijk er anders tegenaan. Ik denk dat ze simpelweg geen idee hebben waardoor het nu oploopt. En dat ze daarom flink op de rem trappen. Ik vind het jammer dat er zo gewezen wordt, daar krijg je juist verdeeldheid mee terwijl we het samen moeten doen. Maar dat gevoel van samen wat ik in het voorjaar wel had heb ik allang niet meer.

En wbt de sluiting van de scholen, meen me te herinneren dat ze dat echt niet nog eens wilden doen. Met name kinderen houden zich vast aan dat soort beloftes. Daarom is dit extra zuur.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:42

Ineke2 schreef:
SusanH schreef:
Ik vind het absoluut niet logisch. Het is een hele drastische maatregel voor iets wat ook op een andere manier aangepakt had kunnen worden.

Aangezien ook de rest van de scholen dicht zijn, zal dat niet de enige reden zijn.

Wél vind ik het erg jammer dat er veel te weinig mensen zijn die genoeg eigen verantwoordelijkheid kan nemen. (Dan heb ik niet over de werknemers die niet thuis mogen werken van hun werkgever. Als dat het enige was, dan had dat op een andere manier wel aangepakt geworden nu.)

Anders hadden deze maatregelen nu niet uitgevoerd hoeven worden. Het is nogal wat om als een kleuter behandeld te moeten worden met zijn allen.

Heel eerlijk. Ik herken dit op het VO ook bij ouders. Gesprekken die niet kunnen plaats vinden aan het einde van de dag omdat ze van kantoor komen. Ouders die aangaven tijdens onze eerdere online lesperiode dat het onmogelijk is dat kinderen thuis zijn, zij zijn op kantoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:44

Popstra schreef:
Kerken blijven wel weer open...

Kerken blijven open, maar er komt nog een aanvullend advies. En eerlijk? 95% van de kerken houdt zich gewoon aan maximaal 30 mensen binnen, mondkapjes, afstand, gezondheidscheck. In onze kerk wordt zelfs alweer overgegaan op volledig online diensten (dus met alleen dominee, ouderling van dienst, band en 2 techneuten in het gebouw).
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:47

Winged schreef:
Als ik aan de kinderen in lastige thuissituaties denk... Arme kinderen. Dan valt zo'n lockdown voor mij persoonlijk best wel mee.

Die mogen gelukkig wel naar school

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:49

Wij werden ook best overvallen door het sluiten van de scholen, zeker van de basisscholen. Omdat die aldoor koste wat kost open moesten blijven hadden we dit niet verwacht. Onze school blijft wel open voor examenleerlingen deze keer, dus dat is fijn. Beide examenjaren overigens.
Ik las dat het ook juist gericht was op de ouders? Als de kinderen (basisschool) thuis zijn moeten de ouders wel thuis werken?
Verder mogen ze overigens nog wel vrienden zien enzo he, dus dat scheelt.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:56

Ik snap niet zo goed dat ze het dan niet verplichten, dat kerken online diensten doen. Dan kan iedereen nog zijn geloof uitleven, alleen dan veilig voor iedereen thuis. Ik zag hier de laatste tijd op zondag wel heel veel mensen die van kerk naar buiten liepen en dan gezellig met z´n 10 bij elkaar staan te kletsen zonder 1.5m afstand.

Gelukkig heb ik vakantie en is het geen probleem dat de opvang sluit. Alleen zitten wij met de verhuizing, dus dat moeten wij nog even uitvogelen hoe wij dit het veiligst kunnen aanpakken zonder super duur bedrijf. wij hebben wel 1/2 mensen nodig om te helpen...Alleen redden wij dat niet. Maar dat mag dan niet zoals ik heb begrepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:57

Veriye schreef:
Ik snap niet zo goed dat ze het dan niet verplichten, dat kerken online diensten doen. Dan kan iedereen nog zijn geloof uitleven, alleen dan veilig voor iedereen thuis. Ik zag hier de laatste tijd op zondag wel heel veel mensen die van kerk naar buiten liepen en dan gezellig met z´n 10 bij elkaar staan te kletsen zonder 1.5m afstand.

Gelukkig heb ik vakantie en is het geen probleem dat de opvang sluit. Alleen zitten wij met de verhuizing, dus dat moeten wij nog even uitvogelen hoe wij dit het veiligst kunnen aanpakken zonder super duur bedrijf. wij hebben wel 1/2 mensen nodig om te helpen...Alleen redden wij dat niet. Maar dat mag dan niet zoals ik heb begrepen.

Religie heeft een streepje voor. Godsdienstvrijheid gaat heel erg ver. Is zelfs in de grondwet verankerd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:58

Het punt is... In verband met de scheiding van kerk en staat hebben overheden niets te zeggen over de invulling van de kerkdiensten. De kerk als instituut mag zich niet bemoeien met het overheidsbeleid en de overheid mag zich niet bemoeien met hoe een kerk zijn diensten inricht. Je moet er dus als overheid in deze op vertrouwen dat kerken zich aan je dringende advies houden - en verreweg de meesten doen dat ook heus.

Edit:
Loretta schreef:
Religie heeft een streepje voor. Godsdienstvrijheid gaat heel erg ver. Is zelfs in de grondwet verankerd.

En terecht. Ik weet niet of je enig beeld hebt hoe het eraan toegaat in landen waar géén godsdienstvrijheid is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:02

Wanneer ik gisteren de beelden zag van shoppende mensen met tassen vol met cadeaus dan snap ik de lockdown tot 19 januari nog beter. Denk dat er met kerst veel mensen toch samen komen, desnoods over drie dagen verspreid en dat dat veel besmettingen op gaat leveren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:07

Blue_Eyes schreef:
Het punt is... In verband met de scheiding van kerk en staat hebben overheden niets te zeggen over de invulling van de kerkdiensten. De kerk als instituut mag zich niet bemoeien met het overheidsbeleid en de overheid mag zich niet bemoeien met hoe een kerk zijn diensten inricht. Je moet er dus als overheid in deze op vertrouwen dat kerken zich aan je dringende advies houden - en verreweg de meesten doen dat ook heus.

Edit:
Loretta schreef:

En terecht. Ik weet niet of je enig beeld hebt hoe het eraan toegaat in landen waar géén godsdienstvrijheid is?

Ik zeg niet dat ik voor het afschaffen van godsdienstvrijheid ben. zeker gezien de situatie in landen zonder godsdienstvrijheid. Maar wel ben ik van mening dat de huidige vorm van godsdienstvrijheid zeker eens tegen het licht gehouden mag worden. Niet alleen ivm Corona. Maar streng religieuze clubs permiteren zichzelf nog al wat vrijheden als het bijvoorbeeld gaat om het onder het vloerkleed vegen van zaken als kindermisbruik.

Nu met Corona laten enkele kerken ook weer zien dat ze niet zo goed met die verantwoordelijkehied kunnen om gaan. Dus er mag zeker eens naar gekeken worden in een steeds meer seculiere samenleving.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:09

Blue_Eyes schreef:

Edit:
Loretta schreef:

Je kunt ook vrijheid van godsdienst hebben en je godsdienst uitoefenen zonder fysieke diensten. Als scholen dicht kunnen, moeten kerken dat zeker kunnen. Belachelijk die uitzondering.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:11

Ik hoop dat er nu niet extra veel feestjes komen thuis of elders. Omdat ze er "recht" op hebben.

Opvallend is wel dat de doorgaande straat hier aardig stil is. Normaal in de spits flink wat autos en vanmorgen af en toe eens een. Er is hier dan duidelijk al een verschil merkbaar.

Ik vrees wel dat de bossen hierdoor gaan overlopen met mtb ers die vanuit het hele land hier komen fietsen. Tot overmaat van ramp is het laatste mtb vrije wijkbosje vorige week ook voorzien van een route -O- daar al twee keer bijna overhoop gefietst. Een voordeel met zijn tweeen (als ze er zich aan houden) zouden ze iets minder haantje moeten zijn.

Los van de narigheid. Hoeveel ouders en kinderen zouden het thuis werken en blijven stiekem toch best fijn vinden, meer voor elkaar er zijn en minder gehaast en gestress. :)

En wat ik me al langer afvraag, zouden er minder coma drinkende jeugd in het ziekenhuis verdwijnen en minder xtc oververhitten? Minder me en politie inzet en minder vandalisme omdat de stappers nu niet massaal gaan lopen zooien?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:13

karuna schreef:
Los van de narigheid. Hoeveel ouders en kinderen zouden het thuis werken en blijven stiekem toch best fijn vinden, meer voor elkaar er zijn en minder gehaast en gestress. :)

Van wat ik in mijn omgeving hoor geen. _O- . Het geeft ze juist stress....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:14

Lijkt toch wel alsof sommige mensen kinderen nemen omdat ze ervanuit gaan dat ze toch overdag wel ergens anders zullen zijn :P