Sorry shadow, ik kom op de site van de who niks tegen over dat maskers een beduidend goed effect hebben. Alleen wat het RIVM ook zegt, dat het van toegevoegde waarde kan zijn als afstand houden niet lukt.
Ik spreek geen duits dus terugzoeken wat angela merkel heeft gezegd lukt me niet (kan het iig nergens in het Nl terugvinden)
Wat ik tegenkom op WHO
Citaat:
When they cannot guarantee a distance of at least 1 metre from others, medical masks are also recommended for the following groups, as they are at a higher risk of becoming seriously ill with COVID-19 and dying:
People aged 60 or over.
People of any age with underlying health conditions, including: chronic respiratory disease, cardiovascular disease, cancer, obesity, immunocompromised patients and diabetes mellitus.
Non-medical, fabric masks are advised for use by the general public when physical distancing cannot be maintained, as part of a comprehensive ‘Do it all!’ approach, including improving ventilation; cleaning hands; covering sneezes and coughs, and more.
https://www.who.int/emergencies/disease ... -and-masks
Citaat:
Within wider environments where the virus is spreading, masks should be worn by the general public in settings where it is not possible to maintain at least 1 meter from others. Examples of these settings include indoor locations that are crowded and have poor ventilation, public transport and places of high population density – among others.
https://www.who.int/emergencies/disease ... -and-masks
Dus risicogroepen, draag medische mondmaskers als je binnen 1 meter komt van mensen. En niet-medische maskers hebben alleen zin bij gebrek aan physical distance, icm alle andere maatregelen. Dat is wat ik ook lees op het RIVM, en ook de reden volgens mij dat ze wel al snel adviseerde wel mondkapjes te dragen in het OV.
Ik vind het in dat opzicht zorgelijker dat de WHO meerdere keren spreekt over ventilatie en dat NL daar niks mee doet.
@elsea: altijd lastig, wat als vragen, omdat ik niet goed weet wat ik gedaan had. Maar ik denk wel hetzelfde als nu. Ik zou niet voorop lopen en als eerste alleen nog maar rood dragen. Als ik zag dat veel mensen het deden en merk dat het mensen grip geeft en rust, had ik met liefde een rode trui aan getrokken voor ik naar de super ging.
Verplichten van rood dragen was ik op tegen geweest, net als dat ik tegen verplichting van mondkapjes ben (en kritisch of dat ze wel gaat lukken).
Op dit moment bepalen ze dan ook niet, ze geven een dringend advies. Wat m.i. Op weinig gebaseerd is. Maar again, ik ben dan ook fors tegen verplichting van mondkapjes met zo weinig bewijslast.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-10-20 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt