Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:57

Hier wil ik vanavond eigenlijk wel de training van Garmin doen. Maar wat me opvalt is dat die voorstellen allemaal zo enorm kort zijn. Ik heb net 23 weken gewerkt aan de halve marathon en daarbij 3 keer per week hardgelopen waarbij slechts 1 training een half uurtje duurde en de rest was 1.5-4 uur.
Zondagavond kreeg ik een suggestie als lange run van 49 minuten. Dat heb ik natuurlijk verdubbeld.
En vanavond staat er 36 minuten op het programma, 10 minuten inlopen (wandelen of licht joggen), 16 minuten drempel en dan weer 10 minuten cooling down. Dus feitelijk ben je maar 16 minuten aan het hardlopen. Natuurlijk kan ik het verlengen of anders doen. Maar ik vraag me wel af wat Garmin dan geleerd heeft van die 23 weken Coach. Het voelt of het helemaal niet adaptief is. Een paar weken wat rustiger aan voelt ergens wel goed, maar het voelt zo wel weer heel weinig.

Ik ben er ook nog niet over uit wat ik nu ga doen. De Garmin Coach nog een keer en dan Jeff gebruiken om door te trainen naar een hele marathon? De langste long run in dat programma is al 30.7km, dus dan is als dat lukt deze doorpakken naar 34km zoals je bij een marathontraining doet ook niet meer het probleem.
Of de Garmin training hele marathon doen in 16 weken met 3 keer per week? Maar deze is niet adaptief en gaat uit van minuten hardlopen. Niet van afstand. Dus ik kom dan denk ik tot een halve marathon in de training, is dat wel genoeg voor een hele marathon dan?
En een ander punt is, ik zoek nog steeds een marathon zonder tijdslimiet of eentje waarbij je er 7 of 8 uur over mag doen. Ik ga niet trainen en vervolgens geen echte marathon lopen. Wil die medaille dan ook als beloning voor alle inspanning en als bewijs dat ik het echt gedaan heb. Dus daar zit ik nog wel even mee.
De Coach kun je verplaatsen, maar bij dat 16 weekse programma met 3 keer per week lopen weet ik het niet. Dat is niet adaptief.
Of gewoon maar de Garmin suggesties weer gaan volgen? En die dan aanpassen als ik wat langer wil?
Met 3 keer per week de suggesties haal ik de 35km per week hardlopen niet meer. Dan moet ik sowieso zelf meer doen.

Ja, ik zit wel wat in een dipje nu ik dus geen schema meer volg en nog niet weet wat ik hierna wil gaan doen. Ik wil eigenlijk gewoon de hele marathon wel eens proberen, maar ik heb geen idee waar ik die dan wil lopen.
Soms denk ik wel eens van ik hou het de winter weer rustig met 10km trainingen, dan blijf ik ook fit genoeg om een halve te lopen als ik dat eens wil. Maar dan lever je wel weer wat in over de gehele linie. Maar het is weer makkelijk omdat trainen in het donker niet zo leuk is.

Lastig lastig. Het dipje na afronden van de coach is dus nog niet over. :o

En als er iemand is die zijn startnummer voor zondag voor de 4 mijl wil ruilen naar een wave eerder dan wave 13 hou ik me aanbevolen. Het is eigenlijk te laat op de dag en wordt voor mij dus veel vliegwerk. Ik ben niet ingedeeld in een late wave wegens snelheid, dit is puur zomaar gedaan. Ik was ook niet laat met opgeven. Startnummer heb ik thuis. Ik zou graag gewoon wat eerder starten.

Winged

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:23

@germie: je kan ook zelf trainingen in garmin plaatsen. Mocht je dat willen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd trouwens met alles er zelf inzetten.

Wat je kan helpen met het bouwen van een schema: https://www.runinfo.nl/schema21kmhalfge ... achine.php

Let er wel op dat je op je lijf blijft passen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:42

Ik zet inderdaad m’n trainingen zelf in Garmin. De trainingen zijn voor mij op maat gemaakt.

Werkt super, net weer eentje afgerond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:41

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Kan daar ook eens naar kijken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:13

Een goede plek waar je 7/8 uur mag doen over 40 km is de Nijmeegse vierdaagse :D .

Beetje flauw, ben zelf ook een trage renner en daar is niks mis mee, maar 5kmh is gewoon wandelen. Marathons hebben niet voor niets limieten denk ik dan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:17

Eef_Bam schreef:
Een goede plek waar je 7/8 uur mag doen over 40 km is de Nijmeegse vierdaagse :D .

Beetje flauw, ben zelf ook een trage renner en daar is niks mis mee, maar 5kmh is gewoon wandelen. Marathons hebben niet voor niets limieten denk ik dan.

Helemaal mee eens.
En waarom zou je 7-8 u willen hardlopen?
Waarom niet eerst werken aan snelheid en beter herstel na langere loop?
Bijv een snelle 10, of een snelle halve marathon.

Ik ga na m’n marathon met een groep meelopen die traint voor een 5-10 km, elke maandagavond. Iedereen heeft z’n eigen doelen, dus er komen sub groepen. Maar mijn doel is een snelle 10 lopen.
Zoiets hoef je natuurlijk niet in een groep te doen.

Een snellere 10 lopen vormt ook de basis voor een (halve) marathon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:47

Acht uur over een marathon doen? Dat is wandeltempo..
Ik zou dan pas een (weg)marathon gaan lopen als je hem binnen zes uur kunt lopen.

Hier kun je een marathonschema voor beginners downloaden en inderdaad je trainingen dan zelf in garmin zetten.

https://www.runnersworld.com/nl/trainin ... -beginner/

Ik heb begin van de middag een intervaltraining gelopen op de weg.

2km inlopen.
Daarna 600-500-400-300-200-100m versnellen en daarna uitgelopen tot 10.5km.

Afbeelding

Zaterdag de steamtrail, dus ik doe het verder heel rustig aan deze week om mijn hrv omhoog te krijgen. Die is nog steeds te laag, maar gaat nu eindelijk na meer dan twee maanden met mini stapjes omhoog.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:50

Ik denk ook dat je nog genoeg te behalen hebt op de afstanden onder een marathon en daarop sterker en beter worden, voordat je aan een marathon moet denken. En dat lijken mij hele normale doelen voor elke loper voor je naar een marathon toe gaat werken.

En anders inderdaad de nijmeegse vierdaagse run-walken. Of de nacht van de vluchteling. Die is 40 km en wandelde ik snachts in 7 uur en 17 min, past dus prima in je tijdskader. Die tijdslimieten zijn er niet voor niets, genoeg langzame lopers die daar prima binnenvallen namelijk en als je er langer over doet, moet je je afvragen of je er wel klaar voor bent.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:07

Ik dacht dat dus ook, dat je hardloopschoenen standaard groter moeten zijn. Maar dat is dus niet altijd zo. In ieder geval ben ik erg blij met de winkel die echt kijkt hoe ik sta en loop.

Ben het met de rest eens over de marathon, terwijl ik ook een langzame loper ben. Ik wil ook pas een halve lopen als dat binnen 2,5 uur lukt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:09

Ik ben ook niet zo snel. Ik heb een halve in 2:15 gelopen.
Zou m ooit binnen 2u willen lopen.

Merk dat warmte mij erg vertraagd, en dan bedoel ik al boven de 20 graden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:12

Tiggs schreef:
Ben het met de rest eens over de marathon, terwijl ik ook een langzame loper ben. Ik wil ook pas een halve lopen als dat binnen 2,5 uur lukt.

Eens. Stiekem hoop ik dat komende zomer te halen, ik denk dat dat lukt.
Ik loop nu 8,5km/uur, dus in theorie is dat haalbaar. Maar goed, warmte enzo. En trail loop ik sowieso ook wat langzamer gemiddeld.
Ik wil komende winter wat meer op tempo gaan lopen, wat vlotter worden en dan hoop ik komende zomer een halve trailmarathon te lopen. De afstand is sowieso haalbaar.
Maar goed, eerst maar weer fitter worden en energie zien te vinden. Mijn hrv gaat juist al wekenlang alleen maar omlaag.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:20

Mijn HRV moet ook omhoog, is nu ook niet zo best.

Maar ben ook al dik 4 weken verkouden en niet fit, maar op zo’n manier dat je niet ziek genoeg bent om thuis te blijven.
Nog even volhouden, hoop dat ik met marathon in elk geval niet ziek ben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:29

Ik ga ook heel slecht op hogere temperaturen helaas, laat mij maar in de koude lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:26

Meelezer komt even inbreken mbt 8 uur over een marathon doen.
Bedenk je dat, als je die 8 uur nodig hebt, je wel een aanslag op je lichaam pleegt voor diezelfde tijd. Dus hou daar ook rekening mee.

Ik heb van het weekend 5 uur en 45 minuten over een marathon from hell gedaan en ik kan je vertellen dat ik me wel eens comfortabeler heb gevoeld. :')
Laat maar weer zien dat er voor mij nog genoeg te verbeteren valt en deze marathon eigenlijk boven mijn niveau lag. ;)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:28

SV, balen van je HRV zeg. ik zit met hetzelfde. het ging net heel goed, maar door stress en drukte op het werk ‘s nachts slechte slaap met veel stress en dus lage HRV. ik volg je op insta en heb wel een en ander meegekregen, je hebt natuurlijk net een nieuwe baan dus het zal daar wellicht mee te maken hebben. off topic, wat een prachtige reis naar afrika hebben jullie gemaakt zeg. echt genoten van alle foto’s <3

ah, ik lees net dat we niet de enige zijn met een lage HRV. lastig is dat zeg. soms weet ik ook gewoon echt even niet wat het nou echt beïnvloedt. ‘s avonds laat nog eten, stress op het werk, cyclus, drukke dag gehad en wat allemaal nog meer. hoe ervaren jullie dat? weten jullie wel altijd hoe het komt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:51

Natuurlijk loop ik hard als ik 7 uur over een marathon doe. Ik ben gewoon niet zo snel. Ik haal dat niet in die tijd wandelend. En misschien lukt het binnen 6 uur ook wel, maar ik weet niet of ik de tijd van de halve zomaar kan verdubbelen voor de hele, want ik heb er nooit voor getraind immers. Dus ik vind dat bijzonder denigrerend als je dan maar de vierdaagse van Nijmegen moet gaan doen. Daar mag je weer niet hardlopen. Ik zoek een echt hardloop evenement. En het zal me lukken ook. En dan zal ik enorm trots zijn. Facebook staat vol met filmpjes van mensen die in Amerika gewoon nog langer over een marathon doen en daar wordt vol trots op gereageerd. Ook op de vrouw die 4 uur en 39 minuten deed over de halve marathon in Berlijn of London (ben plaats even vergeten). Dus zo langzaam ben ik helemaal niet.
Ik heb de halve marathon gehaald terwijl ik dat nooit verwacht had. Ja, daar heb ik letterlijk voor gevochten. Iedereen zei dat hardlopen het niet meer zou worden. Maar ik heb het bereikt. Ik ben er echt super trots op, want het is me echt niet komen aanwaaien. Ik heb er super hard voor getraind, 23 weken lang nadat ik een 10km run gedaan had en die ook uitgelopen had (in trainingen al vaker 10km gedaan). Het schema voor de halve was tevens het moment om te proberen of 3 keer per week trainen zou gaan met die pees. En dat gaat dus.

Maar ja, wat nu? Daar ben ik nog niet over uit. De marathon speelt zeker in m'n achterhoofd als droom of bucketlist dingetje. Dus daar ga ik zeker nog eens voor.
Wil ik 40km wandelen (wat geen marathon is), dan kan ik ook 2 dagen de 'tocht om de noord' doen. Dat is ook een hele prestatie als je dat lukt en staat ook nog eens op m'n lijstje. Maar ik heb het nu echt over een hardloop evenement. Niet een wandelevenement waar ze je niet willen zien hardlopen. Mijn zoektocht gaat door, want als ik die gevonden heb (en wie zoekt zal vinden), dan kan ik ook bedenken of ik er voor wil gaan trainen. Zonder een doel de afstand vergroten heeft niet zo veel zin vind ik. Ik wil het dan ook vieren als het gelukt is.
De halve heb ik in m'n pocket. *\o/* *\o/* *\o/* Daar geniet ik nog steeds van. Een mooier verjaardagskado was er op dat moment niet. Ik had het echt nooit verwacht, ik ben niet begonnen met hardlopen om die afstand te lopen, maar gewoon omdat ik geen stap meer kon hardlopen. Als je dan een halve voor elkaar krijgt heb je echt een topprestatie geleverd. De mensen die mij kennen en weten hoe veel moeite ik er in gestoken heb zeggen dat ook. Vergeet niet dat als ik bijvoorbeeld gevallen was toen die hond mij aanviel of kleiner geweest was dat ik er misschien niet meer geweest was. Zo ben ik wel toegetakeld ook. Ik ben er helaas getekend voor het leven door. Maar ga wel door met leven. En tja, dan krijg je ook de vraag wat je volgende doel is. En dat weet ik dus niet. Maar het liefst dus een evenement waar je naartoe kunt werken. Dan heb je ook een datum in je achterhoofd.

Ik ga in ieder geval eens kijken hoe je dingen in de Garmin kunt zetten. De winter komt er ook aan en pas in november zal ik echt kijken wat ik eventueel wil gaan doen. Tot die tijd 'lummel' ik wel wat aan. Maar wil conditioneel eigenlijk niet te veel inleveren, ik wil gewoon wel elk moment die halve weer kunnen lopen eigenlijk als ik een run zie om aan mee te doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:59

iiSunshine schreef:
SV, balen van je HRV zeg. ik zit met hetzelfde. het ging net heel goed, maar door stress en drukte op het werk ‘s nachts slechte slaap met veel stress en dus lage HRV. ik volg je op insta en heb wel een en ander meegekregen, je hebt natuurlijk net een nieuwe baan dus het zal daar wellicht mee te maken hebben. off topic, wat een prachtige reis naar afrika hebben jullie gemaakt zeg. echt genoten van alle foto’s <3

ah, ik lees net dat we niet de enige zijn met een lage HRV. lastig is dat zeg. soms weet ik ook gewoon echt even niet wat het nou echt beïnvloedt. ‘s avonds laat nog eten, stress op het werk, cyclus, drukke dag gehad en wat allemaal nog meer. hoe ervaren jullie dat? weten jullie wel altijd hoe het komt?

Ja daar kwam het voor een groot deel door. Nieuwe baan die heel veel energie en stress kostte de eerste paar weken en waardoor ik heel slecht sliep, misschien wat teveel gelopen erbij waardoor ik niet goed herstelde.
Ik ervaar nu een stuk minder stress gelukkig en ik slaap beter. Gelukkig lijkt het dus weer de goede kant op te gaan, maar het gaat langzaam. Hormonen spelen denk ik op de achtergrond ook wat mee.

Wat leuk om te horen dat je genoten hebt van de foto's! Ik wil zo graag weer terug.. maar ik denk over twee jaar. Volgend jaar even wat anders.

Germie het is niet denigrerend bedoeld van iedereen. Er wordt alleen iets genoemd wat jij eigenlijk niet wilt horen en dat is alleen maar goed bedoeld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:11

Omdat ik gewoon echt wel kan trainen voor die marathon. Ik ga het niet zonder training doen. Maar ik wil dan ook deze echt lopen en heb dan liever een plek waar ik zonder stress en tijdsdruk die kan lopen. Misschien haal ik het wel in 6 uur omdat mijn halve marathontijd ook net onder de 3 uur is. Maar ik wil graag een flinke marge inbouwen. Garmin zegt dat het binnen 6 uur moet kunnen, maar bij geen enkele raceprognose zit een tijd die ik gehaald heb tot nu toe. Dus ik durf me niet op te geven voor een marathon waar je binnen 6.5 uur binnen moet zijn. En daarom zoek ik dus iets met een ruime marge of zonder tijdslimiet. De Disneymarathon bijvoorbeeld is 10 minuten per km. Maar dat is weer niet in Nederland en zelfs niet in Europa. Een wandelmarathon zoek ik dus absoluut niet, dan zou ik niet hoeven trainen.

Ik heb hier ook al een week of 2 een te lage hrv, maar voel me verder prima. Dus ik doe er niets anders om. De laatste maand was die zelfs bijna geheel laag en ongebalanceerd (dus ook laag). Wat me opvalt is dat de waarden die nu onder laag en ongebalanceerd vallen afgelopen winter nog onder 'goed' vielen. Dus ik denk dat Garmin eerst weer zich wat moet aanpassen aan de korter wordende dagen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:25

Germie, niemand bedoeld het denigrerend.. ik denk dat iedereen het je gunt dat je gewoon eens ‘lekker gaat lopen’ en gaat genieten van het hardlopen zelf. Zonder dat je jezelf allemaal doelen stelt en wedstrijden rent en daarna een week niet meer normaal de trap af kunt lopen..

Mijn HRV is momenteel 41.. ruim 10 punten lager dan normaal. Voel me ook echt niet fit.. maar ook weer niet ziek..
daarnaast speelt mijn blessure nog steeds op..
vraag me af of Trail van 26 okt haalbaar gaat zijn.. -O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:28

Balen zeg, beterschap! Veel mensen zijn aan het snotteren nu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:30

Voor mij is een doel stellen genieten. Ik loop niet om het lopen, ik loop met een doel om beter te worden. Dat is genieten. Als ik wedstrijden loop is dat genieten. Dat ik daarna spierpijn heb, dat is iets wat ik gewoon altijd wel bij me zal dragen. Want ik ben enorm vatbaar voor spierpijn, altijd al geweest. Ik ben ook enorm snel stijf en moet altijd echt op gang komen als ik bijvoorbeeld gezeten heb. Dat hoort helaas bij mij. Maar ik ben verder gezond en fit, dus happy dat ik toch grenzen kan opzoeken en verleggen.
Ik heb overigens geen week spierpijn gehad. Ik heb 3 dagen echt enorme spierpijn gehad waarbij je de trap niet af kon komen, maar op de 4e dag nam het af en op dag 5 heb ik weer rustig wat gelopen. Volgens anderen is dit normaal en is er niets aan de hand. Te weinig getraind had ik in ieder geval niet, want mijn schema liep zelfs 5 weken langer door om echt goed voorbereid te zijn.
Ik was alleen wat stijf na die 12.3km zondag. Geen spierpijn. Dus de tijd van enorme spierpijn na 10km trainen lijkt voorbij.

Mijn hrv is ook rond de 40-42, die haalt de 52 nooit overigens. Ik ben wel wat moe de laatste week, maar ook een drukke periode nu.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:33

@Goof Ja, die Garmin suggesties waarbij je x keer een minuut snel moet vragen wel om een intense effort voor die intervallen idd. Ik sterf er altijd een klein beetje op, maar na afloop ben ik er ook eigenlijk altijd wel trots op.

@Lughnassadh oliebol loopjeshoren er helaas ook bij, wel goed dat je hem dan toch uit gelopen hebt.

@Laura_ Welke schoenen heb je nu? En ben je er al mee wezen rennen?

@iiSunshine Balen van je knie, fingers crossed dat het rustig opbouwen goed gaat nu.

@Samantha_ Ik zit volgende week ook in het laatste startvak. Start je vanuit area A of area B? En welke eindtijd hoop je ongeveer op?

@germie De meeste marathons in Nederland hebben een tijdslimiet van ongeveer 6 uur geloof ik. Daarnaast zou ik je niet echt aanraden om naar een marathon door te trainen maar eerst eens comfortabeler te worden op de halve, helemaal als ik je hoorde over hoeveel pijn je in je lijf had na je race. Mocht je nu echt per se een marathon willen lopen en bereid zijn er voor te reizen dan zou je kunnen kijken naar de Brighton Marathon. Die is in April en heeft als ik het goed heb pacers tot 7:00.

@996981 Welkom :wave: En veel plezier met opbouwen met Evy!

@Suliko Hoe gaat het met je enkel? Loopt het opbouwen nog volgens plan?

@Supervixen Lekker, zo'n interval loop en dat je dan ook ziet dat je sneller wordt als de intervallen korter worden. Veel plezier zaterdag bij de Steamtrail, welke afstand ga je doen?

@-Namiro- Balen dat je HRV zo laag is en je je niet 100% voelt. Ook voor jou fingers crossed dat je je snel weer helemaal top voelt.

Hier na 3½ week run streak gister en vandaag even twee dagen niet. Ik heb wat last van een van mijn bovenbenen al een tijdje en waar het eerst constant bleef rond 0.5/10 is het de laatste dagen wat vervelender geworden, ongeveer 1 à 2 /10. Dus dan maar een paar rustdagen en kijken of dat het verhelpt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:41

Slim plan IMAY.

Ik ga starten op de 45km met 500 hoogtemeters samen met mijn vriend, maar ik heb niet helemaal het gevoel dat ik daar klaar voor ben. Ook door die lage hrv.
Gelukkig kennen wij het gebied goed en zijn er vrij makkelijk een paar stukken af te snijden, dus ik ga gewoon starten en zie wel waar het schip strandt.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:50

fijn dat je al wel weer beter slaapt en minder stress hebt SV. veel succes alvast komend weekend. handig als je zo de route kent.

vervelend van je bovenbenen imay. inderdaad maar even rustig aan!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:32

Supervixen schreef:
iiSunshine schreef:

Ja daar kwam het voor een groot deel door. Nieuwe baan die heel veel energie en stress kostte de eerste paar weken en waardoor ik heel slecht sliep, misschien wat teveel gelopen erbij waardoor ik niet goed herstelde.
Ik ervaar nu een stuk minder stress gelukkig en ik slaap beter. Gelukkig lijkt het dus weer de goede kant op te gaan, maar het gaat langzaam. Hormonen spelen denk ik op de achtergrond ook wat mee.

Ja, 40+ en hormonen he -O-
Denk dat dat bij mij misschien ook wel wat doet, maar de grootste oorzaak bij mij zal het opbouwen vanuit een burnout zijn. Het gaat te hard en ik ben kapot.