Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:34

Vanochtend vroeg al boodschappen gedaan (ik val onder de risicogroep) en er stond een snikkend oud vrouwtje bij de cassiëre uit te huilen.
Volgens haar voelde het net alsof de Duitsers weer komen :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:35

Getup schreef:
Ben trouwens benieuwd hoe het met de paardensport verder gaat nu.

Ik ook. En ik weet echt wel dat het stom is om me daar druk over te.maken. Maar het paardrijden is het enige wat ik nog heb afgelopen jaar. Verder alleen maar thuis of fysio. Met de maatregelen die nu benoemd worden wordt dat paardrijden voor mij ook lastig en ik weet niet of ik weer aan het rijden toe kom als ik daar mee moet stoppen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:38

Echwel schreef:
Gisteravond zei Hugo de Jonge dat de scholen sluiten omdat de ouders niet thuiswerken en er dus teveel gereisd wordt..

Vind ik best triest eigenlijk

Dat is een slechte reden. Daarvoor zou je de werkgevers onder druk moeten zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:40

Het aantal opnames door ernstige eetstoornissen was in de eerste lockdown schrikbarend toegenomen las ik toen. Ik hoop dat dit nu niet herhaald.
Maar hoe dan ook is het aantal opnames in de jeugd psychiatrie enorm gestegen.
Ik hoop dat de na-schade meevalt uiteindelijk.

Scholen dicht om home-office af te dwingen gaat natuurlijk nergens over. Met de kinderen in thuis onderwijs valt er immers ook niet normaal te werken en dan krijg je weer meer burnouts omdat het werk dan savonds nog gedaan moet worden.

Als het om de scholen gaat, prima.
Maar als dwangmiddel voor bedrijven.... -O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-12-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:40

mysa schreef:
Echwel schreef:
Gisteravond zei Hugo de Jonge dat de scholen sluiten omdat de ouders niet thuiswerken en er dus teveel gereisd wordt..

Vind ik best triest eigenlijk

Dat is een slechte reden. Daarvoor zou je de werkgevers onder druk moeten zetten.

Ik hoorde ook dat dit de reden is. Ik vind het belachelijk. Het kan idd ook op andere manieren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:41

Dat hoorde ik ook als extra argument vanmorgen. Door de basisschool leerlingen thuis te houden blijven er ook meer ouders thuis.

Logisch, maar triest dat het zo moet natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:43

Ik vind het absoluut niet logisch. Het is een hele drastische maatregel voor iets wat ook op een andere manier aangepakt had kunnen worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:43

Dus de minder mondige werknemer waarbij de baan toch al op de tocht stond draait op voor laksheid van de werkgever die thuiswerk niet ondersteund?
Geniaal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:45

Ik hoorde het hem zeggen, maar hij noemde het eigenlijk voor mijn gevoel meer als 'bijkomend voordeel'. Maar goed, ik zat intussen ook nog wat anders te doen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:46

Als ik niet zo uitgeput was door het werk zou ik ook een mening hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:50

raket schreef:
Als ik niet zo uitgeput was door het werk zou ik ook een mening hebben.

:(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:09

Welke maatregelen er ook genomen worden, het is wel duidelijk dat er wat moest gebeuren. Op 1 oktober lagen er 785 mensen op de verpleegafdelingen en 184 op de ic en op 1 november ruim 2000 en 628 . Dat is een verdriedubbeling. Trek dat maar een maand of twee door dan klapt alles . En de ziekenhuizen proberen uit alle macht de gewone zorg ook te verlenen en daarom is extra hulp van mensen ook moeilijk te vinden omdat die voor de andere patiënten zorgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:11

Punt is dat de waarschuwingen al ruim van te voren zijn gegeven. Al vanaf oktober, november hoorden we al regelmatig dat het de verkeerde kant op ging en dat we ons aan de maatregelen moesten houden. Dan helpt een vlucht naar Curaçao, een Black Friday en een Sinterklaasviering niet echt mee.

De parkeerplaats hier bij de supermarkt is best leeg. Vraag mij ook af of er uberhaupt voorraad in de winkels ligt nu :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:13

Kerken blijven wel weer open...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:14

Popstra schreef:
Kerken blijven wel weer open...

Daar mogen ze helaas gewoon niet over beslissen. Als dat wel zou mogen zouden ze die ook wel gesloten hebben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:22

Mijn man werkt in een ziekenhuis, maar administratief voornamelijk, die mag ook niet thuiswerken omdat ze dan te weinig controle hebben 8)7
Ook de studie assistenten die alleen maar aan de pc zitten moeten verplicht komen, met OV uiteraard.

Je zou denken dat uitgerekend ziekenhuizen beter zouden moeten weten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:26

SusanH schreef:
Ik vind het absoluut niet logisch. Het is een hele drastische maatregel voor iets wat ook op een andere manier aangepakt had kunnen worden.

Aangezien ook de rest van de scholen dicht zijn, zal dat niet de enige reden zijn.

Wél vind ik het erg jammer dat er veel te weinig mensen zijn die genoeg eigen verantwoordelijkheid kan nemen. (Dan heb ik niet over de werknemers die niet thuis mogen werken van hun werkgever. Als dat het enige was, dan had dat op een andere manier wel aangepakt geworden nu.)

Anders hadden deze maatregelen nu niet uitgevoerd hoeven worden. Het is nogal wat om als een kleuter behandeld te moeten worden met zijn allen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:29

Dat is inderdaad best triest Sizzle.

Bij mijn buren is het net omgekeerd. Werken allebei al van in maart thuis, ongeveer 6 uurtjes per dag en krijgen een fulltime loon uitbetaald. Want er is toch geen controle vanuit werk of de 7u30 wel volgemaakt worden... :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:30

Abiola schreef:
Huertecilla schreef:
...en dan nu weer een vrolijker bericht.
Omdat kerst ondanks eventueel ruimere beperkingen nog steeds een drama is, heeft de gemeente het budget voor kerstversiering en ´viering andere bestemmingen gegeven. Vooral sociale steun maar ook een feestelijk initiatief. Een competitie met (haast symbolische) geldprijzen voor de kerstversiering van gevel, balkon.
De mensen hebben dit met zóveel enthousiasme en verrassende creativiteit opgepakt dat de beoordeling twee dagen extra in beslag gaat nemen :j +:)+

Waarschijnlijk gesponsord door Europa, en verder zie ik niet hoe milieuvervuilende lampjes in een boom waar mensen voor gaan reizen een goed idee is?

Mijn hemel wat een negatieve sprongen naar conclusies en slecht lezen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:30

Het was duidelijk dat er inderdaad iets moest gebeuren, maar toch heb ik alleen maar zitten huilen gisteren en nu ook weer. Ik heb dit niet eerder gehad, maar ik voel me even enorm op.

Ik merk gewoon dat ik zo boos ben door dat black friday e.d. Mensen die gisteren in bomvolle rijen nog voor de Rituals staan, hutje mutje op elkaar. Ik baal van die grondwet dat idd kerken, moskeeën e.d. open mogen blijven. Dat terwijl de moskee juist hier in de regio zo'n brandhaard is geweest. Je geloof belijden kan ook prima vanuit huis.

Ik maak me zorgen om het welzijn van mijn kinderen. Natuurlijk zijn er ergere dingen. Moeten we blij zijn dat we niet in een land met oorlog leven, dat we te eten hebben ... maar toch voel ik me eenzaam. Mijn jongste die school niet eens zo leuk vond is nu zo verdrietig dat ze niet meer naar school mag met haar klasgenootjes. Sport is direct stil komen te liggen. Sport van mijn oudste ook. En daarnaast paardrijden op de manege. De buitenbak is gewoon niet goed genoeg om daar de lessen in te gaan doen. En waarschijnlijk gaat die ingezet worden om de paarden los in te zetten. Ze is gewoon intens verdrietig dat ze de paarden op de manege misschien weer wekenlang niet gaat zien. Voor haar was het een uitlaatklep.

Wij werken beide in vitale beroepen die niet vanuit huis uitgevoerd kunnen worden. Ik zit in de zorg. De jongste zit op de basisschool en zou om die reden nog naar school kunnen. Maar daar is nog niets over bekend natuurlijk. Begrijpelijk, want school krijgt ook veel op hun bordje. Vooralsnog ga ik morgen, donderdag enz. gewoon werken en blijven mijn kinderen alleen thuis. Dat voelt gewoon niet fijn. Ik voel me een slechte moeder, omdat ik ze aan hun lot overlaat. Beide vliegen ze ook niet bepaald makkelijk door de leerstoffen heen.
Cliënten zijn erg verdrietig. Sommige snappen het allemaal niet. Ik ga zelfstandig van cliënt naar cliënt en zie en spreek zodoende geen collega's. Ik mis een uitlaatklep. Ik werk er ook nog niet zo lang en ben begonnen toen er al corona was. Dus zodoende ken ik ook gewoon amper collega's. Dus bellen om je verhaal te doen, doe je ook niet snel.

Daarnaast zitten we al niet in een prettige persoonlijke situatie en dit erbovenop voelt even als de druppel. Ik heb er vannacht niet van geslapen. Nogmaals zijn er zoveel ergere situaties, maar misschien ben ik gewoon niet zo sterk. Het zijn vooral ook de zorgen om anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:35

Ineke2 schreef:
SusanH schreef:

Aangezien ook de rest van de scholen dicht zijn, zal dat niet de enige reden zijn.

Wél vind ik het erg jammer dat er veel te weinig mensen zijn die genoeg eigen verantwoordelijkheid kan nemen. (Dan heb ik niet over de werknemers die niet thuis mogen werken van hun werkgever. Als dat het enige was, dan had dat op een andere manier wel aangepakt geworden nu.)

Anders hadden deze maatregelen nu niet uitgevoerd hoeven worden. Het is nogal wat om als een kleuter behandeld te moeten worden met zijn allen.

Precies. We kunnen nu allemaal wel klagen dat er een lock down is, maar als maatschappij zijn we gewoon te laks geweest. Dat dat is je branden en op de blaren zitten nu.

Ik zat vanochtend het journaal te kijken en gisteren ging men nog even gezellig met een groep vrienden naar Amsterdam om te shoppen. Tja, waar zit je verstand dan, dan heb je het toch echt niet helemaal begrepen of een jongen die het schandalig vond om in dit soort omstandigheden te moeten leven, ik dacht maar goed dat het geen oorlog is, want met dat soort instellingen zouden we dan dik verliezen :)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:36

Pandora2 schreef:

Bij mijn buren is het net omgekeerd. Werken allebei al van in maart thuis, ongeveer 6 uurtjes per dag en krijgen een fulltime loon uitbetaald. Want er is toch geen controle vanuit werk of de 7u30 wel volgemaakt worden... :x

Maar als ze 6 uur geconcentreerd werken en daar in even veel afkrijgen als normaal op kantoor. Want daar ben je meestal ook niet 8 uur puur geconcentreerd. Wat is daar dan mis mee?

Als mensen echt minder gaan doen is het problematisch maar even veel in minder tijd kunnen doen. Achja

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:38

Mindim schreef:
Ik zat vanochtend het journaal te kijken en gisteren ging men nog even gezellig met een groep vrienden naar Amsterdam om te shoppen. Tja, waar zit je verstand dan, dan heb je het toch echt niet helemaal begrepen of een jongen die het schandalig vond om in dit soort omstandigheden te moeten leven, ik dacht maar goed dat het geen oorlog is, want met dat soort instellingen zouden we dan dik verliezen :)

Dit. Ik ben best wel verbaast over wat er gisteren allemaal los kwam aan mensen die in paniek opeens gingen shoppen en al. Echt hóe. En waarom? Ik snap het echt niet. Wat heeft een potje rituals nou perse....

Ach ja

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:38

Pandora2 schreef:

Zeggen ze dat ze thuis maar 6 uur werken? Of dat ze per week lekker minder uur werken dan normaal op de werkvloer?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:40

Van een uurtje of 9 tot een uur of 3 en dan boeken toe :D