Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:50

@Myka: ik zou nu geen long run meer doen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:19

Wat hebben jullie allemaal prachtige tijden gelopen zeg! Wauw! Heel motiverend en inspirerend!
Ik ben ook hard aan het twijfelen eens een snelle 10 te gaan lopen. Eerst nog eens een 30 of 35 km trail lopen, iemand aanraders?

Gisteren was het ook al zo mooi. Lekker 11,5 km door de duinen gelopen met Meeko <3
Afbeelding

Verder een langzame loop gedaan en deze week een beetje krachttraining en loopjes met de hond doen. Zaterdag 25 km steamtrail. Dat is mijn langste afstand ooit.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:44

Dat ziet er prachtig uit lisitano.

Ik zou absoluut geen long run meer doen Myka. Ik loop die zelf 2 weken voor de HM. De week ervoor loop ik max nog een 10 en in de week zelf alleen korte stukjes van max 6 ongeveer. Dat is hoe ik het doe natuurlijl, je moet doen waar jij je goed bij voelt.

mijn hartslag is ook erg laag. Zowel in rust (onder de 40) als mijn max 180/185 ong. Mijn zones begin dit jaar met een SMO laten doen maar ik heb toch het idee dat ze niet helemaal meer kloppen afgaand op mijn inspanning.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:57

Lekker bezig iedereen! Fijn ook om te lezen dat alle blessures goed herstellen, dat geeft weer hoop.
Ik heb vrijdagmiddag gelopen (vond het in de ochtend te koud met mijn stijve lijf) en vanochtend weer.
Ik kan de opbouwtrainingen nu goed volgen, hoef de dagen in het schema nu niet meerdere keren te doen, dus mijn benen en lijf beginnen weer een beetje te wennen aan het hardlopen. Word er ook echt blij van iedere keer.
Voorlopig is mijn doel genieten en heel blijven, dus ik ga met hele kleine stapjes verder, dan kan ik als het goed blijft gaan in december een half uur aan 1 stuk hardlopen.
Ik blijf wel 2 schemadagen per week doen in plaats van 3, op woensdagen train ik altijd op de crosstrainer dinsdag yoga en donderdag krachttraining. Zo probeer ik de totale opbouw mooi rustig te houden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:45

SV, zucht autocorrect....... aapjes moet paadjes zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 18:16

Ja sorry ik vind dat altijd wel grappig.

Lisitano mooi plaatje, heerlijk om zo met je hond te kunnen lopen. Gaat hij ook wel eens plotseling in de remmen? Of rent hij gewoon door?

Mooie planning BusyMissy.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:42

Hij geeft eerder soms heel veel gas. Heel veel :)) Als hij moet poepen moet hij natuurlijk wel even stoppen maar dan zie ik al dat hij zijn rug een beetje anders houdt dus dan weet ik al dat het komt.
Hij vindt het rennen zo leuk dat hij vaak al gaat ontlasten voordat we überhaupt beginnen. Hij weet echt wat er komen gaat.
Hij is ook heel fanatiek met het sturen.

Binnenkort start ik ook wat trails met hem samen. Cairn Trails zet hun lopen ook wel open voor honden, alleen zijn de afstanden vaak maar kort. Ik begrijp het wel maar het is wel jammer. 24 november doen we de langste afstand in Castricum, dat is 11 km.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:21

SV ik ook hoor! En ik kan er zo vaak om lachen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 19:32

Lughnassadh schreef:
SV ik ook hoor! En ik kan er zo vaak om lachen.

Oh gelukkig :D :P

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:00

ik ga weer rustig met jullie meelezen/typen/kletsen :D. mis het topic toch wel de laatste tijd. ik mag beginnen met rustig opbouwen na een (kleine) knie blessure *\o/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:24

Welkom terug!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:55

Welkom terug!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:36

Fijn dat je weer mag lopen sunshine. Wat was er met je knie?
Gaaf Lisitano, ik ben wel eens jaloers op mensen die zo lekker met de hond kunnen lopen.

Ik heb vanmorgen een Garmin training gelopen, ging wel lekker. Hoop dat ik dalijk ook weer wat vaker kan lopen en op kan bouwen.
Ik kwam vanmorgen uit op 7,5km totaal met daarin 6x1 minuut sprint op 5.05 en die vond ik wel lastig, zeker dijk op _O-

Afbeelding

Wat een heerlijk loopweer was het trouwens.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:41

Hier was het niks vanmorgen. Echt een oliebol. Uitgelopen op motivatie en wilskracht. En geen spijt hoor. Zeker niet omdat ik niet langzamer bleek of zo. En waarom het moeizaam ging? Geen idee.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:00

Mooie loopjes hier allemaal en leuk al die wedstrijden.

Afgelopen vrijdag mijn loopje afgebroken. Na 1 minuut steeds mega kramp in de kuiten. Vriendin van mij vertelde dat bij haar vriend met soortgelijke klachten bij wandelschoenen aan de demping lag. De kuiten moesten teveel werken zegmaar. Dus ik ben dat zondag eens gaan testen. Hardloop onverantwoord op m'n sportschoenen/fitness 32 minuten gaan hardlopen. En ja hoor geen kramp in de kuit. Knie protesteerde wel wat en m'n heup vond het achteraf geen geweldig leuk idee. Maar dat vind ik wel verklaarbaar vanwege de demping die ontbreekt.

Dus nu heb ik nieuwe schoenen en hoop ik heel erg dat ik geen last meer krijg van mijn kuiten. Grappige is dat het hetzelfde merk is en qua model bijna hetzelfde, alleen met iets minder correctie/steun. Op de filmpjes is echt goed te zien hoeveel impact schoenen op je lopen hebben en dat je dat eigenlijk zelf niet goed kan beoordelen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 07:33

dank je tiggs en samantha :D
goof, waarschijnlijk een lopers knie. ik had een paar weken geleden de smaak goed te pakken en liep 4/5 keer in de week totaal 30km. afgetopt met een 15 kilometer (langste loop tot nu toe) en toen zei mijn knie au. eerst even aangekeken maar deze week toch naar de fysio geweest. overal gevoeld en bewegingen gedaan en alles voelde goed. behalve toen ze op de aanhechting drukte van de bovenbeenspieren aan de buitenkant van je knie. dat was wel wat gevoelig. advies, met de buigproef (op slechte been gaan staan en er doorheen buigen) geen pijn, dan mag ik hardlopen rustig opbouwen. 2/3x p/w intervallen met tussendoor wandelen. gisteren voor het eerst weer gelopen. 7.5 minuut wandelen, 15x30sec hardlopen met ook 15x30 sec wandelen en weer 7.5 wandelen. als de intervallen een tijdje goed gaan dan mag ik ook weer duurloopjes doen. tijdens het hardlopen mag de pijn niet hoger zijn dan 3, zo wel dan stoppen en rustig naar huis wandelen. mocht het herstel niet bevorderen ga ik weer naar de fysio. maar voor nu erg blij dat ik mag opbouwen.
heerlijk hè die sprint trainingen van garmin :P lekker bezig hoor.

lugh, dat is balen. voelde het daarna wel lekker dat je even gelopen had?

laura, fijn dat je de oorzaak zo snel hebt kunnen! ben benieuwd als je gaat lopen op je nieuwe schoenen hoe dat gaat. je zou inderdaad zeggen, zelfde merk bijna zelfde model moet bijna hetzelfde zijn. maar dat kan soms alsnog zo verschillen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 08:20

Ik kreeg met de Kayano 30 ook meer last dan met model nummer 29. Uiteindelijk naar een andere zaak geweest die zei dat m’n schoenen zeker een maat te groot waren. Maar bij Runnersworld raden ze standaard 1,5 maat groter aan dan je normaal hebt. Vind de nieuwe schoen veel lekkerder lopen, met m’n normale schoenmaat rol ik makkelijker af.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 08:52

Kayano 30 is ook heel anders dan de 29.
Ik had de 29, maar de 30 was voor mij niet goed, dus ander model van Asics nu.
Ik ga vanmiddag een run doen, in m’n lunchpauze. Is ‘s morgens echt te donker om voor werk langere loop te doen. 5 km rondje doe ik wel, langs het bos kan dat wel. Maar in het bos om 7u vind ik toch te donker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:01

Ik heb mijn schoenen juist wel 1.5 maat groter en ook zitten de veters erg los (maar dat staat los van de schoenmaat). Als dat te straks zit krijg ik last van m'n wreef. Ik stap dus zo in m'n hardloopschoenen zonder de veters los te maken. Bij strakker krijg ik dus zenuwpijn op de wreef. Heb het wel geprobeerd, maar gaat echt niet (ook niet bij andere schoenen overigens).
Ik heb schoenmaat 42, maar van hardloopschoenen 44.5 tot soms zelfs 45. Het maakt ook wat uit welk merk of model je hebt. Maar Hoka valt absoluut niet groot. En bij Merrell heb ik ook 44.5, dat is nog gechecked toen door die verkoper, terwijl ik al zei dat dit de maat zou zijn. Dus dat is bij mij dan zelfs 2.5 maat groter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:21

Ik wil me hier ook graag melden :) Ben begonnen met hardlopen met Evy. Dat heb ik al eerder gedaan tijdens mijn studie, maar toen gestopt. Wil het nu weer graag oppakken. Het doel is vooral om lekker (samen met de hond) te bewegen en om nog 2 á 3 zwangerschapskilo's te verliezen. Ben nu vier maanden postpartum dus wil vooral langzaam opbouwen. Uiteindelijk is het doel vooral om tijdens de pauzes op thuiswerkdagen even een halfuurtje te kunnen lopen. Denk dat ik met alles tussen de 5-10km kunnen lopen tevreden ben :D Heb vooralsnog weinig te delen, dus zal vooral meelezen om tips te lezen :) Heb echt onwijs respect voor wat jullie doen en kunnen!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:28

Ik heb m’n hardloopschoenen 2 maten groter, doe ze best strak maar heb soms na lange afstanden dat de bovenkant van rechtervoet pijn doet na km 15-20 ofzo, dus probeer wat losser te doen nu.

Ik heb m’n shoefresh binnen, de puber schoenen zijn er al op gegaan, ga zo rondje lopen dan doe ik mn hardloopschoenen erop.

Sinds gisteren is de marathon Amsterdam app beschikbaar. Mn bib nummer al opgezocht, de zenuwen beginnen al. Zit in laatste startvak, 4:30-6:00 dus word in het begin wel inhalen. Mn trainer zegt, vooraan gaan staan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:46

996981 schreef:
Ik wil me hier ook graag melden :) Ben begonnen met hardlopen met Evy. Dat heb ik al eerder gedaan tijdens mijn studie, maar toen gestopt. Wil het nu weer graag oppakken. Het doel is vooral om lekker (samen met de hond) te bewegen en om nog 2 á 3 zwangerschapskilo's te verliezen. Ben nu vier maanden postpartum dus wil vooral langzaam opbouwen. Uiteindelijk is het doel vooral om tijdens de pauzes op thuiswerkdagen even een halfuurtje te kunnen lopen. Denk dat ik met alles tussen de 5-10km kunnen lopen tevreden ben :D Heb vooralsnog weinig te delen, dus zal vooral meelezen om tips te lezen :) Heb echt onwijs respect voor wat jullie doen en kunnen!

Meelezer: via waar luister jij naar de evy? Ik probeer hem overal vandaan te plukken voor de vent.. Maar zonder resultaat.

/meelezer duikt weer in de hardloopschoenen voor een intervalletje

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:51

het verschilt heel erg per persoon hoe een schoen zit en of die een maat groter moet, zo blijkt maar weer.

ik heb zelf asics, de gt 2000 12 en de kayano 28. de kayano van goof afgelopen voorjaar overgenomen, van het zomer heel veel op gelopen. maar nu ivm knie voor de zekerheid blijf ik toch even op de gt 2000 12 lopen. de kayano zitten toch echt wel strakker en de gt heb ik meer ruimte bij mijn voor voet.

welkom 996 en veel plezier iedereen die vandaag gaat lopen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:55

Winged schreef:
996981 schreef:

Meelezer: via waar luister jij naar de evy? Ik probeer hem overal vandaan te plukken voor de vent.. Maar zonder resultaat.

/meelezer duikt weer in de hardloopschoenen voor een intervalletje

Haha! Via een app! Hardlopen met Evy heet hij. Eerste week is gratis, daarna geloof ik €13 per jaar. Kon hem zelf nergens gratis vinden, maar dit bedrag is wat mij betreft goed te overzien voor wat je krijgt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:58

Het is vrij normaal om voor hiken en hardlopen een schoenmaat groter te nemen, door de warmte die gegenereerd wordt zet je voet uit en vooral je tenen hebben genoeg 'wiggle' ruimte nodig. Maar je moet natuurlijk niet gaan schuiven in je schoen. Ik loop normaal op maat 37, maar mijn hardloopschoenen en wandelschoenen zijn allemaal maat 38. Soms vallen bepaalde schoenen ook klein of juist groot, bij een passessie moest ik van één schoen zelfs maat 39. En ik heb een paar salomon trailschoenen maat 38 die bij de tenen alsnog te klein zijn, vanaf zo'n 15 kilometer krijg ik last van mijn tenen, dus die draag ik alleen bij bootcamps.