Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:14

Imay interessant zo'n sportmedisch onderzoek. Ik ben benieuwd wat er uit komt en hoe je dat dan meeneemt in je trainingen.

SV en Puera weer een mooi loopje ondanks de storm. Goed bezig!

Fijn dat je schoenen goed bevielen Dilan.

Een stukje alleen wind mee lijkt me ook wel leuk lopen nu! Goed idee om het navigeren te testen op een stuk richting huis Puera, als het niet werkt weet je vast wel welke richting het naar huis is ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:29

Precies, ik weet de weg naar huis. Nu testen of mijn horloge dat ook lukt. :))

Haha slim, met de wind mee naar huis, Musli. Hopelijk staat de wind zaterdag ook wat gunstig.

Interessant, zo’n test inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:42

Ik heb alweer een week niet gelopen -O-
Vorig weekend waren we op citytrip, daar wel 2x een mooie wandeling gedaan. Eentje van 5km en eentje van 9km met flink stijgen en dalen (dat heb je immers op de grens Luxemburg-Duitsland). Zondag wedstrijd Eventing gehad, was om 6u weg van huis en 18u pas terug op stal. En de rest van de week pokkedruk met werk door zieke collega's.

Ik merk dat het lastig is om vaste dagen te prikken. Op donderdag en maandag lukt prima maar op zaterdag wil vriend ook graag aandacht. Dan is het best lastig om dat lopen ertussen te krijgen, want hij propt die dag vaak overvol.

Dus ik ga gewoon per dag bekijken en algemeen proberen aanhouden om 3x/week er op uit te gaan

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 07:47

Ik geef bij mijn vriend gewoon aan dat ik eerst wil hardlopen voor we een dagje weg gaan oid :)

Ik ga dan wel wat vroeger op de ochtend, zodat we daarna de hele dag samen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:52

Het is intussen alweer langer licht aan het worden, ook 's ochtends. Dat maakt het wel makkelijker om voor werk te gaan lopen binnenkort, of 's avonds. Als ik om 16u klaar ben kan ik om 17u een rondje gaan lopen voor ik aan het avondeten begin. Zal gewoon met mijn werkuren en eigen rijles wat moeten puzzelen om het vlot te krijgen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:01

Ik vind 's ochtends inderdaad ook heerlijk, net ook gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

In het weekend gaat mijn vriend mee of ik ga lekker vroeg zelf eerst alleen, vind ik ook wel lekker ff met mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:08

Ik moet eens polsen of het werk of er mogelijk is tot douchen/omkleden. Ik werk in een ziekenhuis, maar niet rechtstreeks in de zorg. Ik hoef dus geen verpleeguniform aan en heb bijgevolg geen kledingkastje bijvoorbeeld, maar ook geen toegang tot een kleedruimte.

Als douchen kan, dan geeft het wel gelijk extra opties. Want dan kan ik op de dagen dat ik 10-18 werk rond 8u naar stal, paard de paddock op, intussen rondje lopen ginds, paard naar binnen, naar werk en daar douchen/omkleden.

Nu is de douchevraag ook van toepassing omdat ik met de fiets naar werk wil maar makkelijk zweet bijvoorbeeld, en ik wil zeker in de zomer wel graag fris aan mijn bureau kunnen zitten. En werk zit op 4,5km. Wie weet kan ik er op termijn lopend heen, maar dan moet douchen dus wel een optie zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:22

Hey kan idd puzzelen zijn qua inplannen, zeker als je al een drukke agenda hebt. Ik heb vaste terugkerende blokken in mijn agenda staan. Ik plan 4 blokken en mik op 3 keer lopen. Zondag check ik even de komende week en schuif ik waar nodig.
In de ochtend rennen is in mijn wereld onmogelijk dus ik ga altijd in de middag of avond. Liefst meteen na werk trouwens. Anders heb ik geen zin meer. En na het avondeten lukt niet.

Ik wacht op mijn testresultaat maar ben nog steeds beroerd. Misschien volgende week weer…

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:40

Ah balen Poes.

Afhankelijk van het weer hier komend weekend naar de camping aan de Lemelerberg, als dat doorgaat doe ik zondagochtend een trailtje op de Lemelerberg, anders ga ik naar de Holterberg of Terlet ofzo.

Verder hier komende week ook ff zoeken, ik heb normaal maandagavond hardloop training maar dan heb ik een werk meeting. Dinsdag tot en met donderdag training op kantoor, ik kijk of ik dan ervoor of erna kan rennen. Wij hebben gelukkig wel een douche en de hei.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:00

Het is inderdaad soms plannen, maar met een beetje flexibiliteit lukt die 3x per week mij vrijwel altijd. Dat betekent inderdaad soms 's ochtends vroeg of in de lunchpauze lopen op een thuiswerkdag, of in het weekend 's morgens als vriendlief nog niet helemaal wakker is. Een kort loopje van een half uurtje is altijd wel in een dag te verwerken, desnoods gooi ik na het werk een ovenschotel in de oven en ga ondertussen lopen, dan is het eten klaar als ik terugkom en kunnen we in de avond nog wat anders doen.

Balen poes dat je nog niet fit bent, hopelijk knap je snel op!

Gaucho mooie foto's, het was een mooie ochtend :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:04

Beterschap, Poes!

Ik train op dinsdagavond bij een loopgroep hier in de buurt, op donderdags na het werk met collega’s. Dat is voor mij ideaal, want dan heb ik een stok achter de deur en ‘s winters kan ik veilig in het donker lopen. Dat is hier thuis niet vertrouwd en mijn partner werkt onregelmatig en ik heb een kantoorbaan dus dat matcht ook niet altijd. In het weekend loop ik wel overdag.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:07

Mijn welverdiende medaille van mijn runningstreak kwam vandaag binnen *\o/* Toch een leuke beloning voor 31 dagen hardlopen... En een leuke herinnering ook!

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 14:13

Mooi medaille Muesli :j

Poes, beterschap!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:03

Hele mooie medaille en inderdaad dik verdiend.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:03

Voor mensen die het interessant vinden wat je nu uit zo'n onderzoek kan halen, ik heb onder andere deze tabelletjes gekregen. Ook wat uitleg erbij en een stuk algemeen medisch waarvan ik geen behoefte heb het online te zetten evenals wat specifieke blessure preventie tips.

Ten eerste fietsen:
Afbeelding

Ik heb zowel hartslagzones als bijhorende wattages gekregen. Links die van gister, rechts die van precies een jaar geleden. Hier op kan je goed zien dat ik qua kracht vooruit gegaan ben én mijn hartslag wat hoger kan zijn voordat mijn lichaam in verzuring uit komt.

Dan hardlopen:
Afbeelding

Een zelfde soort tabelletje, met hartslagzones en nu snelheden waarbij ik daar uit gekomen ben. Hier zie je duidelijk dat de tank wat eerder leeg was. De basisconditie is iets verbeterd, het tempo van de bovengrens van mijn lange duurvermogen ligt een stukje hoger dan een jaar terug. Maar hoewel de maximum gehaalde snelheid nu iets hoger lag ging ik veel sneller verzuren dan een jaar terug. Terwijl ik weet dat ik die snelheid normaal echt wel aan kan en bij 6:30 nog niet aan de top van mijn tempozone zit. Ik weet van de afgelopen weken/maanden dat ik normaal die grens ergens tussen 9.6 en 10.0 km/h bereik. Desalniettemin wel interessant om er bij te houden en het geeft ook wel mijn gevoel weer dat mijn aandacht dit seizoen voornamelijk bij hardlopen gelegd moet worden terwijl ik fietsen gewoon lekker op peil moet houden.

En als je je af vraagt wat ik er vooruitgaand aan heb en mee ga doen: Ik heb een trainingsschema op basis van hartslag. Voor mijn lange loop is mijn doel om mijn hartslag in Z2 te houden, voor de tempo duurloop in de tempo blokken Z3 en daarbuiten Z2 en voor intervallen tijdens de efforts Z4 en daarna terug laten zakken tot Z2. Het zou super zijn als ik op tempo kon trainen want dan kan je naar een doeltempo toe werken maar er zit gewoon te veel schommeling in hoe goed mijn horloge mijn GPS volgt en dus tempo weergeeft terwijl mijn hartslagband wel goed precies is. En 6 min/km met wind tegen is een heel andere inspanning dan 6 min/km met wind mee...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:41

Mooie medaille Musli en zeer verdiend.

Imay, reuze interessant dit en duidelijk dat er een verschil zit tussen fietsen en hardlopen. Leuk om ook de twee jaren naast elkaar te zien. Lijkt me best een fijne manier om gericht te kunnen trainen door je zo op de hartslag zones te kunnen focussen!

Ik heb net een toch wel pittige interval gedaan. Eerst 2km warm-up, toen 200m snelheid met 400m herstel gedurende 3km en daarna nog 2km naar huis lopen. In de snelle intervallen zat ik rond de 4:30 dus voor mij echt flink hoog tempo. Ik merk dat ik echt sneller ben geworden de laatste maanden nu ik meer interval training doe. En blij dat ik mijn loopje van gisteren naar vandaag had geschoven, de omstandigheden waren nu prima :)

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:44

IMAY interessant je uitslagen.
Geeft weer veel nuttige info en mooi om te zien dat je vooruit bent gegaan.
Inderdaad wat je zegt over de wind.. maar het wordt ook weer zo anders als je trailt zoals ik. Andere ondergrond, hoogtemeters, enz.

Lekker gelopen Kylan!

Hier ook echt een heel fijn loopje achter de rug!
Kon eindelijk weer eens wat tempo maken, waarbij het ook vrij moeiteloos ging.
Warming up 1km, daarna 10x200m met 800m herstel. Deze was op de weg.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:50

Ik heb ook nog een partner die (hele) lange dagen maakt, dus eigenlijk alle huishouden komt op mij terecht. En dan wil ik ook graag mijn paard fit krijgen voor eventings, kruipt ook wel tijd in :P en ik werk met wisselende diensten. Dus standaard voor of na werk is er niet, daar moet ik echt naar kijken.

In ieder geval is er zeker optie om te douchen op het werk en mag ik er gewoon gebruik van maken *\o/* dus dat geeft perspectief! Dan kan ik gerust naar stal, paard buiten zwieren en gaan rennen voor ik naar werk ga. Of in de ochtend paard doen zodat ik na werk kan gaan lopen. Geen stress dat ik stinkend naar paard/zweet aan mijn desk hoef te zitten :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 06:47

Wat is het fiets vroeg. Voorstaan doe ik alleen nog maar mee met dingen waarvoor ik niet voor 10 uur ergens moet zijn

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 07:07

IMAY1990 schreef:
Wat is het fiets vroeg. Voorstaan doe ik alleen nog maar mee met dingen waarvoor ik niet voor 10 uur ergens moet zijn

:+

Hier stond de wekker om 6u.

Al boek ik voor een hele marathon wel een hotel in de buurt. Kan ik de dag van tevoren het startnummer halen en geen reistijd op de ochtend zelf.

Voor de 10 km vond ik dat een beetje zonde. Maar ik zou voor 10 km ook niet echt ver weg gaan.

Succes vandaag, voor degene die vandaag lopen. :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 07:21

Dilan93 schreef:
IMAY1990 schreef:

:+

Hier stond de wekker om 6u.

Al boek ik voor een hele marathon wel een hotel in de buurt. Kan ik de dag van tevoren het startnummer halen en geen reistijd op de ochtend zelf.

Voor de 10 km vond ik dat een beetje zonde. Maar ik zou voor 10 km ook niet echt ver weg gaan.

Succes vandaag, voor degene die vandaag lopen. :D

Bij mij ook, ik zat te wachten op mijn 1e trein -O-

En fair enough wat betreft een hotel voor een marathon. Ik hou gewoon niet van vroeg opstaan...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 07:39

Succes iedereen die in Rotterdam loopt vandaag *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:25

Heel veel succes dames!

Ik ga nieuwe paadjes trailen met mijn vriend in de buurt van Gortel.
Zin in!

En het weer voor volgend weekend ziet er goed uit, dus ik ga komende week taperen en zaterdag hopelijk een trailmarathon of verder lopen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:41

Succes dames in Rotterdam vandaag :j

Mooie vooruitzichten @SV.
Ik ga vanmiddag voor een lekkere duurloop. Weet nog niet hoe en wat, maar dat bedenk ik vast straks wel ;)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:23

Succes Rotterdam gangers!

Ik zit op de camping aan de voet van de Lemelerberg dus ga straks een route trailen met lekker wat hoogtemeters.