Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:48

Ik heb ook afgezegd voor feestjes, en draag mondkapjes.
Maar ik werd vooral gek aangekeken.
Wat men vergat is dat wij als gezin zorgen voor mijn dementerende oma, nog thuiswonend.
En iemand die vorig jaar zeer ernstig ziek is geweest en een lange weg te gaan heeft.
Oma snapt corona maar we krijgen er niét in dat ze niet naar de supermarkt mag.
Eten word dagelijks bezorgd en hoeft ze enkel op te warmen, dus het is echt de gewoonte.
Maar zij houdt dus echt nergens rekening mee, dat kan ze simpelweg niet meer.
Maar als je haar ziet, merk je er niks aan.

Gevolg is wel dat wij omdat ze niet te vertrouwen is op haar woord met ffp kapjes erheen gaan nu.
Want het is allemaal al pittig, en als zij corona krijgt of andersom, zijn we echt de sjaak.
Houdt voor mij in dat ik ook op stal nu met mondkapje loop met ffp bescherming erin, omdat we het er niet bij kunnen hebben.
En ik ben degene met de meeste contacten van de zes mensen in totaal het mantelzorgweb.
De rest werkt thuis, of een vergelijkbaar en veilige levensstijl.
Dat maakt dat ik dus gekozen heb voor de gemaskerde muchacho uithangen.
En niet omdat ik bang ben, maar omdat we genoeg aan ons hoofd hebben.
En als ik de enige van de 6 ben, die nog noodgedwongen vrij veel mensen ziet..
Ik heb rust sinds ik dat ding draag, de maatregelen zijn er nog steeds.
Maar ik kan gewoon sociaal gezien me nog bij de rest voegen zonder dat iemand ineens in mijn nek staat terwijl ik niet beschermd ben.
Het was wennen en is soms nog steeds wennen,
maar de nadelen van het niet dragen zijn groter dan de rust die het geeft.
Maar menigeen zal het zien als bang ja, of zoiets.
Nu heb ik wel kapjes met ffp3 filters die ik mag gebruiken, dat spul word voor meer doeleinden gebruikt bleek, wist ik ook niet.
Dus op het oog draag ik een katoenen kapje maar er zit een filter in, kapje heeft een neusbeugel en de elastiekjes zijn volledig op maat gemaakt zodat het goed aansluit.
Model chirurgisch met plooien, maar vrolijke printjes en correct gebruik.
Dus als hij af moet wegens vreselijke jeuk of wat drinken, gaat er een nieuwe op.
Ik heb er dus ook goed veel zodat ik niet bezig blijf met uitkoken.

Het is even wat het is, maar dat maakt me niet bang, en we houden ons mantelzorgstelsel hopelijk gezond zo!
Gelukkig begrijpen de mensen die weten hoe ziek mijn vader is geweest het zeggen ze goed.
We waren hem 2x bijna kwijt en zijn weerstand is gewoon echt slecht.
En mantelzorg in onze situatie is ook best ingewikkeld.

Verder loop ik genoeg rond zonder mondkapje om er niks van te krijgen.
Ik had in het begin last van hoofdpijn maar dat bleek te komen door verkeerd ademen.
Saturatie en hartslag was hetzelfde dus ik ben kritisch gaan opletten op hoe ik ademde.
Daar krijg je inderdaad koppijn van. :+
Nu heb ik er geen last meer van, kwestie van opletten hoe ik adem en gewenning.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:52

Lolaliza schreef:
herr_balou schreef:
De cijfers van een commercieel bedrijf zijn betrouwbaar? Heb je cijfers van de belgische tegenhangers van het RIVM, NICE, etc?

Sciensano is het belgische RIVM :)

Echt? Vreemde wollige taal vond ik het.
Maar goed. De bedden zullen niet allemaal vol liggen met covid-19 ptn maar bedden zijn ook nodig voor andere behandelingen toch? En dan ligt het dus wel vol en als je de grafiek ziet, lijkt men af te stevenen op eenzelfde situatie als in het voorjaar en dat wil men begrijpelijker wijs niet. Toch?

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:36

HB dat was in maart toch niet anders ,toch ?
Mijn punt is dat een premier( BE) op de persconferentue zegt dat het vrijdag vele malen erger is dan on maart en dat zie ik niet in de grafieken terug

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:56

Lolaliza schreef:
Mijn punt is dat een premier( BE) op de persconferentue zegt dat het vrijdag vele malen erger is dan on maart en dat zie ik niet in de grafieken terug

Zoals ook in het filmpje dat ik postte en in diverse andere posts wordt aangeduid: in maart werden alle agendas van reguliere operaties e.d. acuut leeggeveegd hiervoor. En de achterstand is nog steeds niet ingelopen. Dáárom is het nu net zo erg als toen, gewoon op een andere manier. Elke covidpatient is er eigenlijk al een teveel (gegeven die achterstand)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:43

Ik ben positief getest en hoewel gelukkig zeer weinig klachten merk ik wel dat ik benauwder ben en sneller buiten adem.
Dan loop ik vele malen liever heel de dag met mondkapje op, daar had ik voordat ik ziek werd geen last van met ademhalen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:50

Magrathea schreef:
Lolaliza schreef:

Zoals ook in het filmpje dat ik postte en in diverse andere posts wordt aangeduid: in maart werden alle agendas van reguliere operaties e.d. acuut leeggeveegd hiervoor. En de achterstand is nog steeds niet ingelopen. Dáárom is het nu net zo erg als toen, gewoon op een andere manier. Elke covidpatient is er eigenlijk al een teveel (gegeven die achterstand)

Dit inderdaad. In maart werden alle ziekenhuizen volledig leeggemaakt, alles heringericht en dan werden de covid-patienten opgevangen.
Mede hierdoor en door de angst die mensen hadden om naar een arts / ziekenhuis te gaan, zijn er ook veel jongere mensen thuis plots gestorven door hartproblemen en zagen ze tumors waarvan ze niet wisten dat ze bestonden in die grootte.

Nu loopt de reguliere zorg nog steeds en hopen ze dit deels toch zo te houden om situaties zoals in het voorjaar te vermijden. Alleen in de provincie Luik en het brusselse schijnt het hek al van de dam te zijn en moeten ze erg snel opschalen wat covid-bedden betreft. Wat dan weer een heel nadelig effect gaat hebben op de reguliere zorg.

En er is uiteraard ook nog de factor personeel. Veel artsen en verpleegkundigen zagen hun verlof ingekort / geannuleerd om de reguliere zorg bij te benen en moeten nu dus weer vol aan de bak.
Want voor elk bezet bed zijn er natuurlijk veel helpende handen nodig.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:27

Magrathea schreef:

Het blijkt onwaarschijnlijk lastig te zijn om zoiets - op het oog simpels - te begrijpen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:26

Arjen Lubach over de “fabeltjes fuik” m.b.t. complot theorieën

Jessix

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:12

Ja die fabeltjes fuik... goed in beeld gebracht! En schrikbarend om te zien hoe mensen daar nu in zitten. Om van de daardoor ontstane agressie maar niet te spreken... Dat geeft me meer angst dan het virus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:40

Geweldige analyse van Lubach!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:53

Ja goed in beeld gebracht inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:57

Ik zou bijna voorstander zijn van het afschaffen van internet. Het zou een hoop gekkies schelen. Het is nu wachten op een reactie op die fabeltjesfuik. Dat hij opdracht krijgt dit te doen en er niks van waar is. De regering zit er achter uiteraard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:00

Dat filmpje van Lubach is geweldig!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:05

Ik denk dat alleen de complotdenkers dit niet zien.

Ik vind het wel bizar dat Haga en Baudet bijv. bij Lange Frans of anderen aanschuiven. Als lid van de 2e Kamer moet je daar toch afstand van nemen, met name waar politici als Rutte en de Jonge van worden beschuldigd door deze aanhangers.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:08

Ja Lubach is echt goed, zo duidelijk altijd (en o wat moest ik lachen om lange Frans en Albert Heijn: daar ligt geen echt eten. Oooo ik doe daar ook al mijn boodschappen :') )

@Electra, ik denk dat FvD bewust voor dit publiek als stemmer kiest, die zijn vrij makkelijk te beïnvloeden dus dat is makkelijk stemmen winnen. En eerlijk gezegd, ik vind dat ze niks moeten verbieden. Bewustwording is goed, maar censuur niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:08

Ik vind het wel interessant dan sommige complotten zover gaan.. En dat geloven mensen serieus?
Ik bedoel: Obama zou 's nachts een pizza met jonge kaas bestellen en dat zou een codewoord zijn voor het misbruiken van kinderen?
En Nederlandse politici drinken bloed van pasgeboren kinderen om jong te blijven? Are you kidding me? :') Hoe verzin je zoiets?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:18

Solistar schreef:
Ja Lubach is echt goed, zo duidelijk altijd (en o wat moest ik lachen om lange Frans en Albert Heijn: daar ligt geen echt eten. Oooo ik doe daar ook al mijn boodschappen :') )

@Electra, ik denk dat FvD bewust voor dit publiek als stemmer kiest, die zijn vrij makkelijk te beïnvloeden dus dat is makkelijk stemmen winnen. En eerlijk gezegd, ik vind dat ze niks moeten verbieden. Bewustwording is goed, maar censuur niet.

Ik wil het ook niet verbieden, maar een politicus zou zelf afstand moeten nemen van dit soort uitspraken.

Ik snap sowieso niet dat complotdenkers op FvD stemmen. Ze zijn juist onderdeel van de elite.
FvD wordt o.a. gefinancierd door vastgoedmagnaten en advocaten uit met name Amsterdam, de Zuidas. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:20

Ik heb het voor de eerste keer gezien, vind het wel een leuk programma

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:21

Cayenne schreef:
Ik vind het wel interessant dan sommige complotten zover gaan.. En dat geloven mensen serieus?
Ik bedoel: Obama zou 's nachts een pizza met jonge kaas bestellen en dat zou een codewoord zijn voor het misbruiken van kinderen?
En Nederlandse politici drinken bloed van pasgeboren kinderen om jong te blijven? Are you kidding me? :') Hoe verzin je zoiets?

Nou inderdaad! Bloed drinkende elite... :') Die mensen zijn echt ver heen hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:00

De FvD is heel ver gezakt in het aantal zetels , wanneer er nu verkiezing zijn was er weinig meer over van hun winst.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:42

bigone schreef:
De FvD is heel ver gezakt in het aantal zetels , wanneer er nu verkiezing zijn was er weinig meer over van hun winst.

10 zetels toch nog, volgens de prognoses en dan PVV iets van 22?
Is samen toch 32 zetels ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:46

Mooie uitzending van Lubach. Ik had het al eens eerder gemerkt toen ik ooit voor mijn werk bezig was met een project rondom geboortezorg. Zelf totaal geen kinderwens, maar door mijn internetactiviteit (wat filmpjes van verloskundigen bekeken en wat van hun social media gevolgd) werd ik op eens doodgegooid met zwangervloggers, volgsuggesties voor draagdoekconsulenten, luiershit en ander babygedoe. En echt heftig en veel, overal. Alsof je opeens in de totaal verkeerde film zit. Het heeft me twee jaar gekost er weer uit te komen. :')

Overigens denk ik dat ik voor dit onderwerp juist in de tegengestelde bubbel zit. Als ik 'corona' google krijg ik alle overheidssites, ziekenhuizen en mainstream media. En op YouTube ook geen enkele complottie, maar q&a's met de GGD enzo. En ik kom mijn bubbel ook niet uit hoor. Drie keer klikken en ik zit zo weer bij Diederik Jekel. :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:03

safina schreef:
Mooie uitzending van Lubach. Ik had het al eens eerder gemerkt toen ik ooit voor mijn werk bezig was met een project rondom geboortezorg. Zelf totaal geen kinderwens, maar door mijn internetactiviteit (wat filmpjes van verloskundigen bekeken en wat van hun social media gevolgd) werd ik op eens doodgegooid met zwangervloggers, volgsuggesties voor draagdoekconsulenten, luiershit en ander babygedoe. En echt heftig en veel, overal. Alsof je opeens in de totaal verkeerde film zit. Het heeft me twee jaar gekost er weer uit te komen. :')

Overigens denk ik dat ik voor dit onderwerp juist in de tegengestelde bubbel zit. Als ik 'corona' google krijg ik alle overheidssites, ziekenhuizen en mainstream media. En op YouTube ook geen enkele complottie, maar q&a's met de GGD enzo. En ik kom mijn bubbel ook niet uit hoor. Drie keer klikken en ik zit zo weer bij Diederik Jekel. :D

Klopt, het past zich volledig aan aan jouw kijkgedrag. Als jij videos van 'goede' bronnen kijkt, krijg je ook meer suggesties van gelijksoortige bronnen (of bronnen die andere mensen ook kijken met een eenzelfde kijkgedrag). De algoritmen zijn op dat gebied best handig en ik denk ook niet dat we er per se vanaf moeten, maar ze hebben dus ook een serieuze downside zoals Lubach ook toelichtte. Daar zullen de social media bedrijven wel iets tegen moeten doen, maar het blijft best lastig denk ik omdat ze al snel beschuldigd worden van censuur (kijk maar wat er nu gebeurd rondom een twitter-label wat aangeeft dat de informatie niet klopt).

Ik denk dat het heel lastig is om dit soort mensen weer 'terug' te krijgen op het pad met betrouwbare bronnen door dit soort dingen (met media aandacht) aan te passen. Het bevestigt alleen maar dat zij 'vervolgd' worden voor hun denken door de 'grote boze organisaties/overheid'. Aan de andere kant, je zou dus wel toekomstige complotdenkers kunnen voorkomen (ook al gaan de huidige complotdenkers roepen dat het censuur is en oneerlijk etc etc) en dat is ook zeker wat waard.

Ben benieuwd hoe ze het aan gaan pakken. Denk ook wel dát de grote social media bedrijven het op den duur aan gaan pakken, ze bewegen er steeds meer naar toe (labels, berichten verwijderen) maar ik gok zo dat dit niet 1, 2, 3 aangepakt is (terwijl een bericht of groep verwijderen/label toevoegen wel eenvoudiger is tov een ingewikkeld zelf-lerend algoritme aanpassen).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:24

Lubach heeft wel gelijk dat de enige manier om dat op te lossen is dat de social media bedrijven hun algoritmen gaan aanpassen. Het is helemaal niet erg om als je in een onderwerp geïnteresseerd bent, om dan ook tegenovergestelde informatie op je timeline te krijgen. Je wordt echt niet spontaan een complotwappie als je eens een keer een "kritisch" filmpje voor je neus krijgt. Ik volg op dit moment niet echt complotters, maar bijvoorbeeld wel de Brexit. En daarbij krijg ik youtube video's vanuit het Brexit kamp en vanuit het remain kamp. En door die Brexitfilmpjes ben ik echt niet opeens een brexiteer geworden. Alleen snap ik wel beter waar hun sentiment vandaan komt, terwijl ik nog steeds de gaten in de beweringen achter die sentimenten zie.

Wat trouwens wel heel goed zou helpen is het demonitizen van bewezen complotfilmpjes, daarmee haal je een heel groot deel van het verdienmodel onder die filmpjes vandaan. Als ze dat bij een verschrikkelijk goed educatief kanaal als Time Ghost History kunnen doen, omdat youtube de beelden te grafisch vindt, dan kunnen ze dat zeker doen bij complotvideo's.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:40

Karl66 schreef:
Lubach heeft wel gelijk dat de enige manier om dat op te lossen is dat de social media bedrijven hun algoritmen gaan aanpassen. Het is helemaal niet erg om als je in een onderwerp geïnteresseerd bent, om dan ook tegenovergestelde informatie op je timeline te krijgen. Je wordt echt niet spontaan een complotwappie als je eens een keer een "kritisch" filmpje voor je neus krijgt. Ik volg op dit moment niet echt complotters, maar bijvoorbeeld wel de Brexit. En daarbij krijg ik youtube video's vanuit het Brexit kamp en vanuit het remain kamp. En door die Brexitfilmpjes ben ik echt niet opeens een brexiteer geworden. Alleen snap ik wel beter waar hun sentiment vandaan komt, terwijl ik nog steeds de gaten in de beweringen achter die sentimenten zie.

Wat trouwens wel heel goed zou helpen is het demonitizen van bewezen complotfilmpjes, daarmee haal je een heel groot deel van het verdienmodel onder die filmpjes vandaan. Als ze dat bij een verschrikkelijk goed educatief kanaal als Time Ghost History kunnen doen, omdat youtube de beelden te grafisch vindt, dan kunnen ze dat zeker doen bij complotvideo's.

Maar jij weet hoe je bronnen moet beoordelen. Daarom zal je niet zo snel beïnvloed worden door dat soort filmpjes. Als je moeite hebt met het zien of een bron van goede kwaliteit is of niet..

Eens over demonitizen idd.