Maar ik werd vooral gek aangekeken.
Wat men vergat is dat wij als gezin zorgen voor mijn dementerende oma, nog thuiswonend.
En iemand die vorig jaar zeer ernstig ziek is geweest en een lange weg te gaan heeft.
Oma snapt corona maar we krijgen er niét in dat ze niet naar de supermarkt mag.
Eten word dagelijks bezorgd en hoeft ze enkel op te warmen, dus het is echt de gewoonte.
Maar zij houdt dus echt nergens rekening mee, dat kan ze simpelweg niet meer.
Maar als je haar ziet, merk je er niks aan.
Gevolg is wel dat wij omdat ze niet te vertrouwen is op haar woord met ffp kapjes erheen gaan nu.
Want het is allemaal al pittig, en als zij corona krijgt of andersom, zijn we echt de sjaak.
Houdt voor mij in dat ik ook op stal nu met mondkapje loop met ffp bescherming erin, omdat we het er niet bij kunnen hebben.
En ik ben degene met de meeste contacten van de zes mensen in totaal het mantelzorgweb.
De rest werkt thuis, of een vergelijkbaar en veilige levensstijl.
Dat maakt dat ik dus gekozen heb voor de gemaskerde muchacho uithangen.
En niet omdat ik bang ben, maar omdat we genoeg aan ons hoofd hebben.
En als ik de enige van de 6 ben, die nog noodgedwongen vrij veel mensen ziet..
Ik heb rust sinds ik dat ding draag, de maatregelen zijn er nog steeds.
Maar ik kan gewoon sociaal gezien me nog bij de rest voegen zonder dat iemand ineens in mijn nek staat terwijl ik niet beschermd ben.
Het was wennen en is soms nog steeds wennen,
maar de nadelen van het niet dragen zijn groter dan de rust die het geeft.
Maar menigeen zal het zien als bang ja, of zoiets.
Nu heb ik wel kapjes met ffp3 filters die ik mag gebruiken, dat spul word voor meer doeleinden gebruikt bleek, wist ik ook niet.
Dus op het oog draag ik een katoenen kapje maar er zit een filter in, kapje heeft een neusbeugel en de elastiekjes zijn volledig op maat gemaakt zodat het goed aansluit.
Model chirurgisch met plooien, maar vrolijke printjes en correct gebruik.
Dus als hij af moet wegens vreselijke jeuk of wat drinken, gaat er een nieuwe op.
Ik heb er dus ook goed veel zodat ik niet bezig blijf met uitkoken.
Het is even wat het is, maar dat maakt me niet bang, en we houden ons mantelzorgstelsel hopelijk gezond zo!
Gelukkig begrijpen de mensen die weten hoe ziek mijn vader is geweest het zeggen ze goed.
We waren hem 2x bijna kwijt en zijn weerstand is gewoon echt slecht.
En mantelzorg in onze situatie is ook best ingewikkeld.
Verder loop ik genoeg rond zonder mondkapje om er niks van te krijgen.
Ik had in het begin last van hoofdpijn maar dat bleek te komen door verkeerd ademen.
Saturatie en hartslag was hetzelfde dus ik ben kritisch gaan opletten op hoe ik ademde.
Daar krijg je inderdaad koppijn van.

Nu heb ik er geen last meer van, kwestie van opletten hoe ik adem en gewenning.