De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:13

@Germie, ik heb wat tv gekeken en ik ben het met je mening eens geworden. Sommige mensen zijn paniekzaaiers, het coronavirus is niet zo erg als anderen denken. Het wordt dus inderdaad vergeleken met de griep. In China de piek alweer geweest, en daalt het aantal. In Nederland zitten we alweer in de volgende fase. Dat er geen vaccin tegen is, dat is logisch. Maar we moeten niet bang zijn dat we doodziek worden. Waarom? Omdat wij een land zijn met goede zorg, ziekenhuizen etc. We hebben geen achterstand en zijn ook geen opkomend land. Ik blijf gewoon rustig me leventje lijden. Ik was me handen alleen nadat ik naar de wc ben geweest. Ik let er echt niet op of ik perongelijk in me ogen wrijf. Ik blijf niet thuis wanneer ik verkouden ben (ben namelijk heel het jaar door verkouden). Ik hoef geen mondkapje bij mijn outfit. Ik lijd me leven gewoon, zoals ik dat altijd heb gedaan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:16

lijd of leid? :+

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:17

nynke55 schreef:

Maakt niet uit toch? Dit is geen correctie topic ahaha

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:18

En het is nog steeds geen negatief reisadvies. Dat is het pas bij rood.

Ik vraag me af wat de reisorganisaties nu gaan doen?!

Heel officieel hoeven die nog niet te annuleren en geen geld terug te geven.

Ook verzekeringen kunnen nu nog niets, het reisadvies is nog niet rood. Dus ze mogen je nu nog niets weigeren als je nu nog gaat.

Gelukkig heb ik geen reis geboekt die kant op (ga nooit op wintersport) maar anders had ik toch wel een tweestrijd gehad: 1 ik zou kijken of ik kon annuleren en mn geld terug kon krijgen of kosteloos omboeken, 2 indien dit niet mogelijk zou zijn, zou ik waarschijnlijk wel gewoon op vakantie gaan naar noord Italië. Heb het geld niet in de achtertuin groeien.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:18

Ik heb inderdaad geen advies gehad om thuis te blijven. Verder wordt er in heel Nederland met halve maten gemeten (basisschool kinderen die wel gewoon naar school gaan terwijl vakantie in Noord-Italie), dan ga ik geen heilig boontje zijn en 2 weken lang zorg voor mijn paard zoeken, boodschappen regelen, tentamens verzetten, vakantieuren opnemen en dergelijke.

Daarnaast, mijn vriend mág niet eens thuis blijven, moet gewoon naar werk. Dus dan kan ik braaf 2 weken thuis blijven maar gaat het via hem wel de deur uit.

Ik hoest wellicht nog 2 keer per etmaal (vraag me af of dat sowieso vaker is dan een niet ziek persoon), dus in de supermarkt en dergelijke loop ik ook niet alles onder te niezen/hoesten. Gebruik de zelfscan dus raak alleen mijn tas, producten en mijn eigen pinpas aan.

Nu zal ik wellicht heel wat mensen over mij heen krijgen maar so be it. Had Nederland het serieus aangepakt en iedereen verplicht thuis laten blijven uit risico gebieden, in plaats van alleen een adviesje afgeven, had ik hier natuurlijk wel naar geluisterd. Maar het andere gezin waar wij mee op vakantie waren moet ook gewoon hun dingen doen, dus volgens mij ga ik echt geen verschil maken. Zeker niet zonder symptomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:20

Zolang je geen koorts hebt is er toch ook weinig aan de hand?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:20

Photograph schreef:
nynke55 schreef:

Maakt niet uit toch? Dit is geen correctie topic ahaha

Nee hoor, alleen leid ik liever dan dat ik lijd

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:21

capopjekop schreef:
Zolang je geen koorts hebt is er toch ook weinig aan de hand?

Dat is mij ook verteld inderdaad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:31

Volgens mij is er toch wel zeker geadviseerd dat als je uit Noord Italie komt en je hebt wat griepachtige symptomen je gevraagd wordt even thuis te blijven tot duidelijk is of de verschijnselen serieuzer (dus met koorts) gaan worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:44

Citaat:
Ik heb inderdaad geen advies gehad om thuis te blijven. Verder wordt er in heel Nederland met halve maten gemeten (basisschool kinderen die wel gewoon naar school gaan terwijl vakantie in Noord-Italie), dan ga ik geen heilig boontje zijn en 2 weken lang zorg voor mijn paard zoeken, boodschappen regelen, tentamens verzetten, vakantieuren opnemen en dergelijke.

Daarnaast, mijn vriend mág niet eens thuis blijven, moet gewoon naar werk. Dus dan kan ik braaf 2 weken thuis blijven maar gaat het via hem wel de deur uit.

...mij ontgaat iets.
Wie wel in de verkeerde regio's/ landen is geweest, moet goed opletten of er klachten zijn, met name koorts.
Zo nee, hoef je niet thuis te blijven. (Al heeft een Amsterdams kinderdagverblijf zelf verzonnen twee weken dicht te zijn.

En hoezo 'mag iemand niet thuisblijven'? (Zijn baas wordt wellicht niet blij, maar heeft geen beslissingsbevoegdheid.)

Als er geen symptomen zijn hoeft thuisblijven niet, zijn die er wel, hebben we het juridisch wel over een ziekte die op de A lijst staat: (er zijn zogezegd A, B en C ziekten) dan heeft de overheid fors wat in de melk te brokkelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:10

Met de aanslagen in Sri Lanka was NL ook laat met het reisadvies aanpassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:24

Over reizen gesproken, ik zou met een vriendin naar Zuid-Korea gaan eind oktober maar nu is het dus wachten met tickets kopen omdat zij het toch allemaal wat te onzeker vind met corona. Heel irritant, want het is momenteel onmogelijk wat betreft hoe het er over een halfjaar uit ziet. Is het dan al weer voorbij, nog steeds hetzelfde of juist erger? Hopelijk dat er snel meer bekend wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:28

mvdende schreef:
En het is nog steeds geen negatief reisadvies. Dat is het pas bij rood.

Ik vraag me af wat de reisorganisaties nu gaan doen?!

Heel officieel hoeven die nog niet te annuleren en geen geld terug te geven.

Ook verzekeringen kunnen nu nog niets, het reisadvies is nog niet rood. Dus ze mogen je nu nog niets weigeren als je nu nog gaat.

Gelukkig heb ik geen reis geboekt die kant op (ga nooit op wintersport) maar anders had ik toch wel een tweestrijd gehad: 1 ik zou kijken of ik kon annuleren en mn geld terug kon krijgen of kosteloos omboeken, 2 indien dit niet mogelijk zou zijn, zou ik waarschijnlijk wel gewoon op vakantie gaan naar noord Italië. Heb het geld niet in de achtertuin groeien.

Nee bij oranje zijn vakanties ook uitgesloten. Ga je toch dan ben je niet verzekerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:32

[***] schreef:
Over reizen gesproken, ik zou met een vriendin naar Zuid-Korea gaan eind oktober maar nu is het dus wachten met tickets kopen omdat zij het toch allemaal wat te onzeker vind met corona. Heel irritant, want het is momenteel onmogelijk wat betreft hoe het er over een halfjaar uit ziet. Is het dan al weer voorbij, nog steeds hetzelfde of juist erger? Hopelijk dat er snel meer bekend wordt.

Vliegreizen stijgen enorm in prijs helaas, terwijl je het andersom zou verwachten. Bali heb ik geboekt, ik wacht nog op een aanbieding naar Mexico. Ik heb een reisverzekering dus als het niet veilig is dan krijg ik mijn geld wel terug.

Oranje gebieden betekent ook geld terug. Ik ben wel eens een stukje in een 'oranje' gebied geweest, geen moment onveilig gevoeld hoor. Maar ik boek geen reis naar een land of regio wat oranje is. Geel wel. Wel moet je die kleuren soms met een korrel zout nemen. Is er in Thailand een aanslag dan is het direct oranje rondom de stad. Gebeurt hetzelfde in Frankrijk in Parijs, dan blijft het gewoon groen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:58

In het filmpje wat nu op de NOS live blog staat wordt gezegd dat het wordt ontraden naar Italie af te reizen, maar dat het gebied niet rood verklaard is en dat annuleringsverzekeringen dan niet uit hoeven keren. Ben je mooi klaar mee dan als je een geboekte reis hebt staan. Halfzachte maatregelen ook altijd...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:09

elnienjo schreef:
In het filmpje wat nu op de NOS live blog staat wordt gezegd dat het wordt ontraden naar Italie af te reizen, maar dat het gebied niet rood verklaard is en dat annuleringsverzekeringen dan niet uit hoeven keren. Ben je mooi klaar mee dan als je een geboekte reis hebt staan. Halfzachte maatregelen ook altijd...

Dit dus.

Als ze echt willen voorkomen dat er mensen afreizen naar Italië voor bijvoorbeeld vakantie, dan moeten ze code rood gaan afgeven.

Met code rood hangt iedereen aan de telefoon bij zn reisbureau/ verzekering om de reis te annuleren.

Dan voorkom je echt dat mensen afreizen.

Nu met code oranje zeggen ze eigenlijk: wij willen niet dat je gaat, maar wij willen ons ook niet de financiële gevolgen van alle annuleringen op onze hals halen. Dus er zullen mensen zijn die het geld voor lief nemen en inderdaad gewoon niet naar Noord Italië afreizen, maar er zullen ook zat mensen tussen zitten die gewoon nog op vakantie gaan. Geld groeit nou eenmaal niet in de achtertuin.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:14

mvdende schreef:
Dit dus.

Als ze echt willen voorkomen dat er mensen afreizen naar Italië voor bijvoorbeeld vakantie, dan moeten ze code rood gaan afgeven.

Met code rood hangt iedereen aan de telefoon bij zn reisbureau/ verzekering om de reis te annuleren.

Nu met code oranje zeggen ze eigenlijk: wij willen niet dat je gaat, maar wij willen ons ook niet de financiële gevolgen van alle annuleringen op onze hals halen. Dus er zullen mensen zijn die het geld voor lief nemen en inderdaad gewoon niet naar Noord Italië afreizen, maar er zullen ook zat mensen tussen zitten die gewoon nog op vakantie gaan. Geld groeit nou eenmaal niet in de achtertuin.

En aangezien het vaak om fitte gezonde jonge (of althans niet oude) mensen gaat die gaan wintersporten, kan ik me niet voorstellen dat er veel annuleren als ze het geld niet terugkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:23

[***] schreef:

Mijn vriend moet in oktober een maand werken in China, voorlopig hebben ze nog niets geannuleerd.
Al kan niemand het voorspellen natuurlijk.

Maar ik zou me niet al te veel zorgen maken :o

Tijdens de zomer is zo'n virus wellicht weinig of niet actief, en volgend herfst- en winterseizoen zijn we weer een stuk verder in kennis en is het misschien allemaal zo erg niet meer.

Maar goed, als je ook een jaar kan wachten, is dat misschien geen slecht idee :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:25

elnienjo schreef:
mvdende schreef:
Dit dus.

En aangezien het vaak om fitte gezonde jonge (of althans niet oude) mensen gaat die gaan wintersporten, kan ik me niet voorstellen dat er veel annuleren als ze het geld niet terugkrijgen.

Dus conclusie wat nemen we waar: een halfbakken beslissing van het kabinet die waarschijnlijk niet heel veel gaat uithalen.

Met een beetje mazzel zijn er een aantal reisverzekeringen coulant en gaan ze accepteren dat er geannuleerd gaat worden.

Maar met een beetje pech gaan er nog genoeg mensen op vakantie.

Ik heb het even opgezocht, reisverzekeringen keren geen schades uit veroorzaakt door hetgeen wat een code oranje of rood heeft veroorzaakt (In dit geval besmetting met Corona) maar wel als je een been breekt op de piste. (En ik vraag me af in hoeverre je zorgverzekering je zorg mag weigeren in het buitenland, volgens mij zit buitenland standaard in het basispakket meeverzekerd?)

Dus het risico dat je een schade moet claimen is in dit geval redelijk laag. Er is immens geen sprake van geweld oid.

En mocht je goed ziek worden, dan ben je als je stevig doorrijdt binnen 18 uur weer thuis in Nederland en kan je gewoon opgenomen worden in het ziekenhuis. (Neem aan dat de meeste mensen met zn 2en of meer gaan en niet in hun uppie.)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 03-03-20 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:26

[***] schreef:

Ik zou iets anders boeken. Als je het over eind oktober hebt: het zuidoosten van de USA is dan geweldig voor een roadtrip bijv. Prachtige herfstkleuren en onvervalst Amerikaans Halloween!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:30

Ik vindt het ook wel een beetje vaag, ze raden reizen naar Italië af maar maken er geen code rood van, wie van noord Italië terug komt graag thuis blijven als je wat ziek bent, maar wat als je baas gewoon wilt dat je komt werken en je je niet heel ziek voelt? Mensen die ziek zijn twee weken in hun huis blijven onder regels die bijna niet te doen zijn met kinderen volgens mij. Ik weet ook niet hoe dan, maar op een andere plek in quarantaine klinkt mij niet als een slecht idee.

Ik vindt het ook wel naar dat het in Australië ook lijkt te verspreiden terwijl het een ander klimaat is, wanneer zal het virus dan stoppen? En volgens mij had ik ook gelezen dat je het een tweede keer kunt krijgen dus dat je niet immuun zou zijn na één keer dat je het hebt gehad, kan me helaas niet meer herinneren waar ik dat gelezen had, correct me if I'm wrong.

Ben trouwens ook benieuwd hoe het gaat met het Songfestival en F1.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-03-20 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:31

Ik wou echt graag dit jaar nog gaan, maarja, het is ook zonde om te gaan als dingen dicht zitten/evenementen afgelast zijn :( Nog even aankijken dan maar, want ticketprijzen zie ik (nog) niet heel veel verschil in.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:39

Lang niet alle annuleringsverzekeringen keren uit bij een negatief reisadvies (rood) hoor. Vele niet zelfs. De kleine lettertjes he.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:41

Popstra schreef:
In Italie zijn nu 50 mensen gestorven asn het virus...50 van de 2000

Het is maar een griepje toch!?

Nu precies 1 dag later nog eens 29 mensen gestorven...
Dit op 2035 besmettingen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:43

Gister waren er 2 nieuwe collega’s begonnen bij mijn vriend, waarvan 1 Italiaan die vorige week nog in Milaan was..
Wisten zijn teamleider en manager, en vandaag moest die collega thuis blijven want oja, risico gebied. Hallo.. dat wisten ze gister toch ook? Nee lekker kennis maken met iedereen en handjes schudden.. :+
Mijn vriend: “heb hem gelukkig niet echt gesproken en ik had mijn handen gewassen na dat handjes schudden”

Hopelijk niks aan de hand, maar vindt het wel lomp van die nieuwe collega, en van die manager..