ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:55

Ehhm. Nee. Denk ik.

Al is het wel zo dat als ik een dag niets hoef of moet...Juist wel heel veel gedaan krijg. Net alsof ik geen ADD heb. Maar dat is dan gewoon omdat ik dan gewoon alles doe, zonder erbij na te denken wat ik eigenlijk zou moeten doen.

Klinkt niet logisch die laatste zin. Nouja, misschien snappen jullie het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:02

Tegen mijn moeder is er meerdere keren gezegd dat ik een nieuwetijdskind ben.

Maarja zelf geloof ik er niet zo in.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:09

Ik denk dat 'zweverige types' gewoon de behoefte hebben om er een ander naampje aan te geven. Ik geloof niet in het paranormale gedeelte, maar wel in het idee dat ADD niet alleen een probleem is wat vooral en alleen maar bestreden zou moeten worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:27

Sonja_vR schreef:
Wemkelover : die testen zijn een moment opname he ;)
snap heel goed dat je verre van blij werd van die test uitslagen, maar het zijn wel dingen die sterk zouden kunnen verbeteren naar mate je beter met ADD leert omgaan en wat meer handvaten hebt om de boel te structureren voor je zelf .

Ja zo zie ik het nu ook, maar had even paar dagen nodig om dat van mezelf te denken. Ik wist wel dat ik niet een bijster goed geheugen heb maar zo slecht had ik dan weer niet verwacht. En misschien als ik het op een andere dag had gedaan was het beter geweest.

In ieder geval valt je geheugen wel te trainen doormiddel van dingen. Dus daar kan ik mee aan de slag.
En wat ik instinctief eigenlijk altijd al deed was afspraken opschrijven, en andere dingen die ik niet mag vergeten. Omdat ik vanzelf het wel wist en bang ben om te vergeten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:33

wemkelover schreef:
Ik wist wel dat ik niet een bijster goed geheugen heb maar zo slecht had ik dan weer niet verwacht. En misschien als ik het op een andere dag had gedaan was het beter geweest.

Dat wat niet binnenkomt door een gebrekkige concentratie kan er even later ook niet uitkomen op een geheugentest hè :) Dus wat meet zo'n test bij een ADHD-er dan: je geheugen of je concentratievermogen :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:46

Ik snap geloof ik niet helemaal je opmerking, ik weet nu ook even iet zo goed wat ik moet antwoorden.
Ik heb wel heel erg last van concentratie problemen, altijd al gehad.
Ik moest bij die test oa getalreeksen doen. Zij noemde een volgorde en dat moest ik daarna herhalen bijvoorbeeld 1-4-5-7 en dat werd dan steeds moeilijker. Op een gegeven moment moet ik dan cijfer ook in volgorde gaan zetten 2-5-1-6 -4-3 dat werd dan 1-2-3-4-5-6 of andersom zetten van groot naar klein.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:50

Is het eerlijk om van jezelf te verwachten dat je een rij getallen kan onthouden wanneer je aandacht helemaal niet bij die getallen was toen ze opgenoemd werden? Hoe kan je iets onthouden dat je nooit bewust hebt waargenomen doordat je zo snel afgeleid bent?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:12

ow op die manier.
nee denk het niet, in het begin lukte dat wel bij de kleine reeksen maar het ging best wel lang door en daar ging op gegeven moment ook indd aan denken van zijn we bijna klaar? En daardoor zal ik indd niet echt bewust erbij zijn geweest en niet alles hebben kunnen horen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:39

Ja ik vind ook dat er positieve kanten aan ADHD zitten. En sowieso neig ik er vaak naar te denken dat het niet aan mij ligt, maar aan de rest van de klas, het bedrijf, het land of zelf de rest van de wereld. Ik heb een ego 4 keer zo groot als de wereldbol en denk iedere dag wel een keer dat ik een baanbrekend inzicht heb verworven waar iedereen van overtuigd moet worden.

Dus wat dat betreft.... }:0

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:43

Heino schreef:
Is het eerlijk om van jezelf te verwachten dat je een rij getallen kan onthouden wanneer je aandacht helemaal niet bij die getallen was toen ze opgenoemd werden? Hoe kan je iets onthouden dat je nooit bewust hebt waargenomen doordat je zo snel afgeleid bent?

Ik heb een brein vol met de meest nutteloze, kansloze maar desalniettemin zeer gedetailleerde onzin... Echt belangrijke zaken gaan volledig langs mee heen. Maar zo'n dooie reiger dat zou mij dus ook opvallen Lif. Ik zou het zelfs nog weken in mijn gedachten houden, zodat ik mijn afspraak bij de kapper vergeet te noteren omdat die dooie reiger dat plekje dan vast blijft houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:07

Citaat:
Ik heb een ego 4 keer zo groot als de wereldbol en denk iedere dag wel een keer dat ik een baanbrekend inzicht heb verworven waar iedereen van overtuigd moet worden.

Oh men :') _O- dit herken ik zo... Tegenwoordig schrijf ik het allemaal maar op in een boekje ... :+
Dat laatste vooral, want ik heb niet zo'n heel groot ego (helaas :+ )... Maar ik snap nu misschien wel wat ze met 'zelfgenoegzaamheid' bedoelen :P

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:15

Haha ja die stipjestest! Verschrikkelijk. Ik scoorde daar ook belabberd op, heb er een kwartier over gedaan ofzo, echt drie keer zo lang als dat er voor stond ofzo. Bij mij hebben ze de inteligentietest nog gecorrigeerd, zo van ja als we die en die test weglaten ben je super slim maar met die testen ben je gewoon slim. :P

Van die reiger en andere nutteloze oliebol opmerken (maar dan belangrijke dingen wel keihard vergeten) is ook heel herkenbaar. Mijn vriend zei zondag nog in de tram in Rotterdam, toen ik mij allemaal dingen afvroeg over de weg van station naar zijn huis (gebouwen die klaar waren of juist verbouwd werden etc), van jemig wat houd jij je met onzinnige dingen bezig! (als in dingen die je nergens voor nodig hebt).

Een dagje geen AD(H)D lijkt mij ook wel fijn, en inderdaad wat jij zegt als eerste op deze pagina Peppertree soms zijn er dagen waar je dingen gewoon doet en aan heel veel toe komt omdat je niet de hele tijd denkt wat je precies moet doen en wat er nog moet gebeuren. Ik heb ook altijd mijn hoofd vol met rotzooi, en weet eigenlijk nooit precies waar ik dan aan denk. Gewoon altijd een bult watten :P Ofzo.

Van die 'speciale' kinderen, tsja ach. Ik houd me daar niet al te veel mee bezig. Ik ben ik en hoe of wat dat zal me worst wezen :P

En hihi, ik heb ook al duizend keer alle wereldproblemen opgelost maar altijd weer vergeten hoe precies natuurlijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:33

Ik ben ook vaak met nutteloze dingen bezig en kan soms ook wel kwaad worden om nutteloze dingen (bijvoorbeeld als mijn vriend de afwas zou doen en niet had gedaan, dat we dan weer zo drukke middag hebben omdat ik dan denk dat het allemaal niet gaat lukken, mijn dage hebben maar drie uren).
Maar ik kan me ook wel met nuttige dingen bezig houden en daar ook ziekelijk van worden. Ik kan mijn bijvoorbeeld snachts gaan bedenken wat we eigenlijk nog allemaal moeten regelen en dat echt niet mogen vergeten en dan heb ik zowat de neiging om mijn vriend wakker te maken omdat ik dat kwijt moet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:00

Hahaha ik moet zo om jullie lachen met de typische ad(h)d verhalen :D zó herkenbaar! Toch elke keer weer fijn om te lezen dat er echt mensen zijn die daar ook mee lopen!
Vindt het daardoor ook jammer dat ik geen groepstherapie heb maar een individueel traject.

Ik moet nu leren werken met het abc-systeem voor het organiseren en plannen van taken. Ik dacht dat het een eitje zou zijn, maar ik blijk heel goed te kunnen organiseren (ik smeed prachtige plannen in adhd style uiteraard) maar weet het uiteindelijk niet goed uit te voeren. Maak soms wel een lijstje "to do" maar dan begin ik met het leukste en de k.utklusjes streep ik al afd als ik er aan begin.. :o en uiteraard niet af maak hahaha...
what a life :')

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:38

Het ABC plan heb ik ook geleerd. Ik kan perfect uitleggen aan iemand hoe het moet. Maar gebruik het dus niet. Daar zit de crux...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:40

ik kan het leven van een ander echt perfect organiseren.... het mijne in theorie ook... :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:43

Ik heb met plannen dan weer geen problemen. Ik maak altijd briefjes met wat ik allemaal wil doe en wanneer. Maar als iets anders gaat dan ik had gepland, dan heb ik daar altijd wel moeite mee omdat ik dan bang ben te weinig tijd te hebben en mijn dingetjes niet af kan maken. Of als mijn vriend dwars gaat doen: nee we gaan eerst boodschappen doen en dan afwassen. Ja maar dan heb ik het aanrecht niet leeg en dan wil het niet want ik heb ruimte nodig.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:45

Een goed voorbeeld van vandaag: Collega: " Had jij net iemand met een 5 serie met een kapot achterlicht?" Ik denken.... "Nee, zegt me niets?" Een uur later... "Oh ja! Die man met dat Haagse accent die op vakantie ging naar Amerika!" Dat geeft dus duidelijk aan wat voor filter ik in mijn hoofd heb. Ik onthoudt de dingen die er voor mij toe doen. Niet die er echt toe doen.

Zo ook melden collega's regelmatig dat ze even weg zijn, omdat ze even iets moeten doen. Pauze houden, naar de plee, even met een klant meelopen. Als een fractie van een seconde later iemand aan mij vraagt waar diegene is heb ik werkelijk geen idee. "Heb jij Jan ergens gezien?"... "Nee, hoezo?" Hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:39

Wat betreft indigokinderen etc... Ook niet mijn ding hoor. Maar ik moet zeggen dat ik ook niet meer zo van de hokjes en de medicijnen ben. Zoveel mogelijk ruimte bieden waar ze dat kunnen gebruiken...

Lekker creativiteit kwijt kunnen in alles, lekker veel bewegen, sporten... Het is in mijn ogen ook de hele manier van omgang. Hoe wij worden opgevoed maakt voor een groot deel wie we zijn en ik heb het idee dat wat AD(H)D'ers vaak gemeen hebben, een bepaalde mate van beperking vanuit de opvoeding is (klopt mijn zin nog?).

Hoge eisen die gesteld worden aan prestaties, sleutelkinderen die een bepaalde mate van verantwoordelijkheid moeten dragen terwijl de maatschappij ook nog 36537464 andere dingen verlangt... Tel daarbij de niet aflatende stroom prikkels op waar we niet méé en niet zónder kunnen leven...

Ik beweeg dus steeds meer samen met mijn kinderen, zowel in letterlijke als figuurlijke zin. Kijken wat ze nodig hebben om op te groeien tot evenwichtige persoontjes, alle drie anders, en daarnaast aandacht voor voeding, beweging en lekker buiten zijn. Probeer ze hun kwaliteiten te leren kennen en te benutten en ze zijn er zoveel fijner om :)

/end of rant :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:01

Len, ik heb echt respect voor jou! Zoals ik elke keer weer op fb lees wat jij allemaal niet beweegt denk ik omg.. ik word al moe bij het lezen :=

Ik ben vorige week een hele week concertaloos geweest! Heeeeeeeeeeeeerlijk <3

helaas benik er nu weer aan tot sws volgende week woensdag, dan heb ik weer gesprek met psychiater en hoop dan dat ik er echt weer vanaf mag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:05

Haha Greet, nou het helpt me mooi m'n hoofd leeg te krijgen :D

En ik heb gewoon één doel; de Damloop, en daarmee neem ik (volgens de fysio) een heleboel kleine doeltjes mee. Ik word stabieler in mijn lichaam, heeeeeel langzaam word ik soepeler (heb een beperking in mijn SI blijkbaar, verklaart m'n houterigheid ook weer) en het geeft me een heleboel zelfvertrouwen.

Kan het echt iedereen aanraden die niet zo lekker in zijn vel zit, zeker mensen die ADHD hebben of gevoelig zijn voor depressies en dergelijken.

Ik vond bewegen nooit leuk en hardlopen maar saai maar ik geniet er nu echt van en dat maakt me op alle vlakken een stuk gezonder :j plus dat het juist energie oplevert in plaats van kost :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:56

Lente schreef:
Lekker creativiteit kwijt kunnen in alles, lekker veel bewegen, sporten... Het is in mijn ogen ook de hele manier van omgang. Hoe wij worden opgevoed maakt voor een groot deel wie we zijn en ik heb het idee dat wat AD(H)D'ers vaak gemeen hebben, een bepaalde mate van beperking vanuit de opvoeding is (klopt mijn zin nog?)

True true true!

Dat gaf mijn psych ook aan, dat ik veel minder last had in mijn kindertijd omdat mijn ouders en mn. basisschool uitstekend hebben voldaan aan het stellen van grenzen maar wel ruimte laten voor de persoon wie ik ben :) Toen dit minder werd (middelbare school in de grote stad, hbo-studie) werden mijn klachten ook erger, met als eindconclusie nu dat ik toch echt wel adhd-er ben en niet alleen maar druk en vergeetachtig.
Lekker hele dagen op stal, hutten bouwen, hobbies uitoefenen en echt de wereld kunnen ontdekken op mijn eigen manier. Uit mijn testen kwam ook duidelijk hoog IQ naar voren, wat ook klopt met de manier waarop ik leer en dingen weet. Ik weet vrij veel, maar dan wel gebaseerd op zaken die mijn intrensieke motivatie hebben. Je leest bijvoorbeeld niet zomaar voor je lol de Duitse versie van die Skala der Ausbildung, hahaha (je zou het gezicht van mensen moeten zien die mij daar in zagen lezen :') )

Ik ben aan het trainen voor de Marikenloop :)) Kon met het bedrijfsteam mee lopen, ben dan alleen op vakantie haha. Ga nu voor de Zevenheuvelenloop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:37

Leuk Amaryllis! +:)+

Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:03

Pff vandaag ADD test, en ik kwam te laat. Hoe typisch :')
Volgende week terug komen dan maar ..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:05

Marjoo_ schreef:
Pff vandaag ADD test, en ik kwam te laat. Hoe typisch :')
Volgende week terug komen dan maar ..

Ik zou liegen als ik niet zei dat ik een heel klein beetje moest lachen :')
maar wel oliebol!