'lui'oog, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:06

Misschien stelt dit je iets gerust: mijn derde oogoperatie van april j.l. is me echt 100% meegevallen!

Zag net een foto van me van 2 weken terug (ongeveer 3 weken na operatie) en wat staan mijn ogen er weer mooi op <3 Ik kijk nu gewoon naar 1 camera met beide ogen ipv met 1 oog naar de camera en met slechte oog ergens in het wildeweg starend... :+

ZusJacobs

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:50

Haha, eigenlijk heb ik helemaal geen spanning voor een operatie. Wil het namelijk zo graag als dit niet zou werken. Moet eerder oppassen dat ik er teveel op ga rekenen dat het gelijk 'goed' is. Maar daar zijn we nog lang niet :D

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:25

Topic is alweer oud, maar even een schopje met een vraag;

Kunnen jullie 3D films zien?
Ik helaas dus niet en baal best wel want wil graag die nieuwe step up film zien in de bios :+ maar vrees dat dat geen succes gaat worden. Mijn oog is behalve lui ook nog eens voorzien van aangeboren staar waardoor ik met dat oog 0,0005% zie B-)
Nu ben ik dus benieuwd of jullie 3d kunnen zien?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:28

Ik kan wel 3D zien, maar het zou me niet verbazen als ik het minder goed zie dan iemand met ' normale' ogen ofzo...

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:32

Meliaforever schreef:
Ik kan ook mensen niet lang aankijken, omdat ik gewoon bang ben dat ze het zullen zien.
Ik kan er misschien niks aan doen, maar het kwetst me echt onwijs hard. :\

Ik heb t ook b en er al 3 keer aan geopereerd.. vroeger ook super erg mee gepest... ik was 0, 11 17 toen ik geopereerd was.
t heeft niet echt veel geholpen, vroeger ook m'n goede oog afgeplakt en gedruppeld ( zonder resultaat.) Ik moet het accepteren maar is niet makkelijk en ben daarom ook erg onzeker

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:34

Ik kan geen 3D zien, behalve linksonder een héél klein stukje. Ik ben laatst naar een hele korte 3D film geweest, dus zo ben ik het te weten gekomen. Hoewel, vroeger had je ook van die 3D-boeken en daar kon ik ook nooit vormen in ontdekken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:35

Kytha schreef:
Topic is alweer oud, maar even een schopje met een vraag;

Kunnen jullie 3D films zien?
Ik helaas dus niet en baal best wel want wil graag die nieuwe step up film zien in de bios :+ maar vrees dat dat geen succes gaat worden. Mijn oog is behalve lui ook nog eens voorzien van aangeboren staar waardoor ik met dat oog 0,0005% zie B-)
Nu ben ik dus benieuwd of jullie 3d kunnen zien?

Ik zie geen 3D, maar ook geen diepte.
Heb hier geen last van omdat ik dit mijn leven lang al heb, ben als het ware 'getraind' om afstanden en diepte op een andere manier in te schatten. (hoewel het vangen van bijvoorbeeld een bal zal nooit een sterk punt worden :+ )
Met mijn ogen kijk ik afwisselend, dus de ene keer gebruik ik m'n linkeroog en de andere keer het rechteroog %)
Wat mij super geholpen heeft is de bril die ik nu heb.
In het ene glas een dubbel prisma en in het andere een enkel prisma en ook nog allerlei cylinder-toestanden erin...
Alleen wel een beetje jammer dat ik deze optoloog pas op het spoor kwam toen ik al 30 was!
Geen enkele andere oogarts of opticien heeft me tot die tijd kunnen helpen

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:38

Ik kan me ook melden :D. Heb dan wel geen lui oog, maar wel een aangeboren afwijking.
Vroeger keek ik echt alle kanten op. Op 4 en 5 jarige leeftijd geopereerd. Weet ik dus niks meer van. Veel moeten afplakken vroeger, maar dat is ook al heel lang geleden. Iemand die 'normale' ogen heeft kijkt in een H vorm. Dus de ogen bewegen gelijkmatig naar boven, beneden naar links en naar rechts. Mijn ogen staan als een A. Dus als ik naar boven kijk trekken ze naar elkaar toe en naar beneden staan ze wel recht.

Kan geen diepte zien, dus ook geen 3D.

2 jaar geleden een onderzoekje laten doen, maar de arts adviseerd om het zo te laten. Beter naar binnen kijken dan naar buiten. Als dat gebeurt kunnen ze het moelijker of niet meer corrigeren. Dus het blijft zoals 't nu is.

Het kan me niet zoveel schelen :D wat andere mensen er van vinden. Als ze 't niet aanstaat kijken ze maar de andere kant op. Het is heel irritant dat mensen je raar aan staan te kijken. Ik kan het echter niet beinvloeden, dus tja.... jammer dan voor ze. En meid, het hoort bij je, Je ben gewoon uniek en daar mag je best trots op zijn!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 06:19

Hé grappig dat het weer zo actief word hier :)
Ik heb (of eigenlijk had, want ik moet hem verzetten... ) een afspraak de 29ste van september.. En gelijk de final one, daar zal ze beslissen of ik geopereerd mag worden of dat we het zo houden. En ik ben ernstig aan het twijfelen, aan de ene kant wil ik het, aan de andere heb ik er eigenlijk nog geen last van gehad (behalve dan de soort van chronische kopijn die ik krijg op school door het vele lezen, maar daar ben ik wel aangewend..). Moest eigenlijk ook elke dag oefenen, dat heb ik dus echt niet meer gedaan, gister schaamde ik me kapot omdat ik het gewoon straal vergeten was :o Hoe erg.. Ik heb het gelijk uit mijn hoofd verdrongen en er niet meer aan gedacht... Voor ongeveer 2 maanden :oo Dit zal ze vast wel zien :+

Ik zie trouwens wel gewoon 3D, volgens de ortopthist zie ik ook heel goed diepte van dichtbij (cinemec is wel groot/dichtbij) maar niet zo goed van veraf, dus blaadjes aan bomen etc. Even een vraagje, vriendin van mij heeft nog maar een levend oog (om het zo maar te noemen), dat oog is verder wel gewoon goed, ja de normale gang van zaken (word iets ouder, leesbrilletje nodig meer niet) zou zij wel gewoon diepte moeten kunnen zien?

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:41

bij ligt het er wel aan welke soort bril ik op hweb. Zo'n simpele kartonne met 2 kleuren "Glas" dan zie ik of rood of groen. Maar in de cinemac had ik geen problemen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:05

Ik kan het alleen kijken met heel veel moeite. Dat hou ik dus geen film lang vol. Maw: nee dus. Daarom heb ik Avatar ook 3x gezien in de bios in normale versie, ookal had ik graag de 3D versie willen zien.

Ik schat de diepte in door de grootte te bekijken. Bij auto's zie ik hoe snel die gaat, door in te schatten hoe snel een auto groter of kleiner wordt en zich verplaatst op het wegdek (nu bij paaltje 1, dan bij paaltje 2..) Beetje lastig uit te leggen. Ik duik bijv ook voor een bal weg als deze ruim een meter naast m'n hoofd terecht komt :+ Heb zulke dingen dagelijks.

Je kan alleen diepte zien als je met 2 ogen kijkt. Kijk je met 1, dan ga je dus 'diepte zien' op mijn manier (bovenstaand).

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:02

Ik heb vandaag mijn eerste autorijles, en heb mijn instructeur al ingelicht dat ik een lui oog heb, en geen diepte zie daardoor..
Volgens hem is het absoluut geen probleem, en ga ik dus zo lekker de weg op!! :D

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:30

Hoeft ook helemaal geen probleem te zijn :) Succes met je rijlessen!

Hier nog eentje die geen 3D kan zien.. even leuk feitje tussendoor: Johnny Depp ook niet ;)
Wel jammer dat ze nu in de media beweren dat er over enkele jaren alleen nog maar 3D bioscopen en tv's bestaan...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:37

mijn rechteroog is bij mij mijn luie oog, dus links is vanaf een jaar tot 3 a 4 jaar afgeplakt geweest en gedruppelt...ik kijk nog steeds scheel met mijn rechteroog, maar doordat ik een bril draag valt het niet op (oog moet dan op de lens in het glas focussen en blijft daardoor recht staan).

Helaas zal ik om deze reden nooit lenzen kunnen dragen, de lens zit dan te kort op het oog waardoor mijn oog geen moeite hoeft te doen om te corrigeren en dan dus scheel gaat staan, wat weer grote kans geeft dat de lens achter mijn oog terecht komt...

wat betreft rijlessen en een lui oog/geen afstand kunnen inschatten...ik had hier ook veel moeite mee en heb daardoor bijna een jaar lang intensief moeten lessen, maar ik heb mijn rijbewijs in 1 keer gehaald....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:40

Rebel_Jits schreef:
Ik kan het alleen kijken met heel veel moeite. Dat hou ik dus geen film lang vol. Maw: nee dus. Daarom heb ik Avatar ook 3x gezien in de bios in normale versie, ookal had ik graag de 3D versie willen zien.

Ik schat de diepte in door de grootte te bekijken. Bij auto's zie ik hoe snel die gaat, door in te schatten hoe snel een auto groter of kleiner wordt en zich verplaatst op het wegdek (nu bij paaltje 1, dan bij paaltje 2..) Beetje lastig uit te leggen. Ik duik bijv ook voor een bal weg als deze ruim een meter naast m'n hoofd terecht komt :+ Heb zulke dingen dagelijks.

Je kan alleen diepte zien als je met 2 ogen kijkt. Kijk je met 1, dan ga je dus 'diepte zien' op mijn manier (bovenstaand).

dat heb ik dus ook met diepte zien...hierdoor ben ik ook heel slecht in balsporten, kan geen afstanden inschatten en daardoor geen ballen vangen/wegschoppen...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 10:37

Hm oké, wij gingen dus proberen of we 3D konden zien met een oog (ik natuurlijk met mijn beste oog :P ) en we konden het verder wel zien, zij dacht zelf dat ze het niet kon zien..

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:19

He een luie ogen topic...hier nog iemand. Ik heb links een lui oog. Toen ze het ontdekten was ik al te oud (8) voor afplakken dus gelijk een bril en druppelen. Deze bril heb ik zo'n 2 jaar gedragen. De oogarst zei toen mijn bril af mocht dat ik weer straaljagerpiloot kon worden. Hoop toch niet dat ie het serieus meende want dan is echt niemand veilig haha. Ik gebruik alleen mijn rechteroog om mee te kijken. Bij de opticien kunnen ze er +5 en -5 ingooien bij wijze van spreke ik zie geen verschl. Ook zie met dat ook geen diepte.

Inmiddels heb ik ook weer een bril, maar dan voor dichtbij op mijn werk enzo.

3D kan ik wel zien maar ik vind het dus absoluut niet fijn. Mijn luie ook snapt er echt helemaal niets meer van dan haha, hierdoor krijg ik hoofdpijn en ben ik geneigd dat ook dicht te doen.
Verder kun je aan mij niet zien dat ik een lui oog heb. Zelf merk ik het alleen als ik heel moe ben of te veel alcohol heb gedronken haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:40

manie schreef:
Met mijn ogen kijk ik afwisselend, dus de ene keer gebruik ik m'n linkeroog en de andere keer het rechteroog %)
Wat mij super geholpen heeft is de bril die ik nu heb.

Gaat dat bij jou vanzelf? Ik kan kiezen met welk oog ik kijk. Ik kijk eigenlijk standaard met mijn goede oog, maar ik kan ook 'schakelen' tussen beide ogen als ik wil. Ze willen alleen niet of met heeel veel moeite tegelijk kijken :)

Ik zie ook geen diepte. De trucjes die jullie beschrijven gebruik ik onbewust ook. Streepjes tellen op de weg voor naderende auto's bij het oversteken, kijken hoe groot auto's zijn, etc. Toch ontmoet ik regelmatig lantaarnpalen en paaltjes, hihi. Balsporten kan ik wel een beetje, maar ik heb ongeveer een half uur nodig om te wennen aan de snelheid van de bal. Ik ga maandag voor het eerst sinds jaren weer volleyballen, ben benieuwd, hihi. :D Alleen pingpong is echt niet voor mij weggelegd, ik sla constant mis :P Ik heb dagelijks wel dingetjes, vooral bij dingen aanpakken van iemand anders of dat ik bijv. met een enorme stap een winkel binnenloop omdat mijn ogen vonden dat er een grote drempel zit.. :P Maar dat soort dingen vind ik niet zo erg. Ik vind het wel naar als anderen het zien.

Ik ben drie jaar geleden wel geopereerd. Eerst keek mijn luie oog naar binnen, nu staat 'ie zo goed als recht, tenzij ik inderdaad heel moe ben of teveel alcohol op heb ;)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:42

Ik heb ook heel veel problemen met objecten op tafels zetten bijvoorbeeld. Wij hebben een tafel met glazen blad, nou dat daar nog geen barsten in zitten is een wonder :+ Ik ben ondertussen wel wat voorzichtiger geworden, maar nu blijf ik dus constant een paar centimeter boven het glas hangen omdat ik gewoon niet zíe wanneer mijn beker op het blad staat. Ook loop ik aan de rechterkant (dat is mijn slechte oog) vaak tegen dingen aan en heb ik ook véél moeite met trappen lopen. Meestal hou ik mijn ogen gericht op iets in de verte en loop ik op m'n gevoel de trap af (en m'n hand op de leuning). Ben iets te vaak van de trap af gedonderd ondertussen :D

Voor autorijden heb ik eigenlijk geen trucjes... merk er tijdens het autorijden of in het verkeer ook weinig van. Wel zie ik nooit goed op een bepaalde afstand of iets nou van me af rijdt of naar me toe komt :D Als 't groter wordt is het inderdaad dichterbij, wordt 't kleiner dan rijdt het verder weg maar verder...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 05:55

Eeh ik herken wel wat dingen.. :P Die verdere afstand, vraag meestal altijd aan iemand die naast me loopt (bijvoorbeeld op buitenrit) of die op ons af komen of van ons weg gaan. En eigenlijk stoot ik me ook abnormaal veel :+ Ben het nu ook wel gewent dus zeg altijd standaard auw en ga verder haha..

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 06:36

Herkenbaar...echt een ellende die glazen tafels. Balsporten zijn echt een drama...soms heb ik het trouwens ook met traplopen, dan kan ik treden niet goed inschatten.

Met autorijden heb ik er geen last van gelukkig. Misschien ook wel, maar het is in ieder geval niet merkbaar, hoewel ik nooit echt blij word als ik in het donker op onbekende wegen moet rijden.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:28

Ja traplopen is bekend probleem, vind ik soms heel moeilijk, vooral bij donkere treden, dan zie ik gewoon niet of er nog trede zit of dat ik al beneden ben :+
Balsporten hebben we het maar niet over, rij niet voor niets paard ;) En het overal tegenaanlopen, tsja, ben helaas erg bekend met deurposten...

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:43

Sorry dat ik dit oudere topic omhoog schop, maar ook ik heb een lui oog, ben er toen ik jong was meerdere malen aan geopereerd, maar er is helaas niets gelukt. Ik zie er heel weinig mee, bijna niets, en nu ben ik vorige week bij de opiticien geweest, blijkt het dat mijn andere ook -3,75 is. En dat ik dus eigenlijk niet goed kan zien, en ook amper diepte. Ik heb hieraltijd al me gelopen, dus voor mij weet ik eigenlijk niet anders. Nu moet ik vanmiddag terugkomen om mijn lenzen proberen in te doen, maar ik weet niet of ik het nu wel durf. Ik vind het toch een beetje griezelig, misschien dat ik dan toch maar een bril moet nemen..
Met mijn luie oog kan ik trouwens niets meer.. Hij kan niet meer beter worden, ook niet door operaties. =[

Ik had trouwens een halve maand geleden mijn praktijk scooter examen, en ik was gefaald, logisch, als ik amper de borden kan lezen eigenlijk xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:15

Ach, lenzen zijn helemaal niet eng joh! :(:)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:36

Moesten jullie vroeger bij de oogarts ook wel eens een hondje in een hokje proberen te zetten?
En zo ja, lukte jullie dat?

Dat is mij in al die jaren dat ik bij de oogarts liep nooit gelukt. Elke keer dacht ik dat dat hondje eindelijk in zijn hok zat, en dan zat hij er weer aan de andere kant langst. :+